خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه به «نیو اصولگرایی» با الگوی «کوکاکولا»

به گزارش انصاف نیوز، «مهدی فضائلی»، از فعالان رسانه ای اصولگرا در یادداشتی در خبرگزاری فارس نوشت:

اصولگرایان به موازات گفت و گو و رایزنی در باره مصادیق، اعم از نامزد ریاست جمهوری و معاونین،گفت و گو و بررسی در باره شیوه های جدید در حوزه های دیگر را باید از هم اکنون آغاز کنند و نوآوری در هر جزء از فرایند انتخابات را وجهه همت خود قرار دهند.

باز هم انتخابات حساس دیگری در راه است و جناح ها و فعالان سیاسی در تدارک هستند تا در این رقابت،موفقیت را برای خود رقم بزنند.

البته انتخابات 96 در واقع رقابت همزمان دردو میدان است که هرچند پیروزی یک جناح در هردو رقابت محتمل است اما الزاما” می تواند هر دو میدان یک پیروز نداشته باشد!

یعنی ممکن است یک جریان در انتخابات ریاست جمهوری گوی سبقت را از آن خود بکند اما در انتخابات شوراها،میدان را به حریف واگذار نماید!

در عین حال، موضوع این نوشتار،انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و آنچیزی است که می تواند در پیشی گرفتن اصولگرایان موثر باشد.

هرچند نوآوری همواره قرین توفیق نیست اما آنقدر جذابیت  دارد که «جدید» (NEW) در کنار برندهای مختلف، مستقلا”موضوعیت داشته باشد و هرکس از نوآوری بی بهره و یا کم بهره باشد، باید مطمئن باشد که میدان را به رقبا واگذار خواهد کرد.

البته نوآوری زمینه‌های مختلف دارد و الزاما”در محصول نهایی نیست؛ کما اینکه مثلا”محصولی مانند کوکاکولا در مقیاس بین المللی و یا برخی غذاها و یا نوشیدنیها در کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان، دهها سال است که با یک  محتوی و فرمول پخته و تهیه می شود و اتفاقا” هر چه اصیلتر و طعمش دست نخورده تر باشد، مرغوبتر و محبوبتر است!

پس نوآوری غیر از محصول نهایی می تواند در مواردی از جمله فرایند تولید، بسته بندی،نحوه بازاریابی ،مدل های فروش و خدمات پس از فروش باشد.

ممکن است کسی بگوید این موارد مربوط به امور بازرگانی و تجارت و کسب وکار است و نه میدان سیاست، اما امروزه نظریه پردازی ها،در یک حوزه محدود و محصور نمیشود و مثلا ” نظریات در حوزه کسب و کار به حوزه های اجتماعی نیز تسری داده می شود و بعضا” نتایج شگفت انگیزی هم دارد.

تاسیس علوم بین رشته ای مانند جامعه‌شناسی تبلیغات  و یا بازاریابی اجتماعی از همین روست.

به هر حال این روزها اصولگریان همچون بقیه جریانات سیاسی مشغول گفت وگو در باره انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده هستند و شاید عمدتا ” ذهن ها درگیر مصداق یا به بیان دیگر محصول نهایی این موضوع باشد. اما این یادداشت در صدد بیان این نکته است که اگر اصولگرایان نتوانستند چهره جدید صد درصدی را وارد میدان رقابت کنند می توانند مدل جدیدی را برای رقابت برگزینند و یکی از این مدل ها که تا کنون تجربه نشده و به نوعی کاملا” “جدید” است،”حضور تیمی” در انتخابات ریاست جمهوری است!

“حضور تیمی” به این معنی که اصولگرایان به جای معرفی فقط یک نفر به عنوان رییس‌جمهور، یک رییس‌جمهور به همراه تعدادی از معاونین وی را معرفی می کنند.

این معاونین می توانند شامل، معاون اول، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون علم و فناوری، معاون امور زنان و خانواده و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باشند.

البته در برخی کشورها مانند آمریکا معرفی رییس‌جمهور به همراه معاون اول مدلی تجربه شده است ولی همراه با گروه معاونین تجربه جدیدی است.

مزایای این مدل عبارتند از:

1) مدل تیمی آینده روشنتری را به مردم نشان می دهد و رای دهندگان، هنگام رای دادن می توانند برآیند سیاسی و توان اداره کنندگان آینده دولت را بهتر و واقعی تر ارزیابی کنند.

2) مدل تیمی در صورت انتخاب و چیدمان صحیح اعضای گروه، این امکان را فراهم می آورد که مشارکت بیشتر اصولگرایان و همچنین آرای بیشتر مردم را جذب نماید؛ و مثلا”اگر فردی رییس‌جمهور را به طور کامل نمی پسندد در کنار بقیه اعضای تیم، متقاعد شود که به او رای بدهد.

3) مدل گروهی همچنین از خودمحوری احتمالی رییس‌جمهور جلوگیری می کند، چرا که او متذکر این نکته هست که همه آرای به صندوق ریخته شده به نام وی، فقط مربوط به خود او نیست و او مستظهر به یک سبد رای است!

4) معرفی یک گروه برای انتخابات ریاست جمهوری نه تنها خودش به عنوان یک مدل، جذاب و ظرفیت بالایی برای تبلیغ دارد بلکه امکان تبلیغات را هم به میزان زیادی افزایش می دهد و به جای اینکه یک نفر بخواهد به همه جا سفر کند و با همه اقشار مستقیم سخن بگوید، یک گروه این کار را انجام می دهند و با توجه به تراز و تنوع افراد این گروه، ظرفیت تبلیغات چند برابر خواهد شد.

5) مدل گروهی، نقش فرهنگ سازی هم دارد و به تقویت فرهنگ کار تیمی که کشور ما نیازمند آن است نیز کمک شایانی خواهد کرد.

حضور تیمی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ملاحظات مهمی هم دارد که بی توجهی به این ملاحظات، مزایای این طرح را از بین خواهد برد و فرصت هایش را به تهدید تبدیل خواهد کرد. از جمله این ملاحظات به موارد ذیل اشاره می کنم.

نخست، لزوم سعه صدر بالا، هم در بین اعضای تیم و هم در  طیف های اصولگرای حامی آنهاست.

فقدان سعه صدر، راه را بر وسوسه خناسان خواهد گشود و اجازه شکل گیری چنین حرکت گروهی را نخواهد داد و یا در حین رقابت، پی در پی باید به حواشی مضر و فرساینده  مشغول شد.

دوم، ضرورت هماهنگی بالا بین اعضای تیم است. هر نوع ناهماهنگی، فرصت ها را از بین خواهد برد و بستر مناسبی را برای بهره‌برداری رقیب فراهم خواهد کرد.

و ملاحظه سوم، ضرورت مکمل بودن اعضای تیم است که اگر افراد پیشنهادی برای معاونت های مختلف بطور صحیح انتخاب شوند،بطور طبیعی این مساله محقق می شود.

نکته پایانی اینکه، اصولگرایان به موازات گفت و گو و رایزنی در باره مصادیق، اعم از نامزد ریاست جمهوری و معاونین، گفت و گو و بررسی در باره شیوه های جدید در حوزه های دیگر را باید از هم اکنون آغاز کنند و نوآوری در هر جزء از فرایند انتخابات را وجهه همت خود قرار دهند و به قول جناب مولانا:

هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود
وارهد از حد جهان بی حد و اندازه شود

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قوم دلواپس میخواهد خودش را با بسته بندی جدید عرضه کند ، نیم نگاهی هم به تبلیغات نامزد ریاست جمهوری آمریکا ترامپ دارد وجه مشترک که موجود ، تندرو و پوپولیست

    همان محتوی با بسته بندی جدید ! همان محتوائی که با ده من عسل هم نمیشود خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا