خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا سخن نمی‌گویم؟ | آیت الله محقق داماد

«هرگز در تاریخ نمی‌توان‌ کسی را بخشید که به آیت الله العظمی صافی گلپایگانی جرأت توهین داشته باشد و بعد هم در موسسات مهمی که با بودجه این مملکت اداره می‌شود، پست بگیرد.»

اخیرا پایگاه خبری جماران جهت انجام گفت و گو با آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد پرسش هایی را در خصوص حوادث جاری در کشور ارسال کرد. اما وی در پاسخ به این سوالات مطلبی را برای جماران ارسال کرد که متن آن در پی می آید:

ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش

باید برون کشید از این ورطه رخت خویش

واقعیت این است که بنده چون در مواقعی بیانیه‌هایی می‌دهم و به آن توجه نمی‌شود، جز اینکه عده‌ای زبان دریده و یا کودکان ناشسته لب از شیر به میدان می‌آیند و شروع به انتقاد می‌کنند، بهره‌ای دیگر نصیبم نشده است؛ مانند بیانیه‌‌ی علمی که اخیرا دادم، پیشنهاد به شناخت درست از امر معروف و نهی از منکر و بازخوانی آن را دادم و دیدیم افرادی که خود را به عنوان تحصیل کرده در قم معرفی می‌کنند به من هجمه بردند. که البته دروغ می‌گویند، تحصیل نکرده‌اند؛ چون فرد تحصیل کرده به این صورت بی‌ادبانه حرف نمی زند.

مرحوم پدرم آیت الله محقق داماد می‌‌فرمودند، اگر انسان مقام ثبوت را تقویت و مقام علمی پیدا کند مقام اثبات ایجاد می‌شود.

 هیچ‌وقت از قلم یک فرد تحصیل کرده جملات بی‌ادبانه بیرون نمی‌آید؛ شما دیدید که در پاسخ به اعلامیه و اطلاعیه من که کاملا خیرخواهانه بود چه افرادی بی‌ادبی و توهین کردند، لذا من این تجربه را دارم و ترجیح می‌دهم حرفی نزنم. 

افرادی هستند که با توهین و فحش پست می‌گیرند و مهم‌ترین پله‌ی نردبان ترقی آن‌ها توهین به دیگران است.

به نظرم علت آن «عدم تربیت» است. قبلا حوزه علمیه قم تربیتی بود. افرادی که در حوزه سابقه دارند باید تربیت داشته باشند؛ اما اینها نه تنها من، بلکه به حسن آقای خمینی و افراد سابقه دار چون مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هم حمله کردند. مگر ایشان در ملاقات با رییس مجلس فعلی چه گفته بودند؟!  فرموده بودند، «ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم». این یک حرف منطقی است، اما عده‌ای کودکان ناشسته لب از شیر به ایشان توهین کردند. 

هرگز در تاریخ نمی‌توان‌ کسی را بخشید که به آیت الله العظمی صافی گلپایگانی جرأت توهین داشته باشد و بعد هم در موسسات مهمی که با بودجه این مملکت اداره می‌شود، پست بگیرد.

از شما( سایت محترم جماران) به خاطر این محاذیری که دارم و از این‌که از امتثال اوامرتان معذورم و آمادگی پاسخ به سوالات بعدی شما را ندارم، جدا عذر خواهی می‌کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌‌‌به‌افراد‌شناخته‌شده‌توهین‌
    نباید‌بکنند‌درست‌به‌افراد‌گمنام‌هم
    هجمه‌نباید‌بکنند‌بر‌بالای‌منبر‌
    مینشینند‌و‌کسانی‌به‌جناب‌‌ملا
    میگوید‌در‌عرض‌فلان‌شخص‌که
    به‌مسجد‌آمده‌‌افتربزن‌بپراکن‌تا‌
    حاضرین‌متوجه‌شوند‌….این‌بنده
    خدا‌چرا‌خودش‌را‌‌که‌سالها‌این‌لباس
    مقدس‌را‌پوشیده‌محرومیتها‌خاص
    را‌به‌جان‌خریده‌‌ودائم‌ار‌خدا‌وقرآن
    ازآئمه‌معصومین.ع.میگوید‌چرا
    با‌یک‌جمله‌اجرخود‌را‌به‌باد‌میدهد
    ‌نقطه‌ضعف‌درکجاست‌‌.‌
    ازآئمه‌معصومین.ع.به‌برخی‌
    خیزشهای‌که‌برعلیه‌امویان‌و
    عباسیان‌بوده‌وازشان‌‌سوال‌شده
    که‌تائید‌می‌فرمایید‌.چون‌آنها‌با
    نام‌شما‌برخواستند‌تایید‌نمیکردند
    می‌فرمودند….ادب‌نباشد‌ستم‌باشد
    پاکسازی‌زبانی‌باشد‌کم‌فروشی‌
    باشد‌ترازو‌نباشد‌توهین‌وبهتان‌باشد
    ما‌هم‌مورد‌پذیرش‌نخواهیم‌بود‌و….

  2. سلام – من شخصآ شاهد چه سخنرانیها – چه کتاب نوشته ها – حضور در مجامع فلسفی و اجتماعی , از کانون زبان فارسی گرفته تا آن تالار شیک انجمن فلسفه و بسیاری تریبونهای دیگر به مناسبتهای مختلف از شما بوده ام- در عجبم که حاصل رفاقت با شایگانها و سید جواد طباطبائی ها… و آنهمه بشود عافیت طلبی در زمانه وانفسا ! این دانش – این تبحر در کلام و اینهمه احترام و حرمت در هر مکانی نسبت به شما, خروجی آن نباید حفظ خود و سلامت خود باشد استاد ! لااقل زمان استفاده از دانش و آن وسعت از مطالعات خویش را بفرمایید کی و کجاست که بهره ببریم و نگذاریم بی اجر بماند. ممنون…

  3. به خیلی از بزرگان دیگر هم توهین شد در این ایام اما شما ناراحت نشدید و تکانی نخوردید. آیا فقط آقای صافی حرمت دارد و همپیالگیهای شما؟
    مشکل جامعه ی ما همین یکسویه دیدنهاست.

    2
    3
  4. جناب محقق داماددرفضای مباحث عقلی وفلسفی میدان تفحص وتحقیق رابازمیبینندشایدتصورشان این باشدکه درعالم سیاسات مدن نیزهمین شرایط حاکم است.اماایشان قطعاوبه بداهت آگاهندکه قاعده حکم الامثال درعالم سیاست جاری نیست.و تمام قواعددراین عالم زائل می شودچون آنچه در سیاست اصل است ضرورت ودوام!است.ونه کشف حقیقت.

  5. تصورم ازشمامثبت بودالان فر میکنم شما روی دیگه این سکه هستید ازیکطرف برای اظهارنظر جابازمیکنیدوقتی نظرداده میشه ارسال نمی کنید شانتاژ بازی درنیارید

  6. یک عده با نامهای مختلف اما با هدف دسترسی به کلید خزانه کشور هرچه می توانند چاپلوسی و …. نهایت که کارشان تمام شد وبچه هاشون را در امریکا واروپا مستقر کردند (البته تا آخر کار شعار را فراموش نمی کنند) می روند مانند خاوری ها وامثال ….

  7. با سلام و احترام
    من شخصا برای علم و ادب آقای محقق داماد بسیار احترام قائلم و با اندیشه های ایشان از طریق کتبشان آشنایی دارم اما قطعا روز قیامت ایشان باید جوابگوی نسلی باشند که به تمسک به فرمایشات ایشان قائل به هیچ دینی نیستندو از اعتقاد به عنوان یک بند یاد می کنند و تاکید می کنند که باید خودمان به محق بودن یک دین برسیم نباید در غل و زنجیر اعتقاد باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا