خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هر کسی را بهر کاری ساختند

/نقدی بر سیاست‌ورزی فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌های گرامی/

فاروق قریشی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز در نقدی به اظهارنظرهای سیاسی «سلبریتی‌ها» نوشت:

اگر کسی که از اندک دانش و تجربه‌ای نیز در بارۀ فوتبال بی نصیب است جایی در حضور آقایان علی کریمی، یحیی گل محمدی و کریم باقری پیرامون مسائل فنی تیم ملی فوتبال یا یک تیم باشگاهی مثلا پرسپولیس  اظهار نظر و دستوراتی در این زمینه صادر کند چه حس و حالی به حضرات محترم نامبرده در بالا دست خواهد داد؟ به احتمال قریب به یقین از این اعتماد به نفس ناشیانه خنده ای تمسخرآمیز تحویل خواهند داد. حال اگر آن شخص مفروض در موقعیت و جایگاهی باشد که بتواند نظرات غلط و بی مبنای خود را به تیم ملی یا پرسپولیس تحمیل کند و آیندۀ این دو تیم را در معرض تباهی قرار دهد چه؟ با توجه به احساس مسئولیت حرفه ای که در ایشان سراغ داریم قطعا واکنش این عزیزان جدی و سخت خواهد بود. پس چرا این عزیزان به خود اجازه می دهند در حوزه هایی که هیچ تخصص بلکه هیچ آشنایی ابتدایی ندارند ورود کرده و سرنوشت نه یک تیم فوتبال بلکه جامعه ای بزرگ و چند ده میلیونی را مثل توپ در حرکات نمایشی به بازی بگیرند؟

آیا پالتیک و دیپلماسی و اقتصاد و حقوق بین الملل کمتر از فوتبال نیازمند تجربه و تمرین و آمادگی و آنالیز فنی است؟ آیا بحرانهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مهمتر و خطیرتر از شهرآورد پایتخت نیست؟ با این همه معلوم نیست چرا این همه متخصصِ تراز اول دلسوز در حوزه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی سکوت کرده اند و به این فوتبالیستهای عزیز یا هنرپیشه های گرامی سینما و تلویزیون تذکر نمی دهند که لطفا تا زمانی که حداقل یک کتابچه در زمینۀ کلیات علوم یادشده تورق نفرموده اید از اظهار نظرهای بی پروا بپرهیزید چون ممکن است عواقب وحشتناک برای جامعه و از جمله خود شما و بستگانتان داشته باشد.

قابل درک است که اسطورۀ سابق فوتبال ایران در زمانی که دیگر نمی تواند مثل یک قهرمان روی مستطیل سبز افتخارآفرینی کند برای روزهای گذشته و آن در اوج بودنها دلتنگی کند. اما تاوان جبر زمانه و طبیعت تغییرپذیر انسان و دلتنگی علی کریمی عزیز را که نباید نسلهای امروز و فردای ایران بدهند. مارادونا هم وقتی از آن اوج فرود آمد تلاش می کرد با انجام کارهای غیر فوتبالی دوباره اوج بگیرد در حالی که پایین تر می آمد. با یک تفاوت اساسی: مارادونا بر سر جسم و روح و آبروی خودش قمار می کرد نه سرنوشت ملت و کشورش.

بحران چهل سالگی مثل بحران بلوغ عوارضی دارد. در برخی کمتر و در برخی بیشتر. اگر این بحران خوب مدیریت نشود برای شخص و اطرافیانش خطرناک خواهد بود به ویژه اگر دامنۀ تاثیرگذاری شخص گسترده باشد. جبر طبیعت مانع از آن است که یک فوتبالیست در چهل سالگی افتخارآفرینی های بیست سالگی اش را تکرار کند. مناسبات پیچیدۀ دنیای حاضر هم چنان است که همۀ فوتبالیستهای سابق نمی توانند مربیان تیمهای تراز اول باشند. اما نباید به هر کاری مبادرت کنند تا شاید دوباره به شهرت و اعتبار گذشته برگردند. این قمار با سرمایۀ فردی خطرناک است و با سرمایۀ ملی خطرناکتر.

این ماجرا البته نه اختصاص به علی کریمی و فوتبالیستها دارد و نه پدیدۀ نوظهوری است. پیش از این هم چه در ایران و چه در دیگر کشورها از این دست مسائل بسیار بوده. چه بسا ورزشکاران، هنرپیشه ها، کارگردانان سینما و حتی سیاستمداران که خود را درگیر حاشیه می‌کردند و می‌کنند تا مگر دوباره به متن بازگردند اما اگر مردگان به دنیای زنده ها بازگردند پیران هم جوان خواهند شد. وقتی نمیتوانیم به سادگی با این جبر طبیعت کنار بیاییم باید به مطالعه و تفکر متوسل شویم که بهترین تسلی بخش ما در روزگار عسرت و ناکامی اند  و اگر اهل این دو کار نیستیم با مشاوره خود را درمان کنیم و تا آن زمان از اخذ و اجرای تصمیم‌های بزرگ خودداری کنیم.

قرار نیست همۀ هنرپیشه ها و کارگردانان بزرگ هر سال اسکار یا سیمرغ بلورین بگیرند. قرار نیست فوتبالیست‌های بزرگ همیشه ستارۀ زمین چمن و مخاطب فریادهای شادی دهها هزار نفر باشند. همچنان که مطلوب نیست سیاستمداران همیشه در راس قدرت باشند. یک وقتی هم باید به فکر بازنشستگی باشیم. البته بزرگان هنر و ورزش و سیاست در دوران بازنشستگی هم خیلی کارها می توانند بکنند چه بسا ماندگارتر و بزرگتر از قبل و آن هم کار علمی در مورد حوزۀ فعالیت حرفه ای ایشان است.

هنرمندان ما باید از مرحوم شجریان بیاموزند که یک عمر مستمر و بی وقفه بدون حواشی زائد مشغول تدوین دایره المعارف شفاهی دستگاههای آوازی ایران بود. کارهای اینچنینی هیچ وقت بازنشستگی ندارند و بنابرین کارورز هم دچار بحران احساس بیهودگی نمی شود. چه خوب بود اگر همه هنرمندان و ورزشکاران ما این را از سیاوش شجریان می آموختند که کار خود را بکنند و کار دیگران را هم به خود ایشان واگذارند. والسلام

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما مجبور نیستید با این دیدگاه های سخیف صفحاتتونو پر کنید. هرکسی حق دارد در مورد مسائل کشورش نظر بدهد. ممکن است درست یا غلط باشد. چرت و پرت ننویسید. نویسنده این مطلب حالیش نیست که وقتی غفوری نظر میدهد فقط یک نظر است بنابراین تیتر هرکسی را بهر کاری ساختند انتخاب احمقانه ایست. اینو باید به …ها بگویید که کار خودشون ول کردند اومدن سیاست.

    33
    14
    1. یاد سریال پژمان می افتم که بنده خدا تا یک خلاف کوچک می کرد همه اون رو به چشم سلبریتی معروف می دیدن و … این چهره ها فقط یک نفر نیستند. بعد از ماجرای تشییع جنازه پاشایی حتی جامعه شناسان هم از تاثیر ترکیب چهره ها و فضای مجازی شگفت زده شدند. پس این افراد باید مراقب باشند تا عینیت نشوند.

      6
      1
    2. اقای محترم اگربه قول شماهرکسی حق دارد نظر بدهد وباید همه در بیان نظر خویش “ازاد” باشند پس چرا شما انواع اهانت ها رانثار نویسنده مقاله کردید.دراین قضایای اخیر بعضی ها منطق واستدلالشان فقط وفقط توهین وتحقیر وفحش دادن است.همین کارهارا می کنید که بعضی از دلسوزان برای درامان ماندن از زخم زبان ونیش قلم شما وامثال شما صحنه راترک نموده وعطای سیاست رابه لقایش ببخشند. اقای بابک عزیز لطفا یک باردیگر جمله های خود را مرور کنید وبعد قضاوت کنید

      7
      9
    3. دوست عزیر که اینجور عصبانی کامنت گذاشتی…. اینکه همه حق اظهار نظر دارند درست …اما همه مسئولیت اجتماعی و تعهد هم دارند….البته در این دومی هر که بامش بیش برفش بیشتر….
      تعهد و مسئولیت اجتماعی من و جنابعالی که فقط ده نفر مارو میشناسن به اندازه ی همون ده نفره ولی از کسی که تو پیجش چند میلیون دنبال کننده داره و حرفش برای بخش بزرگی از اونها معتبره ؛ تعهد و مسئولیت بسیار سنگین تره ….بنابراین به صلاح دنیا و آخرت اینجور ادما هست که تو حوزه هایی که شناخت و تخصص ندارند حداقل به نظر چند تا متخصص اون حوزه رجوع کنند و هر کدوم رو که بهتر پسندیدند منعکس کنند نه اینکه خودشون بشن متخصص زمین و زمان و ستارگان و کهشکانها !!!!

  2. این نوشته های بی معنی رو انتشار ندید در سایتتون، همین خرده آبروی اصلاح طلبها را نبرید

    21
    10
    1. دوست محترم چرا از دیدن ومطالعه نوشته ای که نمی پسندید این همه واهمه دارید مگر شعار” …..ازادی ” نمی دهید که خیلی هم خوب است پس جرا توصیه به سانسور می کنید. جناب عالی اگر دیدگاهی را نمی پسندی با منطق پاسخ بده که اگر پاسخ شما منطقی بود همه با کمال میل می پذیرند

      4
      4
      1. از قیاسش خنده آمد خلق را
        دوستان چرا قیمه‌ها را در ماست‌ها می‌ریزید؟!
        اظهار نظر درباره مسائل کشور برای هر فردی با هر سطحی از آگاهی روا و جایز است و حق افراد آن جامعه.

        9
        3
      2. بنظرم مردم به این نتیجه رسیدن که فقط میتونن در خیابان سوال کنند ویا پاسخ دهند و از اصلاحات و اصلاحات چیها عصبانیند چراکه دو دهه وقفه در وصول مطالبات بنیادین مردم حاصل سیاستهایی به سبک و سیاق آقای زید آبادی ها ست

  3. بطور اصولی درست میگید جناب، اما ادعایی کرده ید که در نتایجش مونده ید! مگر همین … متخصص علوم سیاست بود؟ و اینهمه روحانی که تمام عرصه سیاست رو بخودشون اختصاص داده ن؟ تخصص یک معیار مهمه اما تموم معیارها نیست. زلنسکی یک کمدینه اما پشت یک ابرقدرت رو بخاک رسونده و از همه سیاستمدارای قبلی اکراینی بهتر تونسته مردم رو رهبری کنه.
    بعد هم همین خیزش اخیر: عده ای جوونی که هیچکس نمیشناسدشون کاری کرده ن که دهها نفر اصلاح طلب سرشناس نتونسته ن. چرا؟ چون جهان دیجیتال قانونمندیهای دیگه ای داره که حتی با سی سال پیش هم فرق داره چه برسه به 100 سال پیش.

    23
    6
    1. زمستان برای اوکراین بدون زیرساخت وانرژی فرامیرسه
      بعد میبینی پشت کی به خاک مالیده میشه
      بابت این وضع خوشحال نیستم اماتحلیلتون غلطه

      1
      8
      1. تآسف واسه شما جناب عزیز !!! چه محکم پشت روسیه بی شرف را گرفته ایید و الی آخر!!!!
        در ایران که منبع انرژی ، سوخت و … غیره است خیلی در سرما سرد و سوزان بی پناه هستند و شما ….

    2. زلنسکی پشت یه ابرقدرت رو به خاک رسونده …..!!! یه زمانی شیراک رییس جمهور فرانسه گفته بود اگه فقط دو هفته خط هوایی پاریس بغداد تعطیل میشد قطعا صدام سقوط میکرد… البته صدام در مقابل این به قول شما دلقک واقعا یلی بود هر چند وحشی و جانی …… نکنه بازی های جلوی پرده ی سبز این پهلوان پنبه رو باور کردین….؟!! فقط یک روز جریان سنگین کمک تسلیحاتی غرب به این دلقک قطع بشه دیگه اصلا وجود خارجی نداره …..

  4. بله فردی عصبی،بااستعداد فوتبالی، دم دمی مزاج درعین حال عزیزی بود
    اما الان جزنفرت چیزی ازخودش به یادگارنذاشته

    1
    8
  5. ومیگم انصاف عزیز با این اظهار نظر فیل سوفانه این نویسنده سخت متحیر شدم درجایی که هیچکس درجای مناسب خودش نیست با رونده از سفارت میشه سخنگوی فلان حضرات از در دیوار اظهار نظر میفرمایند انوقت این اقا انگار از سویس تشریف اوردند و معتقدند که باقری ودایی وکریمی نبای د در سیاست وارد شوند خدائیش حرمت خودتانرا حفظ کنید واجازه ندید متن دستوری به شما بدهند یا دم نمیره مرحوم عباس عباسی بندر عباسی نماینده بندر عباس وقتی بحث ‌پ ارگی لایه اوزون وترمیم ان مطرح شد افاضه فرمودند را بما چه هرکی لایه اوزونرا پاره کرد خودش بره بدوزه

  6. سلام – کسی که اظهار نظر در مورد شکم گرسنه و نداشتن یک سقف روی سر را با اظهارنظر در امور تکنیکی فوتبال نمیداند , چه حرجی بر او هست که حال بخواهیم پاسخ ترهاتش را بدهیم ؟

  7. مگر این آقایانی که امروز بر گرده این مردم ستمدیده سوارند متخصص اموری هستند که به آنها سپرده شده؟ اینهمه فقر و فلاکت و نادانی و دشمنی و انزوا و تحریم و تورم و … نتیجه این است که امور به دست نااهل سپرده شده. جناب کریمی بر بسیاری از این …ها شرف دارد

    8
    1
  8. مرحوم شجریان هم در مسایل سیاسی بی نظر و بی طرف نبود هر انسانی حق داره اظهار نظر سیاسی داشته باشه

  9. بله، تحلیل درستی میتونه باشه اما تو کجای کشور ما همه چیز سر جاش هست که این باشه؟ اوضاع فاجعه بار کشور ما نشان دهنده واقعیت مدیریت کشور ماست. همه میدونن فرار مغزها و سرمایه ها در کشور ما بیداد میکنه. در ضمن علی کریمی داره با شهامت و هزینه زیاد برای خودش، مشکلاتی که همه ما روزمره داریم هر روز بیشتر از دیرپز میبینیم و بیان میکنه. پس دمش گرم.

    6
    1
  10. بیشتر فوتبال و ورزش به دست غیر ورزشی ها اداره میشه
    وزارت میراث کدوم اشخاص رو انتخاب کرده
    شرکت نفت
    خودرو سازی
    .
    .
    .

    حتّی دانشگاه که باید مهد شایسته سالاری باشه که شما به این افراد ایراد می گیرید

    8
    1
  11. این نویسنده هم گویا عادت کرده همیشه سرنا رو از سر گشادش بزنه.اصل ادعای این نویسنده البته حرف دل همه ی ماست وبه قول شاعر«جانا سخن از زبان ما میگویی»ولی نکته این جاست که بحرانهای خودساخته امروز ایران نتیجه ی مدیریت ناشیانه و در مصدر امور بودن کسان دیگریست که بهر این کارساخته نشدن ونه علی کریمی و امثال ایشان .

  12. مطلب غیر منطقی و نادرستی بود . بله هر انسانی در هر کاری باید تخصص داشته باشد تا در ان کار نظر کارشناسی بدهد یا برای اقدام مناسب ، تصمیم گیری کند. ولی هر انسانی با هر شغلی ، همواره بخشی از یک جامعه است ( جامعه میتواند یک محله تا جامعه جهانی باشد ) و همیشه یک فرد دارای این حق و نیز این وظیفه اخلاقی است که نسبت به آنچه ستمی مشخص و واضح است یا تصمیمی نامناسب است انتقاد و اعتراض کند و برای تغییر وضعیت نامطلوب ، تلاش کند . سیاست یک عرصه تخصصی دارد که مربوط به تحلیل و تصمیم سازی است و یک عرصه همگانی ، که مربوط به حقوق و مسئولیت اخلاقی هر یک از شهروندان نسبت به خود ، دیگر شهروندان و رفتارهای سیاستمداران است. بعلاوه ، سیاستمداران برای یک موضوع صرفا تخصصی ، تحلیل و تصمیم سازی نمیکنند بلکه آنها نسبت به حقوق و آینده افراد در حال اقدام هستند بنابراین رفتار آنها باید درچارچوب قابل قبولی و منصفانه ای باشد یعبرت دیگر آنها فقط یک حق وکالت دارند که باید بدرستی و با رضایت موکلانشان ( مردم ) آن را بکار گیرند . و اگر بهر دلیل یا توجیهی ، رضایت شهرودان را جلب نکنند منطقی و اخلاقی است که مورد اعتراض افراد جامعه باشند و افراد بخواهند تغییراتی را شکل دهند که منجر به شکل گیری رابطه دیگری بین سیاستمداران با شهروندان گردد.

  13. مطلب غیر منطقی و نادرستی بود . بله هر انسانی در هر کاری باید تخصص داشته باشد تا در ان کار نظر کارشناسی بدهد یا برای اقدام مناسب ، تصمیم گیری کند. ولی هر انسانی با هر شغلی ، همواره بخشی از یک جامعه است ( جامعه میتواند یک محله تا جامعه جهانی باشد ) و همیشه یک فرد دارای این حق و نیز این وظیفه اخلاقی است که نسبت به آنچه ستمی مشخص و واضح یا تصمیمی نامناسب است انتقاد و اعتراض کند و برای تغییر وضعیت نامطلوب ، تلاش کند . سیاست یک عرصه تخصصی دارد که مربوط به تحلیل و تصمیم سازی است و یک عرصه همگانی ، که مربوط به حقوق و مسئولیت اخلاقی هر یک از شهروندان نسبت به خود ، دیگر شهروندان و رفتارهای سیاستمداران است. بعلاوه ، سیاستمداران برای یک موضوع صرفا تخصصی ، تحلیل و تصمیم سازی نمیکنند بلکه آنها در حال اقدام نسبت به حقوق و آینده افراد هستند بنابراین رفتار آنها باید درچارچوب قابل قبول و منصفانه ای از نظر شهروندان باشد بعبارت دیگر آنها فقط یک حق وکالت دارند که باید بدرستی و با رضایت موکلانشان ( مردم ) آن را بکار گیرند . و اگر بهر دلیل یا توجیهی ، رضایت شهروندان را جلب نکنند منطقی و اخلاقی است که مورد اعتراض افراد جامعه قرار گیرند و افراد بخواهند تغییراتی را شکل دهند که منجر به تصمیمات دیگر و یا ایجاد رابطه دیگری بین سیاستمداران با شهروندان گردد.

  14. خوب بفرمایید چطور شما ( فاروق قریشی ) مجوز و صلاحیت اظهار نظر دارید و دیگران ندارند، چگونه هست هنگام رای گیری و رای دادن همه باید به سرنوشت کشور و دیپلماسی فرهگ و اقتصاد و… ورودنمایند و الان این آقایان ندارند. چطور دز بزنگاههای مختلف سیاسی و اجتماعی … اجتماع پرشور مردم مورد مراد هست و الان حق ندارند. مگر آیاه شریفه قرآنی نفرمود همه هم مسئول هستند ….. آیا در این خصوص ممیزی وتفکیک قایل شده است

  15. حق شما وشان شما “انصاف نیوزیها” چاپ ودرج حرف های چارواداری وپرده دری ها وفحاشی های مبتذل گویان بی بهره از ادب وعاری از فرهنگ است .

    1. سایت محترم”انصاف نیوز” : باسلام از قضاوت شتاب زده وپیش داوری زودهنگام خویش درباره شما پوزش می طلبم وتوفیق روز افزون شمارا دراعتلای دانش وفرهنگ نیرومند این بوم وبر را ارزو می کنم.

  16. دوستان عزیزی مانند آقایان حسن امینی و فرزاد و نیکان و…. حق مطلب رو ادا کردن و بنظرم جناب آقای فاروق قریشی با مطالعه این مطالب کاملا پاسخ خودشون رو گرفتن؛ ولی همین مثال ساده که الان در راس مناصب ورزشی از دولتی اش گرفته تا خصوصی ،در دست افراد غیر متخصص و حتی بعضا نظامی قرار گرفته نشان از وضعیت پریشان مدیریتی درتمامی سطوح داره. این جناب آقای محمد هم که اصل قضیه رو ول کردن چسبیدن به حاشیه ها!!!!!!

  17. مطلب بسیار سطحی بود. هرشخصی میتواند در مورد مسایلی که بر زندگی و روابطش با مردم کشورش و سایر کشورها تاثیر میگزارد اظهار نظر کند. هیچ کس را نباید منع کرد. نمونه های زیادی هم در تاریخ و هم درحال حاضر شاخد هستیم. از همه بدتر اینست که شخص غیر متخصصی در موردی که اتفاقا خیلی هم تخصصی است نظر بدهد و نظر غیر تخصصی خود را به کل مردم یک کشور تحمیل کند و حتی هرگونه مخالفت را به شدیدترین وجه بکوبد.
    نویسنده با سوء استفاده از وضعیت کشور که همه امکانات کشور در اختیار این گروه اخیر است سعی در کوبیدن پ سرزنش افراد خارج از حلقه قدرت دارد که امکان دفاع موثر از خود را ندارند.
    نویسنده اگر واقعا صادق است مصادیق تحلیل خود را در حاکمیت فعلی نقد کند که اتفاقا خیلی زیاد بوده و بوضوح قابل شناسایی و رویت اند.

  18. باشما موافقم این نوشته یک اصولگرای دوآتشه است.شاید این سایت فیگور سایت اصلاح طلب را به خود گرفته وموافق همان دوستان اصولگرای قدیمی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا