خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بخش دوم | انجمنی: تهدید نشده‌ای دلت خوش است! بسیجی: خون آدم‌ها برایمان تفاوت نکند

/ مناظره نمایندگان انجمن اسلامی دانشکده فنی و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران /

بخش دوم گزارش مناظره «ایده‌های نسل دانشجو برای اصلاح نظام حکم‌رانی» در انصاف نیوز با حضور دو عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و دو عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران را در زیر می‌خوانید. در اواخر این برنامه، دو طرف به جزئیاتی از دغدغه‌های خود بیشتر پرداختند. انصاف نیوز بنا دارد که این نشست‌ها را ادامه دهد. [لینک به بخش اول]

علیرضا صفری، عضو بسیج دانشجویی دانشکده حقوق داشگاه تهران: انجمن اسلامی در کجای تحولات دانشگاه ایستاده است؟ نوک پیکان مطالباتش کجاست؟ و چه اقداماتی در این مسیر انجام داده است یا می‌خواهد انجام دهد؟

سید یاسین حسن‌زاده، عضو انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران در جوابِ تکرارِ تاکیدی عضو بسیج بر قانون از مسئولیت‌پذیری در مقابل قانون گفت : کسی که مسئولیت قانون را پذیرفته است و آن را نقض می‌کند مثل روحانی است که خود اصول دینی را نقض کند؛ این روحانی را از همه بیشتر مجازات می‌کنند. هر وقت به این امر قائل شدید که مجریان قانونی که بی‌قانونی ابتدا از آن‌ها شروع شده باید قبل از همه مجازات شوند و پاسخگو باشند من هم می‌توانم بپذیرم که دانشجو باید خطایی که مرتکب شده بپذیرد و هزینه‌اش را بپردازد.

حذف حلقه‌های اتصال به کف دانشگاه، عامل بحران‌ساز

او در ادامه به سوال نماینده‌ی بسیج پاسخ داد: نکته‌ی بعدی‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم در این مورد است که انجمن اسلامی دانشکده‌ی فنی کجا ایستاده است. در حال حاضر انجمن ما اخبار داخل دانشکده را رسانه‌ای می‌کند و این کوچکترین کاری است که ما می‌توانستیم انجام دهیم. مورد دیگر این است که دست ما کوتاه شده است. وقتی از گفتگو می‌گوییم صرف گفتن از اهمیت آن ملاک نیست؛ دانشگاه باید به هر دو طرف فضای عمل بدهد. ما برنامه‌ای داشتیم که قبل از کشته شدن خانم امینی درخواست مجوز برای آن داده بودیم. چندباری که شورای نظارت تشکیل شد اصلا در شورای نظارت مطرح نشد؛ زمانی هم که مطرح شد و قرار بر برگزاری برنامه می‌شود دو شب قبل از برنامه به بهانه‌های مختلف بخش‌های مختلف برنامه را حذف می‌کنند. در آن برنامه سخنران و تریبون آزاد را حذف کردند! ساعت را هم قصد داشتند تغییر بدهند. به این ترتیب دست‌و‌بال یک تشکل برای فعالیت کردن بسته می‌شود و اتفاقا این از ضعف‌های مدیریتی دانشگاه است. کسانی که می‌توانند علمدار جریان دانشجویی باشند را حذف می‌کند و فضای مذاکره با کف دانشگاه را می‌بندد. وقتی ابتدا و انتهای یک تجمع در دانشگاه هرکدام یک شعار می‌دهند نشان دهنده‌ی این است که سودهنده‌ای وجود ندارد. این مدیریت فضای دانشگاه را هم سخت می‌کند مثل همین حالا که 60 روز است در بحران است دانشگاه.

امیرمهدی عبدی، عضو بسیج دانشجویی دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران: در مورد اینکه دست انجمن اسلامی بسته شده یا نه؛ از سال 98 در مسائل اصلی کشور من ندیدم که انجمن اسلامی فعالیت خاصی کنند. درمورد برنامه‌ای هم که گفتید بهتر است برای همه شفاف‌سازی کنید تا ما هم بدانیم دقیقا چه بی‌قانونی‌ای انجام شده است. قولی که دوست دارم از دوستان بگیرم با پیشفرض قرار دادن همان مصونیتی که گفتیم این است که این صحبت‌ها درون دانشگاه هم صورت بگیرند.

رفتار دوگانه‌ی دانشگاه با تشکل‌ها

پارسا همتی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران: گفته شد انجمن اسلامی خود را پشت معترضان پنهان می‌‎کند. انجمن اسلامی دانشکده‌ی فنی از روز اول بعد از مرگ خانم مهسا امینی برای چندین تریبون آزاد دانشجویی مجوز گرفت اما دقیقهی 90 با فشارهای بیرون از دانشگاه برنامه لغو شد. از طرف دیگر یک یا دو هفته‌ی پیش ما درخواست اعتراضات مسالمت‌آمیز دادیم که این هم رد شد. اجازه‌ی فعالیت به ما نمی‌دهند؛ فقط به تشکل‌های همسو با حاکمیت اجازه‌ی فعالیت می‌دهند. تشکل‌هایی که بدون مجوز تجمع تشکیل می‌دهند و هیچگاه در جایی مثل کمیته‌ی انضباطی مواخذه نمی‌شوند. بنابراین فضای برابری در دانشگاه وجود ندارد. این باعث دلسرد شدن دانشجو می‌شود و گفتگو را از هر طرف مسدود می‌کند. امیدوام فضای فعالیت برای هر دو طرف فراهم شود و برخورد دوگانه‌ای با فعالیت‌های دانشجویی وجود نداشته باشد.

صفری: در صحن عمومی دانشگاه هیچ مجوزی داده‌ نمی‌شود به ما هم چندبار درخواست کردیم مجوزی ندادند. ما افتخار می‌کنیم که متصل به ارزش‌های حکومت هستیم اما لطفا این دوگانه را نسازید. در مورد سه برنامه‌ی دانشگاه که مسئولان دانشگاه دعوت شده بودند؛ ربطی به بسیج هم نداشت و از تشکل‌های مختلف دعوت شد اما انجمن در هیچ یک از این برنامه‌ها شرکت نکرد. اینکه چرا حضور پیدا نکردید برای اینکه حرف‌هایتان را مقابل رئیس دانشگاه، معاونت فرهنگی و معاونت دانشجویی بزنید را هنوز پاسخ نداده‌اید.

حسین‌زاده: همان روزی که برنامه‌ی ما لغو شد برنامه‌ی بسیج تشکیل شد یعنی عملا تریبون از ما گرفته شد و به بسیج داده شد.

صفری: این حرف شما درست نیست. ببنید در برنامه‌هایی که مسئولان دانشگاه حضور داشتند شما چرا حضور نداشتید؟! مگر شما صدای دانشجو نیستید؟! این رفتار دوگانه است.

حسین‌زاده: مقام بالاتری در انجمن باید در این مورد پاسخ بدهد.

صفری: نکته‌ی بعدی این است که خون آدم‌ها برایمان تفاوت نکند؛ در عمل به این باور داشته باشیم. در بحث تجمع هم اضافه کنم ما آغازگر هیچ تجمع ساختارشکنانه‌ای نبودیم هرچه که بود مقابله با تجمعات به لحاظ گفتمانی و حفاظت از شانیت نهاد دانشگاه بود. وقتی که برنامه‌ی عزاداری برای شهدای شاهچراغ داشتیم جلوی تجمع ما شعار بی‌شرف بی‌شرف سردادند. این چه منطقی است؟! شما فرمودید اول هر تجمع با سرکوب مواجه شد درحالیکه 4 یا پنج روز بعد از فوت آن خانم در دانشگاه چرخیدید و حتی جلوی مسجد دانشگاه آمدید و به بچه‌های بسیج شعار بی‌شرف بی‌شرف دادید. کجا سرکوب شدند؟! چرا می‌خواهید واقعیت را وارونه جلوه دهید؟! در مورد برد و پاره کردن هم که گفتید نشریات ما توسط خود دانشجوها پاره شد. فیلم‌هایش موجود است. منظور من استاندارد دوگانه است وقتی به لحاظ سیاسی، اجتماعی یا گفتمانی به نفع ماست می‌آییم وسط کار. شما کجا بودید در وقایع این چند سال؟! در هفت‌تپه و هپکو شما کجا بودید؟! نه شمای نوعی کل تشکیلاتتان کجا بود؟! بعد می‌گوییم در جلسه‌ی مسئولین دانشگاه حاضر شوید می‌گویید باید مسئول بالادستی پاسخ دهد. خب مطالبه کنید. مگر شما صدای دانشجو نیستید؟!

شکایت از بی‌قانونی مجریان قانون در دانشگاه

حسن‌زاده: ما  صدای دانشجو نیستیم. ما چنین ادعایی نداریم. ما یک تشکلیم با یکسری اعضا و صدای خودمانم هستیم. البته در این شکی نیست که یک جاهایی هم‌سو با دانشجو بوده‌ایم در این شکی نیست. مورد دیگر راجع به سیاست دوگانه که می‌فرمایید روی بردی که من مثال زدم هم عکس خانم امینی و هم عکس کیان پیرفلک و شهدای حوادث تروریستی بوده من نمی‌دانم کجای برد بسیج عکسی از خانم امینی بوده؟! در مورد دانشجوهایی که به ناروا بازداشت شده‌اند چطور؟! نسبت دادن سیاست دوگانه به ما واقعا تخیل عجیبی می‌خواهد. قیاس ما و شما در مورد این سیاست دوگانه چیزی بوده که شاهدش بوده‌ایم اصلا نیازی به گفتن نیست. در مورد برد شما می‌گویید دانشجویان مطالب شما را پاره کرده‌اند شکایتتان را می‌توانید به حراست اعلام کنید ما که بردمان را خود حراست پاره می‌کند شکایتمان را کجا باید ببریم؟! وقتی حراست می‌گوید من صلاح دانستم ما شکایت پیش چه کسی باید ببریم؟! شما می‌توانید مطالبه‌تان را از طریق قانون پیگیری کنید ولی وقتی خود مرجع قانون خاطی است و ما را کنار می‌زند ما چه باید کنیم؟! وقتی بحث گفتگو می‌شود باید اجازه‌ی عمل کردن به هر دو طرف داده شود. یک بیانیه داده می‌شود دو نفر از اعضای انجمن اسلامی بازداشت می‌شوند! گفتید چه کسی را در تریبون گرفته‌اند شما شریف را ندیدید؟! من معذوریت دارم اسم بیاورم. یک نفر رفته صحبت کرده 15 روز از این ادم بازجویی کرده‌اند.

صفری: دانشگاه تهران چطور؟

حسن‌زاده: تریبونی داده نشد.

صفری: ما دعوت کردیم و شما نیامدید.

حسن‌زاده: بله به دلایل مختلف نیامدیم.

صفری: ما که نمی‌خواهیم جدل لفظی کنیم. ما آمده‌ایم تضارب آرا کنیم تا به رای صواب برسیم. شما می‌گویید تریبون نبوده من باید عنوان برنامه‎ها را بگویم؟! اینقدر واضح قلب واقعیت نکنید.

هزینه ساختن برای گفتگو با دعوت به گفتگو در تضاد است

حسن‌زاده: من به شخصه که اینجا نشسته‌ام ترس از هزینه دادن دارم؛ البته که آن را پذیرفته‌ام ولی این ترس وجود دارد. لازم نیست که حتما در دانشگاه خود ما اتفاق افتاده باشد؛ همین که در دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌ها اتفاق افتاده برای این امر کافیست. همه‌ی این دانشگاه‌ها در یک کشور هستند در یک جزیره‌ی دیگر که نیست. شخصی در تریبونی حرف زده و او را گرفته‌اند؛ این هم فقط برای دانشجو اتفاق نیفتاده برای سیاستمدارش هم اتفاق افتاده است. این ترس از هزینه دادن برای گفتگو در دانشجو وجود دارد اگر نمی‌خواهید ببینید این بحث دیگری است. قرار نیست شما اینجا قانع شوی و درواقع نمی‌خواهی که قانع شوی. حیف بحث سمت راهکارهای ما نرفت و فقط راجع به آنچه اتفاق افتاده حرف زدیم.

صفری: این تهمت است. می‌گویید نه اینکه قانع نشوید نمی‌خواهید که قانع شوید. آداب گفتگو را رعایت را رعایت کنید. ما آمده‌ایم حرف بزنیم.

گفتگو فقط حرف زدن نیست

حسن‌زاده: نمی‌شود بگوییم گفتگو کنیم ولی از طرف دیگر افرادی که حرف می‌زنند را بازداشت کنیم. گفتگو که فقط حرف زدن نیست. ما بیانیه دادیم دو نفر از ما بازداشت شدند. من مشکلی با صحبت کردن ندارم ولی ترس از صحبت کردن وجود دارد. واقعا امکان بازداشت وجود دارد همانطور که گرفتند. من هم که الآن صحبت می‌کنم صدبار حرفم را فیلتر می‌کنم تا به کسی برنخورد یا به شکل دیگری معنی نشود ولی بیانیه‌ای داده شد؛ مقداری رایکال بود و مقداری نقد داشت و دو نفر از انجمن به دلیل همین بیاینه بازداشت شدند. وقتی آزادی نیست همه جا نیست. این را بپذیرید.

گفتگو در دانشگاه نیازمند تضمین شده است / شما چون تا به حال تهدید نشده‌ای دلت خوش است!

صفری: الآن دارید صحبت می‌کنید حاضرید در همین چارچوب در دانشگاه هم حرف بزنید؟

حسن‌زاده: فکر می‌کنیم در این مورد. متاسفانه بحث به بیراهه کشیده شد ما هیچ ایده‌ای مطرح نکردیم.

صفری: این ایده‌ی خوبی است. با همین موضوع اصلاح حکمرانی در دانشگاه حرف بزنیم. ما باور داریم که ایده وجود دارد. بزگوار گفتند از انقلاب اسلامی فقط خشونتش را به ما آموختند. خیر، انقلاب اسلامی یکی از کم خشونت‌ترین اتقلاب‌های بزرگ جهان است. انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود؛ ایده دارد و می‌تواند از ایده‌هایش دفاع کند. بنابراین چند نتیجه گرفتیم یک اینکه در دانشگاه حرف بزنیم.

حسن‌زاده: شما تضمین می‌دهید؟

صفری: بله، انشاالله.

حسن‌زاده: من نمی‌توانم تضمین شمار ا بپذیرم. شما چون تا به حال تهدید نشده‌ای دلت خوش است!

صفری: اینجا چه کسی به شما تضمین داده؟! اگر با پذیرش این احتمال خطر آمده‌اید خب دانشگاه هم بیابید. دو نکته‌ی دیگر اینکه ایدئولوژی داشتن و یک خط صاف بودن را لطفا در دانشگاه هم مطرح کنید.

عبدی: فکر می‌کنم دوستان نشر اکاذیب را با آزادی بیان اشتباه گرفته‌اند.

عبدی: اگر اتفاقی در مورد بیانیه و این‌ها افتاده نمی‌آیید با فضای دانشگاه در ارتبط بگذارید. یک جزیره‌ی جدا که نیستید. این حالت که ما برحقیم؛ مستقلیم و سایرین حاکمیتی‌اند درست نیست. ما اگر ده نقطه‌ی اختلاف داریم پنج نقطه‌ی اشتراک هم داریم. مصداق بحث همین کمیته‌ی انضباطی که می‌توانیم با هم پیش ببریم. من طرف قانونم و می‌خواهم مطلع شوم از بی‌قانونی‌ها.

شعار بی‌شرف یک عکس‌العمل است؛ عملی که باعث آن شده مهم است / سردر دانشگاه ملک پدری شما نیست

همتی: دوستان به دلیل سیاست تشکیلاتشان تا به حال با سرکوب چندانی مواجه نبوده‌اند و درک زیادی ندارند. اشاره کردند به شعار بی‌شرف بی‌شرف دانشجوها خطاب به دوستان. این قطعا یک عکس‌العمل است عمل اول مربوط به زمانی است که دوستان می‌آیند و جلوی جمعیت معترض را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند سمت سردر اصلی بروند انگار که سردر اصلی ملک پدری‌شان است. نکته‌ی اصلی این است که ما باید دوطرفه به قضیه نگاه کنیم و صرفا مظلوم‌نمایی نکنیم.


فیلم این نشست را ببینید:


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. باسلام و تشکر از سایت وزین و ایده جالب شما در برگزاری مناظره من یک کارمند معترضم که به سیاستهای کلان جمهوری اسلامی نقد جدی دارم اگر امکانش هست مرا با یکی از طرفداران نظام به مناظره بگذارید من مستندا به تبعیض,انحصار و خفقان انتقاد دارم اهل فحش و براندازی و…هم نیستم فقط دوست دارم حرفهایم شنیده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا