خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نتیجه حمایت بی‌قیدوشرط، همین بلایی‌ست که خودروسازان سر مردم آورده‌اند»

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: «هر جای دنیا و هر صنعتی که حمایت‌های بدون قیدوشرط دریافت کند، بدون این‌که برنامه‌اش را برای توسعه روشن کند، همین بلا را سر مصرف‌کننده می‌آورد.» این را دبیر سرویس اقتصادی انصاف نیوز در برنامه «صبح و گفت‌وگو»ی رادیو گفتگو مطرح کرد.

علی نیلی در پاسخ به سوال فرهاد دهنوی، مجری برنامه که از او پرسید چرا صنعت خودرو ما این‌همه به هم ریخته است، گفت: صنعت خودرو هم جزئی از اقتصاد ایران است و نباید انتظار داشته باشیم که در اقتصاد به هم ریخته، صنعتی به وسعت و گستردگی صنعت خودرو، متفاوت عمل کند. با این همه، علاوه بر مشکلات عمومی گریبانگیر صنایع، متاسفانه به نظر می‌رسد دو خودروساز بزرگ کشور، اقتصاد ایران را به گروگان گرفته‌اند و هرگاه صحبت از اصلاحات ساختاری در این حوزه می‌شود، دولت را با مسائل کارگری خود و دامن زدن به مشکلات اجتماعی تهدید می‌کنند. به همین دلیل هم صنعتی شکل گرفته که نه سیاست‌گذار از آن راضی است، نه نهادهای تنظیم‌گیر مانند محیط زیست و پلیس از آن راضی هستند، نه مصرف‌کننده راضی است و نه خودشان از این شرایط رضایت دارند و الان از زیان 60 تا 70 هزار میلیارد تومانی خود صحبت می‌کنند.

مجری برنامه نیز با اشاره به عرضه خودروها در بورس کالا و فاصله بزرگ تقاضا با عرضه، گفت: برای مثال چندی پیش، 800 دستگاه خودروی پژو 207 با قیمت پایه 189 میلیون تومان در بورس کالا عرضه شد که برای این تعداد نزدیک به 6 هزار نفر ثبت نام کردند و قیمت آن تا 410 میلیون تومان بالا رفت. اگر مردم می‌توانستند چنین رقمی را بپردازند، دیگر لازم نبود به بورس کالا بیایند یا در لاتاری وزارت صمت شرکت کنند. ضمن این‌که من مطمئن هستم 80 درصد این خودروها هم نصیب دلال‌ها شده است.

نیلی با تایید گفته‌های مجری، بورس کالا را یک نام زیبا خواند که از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته است. او ادامه داد: ما عادت داریم مفاهیم درست را به ضد خودش تبدیل کنیم. مثلا یک قانون در کشور وجود دارد به نام قانون ضدانحصار که اجازه نمی‌دهد فقط یک شرکت نماینده رسمی خودروساز خارجی در کشور باشد. بنابراین مثلا کمپانی رنو در ایران چهار یا پنج نماینده رسمی دارد و بنابراین خودرویی را که در کشورهای منطقه 15 یا 16 هزار دلار می‌فروشد، در کشور ما 20 یا 21 هزار دلار می‌فروشد و وقتی هم که نماینده رسمی‌اش اعتراض می‌کند، به او می‌گوید نمی‌خواهی، با نماینده دیگرم کار می کنم. یعنی ما هم در سیاست‌گذاری صنعت خودرو، هم در قانون‌گذاری برای صنعت خودرو و هم در حمایت از صنعت خودرو، سردرگم هستیم و مشکلات متعدد داریم.

دبیر سرویس اقتصادی انصاف نیوز اتفاقاتی که این روزها در حوزه خودرو می‌افتد را قابل پیش‌بینی دانست و گفت: هر جای دنیا و هر صنعتی که حمایت‌های بدون قیدوشرط دریافت کند بدون این‌که برنامه‌اش را برای توسعه روشن کند، همین بلا را سر مصرف‌کننده می‌آورد.

او به نامه منتشرشده درباره شرایط حاکم بر یکی از خودروسازان بزرگ هم اشاره کرد و گفت: حتی اگر ده درصد مواردی که در آن نامه ادعا شده درست باشد باید منتظر بیشتر شدن مشکلات این حوزه باشیم.

در این بخش از برنامه، ارتباط با اله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برقرار شد.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو در چند سال گذشته، شکاف میان عرضه و تقاضا را دلیل شرایط حاکم بر بازار خواند و گفت: شرایط تولید و توزیع و عرضه و تقاضا باعث شده یک بازار انحصاری پدید بیاید که رهایی از آن تدبیر می‌خواهد.

دهقانی حل مشکلات خودرو را فراتر از توان یک وزارت‌خانه دانست و گفت: در این دوره مجلس، با کمک دولت و صاحب‌نظران بخش خصوصی چند قانون نوشتیم و داریم تلاش می‌کنیم فاصله عرضه و تقاضا را کم کنیم اما این کار دقت می‌طلبد چون هم بحث تولید داخلی وجود دارد و باید مواظب باشیم تولید ضربه نخورد، هم بحث ارز مطرح است و باید احتیاط کنیم مشکل ارزی پیدا نکنیم و هم بحث انتقال تکنولوژی در واردات مطرح است.

این نماینده، حرکت مجلس و دولت را در جهت حل مشکل خواند و گفت: این مشکلات انباشته را یک شبه و یک ماهه و حتی یک‌ساله و با صدور یک دستور نمی‌شود حل کرد. به هر حال بعد از جلسات گوناگون چنین تدبیر شده که خودرو در کلاس اقتصادی وارد شود، حتما با انتقال تکنولوژی باشد و خدمات پس از فروش هم تامین شود. دولت و مجلس با واردات و افزایش تولید در داخل، تقاضا را مدیریت خواهند کرد.

در این بخش، نیلی با اشاره به انواع سیاست‌گذاری‌ها در حوزه خودرو، این نماینده مجلس را خطاب قرار داد و گفت: با توجه به انواع سیاست‌ها و حل نشدن مشکل خودرو، به نظر می‌رسد مشکل از قانون‌گذاری نیست و بیشتر به فقدان نگاه جامع بازمی‌گردد. ضمن این‌که اگر قرار است این واردات بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند، هیچ‌یک از اهدافی که شما متصور هستید محقق نخواهد شد.

دبیر سرویس اقتصادی انصاف نیوز همچنین گفت: تا امروز وزارت صمت هیچ گزارشی منتشر نکرده که مشخص کند چه تعداد خودرو، توسط چه کسانی و در چه تاریخی وارد خواهد شد، با چه قیمتی خریداری شده و با چه قیمتی قرار است فروخته شود؟ فضا در کل بسیار غیرشفاف است.

عضو کمیسیون صنایع نیز پاسخ داد: شاید در شرایط کنونی صلاح نباشد که چیزی‌هایی را اعلام کنند که بازار را تحت تاثیر قرار دهند اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد وزارت صمت برنامه خوبی برای این حوزه تدارک دیده است. ما تاکید کرده‌ایم که خودرو باید حتما اقتصادی باشد و با انتقال تکنولوژی وارد کشور شود. ضمن این‌که دیگر خبری از سودهای چند ده میلیونی و چند صد میلیونی برای دلال‌ها نخواهد بود و سود خودرو حداکثر 15 تا 25 درصد خواهد بود و اگر قیمتش بیشتر شد، باید به خزانه واریز شود تا همه مردم از آن بهره‌مند شوند.

او مخالفت خود با عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط فعلی را اعلام کرد و در جمع‌بندی سخنانش: تا وقتی عرضه و تقاضا هم‌خوانی نداشته باشد، این مشکلات وجود دارد اما دولت و مجلس دارند این مشکل را حل می‌کنند و جای نگرانی نیست.

نیلی در واکنش به سخنان عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ای‌کاش دوستان ما در دولت و مجلس گزارش مستندی منتشر کنند که ما متوجه شویم سیاست‌گذاری‌های این دوره چه تفاوتی با دوره‌های قبل دارد. ایشان می‌فرمایند اطمینان دارند مساله حل خواهد شد اما با چه سازوکار جدیدی، مشخص نیست. به هر حال من فکر می‌کنم مشکل صنعت خودرو فراتر از منع یا مجازشدن واردات است و ما می‌خواهیم با سود فروش خودرو، چه داخلی و چه خارجی، همه مشکلات کشور را حل کنیم اما این نگاه به هیچ جا نمی رسد و مردم گرفتار خواهند بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفانه صنعت خودرو مثل دوال پا چنان برارکان مجلس ‘ دولت ‘ مردم پیچیده که رهایی از ان باین سادگی وبا یک صحبت رادیویی امکان پذیزنیست صنعت خودرو گره به سقوط ارزش ریال خورده وتا سقوط ریال ادامه داشته باشد قیمت خودرو وهیچ کالای بادوام دیگری کاهش پیدا نخواهد کرد ‘ دوما اراده ای هم وجود ندارد ‘سوما مسولان صنعت خودرو بدانش روز خودرو اراسته نیستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا