خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روحانی، هاشمی و ناطق به جلسات بیایند» سخنگوی جامعه روحانیت

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مورد حضور مصباح‌یزدی در جلسات جامعتین گفت: بنای جامعه روحانیت ورود به انتخابات است؛ در صورتی که جامعه مدرسین هم قبول کند، به صورت مشترک با یکدیگر در این زمینه همکاری می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به جلسات اخیر جامعه روحانیت گفت: موضوع انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت و کمیته سیاسی اخیرا جلساتی با نمایندگان احزاب اصولگرا داشته است.

او افزود: انتظار از احزاب اصولگرا این بوده که جامعه روحانیت فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند. اصولگرایان همراهی خود را با اقدامات جامعه اعلام کردند و گفتند مثل گذشته ملتزم به محوریت جامعه روحانیت هستیم و با وفاداری به جامعه روحانیت که همیشه قدم‌ها اول را برمی‌دارد، این جلسات مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: همه پذیرفتند اقداماتی صورت گیرد؛ قرار شد با همه احزاب اصولگرا تعامل کنیم و با شخصیت‌های اصولگرا هم صحبت کنیم تا راهکاری برای انتخابات آینده داشته باشیم.

دیدار موحدی کرمانی و یزدی در حد پیشنهاد است

مصباحی‌مقدم در مورد دیدار یزدی و موحدی کرمانی، گفت: این دیدار فعلا در حد پیشنهاد است و اطلاع ندارم تماس برقرار شد یا خیر

حضور مصباح‌یزدی در جلسات موحدی و یزدی

او در پاسخ به سوالی مورد حضور مصباح یزدی در جلسات جامعتین گفت: بنای جامعه روحانیت ورود به انتخابات است؛ در صورتی که جامعه مدرسین هم قبول کند، مشترکا همکاری می‌کنیم؛ بیشتر از این دنبال چیزی نیستیم. خودم هم کاندیدا نیستم و هنوز وارد مصادیق نشدیم.

مصباحی‌مقدم درباره شرط آیت‌الله مصباح‌یزدی برای جامعتین مبنی بر حمایت از جلیلی یا لنکرانی برای انتخابات گفت: آنچه گفتید در مورد شرط آیت‌الله مصباح یزدی، مربوط به دوره گذشته است. در دوره جدید نه چنین چیزی داریم، نه اینکه از جامعه روحانیت بنای مشورت با ایشان را داریم، دوره قبل هم ایشان به میدان نیامد.

عبور از روحانی مطرح فعلا مطرح نیست

خبرنگاری در مورد احتمال حضور روحانی در جمع کاندیداهای جامعه روحانیت پرسید که مصباحی مقدم گفت: آنچه قبلا مصاحبه کردم به عنوان دیدگاه شخصی بود، الان به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت صحبت می‌کنم و نمی‌توانم نفیا و اثباتا در مورد روحانی صحبت کنیم؛ هنوز وارد مصادیق نشدیم، الان عبور از روحانی معنی ندارد چون هنوز بحثی مطرح نشده است.

توضیح در مورد تاثیر انتخابات ایران و آمریکا

او در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران، گفت: انتخابات آیران تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نمی‌گیرد، ما به استقلال سیاسی رسیدیم آنها مایل هستند تاثیرگذاری داشته باشند، اما مردم و دولتمردان ما اینطور فکر نمی کنند نظام آنها استکباری است.

وضعیت شورای ائتلاف

مصباحی مقدم در توضیح شورای ائتلاف اصولگرایان توضیح داد: شورای ائتلاف قبلی مجدد شکل نگرفته و در قدم ابتدایی هستیم، امیدواریم زودتر ائتلافی را شکل بدهیم و هر چه سریعتر به نتیجه برسیم.

نه به احمدی‌نژاد اقبال داریم، نه به افرادی او را معرفی می‌کنند

او در مورد احتمال حمایت از احمدی‌نژاد گفت: دوره احمدی‌نژاد و دوره تاثیرگذاری سیاسی‌شان تمام شد، این دیدگاه با مذاق جامعه هم تطبیق دارد جامعه روحانیت نه اقبال به شخص احمدی نژاد دارد نه اقبال به افرادی که وی معرفی کند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: جامعه روحانیت یک جریان مستقل و معتدل است و تاریخ فعالیتش نشان می‌دهد تندروی را بر نمی‌تابد، اگر تندروها تعدیل شوند، با آنها همکاری می‌کنیم، اگر نه همکاری نمی‌کنیم.

با جامعه مدرسین ائتلاف می‌کنیم نه با شخص آیت‌الله یزدی

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزودک هیچ گاه به فکر ائتلاف با اشخاص نبودیم، با تشکل‌ها اتلاف می‌کنیم، با آیت‌الله محمد یزدی هم تلاش می‌کنیم در قالب جامعه مدرسین به همگرایی و ائتلاف برسیم؛ نه با شخص.

انتظار داریم آقایان روحانی و هاشمی و ناطق به جلسات بیایند

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد دعوت از روحانی، هاشمی و ناطق و امامی کاشانی اینگونه توضیح داد: این بزرگان جلسه قبل قرار بود دعوت بشوند و این کار صورت گرفت، امیدواریم آقایان هم مرحمت کنند بیایند. آنها عضو بنیانگذار هستند، لذا ما امید و انتظار خود را برای تشریف‌فرمایی آنها اعلام می‌کنیم، راهی هم جز این نداریم.

در هیچ انتخاباتی از احمدی‌نژاد حمایت نکردیم

او افزود: در مورد کاندیداتوری احمدی‌نژاد نه در ۸۴ و نه در ۸۸ جامعه روحانیت رسما حمایت نکرد و مکرر اظهار کرد با حمایت احزاب اصولگرا برای ریاست جمهوری به تفاهم نرسیدم، پس ضرورت ندارد روی او حساب خاصی را باز کنیم.

توضیح در مورد تحرکات زود هنگام

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مورد فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام گفت: اگر به عنوان تمهید مقدمات باشد، اما اشکالی ندارد اگر تبلیغات انتخاباتی باشد اشتباه است و خاصیت خود را از دست می‌دهد. انتظار از شخصیت‌های اصولگرا این است برای اعلام تمایل به کاندیداتوری در فرآیند جمعی وارد شوند، چون اقدام شخصی، اقدام‌های جمعی را خنثی می‌کند.

او اضافه کرد: تجربه داریم آقای هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ بود، جامعه دور دوم از او حمایت نکرد؛ این به رفتار کاندیدا بستگی دارد، گاهی کاندیدا از جامعه تقاضای حمایت می‌کند و در اقدام جمعی به نتیجه می‌رسیم؛ گاهی هم فرد مستقلا وارد می‌شود که ما الزامی برای حمایت نداریم؛ لذا همه چیز به شرایط باز می‌گردد.

نشانه‌ای برای ردصلاحیت روحانی وجود ندارد

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال ردصلاحیت رییس جمهور کنونی تاکید کرد: نشانه جدی وجود ندارد که صلاحیت آقای روحانی را برای انتخابات سال بعد زیر سوال ببرد.

جبهه پایداری به ما بپیوندد

خبرنگاری در مورد برنامه جامعه روحانیت برای همکاری با جبهه پایداری پرسید که مصباحی مقدم اینگونه توضیح داد: آقای مصباح به میدان نیامدند، بعید هم می‌دانم به میدان بیایند. در مورد پایداری، از آنها دعوت می‌کنیم برای پیوستن به حرکت ما، تا در یک کار جمعی به نتیجه برسیم.

اگر موسوی نتیجه انتخابات را می‌پذیرفت، رییس جمهور بعدی بود

خبرنگار دیگر گفت سال ۸۸ هنوز فضای سیاسی را تحت تاثیر قرار داده، آیا این انتخابات را هم تحت تاثیر می‌گذارد؛ سخنگوی جامعه روحانیت پاسخ داد: انتخابات ۸۸ واقعا خوب و یک حماسه سیاسی بود، نتیجه هم این شد ۲۵ میلیون رای احمدی‌نژاد و ۱۳ میلیون مهندس موسوی.

او ادامه داد: اگر موسوی تن می‌داد، شک نداشتم رییس جمهور بعدی بود، اگر دروغ تقلب را دنبال نمی‌کرد، جامعه با مشکل مواجه نمی‌شد. اعتراض بی‌معنای آقایان موسوی و کروبی باعث هزینه سنگین به جمهوری ‌اسلامی در منطقه و داخل شد و ظلم بزرگی بود چراکه تاریخ نشان داده کسی سفارشی از صندوق رای بیرون نمی‌آید.

مصباحی مقدم افزود: بعدها برخی متوجه اشتباه آقایان موسوی و کروبی شدند و حمایت نکردند، کسانی که به خیابان‌ها آمدند و در انتخابات‌ها شرکت نمی‌کردند و به موسوی و کروبی هم علاقه نداشتند، خواستند زیر چتر این اعتراض، مطالبات خود را دنبال کنند و وقتی شعار نه غزه نه لبنان دادند و روی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه خط کشیدند، حکایت از این داشت که پایبند به ارزش‌های دینی هم نیستند، برای همین مردم نه دی به میدان آمدند و ای‌کاش متنبه می‌شدند؛ اگر می‌شد دیگر استخوان لای زخم نمی‌شد.

مهدوی کنی گفت بین بد و بدتر انتخاب می‌کنیم

خبرنگاری به حمایت قاطع اصولگرایان از احمدی‌نژاد و دیدگاه جامعه روحانیت در مورد محاکمه موسوی و کروبی اشاره کرد که مصباحی‌مقدم اینگونه پاسخ داد: این حمایت مربوط به احزاب نبود، حداقل جامعه روحانیت این حمایت را نداشت، اگرچه مرحوم مهدوی‌کنی شخصا از او حمایت کرد و گفت در شرایطی تصمیم می‌گیریم که انتخاب بین بد و بدتر می‌کنیم.

سخنگوی جامعه روحانیت در مورد محاکمه احمدی‌نژاد گفت: به عنوان نماینده سه دوره مجلس گلایه از قوه قضاییه دارم که باید در هنگام خود به اتهامات دولتمردان قبل می‌پرداخت. مجلس چند بار تخلفات رییس جمهور را به رای گذاشت و به قوه داد. می‌گویند پرونده در جریان است، آیا نباید به عموم گزارش شود؟ ما نمی‌گوییم ضربتی انجام شود، اما مردم باید مطلع باشند. تکلیف انتخابات دوره بعد را این رسیدگی‌ها مشخص می‌کند.

بازتاب محاکمه موسوی و کروبی به نفع نظام نیست

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع حصر و محاکمه محصوران که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: گفته شده به اتهامات آقایان موسوی و کروبی رسیدگی قضایی شود؛ شفاف‌ترین پاسخ را در این مورد رهبری دادند. به نظر می‌رسد محاکمه به نفع آنها و نظام نیست؛ محاکمه بدون پشیمانی آنها محکومیت‌شان را سنگین می‌کند. از طرفی اجرای این محکومیت هم به صلاح نیست. بازتاب داخلی وزارت خارجی آن به نفع نظام نیست، لذا اگر تجدید نظری از سوی خود آنها صورت گیرد، شاید بشود به صورتی مساله را حل کرد اما آنها طوری رفتار داشتند که گویی بر حق‌اند پس بهتر است محاکمه را کنار بگذاریم.

مصباحی مقدم افزود: معتقدم سال ۸۸ و در مناظرات انتخاباتی، تقصیراتی متوجه آقای احمدی‌نژاد بوده، اما وزنی که آقای مطهری به این مسئله می‌دهد را قبول ندارم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا