خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دانستنی جالب در سفر به تهران

رپورتاژ آگهی

تهران پایتخت و مدرن‌ترین شهر ایران است و از این رو همیشه مورد توجه مسافران زیادی قرار می‌گیرد. اما همواره پیشنهاد می‌شود پیش از سفر فقط به فکر خرید بلیط تهران نباشید و اطلاعاتی درباره این شهر به دست آورید. زیرا داشتن اطلاعات در مورد دانستنی های گردشگری تهران به شما کمک می‌کند راحت‌تر از جاذبه‌های این شهر دیدن کنید و بیشتر لذت ببرید.

از این‌رو ما قصد داریم در این مطلب دانستنی های تهران را با شما اشتراک می‌گذاریم. در ادامه همراه ما باشید.

دانستنی های شهر تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران موارد زیادی را در خود جای می‌دهد و در بررسی دانستنی های آن می‌توان به مسائل مختلفی اشاره کرد. در ادامه برخی از دانستنی‌های مناسب برای مسافران را توضیح می‌دهیم:

1. آب و هوای هوای تهران

آب و هوای تهران متاثر از دو عامل کوهستانی در شمال و هموار در جنوب است. مناطق شمال تهران تحت تاثیر کوهستان‌ها است و آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و نواحی دیگر آن کم و بیش گرم و خشک است. مهمترین منبع بارندگی در تهران، بادهای مرطوب مدیترانه‌ای اطلس است که از سمت غرب می‌وزد. رشته کوه البرز در شمال شهر مانع از نفوذ توده‌های مختلف هوا می‌شود و همین دلیل هوای تهران خشک است.

گرم‌ترین ماه‌های سال در تهران مرداد و شهریور هستند که دمای هوا بین 35 تا 45 درجه افزایش می‌یابد و سردترین ماه‌های سال دی و بهمن هستند که دمای هوا به زیر 5 درجه زیر صفر می‌رسد. به طور کلی بارندگی در تهران کم و به طور متوسط 245.8 میلی متر است. البته در سال‌های اخیر خشکسالی بارندگی را در ایران و تهران کاهش داده و تاثیر زیادی بر منابع آبی داشته است.

2. آداب و رسوم مردم تهران

با توجه به مراسم‌هایی مثل عزاداری ماه محرم، نوروز، اعیاد مذهبی و… این شهر با دیگر کلان شهرهای جهان متفاوت است. با اینکه در طول سال‌ها و با توسعه و نوسازی شهر برخی از این مراسم‌ها کمی به فراموشی سپرده شده است، اما باز هم برخی از این مراسم‌ها در بین مردم ارزش خاصی دارند که عبارتند از:

محرم: یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌های این شهر، مراسم محرم و صفر است که در شهرهای تهران و ری بسیار باشکوه برگزار می‌شود و معروف‌ترین عزاداری‌های محرم در بازار تهران صورت می‌گیرد.

نقالی: نقالی یکی از هنرهای پرطرفدار در تهران قدیم است که یکی از میراث جهانی یونسکو نیز به شمار می‌رود. امروزه سنت نقالی عمدتا در رویدادهای فرهنگی خاص ارائه می‌شود و گاهی در تعطیلات شما می‌توانید در بخش‌هایی از شهر افراد نقال را ببینید که شاهنامه‌خوانی می‌کنند.

عید نوروز: با نزدیک شدن به سال نوروز، جنب و جوش زیادی در شهر تهران ایجاد می‌شود. از مراسم چهارشنبه‌سوری گرفته تا خرید از بازار دیدنی تجریش و مشاهده حاجی فیروز، همگی حال و هوای خاصی را به وجود می‌آورند.

. سوغات و صنایع دستی

یکی از مهمترین دانستنی های گردشگری تهران که پیش از سفر باید به آن توجه کنید، بحث سوغات است. با اینکه بیشتر صنایع دستی تهران در گذر زمان و مدرن شدن شهر کمرنگ شده‌اند، اما هنوز هم تعدادی سوغاتی وجود دارند.

از مهمترین صنایع دستی تهران می‌توان به قالیچه، منبت‌کاری، انواع زیورآلات، کیف و کفش چرمی، شیشه‌کاری، نمد و… اشاره کرد. البته زیورآلات مدرن با سنگ مصنوعی، کاموا و چرم نیز از جمله صنایع پرطرفداری هستند که مردم در سال‌های اخیر به عنوان سوغات از تهران می‌خرند.

4. اقامت در تهران

تهران بعد از مشهد دارای بیشترین اقامتگاه‌ها و هتل‌ها است. برای رزرو هتل تهران شما گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارید و می‌توانید از بین هتل‌های پنج ستاره و پایین‌تر، هتل آپارتمان‌ها و مسافرخانه‌ها بهترین مورد را برای خود پیدا کنید.

شما می‌توانید وارد سایت فلای تودی شوید و بهترین هتل‌ها را با قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید.

. فرهنگ و هنر

تهران پایتخت سیاسی ایران است، ولی با این حال از لحاظ فرهنگی و هنری نیز رشد زیادی داشته و عناصر فرهنگی مختلفی در این شهر به فعالیت می‌پردازند. این موارد عبارتند از:

جشنواره‌ها: برگزاری جشنواره‌های هنری مانند جشنواره فجر که مجموعه بزرگی از بخش‌های مختلف فیلم، موسیقی، تئاتر و … است، یکی از مهم‌ترین رویدادهای این شهر محسوب می‌شوند. از دیگر جشنواره‌های این شهر می‌توان از جشنواره بادبادک‌های پردیسان، جشنواره انار و … نام برد.

گالری ها و فرهنگسراها: برنامه‌های مختلفی در طول سال در گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراها در سراسر تهران برگزار می‌شوند. از آثار بهترین عکاسان و نقاشان گرفته تا مجسمه‌های مختلف هنری و صنایع دستی در این مکان‌ها به معرض نمایش گذاشته می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر از زمان رویدادهای مورد علاقه خود باخبر شوید و حتما به آنها سر بزنید.

نمایشگاه‌های بین‌المللی: هر ساله نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی مختلفی در مراکزی همچون نمایشگاه بین‌المللی تهران، شهر آفتاب، مصلای امام خمینی(ره)، برج میلاد و … برگزار می‌شوند. معروف ترین آنها به نمایشگاه بین‌المللی کتاب، صنایع دستی و گردشگری، مطبوعات، گل و گیاه است. همه ساله افراد زیادی از سرتاسر ایران فقط به قصد شرکت در این نمایشگاه‌ها به تهران سفر می‌کنند. این نمایشگاه‌ها چندین روز طول می‌کشند با رزرو هتل فلای تودی می‌توانید در هتل‌های خوب شهر با قیمت مناسب اقامت داشته باشید و از این نمایشگاه‌ها دیدن کنید.

سینما و تئاتر: تهران دارای بیشترین تعداد تئاتر و سینما در کشور است و هنرمندان زیادی از سراسر ایران برای پیشرفت در این رشته‌ها و کسب جایگاه ویژه به این شهر می‌آیند. در بین این مراکز، تئاتر شهر مهم‌ترین مجموعه تئاتر تهران و ایران است.

موسیقی: یکی دیگر از مسائلی که در دانستنی های تهران مطرح می‌شود، موضوع موسیقی است. در تهران کنسرت‌های موسیقی معروف و حرفه‌ای زیادی برگزار می‌شوند و در بیشتر اوقات سالن‌های شهر مملو از جمعیت است. برخی از معروف‌ترین این مکان‌ها، مرکز همایش‌های برج میلاد، تالار وحدت و رودکی هستند.

در این مطلب به قسمتی از دانستنی‌های جالب در مورد تهران اشاره کردیم اما بدون سفر کردن به این کلانشهر ایران نمی‌توان حس و حال آن را درک کرد؛ پس برنامه سفرتان را بچینید و با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به دیدنی‌های این شهر  بزرگ بروید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا