خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرط ترکیه برای افزایش خرید گاز طبیعی از ایران

واکنش ایران به اظهارات اوباما درباره توافق هسته ای ژنو، هشدار شرکت های بیمه بین المللی درباره بیمه نفتکش های حامل نفت ایران، تمایل امارات برای استفاده از فرصت کاهش تحریم های اقتصادی ایران، شرط ترکیه برای افزایش واردات گاز خود از ایران و درخواست رهبران سابق جهانی برای گنجاندن ایران در روند صلح سوریه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
به گزارش انصاف نیوز به نقل از تابناک، واکنش جمهوری اسلامی ایران به اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای ژنو، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایران روز گذشته اظهارات اوباما مبنی بر اینکه تحریم های بین المللی سبب آمدن این کشور پای میز مذاکرات شده را غیرواقعی و غیرسازنده خوانده است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بیان این موضوع که برداشتن تحریم ها انگیزه حضور ایران در مذاکرات بوده، مبتنی بر قرائتی نادرست از تاریخ است. وی هدف ایران از مذاکرات را تمایل به ایجاد فرصتی برای کشورهای غربی جهت برقراری نوع دیگری از روابط با ملت ایران دانسته است. 
در همین حال، در مطلبی مربوط به تحریم ها، روزنامه «دیلی استار» لبنان از هشدار شرکت های بیمه حمل و نقل دریایی درباره بیمه نفتکش های ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، گروهی از شرکت های بیمه گر به شرکت های کشتیرانی هشدار داده اند که در زمان امضای قرارداد برای نقل و انتقال نفت ایران، محتاط باشند؛ زیرا ایالات متحده قادر نخواهد بود نسبت به رسیدگی به ادعاهای آنان پس از سپری شدن دوره شش ماهه توافق مقدماتی با ایران تضمینی بدهد. با این وجود، دیلی استار اشاره می کند که انتظار می رود برداشته شدن تحریم بیمه نفتکش های ایرانی، به افزایش صادرات نفت ایران در دوره توافق مقدماتی منجر شود.
از سوی دیگر، برخی کشورهای همسایه ایران مترصد فرصت هستند تا از فضای به وجود آمده بر اثر کاهش تحریم های اقتصادی ایران بهره ببرند. به نوشته روزنامه «نشنال» امارات، سلطان المنصوری، وزیر اقتصاد امارات اظهار داشته در صورت برداشته شدن تحریم های ایران، شرکت ها و تجار اماراتی می توانند در بخش های تفریح و سرگرمی و همچنین حمل و نقل در ایران سرمایه گذاری کنند. وی ایران را کشوری بسیار مهم خوانده و گفته نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای ایران، برای امارات و کل منطقه حائز اهمیت بسیار زیادی است. به اعتقاد این مقام اماراتی، برداشته شدن تحریم های ایران، می تواند دنیایی از فرصت های تجاری را در اختیار امارات قرار دهد.
در مطلب دیگری در حوزه اقتصادی، روزنامه «حریت» از تمایل ترکیه به افزایش میزان واردات گاز طبیعی خود از ایران، البته تحت شرایطی خاص خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «تانر ییلدیز»، وزیر انرژی ترکیه اظهار داشته در صورتی که تهران و آنکارا بتوانند بر سر قیمت گاز به توافق دست یابند، ترکیه می تواند میزان واردات گاز خود از ایران را به دو برابر افزایش دهد. به گفته وی، بحث بر سر قیمت گاز، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سفر به تهران بوده؛ اما هنوز دو طرف در این زمینه دارای اختلاف نظرهای بسیار زیادی هستند. ییلدیز اظهار داشته قیمتی که ایران برای فروش گاز خود به ترکیه پیشنهاد کرده، از نظر دولت آنکارا مناسب و رضایت بخش نیست. 
در نهایت، در مطلبی مربوط به سوریه، خبرگزاری فرانسه از درخواست گروه رهبران سابق جهانی برای وارد کردن ایران به روند مذاکرات صلح سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، هیئت رهبران سابق جهانی که به تازگی به ایران سفر کرده بودند، روز گذشته خواستار نقش آفرینی ایران در روند حل بحران سوریه شده اند. این گروه همچنین خواستار آن شده که به منظور تضمین ثبات منطقه، تلاش نهایی برای رسیدن به یک توافق هسته ای جامع با ایران صورت گیرد. کوفی عنان، رئیس این گروه ضمن اشاره به سفر اخیر به ایران، اظهار داشته: «ما از صداقت موجود در مذاکرات با میزبان خود بسیار دلگرم شدیم». 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا