خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شعبده‌بازی با افکار عمومی

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی انتقادات اخیر اصولگرایان از دبیر ستاد امر به معروف و علی‌اکبر رائفی‌پور نوشت:

کارکرد اصلی طیف‌ها و احزاب سیاسی در دنیای امروز انتقال خواسته‌های شهروندان به اهل قدرت، اصلاح رویه‌های اشتباه و کمک به سیاست‌گذاری‌های کم هزینه برای حکمرانی بهتر است.

طی دو روز گذشته واکنش رسانه‌ها و نشریات وابسته به جریان‌ اصولگرا و چهره‌های مطبوع فرهنگی، افتصادی و اجتماعی همین طیف با توجه به اعتراض‌های شهروندان و لمس نتیجه لجاجت در عرصه سیاست جالب توجه است. به نظر می‌رسد سرانجام و پس از دو دهه پیشه کردن لجاجت با هرگونه تغییر و اصلاح به این نتیجه رسیده‌اند که به دنبال ترمیم رویکردها و حکمرانی براساس نیازهای امروز باشند. درخواست سکوت آنان از چهره‌های جنجالی و پمپاژ کننده نفرت در جامعه بسیار با اهمیت است.

لشکرکشی رسانه‌های اصولگرا پس از موضع‌گیری عجیب و تحریک کننده دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آنقدر گسترده و فراگیر بوده که احتمالا همین روزها خبر جابجایی، برکناری و حاشیه‌نشینی این چهره جنجالی سال‌های اخیر بازتاب خواهد یافت. اما پرسش اینجاست؛ مگر هفته‌های گذشته، ماه‌های قبل و سال‌های نه چندان دور با دهن کجی و بی‌مهری و استفاده از ادبیات نامناسب با انتقادات برخورد نمی‌کردید؟ چرا و با وجودی که از برخی رفتارهای نادرست و غلط آگاهی کامل داشتید در برابر این افراد سکوت کردید؟ دقیقا و به صورت مشخص سود حاصل از این سکوت برای کشور و شرایط امروز چه بوده است؟ براساس کدام برداشت از جامعه ایران و تغییرات فرهنگی که طی دو دهه گذشته رخ داده است دائم از چهره‌های جنجالی و حاشیه‌ساز به بهانه‌های مختلف دفاع کردید؟  با کدامین برداشت از آمارها و نظرسنجی‌های صورت گرفته سایر مواضع جامعه‌شناسان را به دیوار انکار کوبیدید؟ مهمتر از این همه؛ چرا سخن دلسوزان نظام را به هیچ گرفتید و حال افراد تندرو را تهدید به افشاگری و متهم به نفوذ و برهم زدن نظم جامعه می‌کنید؟

وقتی رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در برابر این افراد موضع‌گیری می‌کند، مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این رسانه درباره تکرار همین رویه‌های اشتباه از سوی رسانه‌ها و خصوصا صدا و سیما نوشته است: «گرچه صدا و سیما با برنامه «شیوه» شکل و محتوای امیدوار کننده‌ای را در برنامه‌های گفتگو محور در معرض نگاه مخاطبان قرار داد، اما ریپرتاژ دیشب برنامه «ثریا» برای فردی که با اظهارات غیرکارشناسی و بعضا کذب شعور مخاطب را به سخره گرفت، نشان داد که تشخیص منافع ملی در رسانه ملی همچنان یک آرزوست».

این روزها می‌گذرد، ولی نیاز به اندیشیدن و جلوگیری از متراکم شدن خواسته‌ها و نیازهای شهروندان در سایر بخش‌ها و خصوصا حوزه‌هایی که پتانسیل تبدیل شدن مسئله به چالش و بحران و ابر بحران را دارد برای دور شدن از فضای پرتنش در جامعه لازم و بلکه از نان شب هم واجب‌تر است. نمودارهای تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آمارهای فقر و فقر مطلق و بیکاری و امید به آینده و افزایش حاشیه‌نشینی و تورم و… را با دقت نگاه کنید، قبل از آنکه واقعیت نمودارها با واکنش شهروندان روبرو شود.

ناگفته نماند؛ اگر پیشه کردن چنین شیوه‌ای قرار است فقط به نام یک و یا دو فرد ختم گردد این داستان را از همین امروز رها کنید، مسئله تغییر رویکردهای نادرست و تحمیل کننده هزینه به ساختار قدرت و تبدیل این همه به حکمرانی ممکن و مطلوب است و نه برکناری و یا جابجایی برخی چهره‌های پرحاشیه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا