خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراف تاریخی سارق اصلی نام آذربایجان

وحید بهمن، تاریخ پژوه، در واکنش به توییت فرداد فرحزاد، گزارشگر ایران اینترنشنال، در حمایت از اظهارات الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، نوشت:

این دگوری که تکلیفش روشن است، چند دلار بیشتر بدهید تا بیاد و بگوید بچه‌ی بابام نیستم، بچه قصاب سر کوچه هستم.

اما گجستکان بدانید، وطن من تبریزی، ایران است و هموطنان من هم تک به تک ملت ایران هستند.

راستی از قدیم در تبریز به امثال علی‌اُف می‌گوییم: باکی قورمساقی یعنی قُرمساق باکویی 🙂

‏تا قبل از سال ۱۹۱۸ میلادی هرگز کشور و دولتی به نام آذربایجان در شمال رود ارس و قفقاز جنوبی وجود نداشت که حالا حدود مرزی و ادعاهای ارضی هم داشته باشد.

در اکثریت نزدیک به همه‌ی اسناد تاریخی از ۲۳۰۰ سال پیش تا سال ۱۹۱۸ میلادی نام آذربایجان برای استان‌های شمالغرب ایران بکار رفته است.

‏در ماه می سال ۱۹۱۸ میلادی حزب مساوات به رهبری محمدامین رسول‌زاده، با حمایت دولت عثمانی و در سایه کوتاهی و ضعف اواخر دولت قاجار، اقدام به سرقت نام آذربایجان از روی استان‌های شمالغربی ایران کرد و دولت و کشوری به نام «جمهوری دمکراتیک آذربایجان» را در شمال رود ارس و قفقاز جنوبی تشکیل داد.

اعتراف تاریخی سارق اصلی نام آذربایجان

محمدامین رسول‌زاده بنیان‌گذار کشور جعلی جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۱۸ میلادی، در کتاب خود با عنوان [آذربایجان جمهوریتی، کیفیت تشکیلی و شیمدیکی وضعیتی]، در مورد آذربایجان تاریخی نوشته :

“پیش از جنگ جهانی اول و بر اساس جغرافیایی رسمی آذربایجان در شمال [غرب] ایران قرار داشته و به تبریز و حوالی آن گفته می شد. بعد از جنگ جهانی اول و انقلاب بزرگ روسیه، آذربایجانی که بر سر زبان ها افتاد در شمال آذربایجانی[تاریخی] که گفته شد و در جنوب شرقی منطقه قفقاز واقع شده است و مرکز آن باکو است.”

لازم به توضیح است نام آذربایجان همواره در طول تاریخ برای سرزمین‌های جنوبی رود ارس یعنی استان‌های شمال‌غربی ایران بکار رفته است. نام آذربایجان در سال ۱۹۱۸ میلادی توسط حزب مساوات به رهبری محمد امین رسول‌زاده و با حمایت دولت عثمانی دزدیده و برای سرزمین های شمال رود ارس بکار گرفته شد.

هموطنان غیر آذری‌ام، لطفا این نوشته برادرِ تبریزی‌تان را با دقت بخوانید.

بین آذربایجانی‌های ایران و باشندگان و مردم جمهوری باکو هیچ رابطه‌ی ویژه‌ای، خارج از دایره جهان ایرانی وجود نداشته و ندارد.

اصولا تا همین ۳۰ سال پیش به دلیل سیاست‌های دولت شوروی، ارتباط خاصی وجود نداشت.

البته با فروپاشی شوروی رفت و آمد بین باکو و تبریز رونق گرفت، اما کم کم طرف تبریزی پا پس کشید.

اکثرا طرف باکویی در نقش چترباز ظاهر می‌شد.

پلاس شدن‌ وقت و بی‌وقت در خانه طرف تبریزی برای ساده‌ترین کارهای پزشکی، خرید و تفریح و …

تلاش برای نپرداختن پول هتل

حتی تلاش برای نپرداختن پول تاکسی

و …

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از روی عصبانیت فحش نوشتی. تو را به اینکار ها نساخته آمد برو کنار یک نفر کار بلد با ادبیات خوب بنویسد

    13
    4
  2. سلام‌آذربایجانی‌وتبریزی‌هرگز‌ بی‌ادب‌نبود‌ونیست‌ما‌در‌تبریز‌ نه‌به‌‌هم‌زبان‌وهم‌مذهب‌خود‌در‌باکو ونه‌هیچ‌کجای‌دیگر‌‌لقب‌بد‌ندادبم در‌روایات‌اسلامی‌یعنی‌هزارو چهار‌صد‌واندی‌سال‌پیش‌ازجنگ بین‌ارامنه‌وآذربایجان‌‌وکشته‌های فراوان‌آن‌یاد‌شده‌یعنی‌هزارو‌ چهار‌صد‌سال‌پیش‌میدانستند باکو‌وگنجه‌ونخجوان‌و…قسمتی از‌اقلیم‌آذربایجان‌است‌زبان‌مشترک مذهب‌مشترک‌وموسیقی‌وفلکولور مشترک و….اما‌آری‌کشوری‌به‌نام جمهوری‌آذربایجان‌‌در‌فاصله‌سقوط تزار‌تا‌تشکیل‌دولت‌کمونیستی‌ توسط‌‌محمد‌امین‌رسول‌زاده‌ تاسیس‌شدودولت‌وقت‌ایران اولین‌یا‌دومین‌‌دولتی‌بود‌که‌آن رابه‌رسمیت‌شناخت.‌هموطنان فارس‌ما‌بهتر‌از‌همه‌میدانند‌تبریز درخیال‌کعبه‌دیگری‌نیست‌امروز درجهان‌دهها‌کشور‌عربی‌هست تاجیکستان‌فارس‌زبان‌است‌قسمت بزرگی‌از‌افغانستان‌فارس‌هستند درجنگهای‌‌بیست‌وپنج‌ساله‌ایران وروس‌در‌دورقاجار‌آذربایجانیها تقریبا‌به‌تنهایی‌با‌ارتش‌مجهز‌تزار روس‌که‌قصد‌رسیدن‌به‌آبهای‌گرم خلیج‌فارس‌داشتند‌جنگیدند واگرملزومات‌جنگی‌داشتند‌حتما از‌جدایی‌قفقاز‌جلوگیری‌میکردند درآن‌جنگها‌تحقیقا‌یک‌میلیون‌شیعه آذربایجانی‌شهید‌آواره‌و….ازبین رفتند‌‌ومتاسفانه‌دولتهای‌بعدی روسیه‌هیچگاه‌بابت‌آن‌جنایتها از‌ایران‌عذرخواهی‌نکردند‌پیوند مردم‌فارس‌وترک‌ایران‌بامذهب تشیع‌‌عمیق‌شده‌وعدالت‌فراگیر فرهنگی‌واقتصادی‌واین‌پیوند راعمیق‌تر‌خواهد‌کرد

    19
    2
  3. من ایرانی ام همین و بس ولی در اصفهان به دنیا آمده ام! همین و بس! توی نویسنده عوض دفاع که کلی فحش و ناسزا و توهین نثار مردم آذربایجان کردی! چه اون ور مرز ایران و چه این ور مرز ایران! مهم انسانیت است و انصاف هم نفهمیده این مزخرفات را منتشر می کند!علی اف چند روزی حاکم این منطقه است ولی آذربایجان و مردمش همیشه هستند! این دفعه بر خلاف قبل که حمایت یهویی نماینده های رهبری از علی اف در جنگ اخیر را داشتیم که نفهمیده آتش جنگ را شعله ور کردند این رویه برای منطقه صلح و آرامش نمی آورد. والله اگر ندانسته و نفهمیده چیزی ننویسید و اگر این سایت های زرد مثل انصاف که مثل کفتار و لاشخور منتظر پر کردن صفحاتشون هستند نبود این همه مشکل نداشتیم!

    17
    5
  4. دوستان این متن را پیش از بازنشر خوانده اید؟ استفاده از «قرمساق» برای اشاره به رئیس جمهور یک کشور، چه جایی در سایت انصاف دارد!!؟؟؟؟

    18
    2
  5. این یارو را اگر اوضاعی معتدل در جهان بود باید در کلاس اکابر نشانده و درس تاریخ می دادند…حالا که در اوضاع معتدل نیستیم، باید با لگد بکوبیم توی تهیگاش…ایشک آدم!

    6
    5
  6. واقعا، مانقورت دیده بودم، ولی در حد این به اصطلاح تاریخ پژوه ندیده بودم. آیا چیزی که گفته به آن باور داره و یا فقط برای پول درآوردن گفته، انسانیت چیزی هست که از سوی خدا به انسان ها داده می شود، ولی این وحید بهمن، تاریخ پژوه تاریخ ندان، از آن هم محروم هست، اگر تاریخ را بداند، ایران از کی رسما ایران نامیده شده، تا آن زمان، محدوده کشور در چه سطحی بوده، خانات برای خودشان کشورداری می کردند، و غیره را خوب میداند، و دروس کتابی در ایران چه گونه تغییر یافته را هم به خوبی می داند.
    خواهشا این نوشته را برای این تاریخدان به اصطلاح بفرستین.

    15
    6
    1. اتفاقا برای تاکید بیشتر ؛عبارت«هموطنان»را در گیومه گذاشته.اگر مخالف نظر علیف بود باید بعد از عبارت هموطنان ؛درون پرانتز یک علامت تعجب(!)ویا علامت سوال(؟) می ذاشت .قطعا سخنان علیف و همراهی فرحزاد با ایشان اهانت به ملت ایران بوده و درخور پاسخی شایسته هست.

      2
      6
  7. این برادرمون یا تبریزی نیستن یا اگر هستن چشماشون رو به واقعیت بستن !!!! اون اصطلاح باکی قر…..قی که میفرمایند مربوط به زمانی بود که منات باکو هشت ریال خالی بود و شهروندان ایرانی که میرفتن اونجا پولشون ارزش داشت و ……!!!! نه الان که منات شده حوالی سه هزارتومان و وقتی اهالی جمهوری آذربایجان میان تبریز و یا سایر شهرها ، همه از راننده تاکسی گرفته تا مراکز پزشکی سعی میکنن سهمی از این مناتهای این آذربایجانیها داشته باشند و حتی سعی در کلاهبرداری از اینها می کنن!!! بماند که عده قلیلی هم با کمال تاسف بساط خوشگذرانی رو برای این میهمانان فراهم میکنن!!!!
    الان تو کل دنیا باکو بهعنوان مهد نوآوری بهترین مهندسان معمار دنیا و سرمای گذاری در این زمینه تبدیل شده!!! ما سرمون رو کردیم تو گل!!!! و فکر میکنیم پیشرفت به موشک و بمب ساختنه!!!! نه عزیز دلم پیشرفت رو باید مردم جامعه تو اقتصاد و فرهنگ وعدالت لمس کنن نه تو اسلحه سازی!!! تازه همین اهالی جمهوری آدربایجان بدلیل سورفتارها و عدم برنامه ریزی صحیح در زمینه توریست پزشکی بطرف ترکیه کشیده شدن و حضورشون خیلی خیلی کمرنگتر شده!!! « داداشیم یا کُوته (کتک) یمَه میسَن یا مَزَنّه بیلمیسَن!!!!» و « اُ گوردغون آغاشلاری دا اُدونّوغا کَسدیلَر!!!!»……….

    16
    6
  8. مانقورد کلمه هست ک با این سن کم با اقای کسروی و وحید بهمن شناختم
    اقای بهمن اقای کسروی هم یکی مثل شما بود ک خیرات زیادی برای پدر و مادر و همه نسلش برد

    12
    6
    1. جهت اطلاعات ناقصِ شما و
      تَحریفاتِ افراده خبیسی> به ماننده
      وحید بهمن

      اصلِ این نام برگرفته از نام اقوامی بنام( خَزَر ) که طِبقِ اسناده تاریخی این نژاده تُرک تبار از دو هزار ساله پیش به منطقه ی (خَزَربایجان) کوچ کرده ودرین منطقه سکونت گزیده اند
      که اطفاقا نام دریای خزر نیز مهره تاییدی بر حضوره اقوام خزر در دوسوی روده اَرَس با توجه به اسناد مذکور در کوتوب تاریخیِ((هرودوت)) میباشد،

      مفهوم این نام در ادبیات ترکی بمعنی (گَزَر) بِمَعنی گَردِش گَر و کوچ نشین میباشد…

      2
      2
  9. چه عجب !کسانی که انواع و اقسام اتهام‌ها را نثار دیگران میکنند ؛الان برای فرافکنی ونپرداختن به اصل موضوع یعنی سرقت نام تاریخی آذربایجان ونیات پلید زیاده خواهان وتهدید علنی کشورمان که نمونه بارز وعینی آن صدام با آنهم فجایع وخسارت به کشورمان بود؛مبادی آداب شده اند وبه ادبیات تند یک هموطن ترک زبان آذربایجانی وطن خواه تاخته اند .قطعا همیشه آذربایجان واذربایجانی پیش قراول دفاع از ایران و آذربایجان بوده اند .و امروز هم برای همگان ثابت شده که بابکها وکسرویها وبهمنها فرزندان راستین ایران هستند و امثال پیشه وری های خائن جایی در این آب و خاک ندارند.

    6
    3
    1. جهت اطلاعات ناقصِ شما و
      تَحریفاتِ افراده خبیسی> به ماننده
      وحید بهمن

      اصلِ این نام برگرفته از نام اقوامی بنام( خَزَر ) که طِبقِ اسناده تاریخی این نژاده تُرک تبار از دو هزار ساله پیش به منطقه ی (خَزَربایجان) کوچ کرده ودرین منطقه سکونت گزیده اند
      که اطفاقا نام دریای خزر نیز مهره تاییدی بر حضوره اقوام خزر در دوسوی روده اَرَس با توجه به اسناد مذکور در کوتوب تاریخیِ((هرودوت)) میباشد،

      مفهوم این نام در ادبیات ترکی بمعنی (گَزَر) بِمَعنی گَردِش گَر و کوچ نشین میباشد…

      1
      1
  10. سلام توهين و اهانت به يك ملت بزركى مثل ترك ?! ياد شعر استاد شهريار افتادم.الا تهرانيا انصاف كن…. …… مردمان ترك مهمان نواز هستند و هر قوم بين خودشان قبول كرده اند جه برسد به هم زبان و هم كيش و قوم و ايل خود باشد .باكو تو جنك جهل روزه زمين تصرف شده خود را باز بس كرفت.از ياد نبريم اولين بايتخت ايران و بيشترين بادشاهان ايران ترك بودند.

    6
    6
  11. آذربايجان قبلا آذربادكان بود اين نام براى امروز نيست لطفا مطالعه كنيد

    يك نفر بر شهرى ورود ميكرد جلو دروازه يك نفر نشسته بود از ان برسيد مردمان اين شهر جكار ميكنند آن فرد مردمان شهر دزد قلمداد كرد.بعد ورود ديد مردمان خوبى هستند.جوياى مرد جلو دروازه شد همه كفتند دزد است.حال شما هم نقش ان مرد جلو دروازه هستيد

  12. به فارس های قفقاز و اطراف ارس آذربایجانی می گفتند. در طی حملات عثمانی ها در 1586 و 1722 و روسها در 1723 و 1803 م کم کم زبان مردم از نوعی فارسی به نوعی ترکی تبدیل شد. و امروزه به غلط مردم ترک زبان قفقاز و ایران را آذری می گویند! بقیه حرف ها هم فقط ساخته و پرداخته ذهن های بیمار … که عنوان پرفسور بر آنها گذاشته اند ) می باشد!!

  13. هوشتار هوشتار
    (( عبور از خط قرمز ))

    آقای وحید بهمن
    اینجانب اَتابک افشار از ایل قهرمان پرور اوشار
    خطاب به شما
    چرندیات شما از تمام خط قرمز های یک ملت را عبور کرده
    و من به عنوان پیر و پدر ملت آذربایجان،
    اسم شخصِ> وحید بهمن، را بهمراه دو اسم دیگر وارده لیستِ سیاهِ، جبهه ی افشار کرده ام، و نهایتا، در تاریخ ۱۳۰۳/۱/۱ دستور، به اجرای حکم در محل کار و یا هر محلی که درآن حضور داشته باشید صادر شده، و به
    امثال شما به هیچ وَجحُ الوجود امان نخواهم داد

  14. جهت اطلاعات ناقصِ شما و
    تَحریفاتِ افراده خبیسی> به ماننده
    وحید بهمن

    اصلِ این نام برگرفته از نام اقوامی بنام( خَزَر ) که طِبقِ اسناده تاریخی این نژاده تُرک تبار از دو هزار ساله پیش به منطقه ی (خَزَربایجان) کوچ کرده ودرین منطقه سکونت گزیده اند
    که اطفاقا نام دریای خزر نیز مهره تاییدی بر حضوره اقوام خزر در دوسوی روده اَرَس با توجه به اسناد مذکور در کوتوب تاریخیِ((هرودوت)) میباشد،

    مفهوم این نام در ادبیات ترکی بمعنی (گَزَر) بِمَعنی گَردِش گَر و کوچ نشین میباشد…

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا