خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راه حل دیپلماتیک بین روسیه و اوکراین ممکن است؟

/اصرار جمهوری‌خواهان، انکار بایدن!/

سیدمحمد شفیعی، فعال دانشجویی دانشگاه گیلان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

شاید روزی که جنگ روسیه و اوکراین شروع شد، کسی گمان نمی‌کرد اوضاع تا این حد پیچیده شود. به طوری که فعلاً این جنگ بازنده و برنده‌ای نداشته، حال اگر بخواهیم پیوستن دونتسک و لوهانسک به روسیه را دستاوردی برای روسیه بدانیم به شرط آنکه اوکراین موفق به بازپس‌گیری این مناطق نشود.

از سویی متحدان اروپایی آمریکا نیز که با معضلی به نام انرژی روبرو شده‌اند، و در پی آن هستند تا این بحران را حل کنند.

و اما آمریکا که پشتیبان اوکراین بوده و از اوکراین حمایت تسلیحاتی و نظامی می‌کند،
اما آمریکا از بعد جنگ جهانی دوم در چندین و چند جا به صورت نظامی وارد شده که نتیجه برخی از آنها به صورت آنی یا برخی در درازمدت به شکست انجامیده، به عنوان مثال: جنگ ویتنام که با شکست آمریکا همراه شد، یا در درازمدت حضور در افغانستان و عراق که نتیجه‌اش چیزی جز خسارت چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ نظامی نبود.

حال بخواهیم بیرون کردن عراق از کویت یا سرنگونی صدام و بن‌لادن را دستاوردی برای آمریکا بدانیم.

اما جنگ ما بین روسیه و اوکراین که نتیجه‌اش فعلاً مشخص نیست، اگر نتیجه‌ نهایی پیروزی روسیه باشد که شکستی برای بایدن تلقی شده و جایگاه متزلزل او را متزلزل‌تر می‌کند و اگر نتیجه نهایی با اوکراین باشد، راه نجاتی برای وی و دستاوردی برایش به حساب می‌آید.

اما جمهوری‌خواهان بر آن هستند که بایدن را متقاعد کنند تا از حمایت از اوکراین صرف‌نظر کرده و به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای حل و فصل جنگ باشد. این را می‌توان از چند زاویه بررسی کرد، اول اینکه اگر اوکراین شکست بخورد این آمریکا است که به لحاظ تسلیحاتی و مالی مجدداً ضرر خواهد کرد و روابطشان با روسیه خصمانه‌تر از قبل خواهد شد، البته که خود جمهوری‌خواهان در زمان جورج بوش آمریکا را وارد ورطه جنگ در عراق و افغانستان کردند که سودی برای آمریکا نداشت. اما دلیل دوم می‌تواند برای انتخابات میان‌دوره‌ای یا ریاست‌جمهوری آینده باشد، چرا که اگر بایدن از تصمیم خود کوتاه آمده و راه‌حل دیپلماتیک را فرضاً در پیش بگیرد، قبول کرده که تصمیمی اتخاذیش مبنی بر حمایت از اوکراین اشتباه بوده و ورق به سود جمهوری‌خواهان بر خواهد گشت، بازگشت از تصمیم، آن هم چنین تصمیمی، در واقع شکست بایدن را قطعی می‌کند.

و شاید سومین دلیل، با توجه به سند راهبردی اعلامی از سوی وزارت دفاع آمریکا که چین را تهدید جدی دانسته و روسیه را تهدیدی حاد می‌داند، حداقل دنبال این هستند تا با برداشتن تمرکز از روی اوکراین، تمام توان و تمرکز خود را برای مقابله با چین در عرصه‌های مختلف بگذارد.

اما بایدن چه می‌کند؟

به دو دلیل این پیشنهاد را نمی‌پذیرد:
۱. می‌داند که بازگشت از تصمیمش و پیگیری پیشنهاد جمهوری خواهان برای وی چیزی جز شکست نخواهد بود و او را در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در موضع ضعف قرار خواهد داد.
۲. بحث سرمایه‌گذاری هانتر بایدن فرزند دوم وی که ترامپ به آن همواره اشاره می‌کند و حتی خود روس‌ها آن را افشا کردند. شاید بایدن‌ها در این موضوع عمل مجرمانه‌ای مرتکب نشده باشند، اما این مسئله سرمایه‌گذاری یکی دیگر از دلایلی می‌باشد که بایدن از پذیرفتن راه‌حل دیپلماتیک امتناع می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا