خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بنیاد فارابی عابر بانک نیست»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با ایسنا از عملکرد دو ساله‌اش در این بنیاد گفت، به برخی حواشی پاسخ داد و از اقداماتی که در راستای چابک‌سازی و کوچک‌سازی این بنیاد،انجام داده، سخن گفت.

گزیده محورهای گفتگوی این مدیر سینمایی به شرح زیر است:

• بنیاد فارابی در سال گذشته با تنگناهای مالی مواجه شد اما به رغم این تنگناها، از۴۳ فیلم سینمایی حمایت کرد. ما در این دو سال دنبال این نبودیم که با تبلیغات و هیاهو کارمان را انجام دهیم. معتقدم ثمره‌ کار ما را اهالی سینما و مردم می‌بینند و قضاوت می کنند.

• در روزگاری به سر می‌بریم که سینما هم در فرم و هم در ساختار پوست انداخته و نسل نویی از سینماگران وارد عرصه‌ تولید شده‌اند و در جذب مخاطب و حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی توفیقات نسبتاً خوبی کسب کرده‌اند. فارابی در این دوره نقش حمایتی خود را برای فیلمسازان جوان و فیلم اولی‌ها ایفا کرد. سال گذشته در فارابی موفق شدیم از ۱۸ فیلم سینمایی که کار اول کارگردانانشان بود حمایت کنیم.

• در چابک‌سازی بنیاد فارابى جدی هستيم و آرام آرام باید فارابی وظایف تصدی‌گری خودش را به بخش خصوصی سینما واگذار کند و از این نوع فعالیت‌ها فاصله بگیرد. البته حمایت‌های فارابی سر جای خودش هست و فقط شیوه‌ها و شکل آن تغییر می‌کند و روزآمد می‌شود.

• آن قول‌ها و وعده‌هایی که مدیران قبلی بنیاد فارابی درباره کوچک‌سازی حوزه پشتیبانی تولید و برون سپاری تجهیزات می‌دادند، در سال۹۴ و۹۵ شاهد انجام آن هستیم.

• فارابی مالک سینما فرهنگ است و طی قراردادی برای مدت سه‌سال از 94 تا 97، بهره‌برداری از این سینما به «سینماشهر»سپرده شد.

• در این دوره‌، تولید سینمای کودک و نوجوان احیا شد. ما شاهد توقف تولید اینگونه سینمایی بودیم اما همین الان بیش از 10 فیلم کودک آماده حضور در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کودک است؛همچنين مقدمات شرایط اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در همین دوره فراهم شده است. با نگاهی گذرا به کارنامه حمایتی بنیاد سینمایی فارابی خوشبختانه می‌بینیم که در حمایت از تولیدات شاهد تنوع ژانرها بودیم.

• تولید آثار سینمایی توسط بخش خصوصی رونق خوبی دارد و درصد قابل توجهی از آثار سینمایی بدون اخذ حمایت از فارابی تولید می‌شوند که برخی از این آثار،فیلمهای ارزشمندی هستند. فارابی در عین حال که نگاهی که به حرفه‌ای‌های سینما دارد، دست جوانان فیلمساز را هم در حد توان خود گرفته و از کارگردانان جوان حمایت کرده است. در شوراهای فارابی شفافیت و صراحت وجود دارد و سینماگران در عمل با این رویه روبرو هستند، همواره سعی می‌شود جلسات و تفاهمات بر مدار گفت‌وگو و تعامل با اهالی سینما باشد.

• ساخت برخی از آثار سینمایی از نظر استراتژیک برای ما مهم است و این را کتمان نمی‌کنیم. در سال‌های نه‌چندان دور فارابی سرگرم تولید صرفاً چند فیلم پر هزینه می‌شد، چند میلیارد تومان به یک فیلم اختصاص می‌دادند، اما الان دیگر از آن خبرها نیست و اصلاً این هزینه‌ها در توان فارابی نیست.ما در کنار توجه به یکی دو موضوع استراتژیک، به چهل فیلم دیگر هم توجه کردیم و ژانرهای متنوع دیگر، مثل موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی، طنز، کودک‌ و نوجوان را هم حمایت کردیم تا حمایت‌ها صرفاً به یک سمت و سو نرود.

• عده‌ای می‌گویند مأموریت‌های فارابی کم شده است، درحالی‌که متناسب با شرایط روز برخی ماموریت‌ها اضافه هم شده است. کارنامه‌ ما در سال گذشته کارنامه‌ متنوع و پرحجمی بوده، امیدوارم کسانی که بنا به دلایلی نمی‌توانند از حمایت فارابی بهره‌مند شوند، با سعه صدر اظهار نظر کنند. یا در کارشان تجدید نظر کنند یا سعه صدرشان را بیشتر کنند و یا اینکه سرمایه‌گذارى را در بخش خصوصی پیدا کنند که از فیلم آنها حمایت کند.

• بنیاد سینمایی فارابی یک نهاد فرهنگی است ولی عده‌ای تصورشان این است که عابر بانک است. عده‌ای فهم و تلقی‌شان از بنیاد فارابی اینست که اینجا یک عابر بانک است که می‌رویم و رقمی برمیداریم و کارخودمان را می‌کنیم. نه؛ اینجا یک نهاد فرهنگی است و ما با اهالی فرهنگ و هنر سر و کار داریم. اگر هم از تولیدات سینمایی و فرهنگی حمایتی می‌کنیم، در بستر یک گفتمان همدلانه و شفاف این گفت‌وگوها و حمایت‌ها انجام می‌شود.

• در مذاکرات خارجی و جشنواره‌های خارجی متوجه می‌شوم این نهاد چقدر ارزش دارد و بنیانگذارانش چقدر روی نشان فارابی زحمت کشیده‌‌اند و خون دل خورده‌اند. هنر ما مدیران فعلی این است که این جایگاه را به درستی حفظ کنیم .فعالیت بنیاد فارابی باید ادامه پیدا کند اما این نهاد سینمایی باید تجدید حیات کند و به‌روز شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا