خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره ی كمپين دوچرخه كه برگزار نشد

«محمد درويش» مديركل امور آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط زيست در روزنامه ی اعتماد نوشت:

رويداد سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو، كمپيني مردمي است كه از آذرماه سال گذشته توسط گروهي از دوستداران محيط زيست در شهر اراك براي نخستين‌بار مطرح شد. جواني به نام محمد بختياري، ايده‌پرداز اين رويداد بود. بعد از اينكه اين كمپين در فضاي مجازي منتشر شد، گروه، گروه مردم دوستدار محيط زيست به اين پويش پيوستند. سازمان حفاظت محيط زيست هم با توجه به اينكه اهداف اين پويش بسيار در راستاي وظايف سازماني‌اش بود، از اين پويش حمايت كرد. از سوي ديگر وزارت ورزش و جوانان هم ستادي به نام «ستاد سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» ايجاد كرد كه در راستاي وظايف تامين ورزش همگاني محسوب مي‌شد. خوشبختانه در طول ٤٠ هفته‌اي كه از اين پويش مي‌گذرد، كمتر شهري در ايران است كه در آن شاهد رونق بخشيدن به اين پويش نباشيم، ‌حتي در شهرهاي گرم و مرطوب چون ماهشهر و بهبهان هم اين پويش راه افتاد و مردم از آن حمايت كردند. اتفاق مهمي كه در اين پويش افتاد، ‌اين بود كه علاوه بر اينكه بسياري از مردم و مسوولان از جنبه شعاري از آن حمايت كردند، ما شاهد تغيير رفتار برخي رهبران شهري و شهرداري‌ها بوديم كه سرآمد آنها شهرداري اصفهان، نيشابور، يزد و قزوين بودند كه اقدام به فراهم كردن زيرساخت‌هاي ايمن براي دوچرخه‌سواري كردند. در اصفهان بيش از ١٠٠ كيلومتر مسير ايمن دوچرخه‌سواري تصويب شد، ‌در نيشابور براي نخستين بار روي اتوبوس‌هاي شركت واحد، جك‌هايي تعبيه كردند كه دوچرخه‌سواران بتوانند دوچرخه‌هاي‌شان را در مسير‌هاي شركت واحد حمل كنند. در قزوين ٥٠ كيلومتر مسير دوچرخه‌سواري ايجاد شد. بقيه شهرها هم آرام‌آرام به اين پويش پيوستند، بسياري از مقامات، ‌فرمانداران، مديران كل، معاونين وزرا و حتي خود وزير بهداشت از دوچرخه استفاده كردند. باتوجه به ابعاد رسانه‌اي خوبي كه پيدا كرد، ما تصميم گرفتيم به كمك وزارت ورزش و جوانان و شهرداري تهران در سه‌شنبه ١٦ شهريور ماه، يك همركابي بزرگ داشته باشيم. اين همركابي به پيشنهاد «بهزاد خداويسي» يكي از اعضاي جامعه هنري كشور اتفاق افتاد تا از ظرفيت جامعه هنري و ورزشي براي رساندن اين پيام به مردم و مسوولان استفاده كنيم.

هماهنگي‌هاي لازم هم از طريق شهرداري تهران، ستاد محيط زيست شهرداري تهران، دفتر دكتر گلمكاني، فدراسيون ورزش‌هاي همگاني، پليس راهور و سردار ساجدي‌نيا، فرمانده نيروي انتظامي انجام شد. بعد از اينكه مجوز‌هاي لازم صادر شد، ما فراخوان داديم، مردم از مسوولان دعوت كردند. ما به همراه شهردار اصفهان، شهردار همدان، رييس شوراي شهر همدان، معاون ترافيك شهرداري اصفهان، برخي اساتيد دانشگاه از لاهيجان، كارشناساني از UN، معاون وزير ورزش، مديركل دفتر محيط زيست و توسعه پايدار، حاج‌آقا مهدي افتخاري مديركل دفتر مشاركت‌هاي مردمي در معاونت پيشگيري از جرم قوه قضاييه، خيلي از هنرمندان، سينماگران و ورزشكاراني كه حتي مدال المپيك گرفته بودند در ضلع شرقي پارك لاله جمع شده بوديم تا در يك همركابي بي‌نظير و جمعيت غيرقابل پيش‌بيني‌اي كه در ٩ صبح آمده بودند شركت كنيم. اين جمعيت براي ما اميدبخش بود، اما متاسفانه يكي از پرسنل نيروي انتظامي كه فرمانده ميدان بود گفت كه دستور دادند مراسم اجرا نشود، مراسمي كه اگر اجرا مي‌شد مي‌توانست اين پيام سازنده را به ديگران بدهد كه تهران و بقيه كلانشهرها مي‌توانند همچنان جاي خوبي براي زيستن باشند. ما مي‌توانيم با كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، با افزايش مسيرهاي ايمن دوچرخه سواري، با ورود دوچرخه‌هاي برقي، مشكل تردد با دوچرخه را حل كنيم، مشكل آلودگي صوتي و هوا را حل كنيم و شهري با كيفيت كه سزاوار مردم تهران، اصفهان، مشهد، تبريز، اراك، اهواز و بقيه شهرهاي‌مان است فراهم كنيم.

اميدوارم ماجراي سه شنبه با پيگيري‌هايي كه از طريق حاج آقا افتخاري در قوه قضاييه، همچنين وزارت ورزش و سازمان حفاظت محيط زيست انجام مي‌شود ديگر تكرار نشود. ما بايد قدردان مردمي باشيم كه حاضرند خودروهاي مرفه شخصي‌شان را كنار بگذارند و با دوچرخه تردد كنند. اين بيش از همه به نفع نيروي انتظامي و پليس راهور است. نيروي انتظامي بايد در خط مقدم حمايت از اين كمپين باشد. براي اين برخورد متاسفم و اميدوارم برخورد سليقه‌اي بوده و از سوي فرماندهان كلان نيروي انتظامي ديكته نشده باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا