خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عذرخواهی محمدخاتمی یا لزوم توبه مخالفان اصلاحات در جامعه؟ | جواد امام

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و دبیرکل مجمع ایثارگران در صبح ما نوشت: در روزهای گذشته، انتشار برخی مطالب و سخنان درباره سیدمحمد خاتمی، باعث شد تا در یادداشت پیش رو، بار دیگر به پاره ای از فرافکنی ها و اتهام زنی ها اشاره کرده و نکاتی را درباره مسائل جاری کشور مطرح کنم.

متاسفانه اخیرا مطلبی به نقل از نشریه «صبح صادق» متعلق به سپاه، در فضای مجازی منتشر شده که بدون توجه به محتوایش، عده ای آن را حمایت از سیدمحمد خاتمی تلقی کرده اند؛ در حالی که ادعاهای مطرح شده در آن، درست مشابه همان ادبیاتی است که در سال های گذشته، حذف سرمایه های ملی و چهره های تأثیرگذار سیاسی را رقم زده و باید گفت که هیچ گونه تغییر لحنی در این باره اتفاق نیفتاده است.

موضوع ضرورت عذرخواهی و جبران عملکرد گذشته که همواره از سوی طیفی از اصولگرایان نسبت به آقای خاتمی مطرح می شود، اگر نگوییم که همواره یک سر عملیات روانی تندروها علیه چهره های شاخص اصلاحات بوده، ولی به طور حتم، تکمیل کننده پازل شوم ترویج خشونتی است که در راستای دل زدگی جامعه از اصلاحات اتفاق می افتد.

در حقیقت، آنهایی که جامعه را از روند اصلاحات تدریجی، به واسطه حضور در هر انتخاباتی ناامید کردند، خواسته یا ناخواسته بر افروختن شعله های خشم و خشونت در کشور دمیدند.

گروهی خود نخبه پندار که با حذف رادیکال اصلاح طلبان و منتقدین، مردم را از حضور در پای صندوق های رای ناامید ساختند و یا با دهن کجی به انتخاب مردم، از رای آنها به عنوان «اشتباه» یاد کردند، باید پاسخگوی وضع فعلی باشند و عذرخواهی کنند؛ نه اینکه طلبکارانه، تقصیرات را به گردن کسانی بیندازند که مدتهاست سهمی در قدرت ندارند.

تندروها، همچون کسانی که بر شاخه های یک درخت نشسته و ریشه ها را نشانه رفته اند، می گویند که آقای خاتمی و بزرگان دیگر اصلاحات باید از «نظام» بابت اقدامات گذشته خود عذرخواهی کنند، در حالی که هر عقل سلیمی می داند نباید جای شاکی و متهم را عوض کرد(!) خوب است یک نفر از آنها پاسخ دهد که چگونه آقای خاتمی و دولتش با آن سابقه درخشان در مذاکرات و تعامل با دنیا و همچنین کاستن از فقر و نابرابری و فساد، باید عذرخواه نظام باشند؛ ولی کسانی که در تمام طول این مدت، مانع هرگونه توسعه و اصلاحات موثری در جامعه شده اند، همچنان طلبکار بمانند و برای آینده کشور، نسخه های اجرانشدنی بیشتری بپیچند؟

آقای محمدعلی ابطحی نیز اخیرا به نامه های آقای خاتمی به رهبری اشاره کرده که بی پاسخ مانده اند. در این رابطه، گفتنی است که آقای خاتمی، تا به امروز تلاش های زیادی برای استقرار حاکمیت قانون، توسعه صلح و گفت وگو و انذار حاکمیت به رعایت حقوق مردم، انجام داده اند که نگاشتن نامه یکی از آنهاست.

می گویند چرا آقای خاتمی سکوت کرده و یا به نوشتن نامه روی آورده است؟! ایشان تاکنون اقدامات موثری در حوزه های سیاسی و جهانی انجام داده است. از طرح گفت وگوی تمدن ها که با استقبال سازمان ملل متحد مواجه شد، تا طرح آشتی ملی که مورد غضب اصولگرایان شیفته قدرت قرار گرفت، همگی در زمره این اقدامات هستند.

بنابراین آقای خاتمی، تا به حال، تمام تلاش خود را برای زنده کردن اصول بایگانی شده قانون اساسی و توجه به حقوق مردم ایران انجام داده و بارها حاکمیت را از انجام رفتارهای خشونت آمیز با معترضین و همچنین بازداشت فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی منع کرده است.

نگاهی به کنش‌گری رهبر اصلاحات نشان می دهد که آقای خاتمی تاکنون به وظایف خود در هر جایگاهی که قرار گرفته، به خوبی عمل کرده است و نباید فراموش کرد که امروز کل قدرت در دست جریان اصولگرایی است و انداختن تقصیر به گردن کسانی که مسئولیت، قدرت و اختیاری ندارند به مثابه فرافکنی، تزویر و گریختن از پاسخگویی به افکار عمومی بوده و پذیرفته نیست.

امروز راهکار مشخص آقای خاتمی و سایر اصلاح طلبان شاخص، در انجام اصلاحات ساختاری موثر و فوری در تمام بخش های حاکمیتی است که مسلما این راهکار، با یکدست سازی و انحصارطلبی اصولگرایان در قدرت متفاوت است و می تواند بار دیگر، بارقه های امید را برای اکثریت مردم جامعه به همراه آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خوب است آقای امام
    اگر قرار جناب خاتمی این است و میخواهند در این برخوردهای خود برای استقرار حاکمیت خوب، پیگیرند و میخواهند صدای ملت باشند، همین دست فرمان خیلی هم خوب است. کاش همین طور هم باشد. مطمئن باشید اگر این مسیر را بپیمایند در میان معترضان قدر حرکتهاشان دانسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا