خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه «مساله»ی دانشگاه از زبان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در نشست انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، مهمترین مشکلات دانشگاه را در سه موضوع استقلال دانشگاه، عدالت آموزشی و اساتید بالاجبار بازنشسته شده تشریح کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل سخنان «محمد رهبری» در این نشست در پی می آید:

نهاد علم و دانشگاه در ده سال گذشته، به علت دخالت های مکرر نهادهای خارج از دانشگاه در این عرصه، دچار آسیب‌های فراوانی گشته و روز به روز ضعیف و نحیف تر شده است. در این فضا، ضرورت ارتباط مستمر و موثر دانشجویان و اساتید برای دفاع از کیان و استقلال دانشگاه، بیش از پیش احساس می شود. در همین راستا، شکل گیری فضای گفتگو در این جلسه را به فال نیک می گیریم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به مانند انجمن اسلامی مدرسین، در تمام این سال‌ها به فعالیتهای خود ادامه داده است و اکنون نیز جدی تر از گذشته در حوزه‌های مختلف، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، محیط زیست و … به فعالیت مشغول است. اما در این راه مشکلات جدی، نه فقط برای انجمن که برای دانشگاه و دانشگاهیان وجود دارد که به بیان برخی از آنها میپردازم:

1- استقلال دانشگاه: دخالت نهادهای خارج از دانشگاه به صورت عریان و آشکار در سیاست‌های مربوط به اداره دانشگاه و زیر پاگذاشتن ضوابط دانشگاهی و بی‌اعتنایی به آنها، استقلال دانشگاه را تهدید می‌کند. این دخالت‌ها اگرچه در مقایسه با گذشته کاهش داشته است، اما همچنان ادامه دارد و بیم آن می رود تا در آینده نزدیک دامنه آن گسترش یابد. دانشگاه، نهادهای نظارتی و انضباطی خود را دارد و مختل کردن این نهادها به واسطه ورود نهادهای بیرونی، خطای بزرگی است. این کار موجب ایجاد فضای رعب‌آور در دانشگاه و بدبینی به نهادهای امنیتی کشور می‌گردد. مسئولان دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط موظف هستند جلوی این سیاست ناصحیح را بگیرند تا دانشگاه را دانشگاهیان اداره کنند. لطمه خوردن استقلال دانشگاه به ضرر تمامی دانشگاهیان است و به همین جهت ضرورت ایستادگی دانشجویان و اساتید در کنار یکدیگر به منظور دفاع از استقلال دانشگاه، امروز بیش از پیش احساس می شود.

2- عدالت آموزشی: مساله عدالت آموزشی و فرصت تحصیلی عادلانه برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور در سالیان اخیر به یک بیماری مزمن در دانشگاه‌ها تبدیل شده است. سهمیه بندی های جنسیتی و عدم ارائه امکان برابر تحصیل از یک سو و پولی شدن بیش از پیش دانشگاه ها از سوی دیگر امروز به نهاد دانشگاه آسیب های جدی را وارد می کند. سیاست تاسیس و گسترش دانشگاه های پولی و پردیسهای به اصطلاح بین المللی، خلاف صریح تاکید اصول قانون اساسی بر وظیفه دولت در توسعه آموزش عالی رایگان بوده و صراحتا خلاف عدالت و گسترش دهنده تبعیض در جامعه است. ما امروز در وضعیتی هستیم که طبق آمار 82 درصد داوطلبان کنکور جذب دانشگاه های پولی می شوند و این تهدیدی جدی برای پیشرفت علمی کشور است.

اعمال برخی محدودیت‌های جنسیتی در پذیرش دانشجویان، سهمیه‌بندی‌ها و تفکیک‌های جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها که موجب حذف یا اعمال محدودیت در پذیرش دختران برای بعضی از رشته‌ها شده است، روندی است نه اسلامی و نه اخلاقی و انسانی. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دانشگاهیان، این قبیل اقدامات منجر به تضییع حق کسانی که قصد ورود به دانشگاه دارند و خصوصا دختران می شود.

در چنین شرایطی وظیفه تشکلهای اسلامی دانشجویان و اساتید برای مبارزه با بی عدالتی و اصلاح رویه های ناعادلانه چه در حوزه پولی شدن دانشگاه ها و چه در مساله سهیمه بندی جنسیتی، سنگین تر از سایرین است و نیاز به برنامه ریزی و ورود توامان دانشجویان و اساتید برای حل مساله عدالت آموزشی دیده می شود.

3- اساتید بالاجبار بازنشسته شده: با روی کار آمدن دولت یازدهم، در میان دانشجویان و اساتید امید به بازگشت اساتیدی که در سال های سخت دولت گذشته از دانشگاه کنار گذاشته شده بودند، شکل گرفت. اما امروز با گذشت بیش از سه سال از فعالیت دولت تدبیر و امید، همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از اساتید مجرب و دانشمند کشورمان از حضور در دانشگاه و تدریس محروم هستند که این مساله به پیشرفت علمی کشور لطمات اساسی وارد میکند.

مشکلات مطروحه، تنها تعداد معدودی از مشکلاتی است که امروز در عرصه دانشگاه دیده می شود. حل این مشکلات در گرو همراهی و همکاری دانشجویان و اساتید است. انفعال برخی از مسئولین دانشگاه ها در برابر برخوردهای بی دلیل با فعالین و نشریات دانشجویی و سایر رویه های غلطی که از گذشته در دانشگاه باقی مانده است راه را برای حل مشکلات دشوار می سازد. همکاری و حمایت اساتید از دانشجویان و حضور در نهادهای دانشگاهی جهت تقویت نهاد علم و دانشگاه و رفع چالش های پیش روی این عرصه، ضرورت دارد.

در این راستا پیشنهاد می شود تا تشکل های دانشجویی با انجمن اسلامی مدرسین برای حل این معضلات جلسات مستمری را ترتیب دهند تا بتوانند به صورت منسجم تر در جهت حل مسائل دانشگاه گام بردارند.

در پایان ضمن تشکر از انجمن اسلامی مدرسین بابت ایجاد فضای گفتگو پیرامون مسائل دانشگاه، ابراز امیدواری می کنیم که این جلسات به منظور حل مسائل دانشگاه، ادامه یابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا