خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابهام‌های دیگری درباره‌ی تیراندازی‌ها در زاهدان

انتشار روایت‌های متفاوت از رخدادهای جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در زاهدان که مقام‌های سیاسی و امنیتی آن را «حادثه‌ی تروریستی» اعلام کرده‌اند همچنان ادامه دارد و این بار مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان روایت متفاوتی را از نحوه‌ی مورد هدف واقع شدن سردار شهید سیدحمیدرضا هاشمی (با نام مستعار امنیتی «سیدعلی موسوی») بیان کرده است.

به‌گزارش انصاف نیوز، آقای هاشمی، مسئول اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان بود که بنا بر اعلام یک منبع آگاه امنیتی «با شلیک یک تک‌تیرانداز به شهادت رسیده است».

بر اساس آنچه خبرگزاری فارس که به‌عنوان رسانه‌ای نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی مشهور شده، اعلام کرده‌ است، سردار هاشمی در روز جمعه «در نقاط مختلف شهر [زاهدان] در حال آرام‌سازی و پاک‌سازی نقاط شهر از دست اغتشاشگران بود، در همین راستا متوجه حضور اشرار مسلح در یکی از داروخانه‌ها می‌شود و با هم‌رزمانشان برای پاک‌سازی به آن داروخانه مراجعه می‌کند، پس از اطمینان از پاکسازی محل، بانوان شاغل در داروخانه را به منزل‌شان می‌رساند و پس از پاکسازی و آرام سازی آن منطقه به خیابان خیام می‌رود و در درگیری‌های آنجا ابتدا بسیجی همراه وی هدف گلوله قرار می‌گیرد و با اختلاف چند دقیقه بعد به ضرب گلوله‌ی اشرار مسلح به ناحیه‌ی گردن و قفسه سینه به شهادت می‌رسد».

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان نیز پیرامون آنچه در جمعه‌ی گذشته در زاهدان رخ داد در اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه «پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی زاهدان تعدادی از عناصر افراطی و مسلح با نفوذ در میان نمازگزاران و تحریک آنان به کلانتری مجاور محل اقامه نماز حمله و قصد تصرف آن را داشتند که ضمن مجروح شدن تعدادی از ماموران انتظامی، برخی از مهاجمان کشته وزخمی شدند»، نوشته است: «سردار رشید اسلام سرتیپ دوم پاسدار سیدحمیدرضا هاشمی رئیس سازمان اطلاعات سپاه استان که با هدف تامین امنیت نمازگزاران مسجد مکی کسبه و محل اماکن خدماتی در حال پاکسازی محل از حضور اوباش و مخلان نظم و امنیت بود، هدف گلوله اغتشاشگران قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد و تعدادی از همرزمان وی نیز مجروح شدند».

اما روایت مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان روایتی متفاوت از آنچه تا امروز از سوی مسئولان سیاسی و امنیتی بیان شده، مطرح کرده است.

بر اساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی این چهره‌ی برجسته‌ی اهل سنت از اظهارات او در نشست «علما، سران طوایف، معتمدین و نمایندگان مجلس» منتشر کرده، مولوی عبدالحمید در این جلسه تاکید کرده است که تیراندازی به سمت کلانتری مجاور مسجد مکی صورت نگرفته و «تعدادی از جوانان به سمت کلانتری سنگ پرتاب کردند» و «از جانب دیگر از هر طرف به سمت مردم گلوله‌ی جنگی شلیک شد».

او برای اثبات ادعای خود مبنی بر غیرمسلح بودن افرادی که به کلانتری حمله کرده‌اند می‌گوید: «هیچ‌کدام از مأمورین و نظامیان مستقر در کلانتری کشته نشده‌اند و طبق گزارش‌ها فقط یک نفر از این مأمورین از ناحیۀ پا مجروح شده است».

امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان پیرامون مورد هدف قرار گرفته شدن شهید سیدعلی موسوی نیز ادعای متفاوتی مطرح کرده و می‌گوید: اتفاقی که برای ‌آقای موسوی پیش آمد بعد از نماز مغرب بوده است که یک گروه پیاده‌نظام و یک گروه از خودروهای بدون پلاک از قسمت فلکۀ خیام به سمت خیابان خیام و مسجد مکی در حال حرکت بوده است و در این مسیر به سمت مردم تیراندازی می‌کنند که در این تیراندازی‌ها تعدادی از جوانان کشته و زخمی شده‌اند و مسجد و حوزه و منزل شخصی بنده را به رگبار می‌بندند. یکی از جوانان که سلاح در دست داشته و تلاش می‌کند به بالای سقف مسجد برود اما انتظامات مانع می‌شوند، لذا برای دفاع از مسجد و مردم وارد خیابان خیام می‌شود و بدون اینکه بداند داخل خودروهایی که به سمت مردم شلیک می‌کنند چه افرادی هستند به سمت آن خودروها تیراندازی می‌کند.

مولوی عبدالحمید با انتقاد از بیانیه‌ی شورای تأمین استان گفت: این بیانیه در واقع نمک بر زخم مردم پاشید که مردم را به گروهک‌های تجزیه‌طلب منتسب کردند، درحالی‌که در این حادثه نه «جیش‌العدل» و نه هیچ گروهک دیگری نقش نداشته‌اند.  شواری تأمین و مدیریت استان باید در این شرایط بحرانی کارآمدی و شایستگی نشان می‌دادند و می‌دانستند که چگونه می‌شود بحران را خاموش کرد، اما نتوانستند بحران را مدیریت کنند. لذا نیاز است که درخصوص مدیریت‌های استانی تجدیدنظر صورت گیرد.

گفتنی‌ست یک منبع امنیتی ساعاتی پس از تیراندازی از کشته شدن عبدالمجید ریگی و یاسر شه‌بخش، از اعضای گروه تروریستی «جیش العدل» خبر داده بود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه «علما، معتمدین و اقشار مختلف مردم استان برای تأمین و حفظ امنیت از جان‌شان مایه گذاشته‌اند و از این به بعد هم نهایت تلاش‌شان را می‌کنند که امنیت حفظ شود»، گفت: بهترین راه این است که در جمعۀ پیشِ رو هم کنترل امنیت مراسم نماز جمعه به خودمان سپرده شود و نیروهای نظامی و انتظامی حضور پیدا نکنند تا حساسیت ایجاد نشود. در حادثۀ ناگوار جمعۀ گذشته هم اگر ارگان‌ها پیش از این به ما اطلاع می‌دادند که ممکن است اتفاقی بیفتد ما از تمام توان انتظامات مسجد و مراسم نماز جمعه برای حفظ امنیت استفاده می‌کردیم، چنان‌که بعد از حادثۀ اخیر، علما و ریش‌سفیدان از ایجاد برخی ناامنی‌ها‌ در جاده‌ها و راه‌های استان جلوگیری کرده و توصیه کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید  با تاکید بر «بررسی بی‌طرفانه و منصفانه» آنچه رخ داده است، گفت: درخواست ما از دولت و مقامات کشور آن است که قضیۀ زاهدان و ظلمی که در حق مردم زاهدان صورت گرفته است بی‌طرفانه و منصفانه بررسی بشود. باید این موضوع بررسی شود که کسانی که در پشت صحنه مأموران را فرماندهی کردند چه برنامه‌ای داشته‌اند. اگرچه متاسفانه ما در گذشته در قبال مسائل و خواسته‌هایی که مطرح شده‌اند از سوی مسئولان عزم جدی ندیده‌ایم و پاسخ قانع‌کننده‌ای نشنیده‌ایم، اما انتظار داریم در این موضوع شاهد عزم مسئولان باشیم و ما به مسئولان فرصت بدهیم تا موضوع را بررسی کنند و حق این ملت ضایع نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این مولوی عبدالحمید خودش اصل اختلافه،سخنان اخر خودش در اخر نماز جمعه باعث شروع حادثه شد

    30
    22
    1. هر چی بدبختی هست از سر همین عبدالحمیده

      همه ی افرادی که توی نماز جماعت بودن خودشون میگن که همین … که حالا حرف … میزنه مردم رو تحریک کرده.
      اینقدر به اینا رو دادن که حالا …

      23
      17
  2. متاسفانه ما به اینکه در بدترین شرایط بدترین راه ها انتخاب! شوند عادت دیرینه داریم. …

    7
    3
  3. چه کسی است نداند عده ای اغتشاش گر از نمازجمعه شما (عبدالحمید اسماعیلزهی) در شهر زاهدان سرازیر شدند و اموال مردم و ادارات را به آتش کشیدند؟!!!!
    اگر بدنبال مسببین حادثه زاهدان میگردند باید ابتدا سراغ مسجد مکی و افرادی که به بهانه های مختلف شهر را به آشوب میکشند بروند.

    22
    8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا