خرید تور تابستان ایران بوم گردی

منصور ارضی: الان چرا کنسرت؟ ادعیه را با زبانی امروزی به مردم برسانیم

مداح مشهور حامی روی کار آمدن احمدی نژاد در انتخابات های 84 و 88، گفت: وقتی واحدهای تولیدی و کارخانه‌های کشور رو به تعطیل گذاشته اند و معیشت و اقتصاد مشکل مهم کشور می‌شود چرا باید اینقدر به کنسرت و موسیقی پرداخت؟ چون سیدی فریاد زده مشهد حریم دارد؟! ما باید با زبانی امروزی محتوای ادعیه را به مردم برسانیم.

به گزارش انصاف نیوز، حاج منصور ارضی در دیدار مداحان و شاعران شهر مقدس مشهد در حسینیه موسی بن جعفر علیه السلام مشهد گفت:

هر چه سرمایه دارید در دستگاه امام رضا علیه السلام کم است قانع نشوید. یعنی برنامه برای امام رضا تعیین نکنید. تعیین وقت و حاجت برای امام رضا نکنید. نکند آنچه می‌خواهید کم باشد و امام از کوچکی آن مکدر شوند، از امام رضا علیه السلام آنچه که ورای نوکری این خاندان است بخواهید.

مشهد جلوی از ادب شده ، من سالها به مشهد می‌آمدم و چند تن را مثل آقایان مؤید، اکبر زاده و شفق را می‌شناختم و البته خدا مهدی قانع را بیامرزد که من خیلی او را دوست داشتم و زود از میان ما رفت.

توصیه ای که من می‌توانم به مجاورین امام رضا علیه السلام و همه داشته باشم، خواندن هر روز دعای عالیه المضامین است مخصوصا مداحان این شهر؛ چرا؟ چون مفاهیمی که همراه دارد مثلاً در مورد گریه کردن که می‌فرماید گریه من را در طاعت قرار بده ” تَجْعَلَ دَمْعِی غَزِیراً فِی طَاعَتِکَ ” گریه ای مداوم در طاعت تو باشد. یعنی در زیارت حرف از مناجات است و در مناجات حرف زیارت. همانگونه که در زیارت امین الله می‌گویی” السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ… اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِینَ إِلَیک وَالِهَةٌ وَ سُبُلَ الرَّاغِبِینَ” چه می‌شود ما داریم با امام رضا علیه السلام حرف می‌زنیم ناگهان می‌گویی قلب من به سوی توست؟ از همین جا معلوم می‌شود توحید را باید از این رابطه آموخت.

توحید را از ائمه اطهار بیاموزیم مخصوصاً حضرت فاطمه سلام الله علیها درست است که در روضه می‌گوییم بال و پر او شکسته است ولی در هدایت، از همه مردهای عالم قوی‌تر است نشانه اش هم در شفاعت روز قیامت آشکار است جایی که می‌گردد و دانه دانه شیعیان را پیدا می‌کند. مداح اگر زرنگ باشد در محشر خود را مشغول می‌کند تا مادر سادات به شفاعت بیاید.

مگر امام باقر علیه السلام نفرمودند مادر ما در محشر مانند مرغی که دانه بر می‌چیند شیعیان را پیدا میکند و شفاعت می‌نماید؟! این مادر تا ما را نیابد دست از شفاعت برنمی‌دارند.

مداح در شروع مجلس باید مفاهیم قالب جلسه را به مستمع بفهماند مثلاً در  اول مجلس شعری می‌خواند که آنقدر این شعر را می‌کشد یا آهسته می‌خواند و یا خیلی تند می‌خواند که برای مستمع تفهیم آن مشکل می‌شود این ناهنری است. مداح و نوکر اهل بیت بی هنر نداریم هرچند ممکن است در ادبیات چنین لغتی نداشته باشیم ولی من حاضر نیستم برای مداح لغت بی هنر را استفاده کنم.

مهارت مداح این است که با دل مستمع مانند موج بازی کنید، یعنی یک وقت طوفانی و یک وقت آرام و یک وقت در خروش باشد. مداح در این تلاطم‌های دنیایی می‌تواند با زیر رو کردن و آرام کردن دل مردم، آنها را به سوی خدا پرواز دهد. مداح باید آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند مردم را دانه به دانه از تلاطم‌های زندگی نجات بخشد.
مداح باید با تاریخ معاصر و کتب روایی آشنا باشد، این شناخت به تناسب کار مداحی لازم است، چون قرار نیست که ما اسناد را ارائه دهیم این گونه یک شاعر و یا مداح برای تک تک وصف‌ها و تشبیهات خود کتاب معرفی کند و این از طاقت خارج است ولی زمینه لازم برای موضوع بیان شده را داشته باشد.

برای مثال اینکه می‌گویند برای حضرت رقیه سلام الله علیها طبقی درخرابه‌های شام آوردند و ایشان گفتند من که غذا نخواسته بودم یک پیشینه قرآنی و تاریخی دارد. در داستان حضرت مریم و حضرت زکریا علیهما السلام طبق‌های غذا از آسمان می‌آمد و حضرت مریم از آن طعام تناول می‌نمودند.

و یا در داستان حضرت یوسف علیه السلام که می‌گویند گرگ او را دریده اشاره می‌شود در زیارت ناحیه مقدسه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را مانند گرگ‌های … البته این‌ها را نمی‌توان هرجا عنوان نمود و نباید هم هرجا عنوان کرد ولی برای شما مداحان و شعرا می‌گویم که در اشعار زمینه‌های لازم را نمی‌توان از روایات و ادعیه گرفت و لازم نیست از خود بسازیم. استفاده از محسوسات در اشعار نباید توهم زا باشد، و مردم بتوانند به شکل سالم و صحیح با آن ارتباط برقرار کنند.

یک مثالی که برای خود من تجربه شده در اتفاق آتش سوزی مسجد ارک من برای کار جانبازان و شهدای مسجد ارک به بیمارستان‌ها می‌رفتم یک روز دختری حدوداً 12 – 13 ساله را دیدم که نمی‌توانست درست راه برود از حال او جویا شدم گفتند بر اثر سوختگی پوست شکم و پا به هم چسبیده و نمی‌تواند درست راه برود من این سوختگی و خمیده راه رفتن را کنار هم می‌گذارم شما چه نتیجه ای می‌گیرید؟ این مثال را برای مهارت مداحی گفتم اما برای شعرا باید بگویم شاه بیت شما نباید از امام باشد و سپس به اتفاقات روز دنیا توجه داشته باشید، مثلاً ابتدا از یمن و اتفاقات آن بگویید و مردم را بیدار کنید سپس به سراغ امام رضا علیه السلام و مناجات بروید این کار مناسب‌تر است.

وقتی ما اتفاقاتی نظیر برجام و فیش‌های حقوقی مسئله اصلی و اول کشور است چه معنی دارد خبر اول کشور منع از اجرای کنسرت باشد؟ شاعر و ادیب مردمی و اهل بیت درست باید به این موضوعات توجه داشته باشد و اتفاقاً به آنها برسد. وقتی واحدهای تولیدی و کارخانه‌های کشور رو به تعطیل گذاشته اند و معیشت و اقتصاد مشکل مهم کشور می‌شود چرا باید اینقدر به کنسرت و موسیقی پرداخت؟ چون سیدی فریاد زده مشهد حریم دارد؟! ما باید با زبانی امروزی محتوای ادعیه را به مردم برسانیم مگر در ادعیه نمی‌خوانیم ” اللّهُمَّ إِنِّی أعُوذُ بِکَ …وَمِنْ شَرِّ کُلِّ سُلْطانٍ شَدیدٍ وَمِنْ شَرِّ کُلَّ جَبّارٍعَنیدٍ…” مداح و شاعر اگر به روز و زنده نباشند تبلیغ دین را در همین سرزمین اسلامی داشته باشیم تبلیغ دین از مشهد تا مدینه نمی‌رسد.

نوجوانان را باید به شکلی تربیت کرد که خودشان برای اهل بیت بگریند، کودکان را قبل از خواندن و نوشتن با شعر آشنا کنید. مداح خودش هم باید اهل گریه باشد یعنی اشک را در دل داشته باشید و از این طریق بر مردم اثر گذارید.

امام رضا علیه السلام نیز مانند اباعبدالله علیه السلام نیت حج واجب خود را به عمره مفرده تبدیل کردند، برای آنکه حرمت خانه خدا از دست نرود و جان ایشان درخطر ترور بود، فلذا حج خود را به ایران آورد، این نکته مهمی است که ما را به انحراف از ولایت نمی‌کشاند. مواظب باشیم دارند به نام امیرالمومنین انحراف از ولایت ایجاد می‌کنند.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این افراد واقعا دارند باعث میشن نسبت به تمام باورهام تجدید نظر کنم. نمیدونم ایا فقط من همچین حسی دارم یا دیگران هم.

  2. حرف ما هم اینه که وقتی مملکت این همه مشکل دارد چرا شما و دوستانتان گیر دادید به کنسرت که یکی از معدود سرگرمی هایی است که برای مردم مونده؟

  3. راست میگه آقای ارضی، چرا کنسرت؟
    تا وقتی امثال سعید حدادیان رو داریم که ترانه “سلام من به تو یار قدیمی ” از هایده را برامون باخوانی میکنه چه نیازی به کنسرت هست. فقط یه کوچولو صداشون با هم فرق داره که اون هم مهم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا