خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حکم فقهی نگاه به موی زنان مسلمان بی حجاب چیست؟

مهدی نصیری در کانال تلگرامی خود نوشت:

حکم فقهی نگاه به موی زنان مسلمان بی حجاب چیست؟

فتوای فقهای شیعه حرام بودن نگاه به موی زن مسلمانی است که مقید به حجاب و پوشش سر خود است. بدین معنا که اگر مثلا زن مسلمانی در محیطی خصوصی و یا ناخودآگاه بدون حجاب باشد، مردان مجاز به نگاه به موی او حتی بدون قصد شهوت نیستند. البته این حکم در مورد زنان مسن و سالخورده که در مظان ازدواج نیستند، صدق نمی کند، چرا که آنها اساسا به تصریح قران (نور/ 60) ملزم به حجاب نبوده و می توانند بدون روسری و پوشش سر باشند. اما در این باره فتوای نسبتا مشهور دیگری وجود دارد که نگاه به موی آن دسته از زنان مسلمانی که خود تقیدی به حجاب ندارند و اگر مورد تذکر و نهی از منکر قرار بگیرند، اعتنایی نمی کنند، بدون قصد شهوت جایز است. بر این اساس بر مردان مسلمان لازم نیست که در مواجهه با زنان مسلمان شل حجاب یا بی حجاب از نگاه به موهای آنان چشم برگیرند و روی برگردانند. همان طور که در مورد زنان غیر مسلمان اعم از اهل کتاب و یا خداناباوران نیز چنین است.

از جمله فقهای سرشناس شیعه که چنین فتوایی دارند عبارتند از:

ـ ملا احمد نراقی، مستند الشيعة في أحكام الشريعة؛ ج‌16، ص 60
ـ سید محسن حکیم، منهاج الصالحین، ج 2، ص 275
ـ سید ابوالقاسم خویی، همان، ج 2، ص 259
ـ محمد اسحاق فیاض، همان، ج 3، ص 11
ـ جواد تبریزی، همان، ج 2، ص 333
ـ سید علی سیستانی، همان، ج 3، ص 14، المسائل المنتخبه، ص 398
ـ ناصر مکارم شیرازی، استفتاءات جديد؛ ج‌2، ص 350
ـ آیت الله خمینی (تحرير الوسيلة؛ ج‌2، ص 244) و آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی (وسيلة النجاة ج‌3، ص 149) نیز با ملاحظه ای همین فتوا را دارند.

مبنای این فتوای فقهای شیعه روایتی معتبر از امام صادق علیه السلام است که در دو منبع معتبر حدیثی شیعه با اندکی تفاوت در واژه ها آمده است. یکی کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق (من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏3 ؛ ص469) و دیگر کتاب کافی کلینی (الكافي ج‏5، ص: 524). این روایت حاوی این نکته و تعلیل صریح است که هر زنی چه مسلمان و چه غیر مسلمان اگر در برابر تذکر و نهی از بی حجابی، توجهی ـ به هر دلیل ـ نمی کند، نگاه مردان نامحرم به موی او حرام نیست. از برخی روایات دیگر چنین فهمیده می شود که حجاب به دلیل آن که برای زنان، احترام و حریم ایجاد می کند واجب شده است و بدینوسیله زنان از تعرض نگاه مردان در امان می مانند، حال اگر زنی مسلمان یا غیر مسلمان به هر دلیلی نخواسته باشد چنین حریمی را برای خود ایجاد کند، در این صورت نگاه مردان به او ـ البته بدون قصد شهوت ـ حرام نخواهد بود. (آیت الله منتظری، دیدگاهها، ص 572)

از این روایت و فتاوا یک نکته مهم دیگر نیز استنباط می شود و آن این که نهی از منکر و گشت ارشاد در مورد چنین زنانی ـ که اغلب قریب به اتفاق زنان شل حجاب یا بی حجاب جامعه ما چنین هستند ـ موضوعیت نداشته و کاری لغو و البته اگر بر آن مفاسدی مانند درگیری های زبانی یا بدنی و یا فجایعی چون مرگ مهسا امینی و یا حتی هزینه های مالی و غیر مالی مترتب باشد، حرام است، چرا که یک شرط مهم وجوب امر به معروف و نهی از منکر احتمال قابل قبول تاثیر است و در صورت فقدان یا ضعف چنین احتمالی، واجب نیست. تنها در یک صورت می تواند در این مورد امر به معروف واجب باشد و آن این که اولا خانم بی حجاب از حکم شرعی حجاب بی اطلاع باشد و جهل او به مساله باعث بی حجابی اش باشد و نه آن که حکم حجاب را می داند اما به هر دلیل مایل به رعایت آن نیست و ثانیا با تذکر زبانی، متقاعد به رعایت حجاب شود، و می دانیم که چنین مواردی در جامعه ایران بسیار اندک است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خانه از پای بست ویران است
    خواجه در فکر نقش ایوان است
    ما زنها مردها را اصلا نمی بینیم که نگاه می کنند یا نمی کنند. کمترین اهمیتی به نگاه آنها و فکر آنها نمی دهیم. ما می خواهیم خودمان در مورد زندگی و نوع زیستمان تصمیم بگیریم. همین. در این شرایط این آقا خیلی شوخ است که این قوانین … را توضیح می دهد. ….

    6
    14
    1. همه میدونن زن ها به مرد ها اهمیت نمیدهند و برای سایر زن ها یا هیچ کس (برای خودشان) ارایش میکنند اما شما تا وقتی اختیار دارید که نتایج ان کوچک ترین تاثیر رو روی بقیه نداشته باشه یا ان ها با ان مشکلی نداشته باشند وخیابان عمومیه و مال کسی نیست اما تا وقتی که ماشین رو جلو پارکینگ دیگری پارک نکنید

    2. وقتی مردی شهوتی باشد یعنی مجرد باشد ونتواند باهمسر دفع شهوت کند هر شخصی راکه ببیند که ذره ای حجابش ناقص باشد چه درمو وچه دراعضای بدن بشدت تحریک میشود ومیل جنسی خواهان ان هست
      حالا اگر ان فرد مقید باشد نگاه خودرا کنترل میکند اگر هم نباشد قضیه ای مثل مشهد پیش میاید که پسره دست دختره رامیکشید تابه زورهمراه خ. د ببرد

  2. آقای مهدی نصیری! توهین های شما به بزرگان اهل معرفت و عرفان، بالاخره شما را وارد قرقگاه الهی کرد!! مواظب ادامه قهقهراء افکارتون باشید

    3
    9
  3. ظاهرا به طور کلی بی حجابی آزاد شده!! تعداد زیادی از زنان و دختران کشف حجاب کردند و راحت در معابر شهری رفت و آمد می‌کنند و هیچ برخوردی هم با آنها نمی‌شود!! با این وضعیت فاتحه اسلام و حکومت اسلامی تو کشور باید خوند ، وای به حال ما شرمنده خون شهدا هستیم

    10
    19
  4. هرگونه نگاه شهوی به هرزن نامحرمی حرام است و این امرعمومیت داردواگرشبهه درآن باشدایضا و درهرصورت نگاه عمدی به نقاطی که شرع برای آن پوشش قائل شده حرام است حتی اگرآن راکشف کرده باشدمگرنگاه غیرعمد.
    ضمناشرمندگی خون شهدامنحصربحجاب نیست اختلاس وزندگی اشرافی ولاکچری مسؤولان هم هست وبه آن اضافه کن تبعیض وظلم را

  5. وظیفه حکومت برخورد با مفاسد است اما متاسفانه با جمع شدن گشت ارشاد برهنگی بیشتر شده است. سخنان امثال شما در افزایش کشف حجاب بی تاثیر نبوده است، این خیانت به دین و شهداست.

  6. دشمن خوب می داند که با بی حجابی می توان ایمان زن ومرد را از بین برد وآن کشور را به سقوط کشاند وقتی زنی بی حجاب شد و مردی براحتی با هوا وهوسهای خود به زن بی حجاب نگاه می کند هیچگاه در مقابل دشمن مقاومت نمی کند که بخواهد به شهادت برسد در نتیجه براحتی مغلوب دشمن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا