خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لزوم برخورد با عاملان کمبود آنتی بیوتیک

سلامت نیوز نوشت: مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) گفت: ما و وزارت بهداشت دو بازوی حاکمیتی در تولید و تامین دارو هستیم و تعاملات در سطح خوبی به ویژه در قالب طرح دارویار انجام می شود.

منصور نکویی‌نیا همچنین گفت: هماهنگی‌های لازم در حال انجام است تا بتوانیم کمبودهای نقدینگی را باتوجه به‌ مابه‌التفاوت ارزی درنظرگرفته شده، جبران کنیم.طرحی که با نواقص کارشناسی زیادی اجرا شد و در نهایت دود این کار غیرکارشناسی به چشم مردم رفت.

در حالی که طبق گزارش کمیسیون بهداشت درمان مجلس(انتهای صفحه 8) نام شرکت دارویی اکسیر زیر مجموعه تی پی کو تحت مدیریت دکتر منصور نکویی نیا را به عنوان یکی از عوامل کمبودهای دارویی در کشور نام برده است وی شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تی پی کو) را همراه با وزارت بهداشت دو بازوی حاکمیتی در تولید و تامین دارو دانست.

نکویی نیا که از اردیبهشت سال جاری مسوولیت هدایت تی پی کو را بر عهده گرفته و این مسوولیت کمی بعدتر مصادف شد با زمزمه شروع کمبودها . در نهایت بحران آنتی بیوتیک در کشور (که هر ساله طبق پیش بینی ها از آغاز پاییز با افزایش ابتلا به آنفولانزا مصرف روبه رشدی دارد)رخ داد و حالا پس از گذشت چند ماه وی از هماهنگی کامل با وزارت بهداشت می گوید!!!

هرچند در این گزارش به سوء مدیریت سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی بروز بحران در کشور اذعان شده اما در بخش دیگری آمده بیش از 50 درصد از بازار دارویی کشور متعلق به شرکت های دولتی و شبه دولتی می باشد که در این میان به استناد گزارش های واصله به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، عمده شرکت های فعال در حوزه آنتی بیوتیک، دولتی هستند که اسامی آنها را در ذیل گزارش اعلام کرده است.از پنج شرکت تولید آنتی بیوتیک در کشور که به گفته سازمان غذا و دارو در سه شیفت در حال تولید هستند دو شرکت زیر مجموعه این هلدینگ هستند که بنظر میرسد با فرار رو به جلو در حال آسمان و ریسمان بافتن به هم هستند.

در این گزارش اسامی شرکتهای : داروسازی فارابی و اکسیر زیرمجموعه هولدینگ تی پی کو، شرکت های جابر و کیمیدارو زیر مجموعه گروه دارویی بانک ملی شفاء، شرکت تولیددارو زیرمجموعه بنیاد برکت و شرکت دارویی و بهداشتی لقمان زیر مجموعه مکتب آمده است.شرکتهایی که به استناد به این گزارش افزایش قیمت بیش از صد درصد هم داشته اند اما باز هم در تولید به مشکل برخورده اند.

نکویی نیا اما در گفتگویی با ایسنا از هماهنگی در قالب طرح دارویار با سیستم‌ها و نهادهای مالی و جبران کمبودهای نقدینگی خبرداد و افزود: طبق برنامه تولید سال، به اندازه حداقل سه تا شش ماه، مواد اولیه را تامین و ذخیره داریم . اما در این گفتگو اشاره نکرد که این ذخیره دارویی تا حالا کجا بوده و چرا استفاده نمی شده است؟

وی با اشاره به اینکه ما و وزارت بهداشت دو بازوی حاکمیتی در تولید و تامین دارو هستیم و تعاملات در سطح خوبی به ویژه در قالب طرح دارویار انجام می شود گفت: اطلاعات بازار را متقابلا در اختیار همدیگر قرار داده و سعی می‌کنیم با هماهنگی سازمان غذا و دارو، وظیفه اصلی خودمان که تامین دارو برای مردم است را انجام دهیم.

وی اما نگفت چرا این هماهنگی ها قبل از بروز بحران انجام نشده و حالا با گذشت دو ماه از فصل پرمصرف دارو در کشور و پس از ارسال گزارش کمیسیون بهداشت مجلس به صحن علنی مجلس و قرار گرفتن در لیست سیاه گزارش آنها خبر از جبران کمبودهای نقدینگی میدهند که اگر مسائل حل شده بود کار به اینجا نمی رسید.

نقش این به قول خودشان بازوی حاکمیتی در تولید و تامین دارو در بروز بحران اخیر انتی بیوتیک در کشور چیست؟ دو شرکت بزرگ دارویی کشور زیر مجموعه این هولدینگ هستند که در جلسه مدیران با سازمان بازرسی کشور هم حضور داشتند و باید پاسخگو باشند .

همیشه حلقه مفقود در بحران کمبود دارو در کشور عدم شفافیت مسوولان بود که اینبار این تابو با گزارش صریح و شفاف مجلس شکسته شد و سازمان بازرسی کشور هم که طی جلسه ای در ابتدای آبان با حضور سازمانها و شرکت های موثر در تولید داروی کشور از مسائل مربوط آگاه شد و حالا باید دید رویکرد ذبیح الله خداییان رییس سازمان بازرسی کل کشور که پیشتر از بررسی کم کاری احتمالی شرکت های دارو سازی خبر داده بود در مواجه با این بحران چه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا