خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان: معترضین را به رسمیت بشناسید / ۳ شکاف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از عوامل است، ۸۳ درصد معترض هستند/ عضو موتلفه: درخواست تجمع گروه ها، سوء استفاده از شرایط فعلی است / به احزاب و جریان های سیاسی بها داده نمی شود

 نشست «ضرورت های گفت وگوی ملی» روز گذشته در اتاق گفت وگوی شفقنا با حضور آقایان حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و علی باقری، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برگزار شد.

به گزارش شفقنا، متن کامل این نشست را در ادامه می خوانید:

ترقی: تحرکات دشمن با افزایش رضایتمندی مردم بی اثر می شود

آقای حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی در ابتدای این نشست در ارزیابی خود از حوادث و اعتراضات اخیر گفت: انقلاب اسلامی، همانند انقلاب صدر اسلام، در حرکت تکاملی خودش به طور طبیعی، با موانع و چالش هایی رو به رو می شود که ناشی از دشمنی های مستمر مخالفین اسلام و انقلاب اسلامی است و در این دشمنی، طبیعتا نفاق، منافقین و عواملی که جامعه پذیری سیاسی و دینی نداشتند، به این مجموعه اضافه می شوند. در صدر اسلام، این نوع حرکت‌ها، حرکت های ارتجاعی تلقی می شود که قصد دارد روند انقلاب را از مسیر اصلی خارج و به روند قبل از انقلاب بازگردان و جامعه را دوباره به شرایطی برگرداند که همانند زمان صدر اسلام اشراف قریش حاکم بر جامعه شوند. الان هم این وضعیت را می‌توان مشاهده کرد. نفس وجود این تحرکات و جنبش ها، یک امر طبیعی است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند که وقتی به سمت مسیر کمال و رشدی می روید که این مسیر به ابطال فرضیه ها و تئوری‌های لیبرال دموکراسی غرب منجر می شود، نمی توان انتظار داشت عکس العملی از سوی انها بروز و ظهور نداشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین وجود چنین تحرکاتی، واقعیتی است که باید آن را بپذیریم؛ حال اینکه چرا این تحرکات بعضا اوج می گیرد و بعضا فرود دارد، قابل تامل است. به هر میزان که ما در حوزه های مختلفی که موجب رضایت و پشتیبانی مردم از نظام و انقلاب می شود، کارآمدی بیشتری به خرج دهیم و رضایتمندی مردم را بیشتر بالا ببریم و کاستی ها کمتر باشد، به طور طبیعی تحرکات آنها ناموفق تر و بروز و ظهورش کاهش پیدا می‌کند و به هر میزان که موفقیت های ما در دستیابی به آرمان ها سریع تر و گسترده تر شود و موفقیت‌های غیر قابل پیش بینی را از نظر دشمن به دست بیاوریم، تلاش آنها برای جلوگیری از این موفقیت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

ترقی: حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفته است

آقای ترقی در ادامه به رشد حوزه پدافندی و دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: طی چهار دهه که از انقلاب اسلامی می گذرد، در حوزه دفاعی و پدافندی، به نقطه بازدارندگی قوی و مقتدرانه رسیدیم؛ اما تحولات اجتماعی و فرهنگی در کنار اقتدار نظامی، لازمه تکامل بخشی به انقلاب اسلامی است؛ یعنی انقلاب نمی‌تواند در یک جبهه رشد داشته و در جبهه های دیگر مثل اخلاق ، فرهنگ و اقتصاد رشد متوازن نداشته باشد؛ چراکه اگر رشد متوازنی نداشت به عنوان یک نقطه ضعف مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت. مقام معظم رهبری همانطور که در حوزه دفاعی، کشور را به ظرفیت بالایی رساندند که دشمن تصور حمله نظامی نداشته باشد، در حوزه اقتصاد، کار را به مسوولین سپردند که این اقتدار را در حوزه اقتصاد هم داشته باشیم که این اقتصاد باید مولفه هایی داشته باشد یعنی در برابر تکانه های دشمن محکم باشد، رضایت مردم را جلب کند، تبعیض و فقر را از بین ببرد و رفاه مردم را تامین کند.

ترقی: ارزش های نسل های قبلی و ایدئولوژی انقلاب به نسل جوان منتقل شود

وی افزود: در حوزه فرهنگ هم که مقام رهبری تاکیداتی داشتند از جمله اینکه با تهاجم فرهنگی غرب مقابله و فضای مجازی برای مهندسی افکار عمومی جامعه و توجه به نسل جوانی که در مراحل بعدی انقلاب، باید ارزش های نسل‌های قبلی و ایدئولوژی انقلاب را به نسل جدید انتقال دهد، مدیریت شود تا بتواند تداوم بخش انقلاب برای رسیدن به هدف و آرمان باشد؛ اما در این حوزه دولت‌ها ضعیف عمل کردند. در اقتصاد کشور هم، لیبرالیسم اقتصادی حاکم بوده و به سمت اقتصاد اسلامی و اقتصادی که مبتنی بر مقاومت باشد، نرفتیم؛ در حوزه فرهنگ باز هم نگاه لیبرال حاکم بوده که آثار ان را در بخشی از نسل جوان مشاهده می کنیم. درحالی که همین جوان وقتی در دستگاه تربیتی بسیج قرار گرفته، به تراز انقلاب و همچنین به نیرویی تبدیل می شود که در آن، دهه 60 و 70 و 80 و 90 هیچ تفاوتی با هم ندارند.

ترقی: اُفت تربیت در تراز انقلاب کاملا مشهود است/ دولت ها به حوزه آسیب های اجتماعی، اولویت نمی دهند

آقای ترقی با بیان اینکه اُفت تربیت در تراز انقلاب کاملا مشهود است، اظهار داشت: در حوزه اخلاق و آسیب های اجتماعی هم باز همین مشکلات را داشتیم؛ یعنی دولت ها با حوزه آسیب های اجتماعی، به عنوان موضوع فرعی غیر اولویت دار برخورد کردند درحالی که ما در جنگ جدی با این حوزه هستیم؛ یکی از این آسیب ها اعتیاد است که کشور همسایه مواد مخدر تولید می کند و ما انتظار داریم تاثیری در جامعه ما نگذارد و ما با اعتیاد به عنوان بیماری برخورد کردیم نه معضل جدی که هزینه های زیادی به کشور تحمیل می‌کند. اعتیاد در میان سرپرستان خانواده که الان به زن ها و بچه ها هم کشیده شده است علاوه بر اینکه نسلی را از بین می برد، آثار خود را در خانواده ها هم می گذارد که نمی توان با نگاه بیمارگونه به این مساله برخورد کرد که این مسایل به طور طبیعی نارضایتی ها را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اگرچه این مسائل در داخل ممکن است مورد تجزیه و تحلیل کاربردی قرار نگیرد ولی در بیرون از کشور، دشمنان ما دهه ها است که اندیشکده‌ها را به کار گرفتند و روی این نقاط قوت و ضعف ما برنامه ریزی می کنند. همانطور که در اقتصاد، برنامه ریزی کردند؛ اگر کتاب «هنر تحریم» را اگر مطالعه کنید، می‌بینید که اندیشمندان آمریکایی از سال 2006 طراحی تحریم و آثار آن را بر کشور ما تنظیم کردند تا از این راه به کشور و جمهوری اسلامی ضربه بزنند. اما الان که دیدند این سیاست ها خیلی جواب نداده است و نظام جمهوری اسلامی توانسته از این چالش ها عبور کند، بنابراین سیاست های خود را تغییر می دهند اما به هر حال با طراحی، با جمهوری اسلامی ایران برخورد می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) امسال، عنوان کردند که تنها چیزی که دشمن می تواند بر آن سوار شود این است که اغتشاشاتی ایجاد کند؛ از فضای مجازی استفاده و جنگ روانی ترکیبی را دنبال کنند و این پیش بینی هایی است که رهبری از قبل داشتند.

ترقی: هیچ اهمیتی به مدیریت فضای مجازی ندادیم/ تربیت بخشی از نسل جوان از خانواده و آموزش و پرورش گرفته و به فضای مجازی سپرده شد

آقای ترقی به شیوع کرونا و آموزش مجازی هم اشاره داشته و عنوان کرد: علاوه بر شرایط موجود، موضوع کرونا هم در سال‌های اخیر به این پروژه دشمن کمک کرد؛ اگر روند طبیعی کشور نبود، آنقدر سریع، نظام آموزشی ما به سمت فضای مجازی نمی رفت که حتی خیرین برای دانش آموزان محروم کشور تبلت بگیرند؛ اما 20 درصد این فضا برای آموزش و 80 درصد آن برای سلطه دشمن که در اختیار نسل جوان بوده، باز است. از سوی دیگر چون ما هیچ اهمیتی به مدیریت فضای مجازی ندادیم که به نظر من این بی توجهی هم عمدی بود؛ لذا در چنین فضایی فرمان تربیت بخشی از نسل جوان ما، از خانواده و آموزش و پرورش گرفته و به فضای مجازی سپرده شد؛ بنابراین مجموعه این مسایل منجر به حوادث اخیر شد و باید ابعاد آن را مورد بررسی قرار داد که اهداف دشمن چه بوده و به چه نتیجه ای رسیده است و ما برای اینکه این مساله را مهار کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم.

باقری: اعتراضات اخیر حاصل تقاطع «سه شکاف» در جامعه امروز است

علی باقری در نشست «ضرورت های گفت وگوی ملی» که در اتاق شفقنا برگزار شد، تحلیل و ارزیابی از حوادث اخیر ارایه داد و اظهار کرد: از یک منظر باید به زمینه‌های شکل‌گیری وقایعی که در 70 روز گذشته در کشور رخ داد، بپردازیم. در این راستا موضوع بحث را به دو قست تقسیم می کنم، اول: بررسی زمینه های این رخداد و دوم: ارایه تحلیلی از فرایند 70 روزی که در جامعه گذشت. اعتراضات اخیر حاصل تقاطع سه شکاف و گسست در جامعه امروز ایران است.

اولین شکاف، «اقتصادی و معیشتی» است. صرف نظر از ریشه ها و عوامل این موضوع، وضعیت اقتصادی که امروز در کشور شاهد آن هستیم یک واقعیت است و شاخص هایی دارد؛ به عنوان نمونه از سال 97 به بعد یعنی 5 سال متوالی تورم متوسط 40 درصد را در کشور شاهدیم، امروز مردم و جامعه ما با مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی مواجه هستند.

وی گفت: دومین شکاف، «سیاسی» است. ما در طول سه سال گذشته، دو انتخابات سراسری انجام دادیم که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی هر دو انتخابات با میزان مشارکت زیر 50 درصد برگزار شد یعنی 42 و 49 درصد به علاوه 7 درصد آرای باطله داشتیم، اگر انتخابات را به عنوان شاخصی مهم در بحث وضعیت سیاسی جامعه در نظر بگیریم، دو انتخابات سال 98 و 1400 با میزان مشارکت زیر 50 درصد برگزار شد. این عدم مشارکت دلایلی نیز داشته و دلیل عمده آن ناامیدی جامعه نسبت به اثر نتیجه انتخابات بوده است، یعنی گزینه هایی که در معرض انتخاب بودند و ارزیابی جامعه نسبت به توان این گزینه ها در ایجاد تحول در شرایط کشور، باعث کاهش امید در جامعه و حاصل آن مشارکت زیر50 درصد بود.

آقای باقری ادامه داد: در انتخابات اخیر دایره محدود کردن رقابت سیاسی از اصلاح طلب و نیروهای منتقد گذشت و به بدنه اصولگرایی رسید و شخصی مثل آقای علی لاریجانی نیز مشمول این رد صلاحیت و کنار گذاشتن از امکان رقابت شد. بنابراین در جامعه ای که در گذشته یکی از شاخص ها آن مشارکت سیاسی بوده و مردم از منظر مشارکت سیاسی به دنبال ایجاد تغییر و بهبود در جامعه بودند، فرایندی شروع می شود که این امید و شیوه برای تأثیرگذاری کمرنگ می شود.

وی سومین شکاف که در رابطه با اعتراضات و رخدادهای اخیر است را شکاف «سبک زندگی» دانست و افزود: حاکمیت و بخش هایی از حاکمیت در جامعه ما به دنبال مهندسی فرهنگی و ارایه یک الگوی واحد از شکل زندگی برای جامعه بودند. یعنی جامعه خصوصاً جوانان که با توجه به تحولاتی که در سطح جهان و تحولاتی که در خصوص شیوه و سبک زندگی در جهان در حال رخ دادن است، با یکسری اوامر و نواهی حاکمیتی در خصوص شیوه و سبک زندگ شان مواجه بودند که نقطه اوج آن می تواند بحث حجاب و شیوه های اعمال آن مثل گشت ارشاد باشد.

آقای باقری ادامه داد: بنابراین جامعه ای که در آن وضعیت معیشت و اقتصاد که شاید بتوان ادعا کرد در 44 سال پس از پیروزی انقلاب حتی در مقایسه با زمان جنگ شرایط زندگی مردم در نازل ترین سطح قرار دارد و امکان مشارکت سیاسی و تأثیرگذاری در شیوه حکمرانی در کشور که مشخصاً شاخص آن می تواند انتخابات باشد، باز در نازل ترین سطح قرار گرفت؛ به گونه ای که دایره کسانی که مجوز رقابت در انتخابات را دارند طوری تعریف می شود که فراتر از جریان اصلاحات، به جریان اصولگرا هم تسری پیدا می کند و در کنار این دو، تلاش برای حاکم کردن یک الگوی واحد برای سبک زندگی که در واقع جامعه و جوانان را در انتخاب سبک زندگی مختار خود با مشکل مواجه می کند از علل و زمینه های شکل گیری حوادث اخیر در کشور بود.

باقری: جامعه ایران دچار نا امیدی فراگیر نسبت به آینده شده است

وی افزود: مجموع و نتیجه تقاطع این سه شکاف در سالهای اخیر، یک نا امیدی فراگیر نسبت به آینده که میزان مهاجرت از کشور یکی از شاخص های آن است و یک نا امیدی نسبت به داشتن یک افق از شرایط مناسب برای زیست فردی و اجتماعی را ایجاد می‌کند و من تقاطع این شکاف را ریشه اعتراضات اخیر می دانم.

باقری: بیان این فرضیه که یک جریانی القا ناامیدی به جامعه را برنامه ریزی کرده باشد، «صحیح نیست»

آقای باقری با واقعی دانستن جنس این اعتراضات  و عدم عاریتی بودن اصل آن و اینکه مشکلات و تنگاهایی که در جامعه ما وجود داشته از دلایل بیان آن است و القایی نیست، گفت: بیان این فرضیه که یک جریانی القا ناامیدی به جامعه را برنامه ریزی کرده باشد صحیح نیست بلکه این جریان نا امیدی را تشدید کرده است، اما زمینه های واقعی و ملموس این ناامیدی نسبت به آینده و وجود مشکل در جامعه، واقعی بوده و هست. 5 سال تورم 40 درصد القای خارجی نیست و واقعیتی است که اثر وضعی در زندگی مردم می گذارد.

وی ادامه داد: فقدان امکان مشارکت سیاسی برای اکثریت جامعه و مشارکت کمتر از 50 درصد در انتخابات، یک استاندارد غیر قابل خدشه است. اکثریت جامعه احساس ‌می‌کند که نمی تواند مشارکت سیاسی داشته باشد، این یک امر واقعی است و به تعبیری جوانانی که در طول دو تا سه دهه گذشته فعالیت سیاسی شان در کمپین های انتخاباتی در کشور شکل گرفته بخشی از همین افرادی هستند که امروز در کف خیابان هستند چون امکان فعالیت سیاسی برای آنان وجود نداشته است؛ همچنین وجود اراده ای برای القا و حاکم کردن یک سبک زندگی خاص، نیز واقعی است و القایی نیست و مردم در ادارات، مدارس، دانشگاه ها و کف خیابان با آن آشنا شدند.

باقری: بسیاری از معترضان خواهان بهبود شرایط کشور هستند

آقای باقری عدم مشارکت سیاسی مردم و حاکم کردن یک سبک زندگی خاص برای جوانان را از عوامل ریشه‌ای شکل گیری این اعتراضات دانست و افزود: این اعتراضات را در دو جهت و قسمت و مسیر تقسیم بندی کنیم. یک اعتراضی که از متن این نارضایتی ها در آمده و به دنبال ایجاد بهبود در شرایط کشور بوده و هست یعنی بخشی از جامعه نسبت به شرایط موجود معترض است و هدفش ایجاد بهبود در شرایط فعلی است. این یک قسمت از این اعتراضات که می توانم آن را ذیل شعار «زن، زندگی، آزادی» که شعار اصلی این حرکت از روز اول بود، صورت بندی کنم.

باقری: جریانات بدخواه قطعاً فعال هستند

وی افزود: شعار «زن، زندگی، آزادی» یک شعار معترضانه سازنده است. شعاری که به دنبال مطالبات مشخصی در جامعه است، به دنبال اعلام خواسته های خود از حاکمیت و بهبود شرایط است. البته تردیدی ندارم که جریانات بدخواه نسبت به سرنوشت کشور، ملت و حاکمیت قطعاً فعال هستند. جریان خارج نشینی که با استفاده از پول رقیب های منطقه ای ایران، رسانه تأسیس می کند و آن رسانه عملاً تبدیل به مرکز هدایت کننده جریانات تخریبی در کشور می شود. اما من جریان اعتراضی را با جریان تخریبی جدا می کنم. جریانی که روش های خشونت آمیز در اعتراضات را القا می کند، برای آن نظریه پردازی می کند و خط و جهت می دهد، آن جریان «دشمن» است.

آقای باقری ادامه داد: اگر به شکل طبیعی در هر کجای جامعه و هر کجای دنیا زمینه ای برای اعتراضات درون زا فراهم شود، جریانات بدخواه خارجی قطعاً آن را بستر مناسبی برای دنبال کردن سیاست های خود می دانند. من تردیدی در این مساله ندارم و آثار آن هم هویداست منتها می خواهم عرض کنم که ما باید اصل و حقانیت اعتراض را که مبتنی بر برخی از کمبودها و نارسایی های واقعی در جامعه امروز ایران است را به رسمیت بشناسیم.

وی گفت: معترضینی که حامل این نوع اعتراض هستند یعنی حامل اعتراض نسبت به کمبودهای واقعی در کشور هستند را ارج بنهیم، برای اینها مجرای اعلام و مرئی کردن و به صحنه آوردن مطالباتشان را ایجاد کنیم و در کنار آن نسبت به جریانی که می خواهد سوار این اعتراضات شود،  جریان بدخواهی که ضد ایران و ضد استقلال ایران و تمامیت ارضی ایران است و توسط رقبای منطقه ای و جهانی ایران هدایت می شود را به گوشه ای ببریم و با آن برخورد دیگری کنیم.

آقای باقری افزود: متأسفانه مهم ترین آسیبی که در مواجهه با اعتراضات گذشته می توان دید این است که ما نتوانستیم در عمل بین این دو نوع از اعتراض فاصله بگذاریم. اگر به صحبت های مسئولین نظام توجه کنید مکرر این حرف زده می شود که ما اعتراض را به رسمیت می شناسیم ولی با اغتشاش مخالف هستیم و این جهت گیری کاملاً درست است، منتها من آسیب را اینجا می بینم که ما در مقام عمل برای اجرا کردن این تئوری در کف جامعه موفقیتی نداشتیم. شما یک شکل از اعتراض مباح، اعتراضی که جزو آن قسمتی است که مسئولین نظام جمهوری اسلامی می گویند که به رسمیت می شناسند، را به عنوان نمونه بیان کنید که بستر قانونی آن در این 70 روز اخیر فراهم شده باشد، یعنی بگوییم که فلان امر در چارچوب قانونی می گنجد و باقی را جزو اغتشاشات به حساب می آوریم.

باقری: بسترهای جداسازی «اعتراض» از «اغتشاش» را فراهم نکردیم

وی ادامه داد: در این روزها مجلس اعلام کرد که طرحی برای اجتماعاتی قانونی تهیه می‌کند، معلوم نشد که چه شد و فراموش شد. گروه های رسمی در این کشور یعنی 6 گروه اصلاح طلب تقاضای تجمع می کنند، به آنها مجوز داده نمی شود. من این را آسیب جامعه در قبال اعتراضات اخیر می دانم که علی رغم سیاستگذاری درست مبنی بر جدا دانستن اغتشاش از  اعتراض، عملاً نتوانستیم بسترهای جداسازی را فراهم کنیم.

ترقی: تاثیرگذاری دشمن در افکار عمومی نسل جوان، ناشی از ترک فعل های دولت قبلی است

آقای ترقی در ادامه این نشست در خصوص این مساله که ریشه اصلی اعتراضات اخیر، مسایل اقتصادی است، گفت: از ابتدای این اغتشاشات، حتی یک شعار اقتصادی هم نشنیدیم. پس مشخص است که اینها اعتراض نیست، بلکه اغتشاش، ساختار شکنی و تابو شکنی و صب ولایت است؛ همانند کاری که معاویه در صدر اسلام انجام داد؛ این اغتشاش ها به هیچ وجه خود جوش نیست مگر اینکه بگوییم تمام بسترسازی هایی که در دولت قبلی به لحاظ اقتصادی انجام شد، این زمینه را فراهم کرد؛ به اعتقاد ما بسیاری از مشکلات اعم از مشکلات فرهنگی مثل رها سازی فضای مجازی و تاثیرگذاری دشمن در افکار عمومی نسل جوان، ناشی از ترک فعل های دولت قبلی است. تورم ما ناشی از عدم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و چاپ پول بدون پشتوانه است. ما نباید مشارکت را فقط به صندوق محدود کنیم وقتی از صندوق کسی در می اید که به هیچ کدام از تعهداتش عمل نمی کند و امروز می گوید اگر برجام را امضا می کنیم فردا تمام تحریم ها لغو می شود اما بعد از گذشت چند سال هنوز لغو نشده است، پس مردم هم پای صندوق نمی‌آیند. وقتی مردم می‌بینند به کسی رای دادند که اصلا حاضر نیست از ماشین ضد گلوله اش پایین بیاید خب طبیعتا ناامید می شوند؛ بنابراین این تجمعات به هیچ وجه جنبه اعتراضی نداشته است و کسانی که اعتراض داشتند از این حرکت پشتیبانی کردند.

ترقی: حرکت های اخیر را نمی توان اعتراض نامید

وی ادامه داد: کدام یک از کسانی که شیشه بانک می شکنند، آدم می‌کشند و خسارت به بیت المال وارد می‌کنند، از مسایل اقتصادی حرفی زدند؟. واقعیت این است که مجموعه اقلیتی از جامعه که تحت تاثیر فضای مجازی و در حالی که مست بودند دست به چنین کارها زدند را آیا می توان آن را به عنوان اعتراض تلقی کرد؟ ما هر سال بیش از 3500 تجمع اعتراضی در سراسر کشور داریم. مردم نسبت به حقوقشان و کارگران هم نسبت به وضعیت خودشان در جلوی مجلس و فرمانداری ها تجمع می کنند که همه آنها هم مسالمت آمیز حل شده است و برخوردی از سوی نظام صورت نگرفته است و مسوولین صدای این اعتراضات را همواره شنیده اند و تا جایی که توانستند، مشکلات را حل کردند؛ اما این حرکت های اخیر را نمی توان اعتراض نامید؛ چراکه طراحی شده و برنامه ریزی شده است. از تحلیل مقام رهبری هم همین برداشت می شود که از ابتدا چنین چیزی را قبول نداشتند و تمام اسناد از بازجویی ها و فیلم ها هم همین را نشان می دهد.

ترقی: 300 هزار شهید ندادیم تا شعار کومله را سمبل اداره کشور قرار دهیم

آقای ترقی در بخش دیگری از صحبت های خود به فعالیت گروه کومله اشاره کرد و گفت: «کومله» از اول انقلاب و در دوران جنگ، بدترین جنایت را علیه مردم و زنان و کودکان ما انجام دادند حالا آیا می‌توان شعار این گروهک را برای جامعه اسلامی مطلوب بدانیم؟ آیا ما 300 هزار شهید دادیم تا شعار کومله را در کشور زنده و سمبل اداره کشور قرار دهیم؟ ما انقلاب کردیم و شهید دادیم که اسلام را پیاده کنیم نه سبک زندگی غربی و مردمی هم که به قانون اساسی رأی دادند دنبال این بودند که سبک زندگی اسلامی در کشور  پیاده شود. همانطور که اصل 4 قانون اساسی هم می گوید هیچ قانونی خلاف اسلامی نمی تواند در جامعه پیاده شود. این ایده ها را نمی توان به نظام تحمیل کرد نظام هم چنین چیزی را نمی پذیرد ما انقلاب کردیم که جامعه نمونه اسلامی بسازیم که باید مقدمه ای برای انقلاب اسلامی حضرت ولی عصر(عج) باشد نه اینکه به عقب برگردیم و مثل اشراف قریش زندگی کنیم و اگر قرار بود مانند آن زمان خانم ها هر طور دوست داشتند زندگی کنند، دیگر نیاز نبود که انقلاب کنیم.

ترقی: رهبری اجازه ندادند نیروی انتظامی دست به اسلحه ببرد

این عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نظام با مدارا و متانت نسبت به حوادث اخیر برخورد کرد، گفت: بر خلاف سال 98 که دولت دستور داد بحران، سریع جمع شود و تعداد زیادی هم کشته شدند، اما مقام معظم رهبری در این مرحله اجازه ندادند که نیروی انتظامی با اسلحه با مردم مقابله کند و همین مساله باعث شد بیش از 2500 نیروی انتظامی کشور زخمی شوند و بیش از 40 نفر از آنها شهید شدند. پس اینها دستور تیر نداشتند؛ مقام معظم رهبری در اولین سخنرانی، آنهایی که دست به چنین کارهایی زدند را از هم تفکیک کردند؛ دسته اول جوان هایی که فریب خوردند؛ دسته دوم کسانی که مزدور از سوی دشمن بودند و پول گرفتند و دسته سوم کسانی که عامل دشمن و وابستگان به جریان های ضد انقلاب بودند و به مسوولین گفتند با کسانی که عناصر و عامل دشمن هستند برخورد شدید صورت بگیرد و با کسانی که فریب خوردند، برخورد فرهنگی و تربیتی شود. نکته دیگر این بود که برای مردم مشخص شود ماهیت اینها اعتراض است یا خرابکاری و اغتشاش؟ امروز برای مردم ما اثبات شده که اینها دنبال اعتراض نیستند بلکه دنبال ترور و خرابکاری هستند و امنیت کشور را نشانه گرفتند. آیا کسی که اعتراض دارد بانک را تخریب می کند؟ در دانشگاه فردوسی مشهد دهها نفر رفتند که با اغتشاشگران حرف بزنند اما آنها تابوتی درست کردند و رویش نوشتند گفت و گو و بعد تابوت را تشییع کردند بنابراین با کسی که «گفت و گو» را تشییع می کند ایا می توان گفت و گو کرد؟

ترقی: دنبال کنندگان گفت و گو خودشان بانی وضع موجود هستند

آقای ترقی ادامه داد: حال در این شرایط دوستانی پیشنهاد می دهند که با ما گفت و گو کنید! اولا باید مشخص کنند که آیا نماینده اغتشاگران هستند یا نماینده خودشان؟ تا بدانیم پشتوانه کسانی که 2 ماه امنیت مردم را به خطر انداختند و میلیاردها دلار خسارت به کشور وارد کردند کیست؟ این جریانی که می گوید با ما گفت و گو کنید، برای امروز نیست بلکه سال ها است همین حرفها را می زنند؛ البته نظام خیلی  از درخواست های آنها را پذیرفته و بسیاری را هم نپذیرفته است؛ چون این نوع تکفر خودشان بانی وضع موجود هستند؛ اینها اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی را قبول نداشتند و دنبال حاکمیت لیبرالیسم بودند. نظام سیاسی کشور را قبول نداشتند و دنبال سکولاریزه کردن کشور بودند اما هیچ کدام از اینها قابل پذیرش نیست. وقتی حرفی خلاف قانون اساسی می زنید و می خواهید انقلاب را متناسب با خواسته های غرب هدایت کنید، معلوم است رهبری هم نمی پذیرد. 8 سال ما را معطل مذاکره کردند و همه مشکلات کشور را به مذاکره گره زدند؛ ما هر  راه حلی را برای مشکلات اقتصادی مشخص کردیم اما آنها  گفتند با مذاکره همه چیز حل می شود.

ترقی: 70 درصد از سیاست های ابلاغی رهبری هنوز اجرا نشده است/ اغتشاشگران را جزو مردم نمی‌دانیم

وی ادامه داد: بانی وضع موجود نمی تواند ادعا کند که من هیچ نقشی در مشکلات کشور نداشتم؛ انهایی که بانی این مسایل بودند و تفکرات خود را در دولت حاکم کردند هنوز هم در دولت اقای رییسی حضور دارند و طبیعی است که نمی توان مشکلات را به سادگی حل کرد. مقام معظم رهبری 45 سیاست را در این سال ها ابلاغ کرد در حالی که 70 درصد این سیاست ها، بدون اجرا ماند پس چطور توقع داشته باشیم همه اهداف انقلاب اسلامی و طعم شیرین عدالت و سیاست داخلی خوب، تحقق پیدا کند؛ چرا در دولت قبلی یک کرسی آزاد اندیشی برگزار نشد؟؛ چرا در سال 78  کاری با دانشجو کردند که دانشجو را از نظر سیاسی ابتر کردند درحالی که رهبری گفتند دانشجو باید سیاسی باشد اما کسی گوش نداد. الان می‌گویند چرا میدان سیاست را به دانشجویان نمی دهید در حالی که خودشان مانع شدند؛ جریانی که حاضر نیست منتقد را بپذیرد و آنها را بی سواد و احمق خطاب می کند پس چطور می تواند ادعا کند که اعتراضات را گوش می دهد؛ در حالی که به قول مقام رهبری اگر صدای مردم را می خواهید بشنوید بینید که در 13 ابان و تشییع سردار سلیمانی چه می گویند. چند نفر اغتشاش گر خرابکاری می کنند و صدایشان باید شنیده شود اما میلیون ها نفری که در این مراسم می ایند، صدایشان شنیدنی نیست! چون شعار برای انقلاب و حفظ انقلاب و تحقق اهداف انقلاب می دهند. بنابراین ما این اغتشاشگران را جزو مردم نمی دانیم.

ترقی: درخواست تجمع گروه ها، سوء استفاده از شرایط فعلی است / درآمد و هزینه های مردم با هم همخوانی ندارد/ ما از آقای روحانی خرابه تحویل گرفتیم

آقای ترقی با بیان اینکه درخواست برای تجمع سوء استفاده از شرایط فعلی است، گفت: نمی توانیم حوادث اخیر را اعتراض تلقی کنیم، چون اعتراضی ندیدیم اما اینکه به اعتراضات باید توجه شود حرف درستی است؛ 80 درصد جمعیت میلیونی که در راهپیمایی 13 آبان حاضر می شوند، از اقتصاد ناراضی هستند حق هم دارند زیرا درآمدشان با هزینه ها همخوانی ندارد و تورم بالایی را تجربه می‌کنیم؛ اما در زمان دولت موقت، کسری بودجه بالای 50 درصد بود الان هم که از اقای روحانی تحویل گرفتیم کسری بودجه هنگفت و همراه با تورم بالای 40 درصد است. یعنی ما از آقای روحانی خرابه تحویل گرفتیم؛ بیش از  35 سال است که لیبرالیسم اقتصادی در کشور حاکم است حالا می خواهید ظرف یکسال همه چیز و همه مشکلات را حل کنید. این مشکلات هم حل می شود اما با روش جدید نه روش التماس کردن در برابر غرب. بنابراین درخواست تجمع باید به وقتش باشد و گروه های سیاسی هم باید ضوابط قانونی را رعایت و مسوولیت آن را بپذیرند.

ترقی: همه امر به معروف و احزاب را موی دماغ خود می دانند 

وی گفت: همه امر به معروف و احزاب را موی دماغ خود می دانند و نظارت همگانی را که نمی پذیرند هیچ، حتی نظارت قانونی را هم نمی پذیرند. قانون عفاف و حجاب بیش از 10 سال است تصویب شده اما چرا دولت ها آن را اجرا نمی کنند وقتی دولت، قانون گریز است از مردم توقع دارید که به قانون عمل کنند! گشت ارشاد که زمان دولت اقای خاتمی درست شده است ایا همین امروز بد شد؟ ایا ظرف 20 سال خوب عمل کرده بود و همین امسال بد عمل کرد! آن هم روی یک دروغ و گزارش تهمت! ادم تعجب می کند که مبنای این تحلیل ها چیست. اگر تاکید شده که سبک زندگی ما اسلامی و ایرانی باشد، به خاطر حفظ فرهنگ و تمدن ملت ایران است و وظیفه قانونی نظام است که جامعه را به سمت زندگی درست هدایت کند همانطور که ما در برابر میکروب خارجی وظیفه داریم مردم را مصون کنیم، میکروب فرهنگی و روحی هم همین است و وظیفه دولت است از مردم صیانت کند؛ دولت قبلی گفت مردم را به زور به بهشت نبرید و رهبری هم جواب دادند که ما وظیفه داریم مردم را به سمت بهشت هدایت کنیم و اگر هر کسی نخواست و نرفت، حق ندارد خلاف مسیر کلی جامعه حرکت کند بلکه فقط حق دارد در زندگی شخصی خودش هر کاری خواست بکند.

ترقی: ناامیدی را کسانی بوجود می آورند که جز سیاه نمایی کار دیگری ندارند

آقای ترقی ادامه داد: ما خجالت می کشیم کسی از حزب الله لبنان به ایران می اید و می گوید ایا این کشور اسلامی است؟ این وضع معماری، حجاب و خیابان و اخلاق ما است؛ ما باید در بیانیه گام دوم به سمت جامعه سازی و دولت سازی اسلامی برویم تا به تمدن نوین اسلامی برسیم؛ اما عده ای از همان زمان ابتدای انقلاب، مقاومت کردند. اینها در زمان صدر اسلام هم بودند اما پیامبر(ص) و امام علی(ع) هم عقب نشینی نکردند رهبری هم عقب نشینی نمی کنند. ناامیدی را کسانی بوجود می آورند که جز سیاه نمایی کار دیگری ندارند. اقداماتی که در نظام جمهوری اسلامی رخ داده در هیچ دوره ای از تاریخ کشور ما رخ نداده است اما یک عده فقط نقطه ضعف ها را پررنگ و سیاه نمایی می کنند.

باقری: اولین پیش فرض شکل گیری «گفت وگو» احساس «نیاز» است

آقای باقری برای برون رفت از شرایط فعلی پیشنهاداتی ارایه داد و گفت: صحبت هایی که آقای ترقی کردند تفاوت دو نگاه را مشخص کرد؛ نگاهی که خود حق پندار است و گمان می کند که هر آنچه که فکر می کند مرّ اسلام، نظام و مردم است و هر کسی که به نوع دیگری فکر می کند مشروب خورده یا منحرف است یا از جای دیگری خط می گیرد.وی تأکید کرد: برای شکل گیری گفت وگو چند پیش فرض لازم و ضروری است و اولین پیش فرض «نیاز» است. نگاهی وجود دارد که معتقد است کسی در سطحی نیست که با او گفت وگو کنیم و این گفت وگو را نیاز نمی داند؛ و می گوید ما برداشتی از ایده آل ها در جامعه داریم و در قطب حقانیت هم هستیم و هر کسی با ما همراه شد از ماست، در غیر این صورت از ما و حق نیست؛ قطعاً در چنین جامعه ای گفت وگو شکل نمی گیرد.

وی بیان کرد: کسی گفت وگو می کند که به عقل جمعی معتقد است یعنی فکر می کند که حقیقت مانند آیینه ای بوده  که شکسته و هر تکه آن نزد یک گروه وجود دارد. کسی گفت وگو می کند که ملت، جامعه و مردم را یک جامعه متکثر می داند و بخش از این جامعه، افرادی هستند که مثلاً در راهپیمایی 13 آبان شرکت می کنند و بخشی از کسانی هم که در این مراسمات شرکت نمی کنند، «مردم» هستند.

باقری: گفت وگو در جامعه ای شکل می گیرد که تکثر را به رسمیت می شناسد

آقای ترقی گفتند که ما این افراد را «مردم» نمی دانیم، اگر اینها مردم نیستند، پس «زباله» هستند! یعنی هر کسی مثل ما فکر نمی کند، از مردم نیست؟! تأکید می کنم که گفت وگو در جامعه ای شکل می گیرد که تکثر را به رسمیت می شناسد.

وی شنیدن صدای همه طیف ها را لازم و ضروری دانست و عنوان داشت: جامعه ایران جمعیتی بالغ بر 80 میلیون دارد و هر نحله و قسمتی از این جامعه به یک نوعی فکر می کند و حق شهروندی در این جامعه دارد لذا باید حرف آنها شنیده شود؛ در این صورت است که گفت وگو شکل می گیرد و یکی از دلایلی که تاکنون در جامعه گفت وگو شکل نگرفته، نگاه یک جانبه و از بالا به پایین است.

وی افزود: آقای ترقی می گوید که آقای خاتمی یا اصلاح طلبان گفتند با ما گفت وگو کنید! اصلاً اینطور نیست، ما مگر دنبال کار خودمان هستیم که خواهان گفت وگو با افراد خاصی باشیم؟! ما می گوییم با مردم و معترضین گفت وگو کنید. ما هرگز مطرح نکردیم که به نمایندگی از مردم با ما گفت وگو کنید بلکه چون قسمتی از همین جامعه هستیم، به سهم خودمان اظهار نظر، توصیه و هشدار می دهیم. اما پرسش مهم من این است که آیا شما این مردم و این تکثر نگاهی که در جامعه وجود دارد را به رسمیت می شناسید که با آنها وارد گفت وگو شوید؟!

5 سال پیش آقای خاتمی بیان کرد که من به عنوان کسی که حتی نیم نگاهی به قدرت ندارم، برای صلاح این جامعه پیشنهاد می دهم که گفت وگوی ملی راه بیاندازید، با آقای خاتمی 5 سال پیش چگونه برخورد شد!؟ امروز محصول همین بی توجهی ها را برداشت می کنیم!

آقای ترقی می گوید که با آمار و ارقام صحبت کنید. طبق نظرسنجی رسمی که نماینده رهبری در دانشگاه ها اعلام کرد، 83 درصد از مردم معترض هستند، این معترضان متکثر و نحله های اعتراضی آنها متفاوت است؛ آیا شما امروز هم نمی خواهید حرف این معترضین را بشنوید؟!

وی با تأکید بر اینکه «ما بحران نمایندگی در کشور داریم»، گفت: بحران نمایندگی یعنی اینکه گروه های اجتماعی در کشور ما فاقد نهادهای نمایندگی هستند که حاکمیت بتواند با آنان وارد گفت وگو شود و دلیل آن این است که به سندیکا، شورا و حزب اجازه شکل گیری نمی دهید لذا ما با یک جامعه ژلاتینی فاقد نمایندگی مواجه هستیم که اگر بنا باشد یک روزی گفت و گویی در این کشور صورت بگیرد، نمی دانیم که با چه کسی گفت وگو کنیم.

وی ادامه داد: امروز معترضین نماینده مشخصی ندارند و آیا این مساله هم حاصل سیاست های اصلاح طلبان است؟! امروز در حال محدود کردن همین 4 حزب شاخ شکسته در کشور هستیم. به عنوان مثال در این شرایط و وضعیتی که کشور با آن مواجه است حزب اتحاد را تعلیق می کنیم و شاهدیم که سلیقه حکمرانی در این کشور به چه صورت است!

ما تا نپذیریم که نگاه های متکثر در کشور وجود دارد و ممکن است که بخشی از حقانیت نزد این نگاه ها باشد و آنچه مبانی حاکمیت در کشور است «رأی مردم» می باشد، وضعیت فعلی اصلاح نخواهد شد. آقای ترقی خیلی راحت از کنار صندوق رأی گذشتند و برای من بسیار عجیب بود. ایشان فرمودند که مشارکت فقط صندوق رأی نیست بلکه ملاکِ مشارکت مردم، مسایل دیگر هم هست، این در حالی است که شاخص استاندارد غیرقابل خدشه برای سنجش سلیقه جامعه، «رأی و انتخابات» است چرا که باقی مسایل قابل خدشه است و به همین دلیل نمی تواند ملاک باشد.

آقای باقری بیان کرد: آقای ترقی می گویید مردم به یک شخصی رأی دادند و دیدند که با ماشین ضد گلوله به میان مردم می آید و به وعده هایش عمل نکرد و مردم ناراضی شدند. شما که آقای رئیسی را رییس جمهور کردید، آیا حاضر هستید بعد از 16 ماه از عملکرد ایشان دفاع کنید؟! یک میلیون مسکن چه شد؟ پایین آمدن تورم کجا رفت؟ اگر می خواهیم از هم مچ گیری کنیم و نگاه غیر سازنده داشته باشیم، من می توانم برنامه های آقای رئیسی را استخراج کنم و آقای ترقی اگر توانستید، دفاع کنید! آقای روحانی از ماشین پیاده نمی شد، اما با وجود اینکه آقای رئیسی پیاده در خیابان راه می رود، مشکلات کشور حل شد؟! فروکاستن مسایل کشور به اینکه رییس جمهور در ماشین ضد گلوله می نشیند یا در میان مردم راه می رود، اصلاً  درست نیست.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان معتقد است: جامعه امروز ایران مانند همه جوامع دنیا، یک جامعه متکثر است، اما تکثر جامعه امروز ایران در زمینه های مختلف قابل توجه و ملاحظه است. در بحث سنت مدرنیسم، نوع نگاه به دین، مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه متکثر داریم. ما برای اداره و حکمرانی در این جامعه متکثر نیازمند به گوش شنوا هستیم. ما نمی توانیم مطالبات و خواسته های قسمت های فراوانی از جامعه را به جهت اینکه با هنجارهای تفکری ما نمی خواند، نادیده بگیریم و یک حکمرانی بر مبنای اقلیت را در کشور حاکم کنیم؛ پیام انقلاب امام خمینی(ره) و انقلاب سال 57 این نبود. انقلاب اسلامی امام(ره) مردمی ترین انقلاب تاریخ معاصر بوده است و شرط بقای آن انقلاب هم همین مردمی بودن آن است.

آقای باقری اظهار داشت: هیچ پیش فرضی ولو اینکه حق باشد، بدون مقبولیت اجتماعی در جامعه قابل پیاده کردن نیست. ائمه(ع) ما در طول تاریخ حق بودند، اما در برخی از دوره ها حاکمیت نداشتند و برای اعمال حاکمیت دست به شمشیر نبردند و وقتی شرایط مردمی ایجاد شد، اقامه حق و حکومت کردند بنابراین ما باید شرایط حکمرانی در یک جامعه متکثر را فراهم کنیم، اما شاهدیم در میان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، حتی آقای علی لاریجانی هم حق رقابت پیدا نمی کند و نتیجه آن از دست دادن مشارکت سیاسی مردم و سطح حکمرانی در دولت آقای رئیسی است.

وی گفت: جریان اصلاحات را کنار بگذارید، از میان اصولگرایان دهها نفر هستند که می توانند وزارتخانه ها را به نحوا حسن اداره کنند؛ چرا این سوء حکمرانی در کشور حاکم می شود! وقتی جریان اصلاح طلب می گفت وضعیت اقتصادی نامطلوب حاصل تحریم ها و عدم امضای برجام است، برخی می گفتند که تحریم و برجام 20 درصد در مسایل اقتصادی دخیل است ما در داخل مشکل مدیریت داریم، حال 16 ماه است که دولت کریمه و وزرای مطلوبتان بر سرکار آمده، تا چه میزان مشکلات کشور حل شد!؟

وی به گفت وگوی اصلاح طلبان و با برخی از مسئولین اشاره و خاطرنشان کرد: بنده به عنوان دبیر جبهه اصلاحات اعلام می کنم که حرف ما اصلاً گرفتن «پُست و مقام» نیست. در گفت وگوهایی هم که این روزها با مسئولین کشور داشتیم و به گواه آقایان که امروز حاضر هستند، حتی یک پیشنهاد یا درخواست که به مجموعه اصلاح طلبان برگردد در این مذاکرات مطرح نشده است. اصلاح طلبان هیچ چیز برای خود نمی خواهند و اگر گفت وگویی هم با مسئولین نظام کردند، به این دلیل است که معتقد به اصلاح در چارچوب نظام هستند. این روشن است که ما وقتی اصلاح در چارچوب نظام را می خواهیم باید با مسئولین نظام صحبت کنیم و شما می دانید که ما از این ناحیه چقدر ناسزا می شنویم؛ اما اعتقادمان این است و آن را بدون لکنت بیان می کنیم. نکته دیگر اینکه در این گفت وگوها از حقوق عامه مردم دفاع می کنیم. اگر پیشنهادی هم می دهیم ناظر بر رفع مشکلات عمومی است

باقری: «نهادهای نمایندگی» فعال شوند

وی تأکید کرد: گفت وگو دو طرف یا چند طرف دارد، گفت وگو وقتی در جامعه شکل می گیرد که ما حداقل یک طرف غیر از خودمان را به رسمیت بشناسیم. آنچه که من می بینم و نقدم به این وضعیت است، اینکه در کشور نیازی به گفت وگو احساس نمی شود که اگر این مهم، احساس می شد، مقدمات آن را فراهم می کردیم که یکی از این مقدمه ها، تقویت نهادهای نمایندگی است؛ آن زمان است ما احزاب و سندیکاها و NGO ها را به چشم فرصت نگاه می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که شرایط به سمتی برود که ما مطالباتی که در جامعه وجود دارد را به رسمیت بشناسیم، همه مطالبه گران را بازیچه و مُهره استکبار و دشمنان مملکت به حساب نیاوریم که البته اشاره کردم و معتقدم که برخی در این مسیر نقش و بازیگری خود را ایفا می کنند.

باقری: معترضان را به «رسمیت» بشناسیم و با آنها وارد «گفت وگو» شویم

وی گفت: ما تا معترض ملی و مستقل، معترضی که مثل حاکمیت نسبت به دشمنان این کشور با تمام وجود نفرت دارد، معترضی که حفظ تمامیت ارضی ایران برای او در مرتبه اول اهمیت است، معترضی که حتی چارچوب های نظام موجود را علی رغم انتقادهایی که به آن دارد، به عنوان بستری برای جاری شدن اصلاحات و رفتن به سمت بهبود شرایط را به رسمیت نشناسیم و با او وارد گفت وگو نشویم، این شراره هایی که زیر پوست جامعه است و اعتراضات 83 درصدی موجود، عمق بیشتری پیدا خواهد کرد و در ادامه می تواند خطرات بزرگی را برای تمامیت ارضی کشور، حاکمیت و مردم به دنبال داشته باشد.

ترقی: نیاز به گفت و گو داریم

آقای ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی در خصوص ضرورت های انجام گفت و گوی ملی، اظهار داشت: هم لازم و هم نیاز به گفت و گو است و رهبری هم این زمینه را فراهم کردند البته از بعضی از شخصیت‌ها انتظار داشتند که حداقل اشتباه گذشته را جبران کنند. رهبری این صداها را به رسمیت شناخته است و تنوعی که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری داشتیم، نشان دهنده این است که این تفکرات به رسمیت شناخته شده است؛ شخص رهبری در مجلس ششم چند نفر را با حکم حکومتی وارد مجلس کردند که تایید کننده همین مساله است. اما بحث ما در خصوص اغتشاشگران است که همه چیز را تخریب انجام می کنند که قابل گفت و گو نیستند و نمی توان از آنها به عنوان اهرم فشار برای گفت و گو استفاده کرد.

ترقی: مذاکره را با کسانی که در چارچوب قانون اساسی رفتار می کنند، پذیرا هستیم/ خودمان را هیچ وقت حق نپنداشتیم

وی ادامه داد: حزب موتلفه جزو احزابی است که اولین گفت و گوها را به صورت مکتوب و حضوری با اصلاح طلبان شروع کرد؛ از اعضای نهضت آزادی مثل آقای عسگر اولادی تا گفت و گو با اعضای مجمع روحانیون مبارز مثل آقای خوئینی ها و بعد آن اقای خاتمی گفت و گو داشتیم و معتقدیم گفت و گو، اثربخش است و وقتی قانون اساسی و سیاست های کلان نظام و رهبری را پذیرفتیم قطعا این گفت و‌گوها می تواند به نتیجه برسد اما نه با کسانی که فضای ناامنی ایجاد کردند و در اقلیت هستند. اما بقیه، ممکن است قشر قابل توجهی در جامعه باشند که نظرشان قابل احترام است و در انتخابات هم تاثیرگذار بودند؛ در عین حال ما مذاکره را با کسانی که در چارچوب قانون اساسی رفتار می کنند، پذیرا هستیم. اما حساب اغتشاشگران را از گفت و گوی ملی باید جدا کرد. ما خودمان را هیچ وقت حق نپنداشتیم بلکه گفتیم در چارچوب قانون اساسی باشد. ما رهبری سیاسی را پذیرفتیم و وقتی به عنوان فصل الخطاب راهی را مشخص می کنند باید آن را بپذیریم. اما مسیر، در کف خیابان نیست بلکه ازراه مجلس و ایجاد نمایندگی ها در اقشار جامعه است.

ترقی: به احزاب و جریان های سیاسی بها داده نمی شود/ تهدیدهای اخیر فرصتی برای حل ضعف ها است/ مردم حلقه میانی بین خودشان و حکومت ندارند

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم به احزاب بها داده نمی شود و به جریان های سیاسی که جامعه را هدایت کند، بها داده نمی شود؛ لذا مردم حلقه میانی بین خودشان و حکومت ندارند نا حرفهایشان را به انها منتقل کنند؛ رهبری 9 سال پیش گفتند که حلقه میانی را ایجاد کنید تا مردم به انها اعتماد و حرفشان را برای انتقال به حکومت به انها بزنند. پس حلقه میانی باید بدون جهت دادن به خواست مردم، این صحبت ها را به رهبری انتقال دهد. اما علی(ع) به مالک اشتر توصیه کردند که «این اندازه به خواص توجه نکن که از رضایت عامه می‌مانی زیرا خواص تو را در مسایل خاصی محدود می کنند». پس رضایت عامه و اینکه چه کسی اکثریت را در جامعه نمایندگی کند، مهم است که این اصل را در سیاست داخلی اجرا کنیم و من امید زیادی دارم که نظام از همین تهدیدی که در کشور پدید امد، فرصتی ایجاد کند که این ضعف ها را در اینده حل کند.

باقری: بروز اعتراضات در سطح خیابان به دلیل محدودیت هاست

آقای باقری با تأکید بر اینکه کسانی که اموال مردم را تخریب می کنند به دنبال گفت وگو نیستند، بیان کرد: وقتی درباره گفت وگو صحبت می شود، سمت صحبت با کسانی است که از جنس گفت وگو هستند. نکته دیگر اینکه بهترین شکل اعتراض در واقع یک اعتراض مدنی با استفاده از ابزار استاندارد «سخن گفتن» است.

وی در توصیف «بهترین اعتراض» گفت: بهترین اعتراض کف خیابان نیست، بهترین اعتراض این است که از طریق رسانه های فراگیری که در اختیار همه طرف هاست و از سوی نهادهای نمایندگی رسمی صورت بگیرد. بهترین اعتراض آن است که از طریق نمایندگان منتخب در مجلس و حاکمیت و قوه مجریه صورت بگیرد.

آقای باقری بروز اعتراضات در کف خیابان را ناشی از محدودیت ها دانست و اظهار کرد: وقتی تمامی مجاری استاندارد و محل هایی جهت اظهار اعتراض مسدود می شود و وقتی یک جریان سیاسی رسمی، از نمایندگی در انتخابات محروم می شود و هر کسی که با برخی از اشخاص مباشرت داشته باشد نیز رد صلاحیت می شود. احزاب را یا تعلیق یا محدود می کنند یا آنان را تحت فشار امنیتی قرار می دهند، رسانه فراگیر مانند صدا و سیما، انحصاری می شود و برای خود فرض نمی داند که صدای همه اقشار جامعه باشد بلکه صدای برخی از اقشار جامعه است؛ اعتراضات در کف خیابان بروز و ظهور می کند و قطعاً آفاتی به دنبال دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا