خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام آیت‌الله ناظم‌زاده قمی درباره‌ی رخدادهای اخیر کشور

متن کامل پیام آیت‌الله سیداصغر ناظم‌زاده قمی درباره‌ی رخدادهای اخیر کشور که برای انتشار به انصاف نیوز ارسال شده را در ادامه می‌خوانید:

«بسم الله النافذ البصیر

ملت شریف و بزرگ ایران

پس از سلام و تبریک میلاد پیامبر رحمت و ایام مبارک هفته وحدت؛ به عرض می‌رسانم:

عهد پیشین روحانیت ایران با امام خمینی که منجر به پیمان بستن مردم با ایشان شد و موجب اوج گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ گردید بر دو پایه اساسی استوار بود:

یکی احیای حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت، دوم زدودن قوانین تبعیض آمیز و مستبدانه رژیم گذشته.

این دو مهم در همه ادوار نهضت و انقلاب مورد تاکید و تکرار همه مردم و نخبگان بود و در آستانه پیروزی انقلاب در سخنان امام خمینی در پاریس و ایران مورد جمع بندی و تأیید قرار گرفت و سپس در شعار بنیادین “استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی” تبلور یافت و تبدیل به خواسته عمومی ملت شریف ایران شد.

طبیعی است چنین خواسته به حقی که در همه پرسی قانون اساسی مورد تأیید اکثر قریب به اتفاق ملت ایران قرار گرفت، با دشمنی بعضی بدخواهان قرار گیرد و هر روز برای جمهوری نوپای اسلامی شورش، دردسر، تجزیه طلبی و جنگ داخلی برپا کردند، و به دنبال آن جنگ تحمیلی توسط صدام حسین تحت حمایت همه قدرت‌های همسو، بلوک غرب و شرق، خصوصاً حاکمیت شوروی به خاطر چپ گرایی صدام، بر ایران اسلامی تحمیل کردند. همچنین اشتباهات و تندروی‌های بعضی ازنیروهای انقلاب سبب خصومت بلوک غرب و آمریکا گردید. بدین سان انقلاب نوپای شما ملت عزیز ایران را با بحران‌ها و گرفتاری‌های سنگین مواجه نمودند و در طول هشت سال، باعث به شهادت رسیدن و مجروح شدن صدها هزار نفر و به اسارت درآمدن ده ها هزار جوان برومند و مخلص شد و سرمایه‌های هنگفتی را که می‌توانست ایران را به گلستانی تبدیل کند به هدر دادند.

این توضیح کوتاه را جهت آگاهی جوانان و نوجوانان که در آن عصر نبودند و یا کودک بودند عرض کردم تا آنان را با اهداف و انگیزه‌های انقلاب و موانع آن آشنا کنم و به نقاط قوت و ضعف و عقب افتادگی کشور و موانع شکوفایی مورد نظر و آرزوهای مردم را بازگو کنم. اما پس از جنگ و بعد از رحلت امام خمینی تا امروز را شاهد قوت و ضعف‌ها بوده و هستید و لذا از بازگوی آن خود داری می‌کنم.

ملت شریف ایران

اینجانب عمر زیادی را سپری کرده‌ام و شصت سال است در حوزه علمیه مشغول بوده و حوادث گوناگونی را از اول انقلاب و بعد از آن تجربه کرده‌ام. از همان آغاز پیروزی انقلاب، نمایندگی رهبر فقید انقلاب و مسئولیت‌های دیگر را داشتم و در خدمت اسلام و ملت بودم و پس از چند سال که کارها به سامان رسیده بود به حوزه علمیه و درس و پژوهش و تألیف بازگشتم و ضمناً به کارهای عام المنفعه و کمک به محرومان همت گماشتم، ولی امروز برای پاسداری از خون شهیدان و تلاش بزرگانی که جان خود را برای به ثمر رسیدن و بقای انقلاب از دست دادند و نیز برای جلوگیری از هرج و مرج  و خونریزی به ناحق، چه از مردم و چه نیروی‌های انتظامی و امنیتی، احساس وظیفه شرعی و قانونی کرده و با شما ملت عزیز و مسئولان محترم خاضعانه و مشفقانه نکته‌هایی را به عرض می‌رسانم.

الف: با جوانان و نوجوانان

سخنم با جوانان و نوجوانان عزیز، که همگی دختران و پسران ما هستید و امروز برای به دست آوردن زندگی حداقلی در مشکلات قرار گرفته‌اید، این است که:

اولاً: هرگز نا امید و مأیوس نشوید، این کشور و منابع آن، متعلق به شما و همه ملت ایران است، با صبر و استقامت و تلاش پی گیر در جهت آبادانی این مرز و بوم بکوشید و با تلاش تحصیلی و مهارت آموزی و خودسازی و عمق بخشیدن به آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و با توکل بر خداوند، راه تعالی خود و مردم را هموار سازید. از نا امیدی دل برکنید و به طلوع صبح امید، دلگرم باشید.

ثانیاً: در بحث‌ها و تحلیل‌های سیاسی و نیز شعارهای اعتراضی، گذشته مردم و میهن خود را زیر سؤال نبرید. شما نبودید که ببینید این مردم در نیم قرن اخیر برای رسیدن به آزادی و استقلال و پیشرفت، تلاش‌های فراوانی کردند، شهدای عزیزی را در دفاع از این کشور تقدیم کرده‌اند. و با جان فشانی های مثال زدنی از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن دفاع کردند.

ثالثاً: نگذارید در این اعتراضات، افرادی دست به تخریب اموال عمومی و خصوصی بزنند.

رابعاً: به توصیه‌های خیرخواهان و معلمان و پدران و مادران خود در جهت حفظ اخلاق و رعایت حریم ارزشهای ملی و اسلامی، گوش فرا دهید و از تندروی بپرهیزید، در هر کاری تعادل و میانه روی مطلوب است. اگر پیشنهادهایی دارید به مسئولان ارائه دهید، چون اخیراً رئیس محترم قوه قضائیه اعلام کرده است که حاضر به شنیدن حرف‌های معترضان هستند و حتی اگر اشتباهی صورت گرفته جبران خواهند کرد.

خامسا: در شعارهای خود به “روحانیت” (آخوند) توهین نکنید.

این طبقه در طول تاریخ سنگربان دین و تشیع  و حافظان تمامیت کشور بوده‌اند. عموم روحانیت همچون آحاد ملت در تنگدستی و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. آن طوری که من با مراجع و برخی بزرگان حوزه، مراوداتی دارم، هممواره شما را فرزندان خود می‌دانند و به شما علاقه مندند و سختی‌ها و تنگناهای مردم را می‌فهمند، و در بسیاری از موارد تذکرات و انتقادات خود را کتباً و شفاهاً به مسئولین امر گوشزد نموده‌اند. اگر هم گاهی سکوت می‌کنند، علامت رضایت از وضع موجود نیست. البته می‌پذیرم که بعضی از روحانیان با عملکرد ناصواب خود، موجب بدبینی شده‌اند، ولی رفتارهای این اقلیت را نباید به پای همه آنها گذاشت.

ب: با رؤسای سه قوه

با توجه به سخن اخیر ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر این که: حاضر به شنیدن سخنان منتقدان هستند، این جانب مشفقانه پیشنهادهای خود را به رؤسای سه قوه، که با بعضی از آنها از سال‌های بسیار طولانی آشنایی دارم، ارائه می‌دهم:

۱ ـ در وفاداری به قانون اساسی و تأمین حقوق حقه مردم که در پیشگاه ملت به قرآن سوگند یاد کرده‌اید اجازه ندهید بعضی با لباس تزویر و ریا و با ظاهری چاپلوسانه به شما نزدیک باشند، آن‌ها را از خود دور کنید و نیز از نیروهای کارشناس، مخلص وکاردان و همکاران دلسوز و صبور از هر جناح و دسته‌ای که وفادار به اسلام و قانون اساسی هستند، بهره گیرید و این مردم مظلوم و سرخورده و بی انگیزه را ازمشکلات نجات دهید و ثروت‌های به غارت رفته این ملت را که متعلق به خود مردم و جوانان و مردان و زنان این مرز و بوم است به کار گیرید. و هرچه زودتر کسانی را که به اموال این ملت دست برده و اختلاس کرده‌اند مجازات و به مردم معرفی کنید.

۲ ـ مسئولین محترم که در پست‌های کلیدی قرار گرفته‌اید، به رضایت این و آن دل خوش نشوید، بلکه فقط رضای خداوند را که همانا جلب رضایت مردم است در دستور کار خود قرار دهید: “رضی الله رضی الناس”.

هرچه زودتر بال محبت و دوستی را به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی درمملکت بگسترانید، راه آشتی با کسانی که صدمه دیده‌اند را باز کنید و از خانواده‌هایی که کشته و زخمی داده‌اند و تقصیری جز شرکت در تظاهرات نداشته‌اند دلجویی کنید، بگذارید در غم از دست داده خود عزاداری کنند، و اگر امکانات مالی ندارند مساعدت کنید، به مسئولان آن منطقه توصیه کنید در عزای آنان شرکت کنند، دیه کشته شده‌ها را به خانواده‌هایشان پرداخت کنید.

۳ ـ افرادی که بازداشت شده و کسی را نکشته‌اند و یا تخریب اموال عمومی نکرده‌اند، خصوصاً دختران و دانشجویان را سریعاً آزاد کنید. شعارهای تندشان را که در اثر خشم‌های انباشته شده است نادیده بگیرید و  به فرموده قرآن خطاب به پیامبر اعظم: “فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر” (آل عمران، آیه ۱۵۹)

۴ ـ لازم است به بعضی وزراء، نمایندگان مجلس و مسئولان امر به معروف، تذکر دهید که شعاری صحبت نکنند و آتش بیار معرکه نشوند و سخن از رحمت و رأفت و مدارای با مردم را نصب العین خود قرار دهند تا زمینه‌های آشتی فراهم شود.

۵ ـ بر صدا و سیما نظارت کنید، دستور دهید آبروی مردم را حفظ نمایند. بفرمایید بودجه صدا و سیما از بیت المال است و باید در خدمت مردم باشد. تذکر دهید اقرارهای بی فایده را پخش نکنند، خصوصاً بعض موارد معلوم است که اقرارها به زبان اقرار کننده گذاشته می‌شود. متاسفانه رفتار صدا و سیما تناقض گونه است، به طوری که از یک سو، جوانان بدحجابی را در برنامه‌های دل خواه خود به نمایش می‌گذارد، از سوی دیگر، در مذمت بدحجابی، برنامه تولید و پخش می‌کند. برای نمونه برای بی اعتبار کردن زنان و دختران معترض، زن برهنه‌ای را که در کشور دیگری برهنه شده، در سیمای جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. این حرکت زشت یقیناً حرام است. آیا یک مؤمن آگاه به مسائل شرعی در صدا و سیما نبود که جلوی این کار زشت را بگیرد؟ مگر قرآن کریم (سوره نور، آیه ۱۹) به صراحت وعده عذاب دردناک در دنیا و آخرت برای اشاعه فحشا نداده است؟ جالب است که این نمایش آن‌ها به قدری زشت بوده که خودشان شب بعد، اظهار ندامت کرده‌اند. آیا صرف پشیمانی کفایت می‌کند؟ پس چرا مردم اگر خلافی کرده‌اند و عذرخواهی و اظهار ندامت کنند، از آنها پذیرفتنی نیست و باید مجازات شوند؟ آیا کسانی را که این فحشای ننگین را پخش کرده‌اند مجازات کرده‌اید؟

ج: با نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی

از زحمات و فداکاری‌های شما در دفاع از تمامیت ارضی و ارزش‌های واقعی و راستین اسلام و انقلاب تقدیر می‌کنم، اما به هوش باشید که در برابر مردم قرار نگیرید. همواره در گوش خود بخوانید که حقوق شما از بیت المال همین مردم است.

پس روزی حلال خود و خانواده‌تان را مدیون همین ملت و مردم بدانید و تا می‌توانید برای حفاظت، سلامت و صلابت آنان خصوصاً در شرایطی که اعتراضاتشان برخاسته از تنگناها، عدم پاسخ گویی مسئولان به سؤال‌ها و خواسته‌های مردم، نبود آزادی‌های قانونی، گرانی‌ها، تورم و بیکاری‌ها ناشی شده و از کاستی‌ها و کوتاهی‌های مدیران ناتوان و وعده‌های تحقق نایافته بلند پایگان انقلاب است، خود را خاضع و بردبار نگاهدارید.

بدانید در پیشگاه الهی هیچ ماموری معذور نیست و بدانید در پیشگاه قانون و قضاوت ملت، اطاعت از دستورهای فراقانونی توجیه پذیر نمی‌باشد.

آقایان پلیس و نیروهای عملیاتی و امنیتی؛ اعتراضات از منظر قانون اساسی که پیمان میان ملت و نظام است حق مردم است. دولت و مسوولان باید به این حق مسلم قانونی و دینی و اخلاقی و عقلانی تن در دهند و می‌بایست از چهل سال قبل روش مبارزه مدنی را آموزش می‌دادند که متاسفانه تا به حال کاری صورت نگرفته است. ولی مسوولیت شما ماموران در برابر ملت به قوت خود باقی است و سبب نمی‌شود شما پاسخگوی آیندگان نباشید.

برادران عزیز، بنابر اخبار موثق، گاهی جوانی را چند نفر از لباس شخصی‌ها زیر باتوم و لگد گرفته‌اند، من به باگناه یا بی گناه بودن آن شخص کار ندارم، اگر اینها راست باشد، آیا شرعاً و قانونا جایز است بدون اثبات جرم در دادگاه صالحه کسی را کتک زد؟ آیا اگر کسی با فرزندان خود شما این عمل را انجام دهد جایز می دانید؟ قطعاً جایز نمی‌دانید. و نیز بدانید این گونه برخوردها با معترضین ممنوع و حرام است. آگاه باشید به زودی همه شما باید دربرابر این گونه برخوردهای غیر منطقی درمحکمه وجدان خود و محکمه عدل الهی پاسخگو باشید.

آنچه گفتم از روی صدق و صفا و علاقه به شما بود و نیز برداشتی که از اسلام و قانون دارم. رفتار ما در پیشگاه خداوند متعال آشکار است و او در کمین گاه است: “ان ربک لبالمرصاد”.

د: درخواست خیرخواهانه از رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای

رهبر معظم انقلاب، پیشنهادهایی حضورتان ارائه می‌کنم تا به هر نحو که صلاح می دانید دستور دهید به اجرا درآید:

۱ ـ انتقاد مردم از دولت و حاکمیت و گفت و گوی میان آن‌ها از هر جنسی که باشد به مثابه مسئله خانوادگی است، لذا انتظار داریم با اقدامات عملی و پدرانه، این گفت و گوها به سمت بهتری هدایت شود و دست شما چون چتری فراگیر بر سر همه باشد.

۲ ـ چنان که بارها فرموده‌اید و بنده نیز بدون واسطه از خود شما شنیده‌ام، هیچ کس به اندازه شما از اوضاع کشور مطلع نیست، در همین راستا از توطئه‌های دشمن در پراکنده ساختن اقشار مختلف کشور و شکاف میان مردم و حاکمیت، وقوف کامل دارید و همه جناح‌های دل سوز را می‌شناسید، لذا به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از شکاف و نزاع بیشتر “عفو عمومی” و “آشتی ملی” اعلام کنید و با آزادی زندانیان سیاسی و محصوران چند ساله و دستگیر شدگان اخیر، که نقشی در قتل و تخریب نداشته‌اند، موج تازه‌ای از امید را در دل ملت ایران زنده گردانید و به صورت عملی، “وحدت ملی” را تحقق بخشید.

۳ ـ اوضاع بسیار بد اقتصادی، که ریشه بسیاری از نافرمانی‌های کنونی است، اقتضا دارد که دستور فرمایید تا نخبگان و کارشناسان اقتصاد گرد هم آیند و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای مهار گرانی‌های لجام گسیخته و رونق تجارت و اقتصاد، ارائه دهند.

۴ ـ روابط بین الملل، به ویژه با همسایگان، عامل مهمی در ثبات اقتصادی و امنیتی است. تا این روابط بهبود نیابد امنیت و تولید و اقتصاد، پایدار نخواهد بود، لذا به مسئولان سیاست خارجی، توصیه فرمایید که با توجه به اصل “عزت، حکمت و مصلحت” ساز و کارهایی در جهت تنش زدایی ایجاد کنند.

۵ ـ مهاجرت نخبگان، تحصیل کردگان، پزشکان، بازرگانان، هنرمندان و ورزش کاران، بسیار غم انگیز است؛ به طوری که خود آنان نیز با دلی پرخون تن به مهاجرت می‌دهند. اینان سرمایه‌های بزرگ این ملت هستند، که در این سرزمین و با امکانات همین مردم، رشد کرده‌اند، اما متاسفانه دسته دسته کوچ می‌کنند. با درایتی که از حضرت عالی سراغ داریم، با ایجاد زمینه‌های لازم، جلوی این سیل مهاجرت را بگیرید. رجاء واثق دارم که اگر این مهم انجام پذیرد موجب بازگشت بسیاری از کسانی خواهد شد که قبلاً از کشور مهاجرت نموده‌اند.

۶ ـ بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که با گذشت بیش از سی سال از تصویب قانون اساسی دوم و آشکار شدن ضعف‌های آن، بازنگری در آن لازم است تا بتوان با تجربیات به دست آمده، هم آهنگی بهتری در مدیریت کشور به وجود آید. تحقق این مهم فقط توسط حضرت عالی امکان پذیر است.

در خاتمه، ضمن محکوم کردن توهین به مقدسات، تجاوز به حریم مردم و اموال ملی، به همه خانواده‌های داغدار، اعم از مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی، تسلیت می گویم و برای درگذشتگان آنان طلب مغفرت می‌نمایم.

آنچه به عرض رسید از سر خیرخواهی و اصلاح و سامان دهی امور بود و هیچ انگیزه دیگری در آن نیست: “ان ارید الا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله، علیه توکلت و الیه انیب”.

حوزه علمیه قم

سید اصغر ناظم زاده قمی»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فکر نمی کنم در مقطع فعلی بشه حق اعتراض برسمیت شناخت آن شا الله بعد از عبور از این و ضعیت حتما سیاست خارجه هم با همون دست فرمان جلو رفته سعی شده با مطمئن شدن از رفع تحریم و تضمین گیری و جلو رفتن برجام تنشها کنترل بشه امیدوارم آمریکا به أین اتفاقات برای خوردن حق ملت ایران سر مذاکرات طمع نکنه و یک بار برای همیشه یک قرار داد خوب و پایدار نوشته بشه اصلاحطلبان دلسوزم آن شا الله اجازه بدهند کشتی تو گل رفته یک ذره حرکت بکنه و این قرار داد خوب . پایدار با آمریکا نوشته بشه دوباره بر خواهند گشت انقدر که اصلاحطلب ها طرفدار حذف خودشون هستند حاکمیت واقعا اینطور نیست فقط اجازه بدید از شرایط بحرانی خارج بشیم لطفا یک بار برای همیشه تا روی ریل قرار بگیریم من الله توفیق

    2
    29
  2. بالاخره از یکی از مسئولترین مسئولان یعنی یک روحانی برجسته یک حرف حساب شنیدیم.
    ولی حضرت آیت الله: فکر میکنید حرفتون شنیده بشه؟
    اینقدر ماها رو ناامید کرده ن که تقریباً امیدی به شنیده شدن حرفاتون نداریم.
    خدا شما رو نگه داره.

    25
    2
  3. جناب آيت اله مسائل و مشگلاتى را که بعضا به آن اشاره کرديد با فرمايش و دستور مقامات برطرف نمى شود مشگلات و معضلات اساسى کشور همانا در حاکميت ناصحيح است … و باعث بحران هاى سياسى و اقتصادى و از جمله اعتراض هاى چند سال اخير و حال گرديده است. تنها راه برون رفت از اين مسائل دردناک که به برخى از آنها اشاره داشتيد همانا رفراندوم است اينکه نمايندگان مجلس بدون هيچ گونه غربال گرى از ميان ملت انتخاب شوند. هيچ گونه تبعيض و جريان خودى و غير خودى نبايد عرضه اندام نمايد و ارگان هاى کشورى بايد در ساختارشان تجديد نظر گردد. به نظر من و خيلى ها اين بخش کوچکى از مطالبات مردم است که اين روزها در قالب تظاهرات مطرح مى شود و متاسفانه گوش شنوائى نيز وجود ندارد.

    11
    1
  4. سلام‌خداوند‌عالم‌بدون‌تردید‌از
    ظالمان‌وستمگران‌و‌دروغگویان
    وآنهایی‌که‌زبان‌فرهنگ‌ونژاد‌خود‌را
    برتر‌میدانند‌‌دوست‌نمیداردنبض
    دلهای‌مردم‌دست‌خداست‌حجت‌
    اسلام‌ملکوتی‌‌پسر‌مرحوم‌آیت‌الله
    ملکوتی‌در‌برنامه‌ماه‌رمضان
    چندی‌پیش‌تلوزیون‌تبریز‌روایت
    ازمعصومین‌.ع.داشتند‌که‌فکر‌نکنید
    ازحرام‌شکم‌برخی‌را‌پر‌میکنید‌اینها
    در‌روز‌مبادا‌حامی‌شما‌میشوند‌بلکه
    حتی‌شما‌را‌مذمت‌می‌خواهی
    سلبریتیها‌و…خودتان‌دیدید…..
    حاکمیت‌اسلامی‌قوی‌وپایدار‌باید
    درهمه‌چیز‌ترازو‌داشته‌بیت‌المال
    اقتصاد‌سرمایه‌گذاری‌منجر‌به
    اشتغال‌ورونق‌کسب‌وکار‌فرصت
    برابر‌درزبان‌وفرهنگ‌اقوام‌و تقویت
    مظاهر‌خوب‌ملی‌آنها‌….بلی‌حرام
    خانمان‌سوز‌است‌ما‌از‌رساله‌های
    خودتان‌ودیگر‌اسناد‌دین‌یاد‌گرفتیم

    1. آذربایجانی عزیز که همه جا راجب برتری قومی که احتمالا ما فارسها هستیم می نویسی ما در فقر و فلاکت هستیم درگیر کرایه خونه ما یعنی همه ما ایرانی‌ها
      برادرم شما با هر زبانی تحصیل کن من حمایت می کنم ولی سر گور اشتباهی گریه می کنی

      1. سلام‌‌‌‌من‌از‌مسائل‌قومی‌صحبت
        نکردم‌حضرت‌محمد.ص.فرمودند
        انسانها‌ماننددانه‌های‌شانه‌باهم‌
        برابرندوآنچه‌را‌برخود‌میپسندی
        بر‌دیگران‌بپسند‌من‌از‌ترازو‌صحبت
        کردم‌‌ترازو‌در‌کشورتوزیع‌صحیح
        خردمندانه‌وبدون‌رانت‌امکانات‌است
        این‌چه‌ربطی‌به‌قومیت‌دارد‌‌.هموطن
        عزیز.حاج‌آقا‌مطالبی‌نوشته‌من‌هم
        خواستم‌نظری‌بنویسم‌در‌رسانه‌
        خارجی‌نظری‌ننوشتم‌که‌سر‌گور
        اشتباهی‌‌نشسته‌باشم.صاحبان‌
        نشسته‌بر‌سریر.قدرت‌تا‌به‌حال
        اصل‌۱۵‌قانون‌اساسی‌را‌اجرایی
        نکردند‌بعد‌اینهم‌شاید‌نشود.اما‌اگر
        ساخت‌یک‌میلیون‌خانه‌در‌سال
        محقق‌شود‌چهار‌میلیون‌مستاجر
        کم‌میشود‌انشاالله

  5. حضرت آیت الله اکثریت مردم و جوانان دیگر آخوند و روحانی لازم ندارند
    بهشت اجباری نمی خواهند
    اصلا بهشت شما را نمی خواهند
    اگر گوش شنوایی هست و نمی خواهید در آینده بسیار نزدیک به عقوبت انفجار خشم مردم دچار نشوید
    هرچه سریعتر از رفراندوم برگزار کنید و از جیب ملت تغذیه نکنید

    شرم کنید و این کشور را رها کنید
    دیگر بس است

    16
    12
  6. کاش بقیه روحانیون هم کاری می کردن حرفی می زدن این سکوت فقط باعث از بین رفتن اعتماد باقی مونده به روحانیت می شه . در مورد رسانه ها و صدا و سیما هم همینه اعتماد مردم با ارزشترین چیزیه که یه رسانه می تونه داشته باشه که متاسفانه از دستش دادن.

    18
    2
  7. بسیار سخنان حکیمانه ودلسوزانه،وهمه آن چیزی که از یک روحانی واقعی که مردم انتظار دارند،اگر مردم روحانیون را قبول داشتندبخاطر چنین اخلاق هایی بود،نه رفتارهای مستکبرانه امروزی از بعضی روحانیون حاکمیتی.ولی چیزی که مرا ناامید می کند این است که متاسفانه گوش شنوایی به این نصایح پدرانه ودلسوزانه نیست.

    10
    3
  8. حرفهایی بسیار دلسوزانه،پدرانه وحکیمانه،ولی کو گوش شنوا،آنچه از یک روحانی واقعی مورد انتظار هست

    3
    2
  9. صدر و ذیل این بیانیه مشخص است طبق سلیقه سید محمد خاتمی نوشته شده حاج آقا ما طرفدار امام خامنه ای هستیم و بسیج و نیروی انتظامی تابع امام خامنه ای هست بهتر است ذهنیت ما را به خودتان عوض نکنید در ضمن اگر از خدا دم می زنی بهتر است امشب توبه کنی که به پلیس مملکت اسلامی دستور نافرمانی می دهی

    9
    28
  10. من اگر بجای رهبری بودم همین نامه آیت الله ناظم زاده رو در قالب بخشنامه لازم الاجرا با قید فوریت به تمام دستگاهها از جمله قوه قضاییه ، مجلس، دولت ، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ،وصدا و سیما و حتی آموزش پرورش ابلاغ میکردم، بسیار حرفای حکیمانه و مشکل گشا در این نامه نهفته که ثمره تجربه هفتاد هشتاد ساله این روحانی است

    12
    4
  11. حضرت ایت ا….میدانم که میدانیدفرهنگ حاکم فرهنگ امرانه.تکلیف محور.مطیع پرور.ووواست درچنین دیدگاهی عوام(بزعم برخی ازحضرات ملبس به….)فاقدهرگونه افاقه فهم مصالح خویشندبنابراین وبنابراین بنیادفکری حضرات نصیحت جایگاهی ندارد…وچنانچه افاقه ای نصیب حضرات شودتا فهم ودرک لازمه را نیابندچنین گفته هایی……

  12. آنچه به عرض رسید از سر خیرخواهی و اصلاح و سامان دهی امور بود و هیچ انگیزه دیگری در آن نیست.

    منتظر می مانیم تا ببینیم امر به معروف و نهی از منکر شما به چه سرنوشتی دچار می شود. بقول عباس عبدی وقتی نظام در موقعیت والای قدرت است نیازی به تغییر نمی یابد و وقتی ضعیف است هر عقب نشیینی را به زیان خود میداند. مانند هر دستور دینی ، برای امور سیاسی هم یک تبصره خلق کرده اند. خیال می کنم این تبصره را به شما یادآور خواهند شد.

  13. در خانه اگر کس است یک حرف بس است .
    قبلا هم به فراخور موقعیت ها و شرایط کشور و نظام افراد و شخصیت هایی که سالها در نظام صاحب جایگاه و مقام بوده و با شرایط و مشکلات آشنا بودند نامه هایی به رهبری نوشتند و راه حل هایی برای رفع موانع و وفاق ملی ارائه دادند ولی
    توجه ای نشد و اتفاق خاصی رخ نداد و در حال حاضر هم صاحبان همان نامه ها عملا سکوت اختیار کرده و منتظر اتفاقات و پیامدهای پیش روی هستند
    و خود را بدست سرنوشتی سپردند که پیش بینی آنرا
    کرده و فقط نظاره گر هستند چرا که دیگر کاری از
    دستشان بر نمی آید که انجام دهند مگر اینکه نامه بعدی را با شدت و حدت بیشتری مکتوب و اتمام حجت نمایند و شاید آن زمان دیگر خیلی زود دیر
    شده باشد.

    2
    1
  14. حضرت آیت الله،
    من دختری هستم که به علت بی کفایتی روحانیت مجبور شدم در سن سی و چند سالگی مهاجرت کنم و پدر و مادر پیرم رو تنها بزارم،
    مشکلات ما یک علت اصلی داره، اونم این هست که شما جماعت روحانی، عهده دار کاری شدید، که توان انجام دادن اش رو ندارید،
    ‌به خدا، به قرآن به پیامبر به هر چی که باور دارید، صنف شما کار خودش رو هم بلد نیست انجام بده، چه برسه به مملکت داری!!!
    کار از توصیه و …گذشته، ….اگر دین دارید، اگر شرف دارید، اگر ی ارزن آبرو دارید، جمع کنید و بکار خودتان بپردازید، دست صنف شما باید از اداره ی مملکت کوتاه بشه….تا امثال من بتونیم برگردیم….لطفا برید، همین!

    6
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا