خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخریب اثر 5 هزار ساله به علت ساخت باغچه ویلا

سرپرست هیات باستان شناسی محوطه لشکرآباد گفت: بخش زیادی از تپه تاریخی پنج هزار ساله لشکرآباد ساوجبلاغ به علت ساخت باغچه ویلا، ایجاد باغ، جاده و تاسیسات شهری تخریب شده و دارای وضعیت نامناسب حفاظتی است.

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن زینی وند افزود: در برخی هشت گمانه ایجاد شده در دور نخست و همچنین در گمانه های بخش دوم در جنوب غربی و شمال شرقی محوطه باستانی لشکرآباد به آثار فرهنگی دست یافتیم.

به گفته وی، براساس یافته های سفالی و گاهنگاری نسبی تیم پژوهشی، این محوطه در بردارنده آثاری از هزاره سوم پیش ازمیلاد و دوره اسلامی است.

زینی وند افزود: در این عملیات همچنین مشخص شد که عرصه محوطه تپه لشکرآباد گسترده تر از امروز و تقریباً، بیضی شکل بوده است.

سرپرست هیات باستان شناسی محوطه لشکرآباد ادامه داد: عرصه ظاهری این محوطه کاملا دایره ای، به قطر 90 متر است که وضیعت مناسب حفاظتی ندارد، زیرا علاوه بر بریده شدن بخشی از تپه برای ایجاد جاده آسفالته در بیشتر جهات آن ساخت و ساز صورت گرفته و حتی بخش هایی از آن نیز توسط مالکان بریده و به مثابه دیواری از آن استفاده شده است.

این باستان شناس تصریح کرد: به همین دلیل تعیین عرصه حقیقی و پیشنهاد حریم تپه لشکرآباد با استفاده از گمانه زنی به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب بیش از حد آن و ارائه ضوابط حفاظتی مربوطه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز قرار گرفت.

به گفته زینی وند، مشخص کردن دامنه گسترش تپه در جهات مختلف، وسعت محوطه، ارائه برنامه های باستان شناختی آتی، مطالعه و طبقه بندی یافته های فرهنگی حاصل از گمانه زنی ها و مطالعه ویژگی های محیطی و فرهنگی پیرامون اثر از اهداف دیگر گمانه زنی تپه لشکر آباد است.

وی افزود: در عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در مجموع 13 گمانه ایجاد شد و از فرایند این کار به نتایج مطلوبی دست یافتیم.

تپه لشکر آباد به وسعت حدود یک هکتار و با ارتفاع 10 متر در مرکز روستایی به همین نام و در شهرستان ساوجبلاغ و به فاصله 150 متری غرب جاده سهیلیه قرار دارد.

مالکیت بخش اعظم عرصه تپه ،دولتی است و حریم و اطراف آن متعلق به کشاورزان و مالکیت خصوصی دارد.

تپه لشکرآباد در سال 1382 شمسی با شماره 10833 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه لشکرآباد توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا