خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکره‌ی غیرمستقیم خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقی که در ارتباط با مسائل پولی و بانکی افتاده، ورود بانک مرکزی قطر به مناقشه ایران و آمریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه است. در همین چارچوب مذاکراتی غیرمستقیمی میان خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران به واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است.

علی علیزاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش که با حضور حسین امیرعبدالهیان برگزار شد، گفت: وزیر امور خارجه در این نشست به بیان مهمترین مباحث مرتبط با این وزارت‌خانه در هفته‌های گذشته پرداخت.

وی افزود: از جمله این مباحث سفر رئیس جمهور و برخی اعضای هیئت دولت به چین و دستاوردهای عمدتاً اقتصادی قابل توجهی این سفر بود. به طور مثال به گفته آقای امیرعبدالهیان در این سفر دو کشور حدود 50 میلیارد دلار تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی را نهایی کردند که ذیل آن 19 قرارداد به امضای طرفین رسیده است. البته ملاحظات طرف چینی این بود که قراردادهای منعقد شده به واسطه جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن از سوی غرب، فعلا علنی نشود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با وجود چشم انداز سرمایه‌گذاری 250 میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران، اما بر اساس تفاهنامه‌هایی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین به امضا رسیده، قرار است چینی‌ها تا پایان دولت سیزدهم حدود 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را محقق کنند. از جمله پروژه‌هایی که مورد توافق طرفین قرار گرفته بحث احداث نیروگاه 4 هزار مگاواتی اتمی در سواحل مکران بوده که با موافقت رئیس‌جمهور کشورمان همراه شده است. همچنین در حوزه‌های زیرساختی چون راه و بندر و همچنین محصولات کشاورزی و لبنی قراردادهای سرمایه‌گذاری عملیاتی میان دو کشور به امضا رسیده است.

وی افزود: علاوه بر این بر اساس توافق دیگری که بین دو کشور صورت گرفته، مقرر شده تا چینی‌ها در ازای قسمتی از نفت خریداری شده از ایران، اقدام به نوسازی و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های نفت و گاز ایران کنند.

علیزاده با اشاره به بحث دیگری که در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفته، عنوان کرد: آقای امیرعبدالهیان در جلسه امروز همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفت، مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده است. در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده است که در تلاش است تا با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و آمریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی، افزود: اتفاق دیگری که در ارتباط با مسائل پولی و بانکی افتاده، ورود بانک مرکزی قطر به مناقشه ایران و آمریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه است. در همین چارچوب مذاکراتی غیرمستقیمی میان خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران به واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در جلسه امروز مورد تاکید آقای امیرعبدالهیان قرار گرفت این بود که مقامات چین در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن، ابراز آمادگی کردند که بتوانند به عنوان میانجی برقراری رابطه میان ایران و عربستان نقش سازنده‌ای ایفا کنند و تاکید کرده‌اند که این پیشنهاد را به طرف عربستانی نیز مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این را که تو می روی به ناکجا آباد است. اگر مدیریت و مدبر، چرا مرتب بیراهه می روید؟ یک بار هم که شده در اتاق فکرتان! دور هم جمع شوید و از عقلتان استفاده کنید!

    13
    2
  2. اینها که می گفتن اصلا اتکا به خارج نداریم و نرسه اون روی که دلار بشه پنج هزار تومان و…..

  3. کسیکه کفشداری مساجد نیز براش زیادیه شده همه کاره دیپلماسی کشور.
    دشمن شاد کن ترین کشور دنیا هستیم.
    تیدیل به مرع تخم طلای روسیه و چین و امریکا و اروپا شدیم و فکر میکنیم خیلی زرنگیم که دوام اوردیم. نه باباجون هیچ احمقی مرغ تخم طلاشو سر نمیبره. البته ما اینکارو میکنیم فقط.
    فراری دادن جوانان و نخبگان به دامن دشمنان نوعی سربریدن مرغ تخم طلاست.

  4. افرادی که می گفتند با امضا برجام عزت ایران زیر سوال رفته و به امید زمستان سخت با بهانه تراشی در آخرین مرحله جلوی امضا برجام را گرفتند باعث وضعیت امروز کشور شده اند و گدایی برای دریافت پول خودمان و کنترل خرج پولها انهم توسط کشور قطر شده اند.کجاست عزت ایران

  5. بنام بهترینها – چه اتفاقی در تصمیم گیریهای کلان کشور افتاده که هر روز چالش جدیدی را شاهد هستیم، روزگاری به کشور عمان در رابطه با جدائی طلبان ظفار نیروی ایرانی حضور پیدا کردند تا از سقوط دولت پادشاهی جلوگیری بعمل آید امروز همان دولت پادشاهی واسطه حل مناقشات امریکا و ایران هست، روزگاری کشورهای منطقه عربی معروف به حافی بودند و کویری بیش نبودند امروز عراق و قطر، غیره در صدد و میانجیگری حل اختلافات با عربستان و امریکا شده اند، شایسته است خرد جمعی پیش گرفته شود و کشور را از این نابسامانیها نجات داد و لا غیر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا