خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خداحافظی تلخ بنا

دیروز «محمد بنا»، سرمربي تيم  ملي كشتي فرنگي از سمت خود استعفا داد. او در اين باره گفت:

من شرمنده مردم هستم و خجالت‌زده كادر فني و كشتي‌گيران كه نتوانستم شرايطي را براي آنها به وجود بياورم تا در المپيك موفق باشند و شرمنده مردم نشوند.

از رسول خادم و شوراي فني هم معذرت مي‌خواهم و تمامي نقدهاي آنها درست است و اشتباهاتي كه صورت گرفته از سوي من بوده ولي به هر شكل هرآنچه بوده گذشته است و اين گذشته‌ها قابل بازگشت نيست.

اكنون بايد به فكر المپيك ٢٠٢٠ بود و فدراسيون كشتي ٤ سال زمان دارد و در اين ٤ سال بايد همه دست به دست هم دهند و تيمي قدرتمند را راهي المپيك كنند.

فدراسيون بايد كادري قوي و مجهز را انتخاب كند و در اين ٤ سال زماني كه وجود دارد بهترين نفرات را به المپيك ببرد تا مثل دوره من بي‌قانوني شكل نگيرد يا به قول عزيزان ديكتاتوري‌اي كه من داشتم را ديگر تجربه نكنند.

به اعتقاد من حضور در تيم ملي كشتي فرنگي يك تجربه بود و بايد از اين تجارب و المپيك ريو و لندن درس بگيريم تا در المپيك ٢٠٢٠ با كادري قوي بتوانيم موفق شويم.

دوره بنا از لحاظ شرايط سني گذشته و اين را خودم مي‌گويم و دست همه را مي‌بوسم و حاضر نيستم ديگر در كشتي باشم. ديگر در هيچ سمتي حاضر نيستم مسووليت قبول كنم.

شرايط روحي‌ام بعد از المپيك به گونه‌اي است كه نمي‌توانم اطراف كشتي باشم. من ٢ سال ديگر به مرز ٦٠ سالگي خواهم رسيد و اين يعني بازنشستگي من و صلاح نيست در ٥٨ سالگي از من استفاده شود و بايد به جوان‌ها ميدان بدهيم تا در آينده نتايج خوبي به دست بيايد.

اكنون تيم جوانان نيز نفرات خوبي در اختيار دارد و با اين پشتوانه‌ها مي‌توان خوب كار كرد. به اعتقاد من براي آينده نيز تنها نبايد به مدال‌آوري نگاه كنيم و درست است كه از من گذشته ولي برنامه يك فرد مهم‌تر از مدال‌ها است. اكنون بايد سرمايه‌گذاري فدراسيون روي رده نوجوانان و جوانان باشد تا آنها را آماده كند.

چيزي كه بسيار مهم است اينكه هيچ كسي نبايد كشتي آزاد و فرنگي را با هم مقايسه كند. شرايط آزاد و فرنگي كاملا متفاوت است و نمي‌توان آنها را با هم قياس كرد.

من خوشحال هستم كه در كشتي آزاد نتايج خوبي گرفته شد اما در كشتي فرنگي هر قصوري كه بوده است از من بوده و ٦ كشتي‌گير و كادر فني تيم ملي كشتي فرنگي بي‌تقصيرند و تمامي زحماتي كه بايد مي‌كشيدند را به نحو احسن انجام دادند.

پير بودن كشتي‌گيران در المپيك درست نيست و اين محمد بنا بود كه شرايط را خوب مهيا نكرد. اكنون خوب نيست كه با احساسات كشتي‌گيران بازي شود و بايد به آنها با محبت نگاه كنيم.

همين نفرات در لندن لحظاتي شيرين را بر جاي گذاشتند ولي با اين حال من دست شوراي فني را مي‌بوسم و از همه عذرخواهي مي‌كنم و از آنها مي‌خواهم كه عذر مرا بپذيرند و بايد بگويم كه مخلص همه هستم و اميدوارم مربيان جوان‌تر بيايند و نتايج بهتري را به دست آورند.

به هر شكل شرايط به گونه‌اي بوده كه اكنون برخي‌ها بايد چنين صحبت‌هايي را مطرح كنند ولي آينده جواب خيلي از چيزها را خواهد داد.

زماني كه ما پيروز مي‌شديم من سينه‌ام را سپر مي‌كردم و خوشحال بودم اما اكنون كه شكست‌خورده‌ايم بايد تاوان اين شكست را دهم و مقصر اصلي من هستم.

من هميشه زياده‌خواه بودم و زياده‌خواهي من نسبت به بزرگي كشتي فرنگي است ولي در ريو آنچه مي‌خواستم نشد و دلايل خاص خودش را دارد كه هميشه در دل من خواهند ماند.

به اعتقاد من اعضاي شوراي فني با سال‌ها تجربه آنقدر دانا هستند كه مي‌توانند اين تلخي‌ها را برطرف كنند.

اگر مشكل پيري كشتي‌گيران و ناآمادگي آنها بود قطعا مي‌توانند در ٤ سال آينده اين مشكل را برطرف كنند و اين زمان وجود دارد.

قطعا دلم براي كشتي تنگ مي‌شود ولي اين‌بار تلويزيون خانه‌ام را روشن مي‌كنم و كشتي‌ها را از آنجا مي‌بينم. اگر هم توانستم شايد به زودي به سالن كشتي‌ها نيز بروم ولي بايد قبول كرد هر فردي دوره‌اي دارد و دهه طلايي كشتي فرنگي با من تمام شده است.

هرچند مربي اي مانند سرمربي كوبا زماني كه من كشتي مي‌گرفتم مربي بود و اكنون نيز سرمربي اين تيم است و در اين مدت با فراز و نشيب‌هاي زيادي مواجه شد ولي امسال در المپيك طلاهاي خوش‌رنگي را به دست آورد تا جبران ناكامي چندسال گذشته‌اش باشد.

به هر شكل شرايط زندگي و سني من فرق دارد و در اين شرايط ميدان را باز مي‌كنم تا آنهايي كه تواناتر هستند، بيايند و موفق باشند.

من بازنشسته هستم و اين يعني به هيچ سمتي بازنخواهم گشت.

كشتي براي محمد بنا بعد از المپيك ريو تمام شد و اين آخرين حرف‌هاي من در خصوص كشتي است. من اگر مي‌خواستم بمانم در المپيك ٢٠٢٠، ٦٢ سال داشتم و قانون اين است كه يك مربي نمي‌تواند و شايد نمي‌توانستم با انرژي كار كنم و به همين دليل ديگر به تيم ملي بازنخواهم گشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا