خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیت رهبران انقلاب اسلامی قطع رابطه با امریکا نبود

علی مطهری، نماینده‌ی سابق مردم تهران در مجلس، می‌گوید قطع ارتباط فعلی با امریکا، رابطه‌ی ضعیف با اروپا و این حالتی که در دامن روسیه و چین قرار گرفته‌ایم و با کشورهای اسلامی هم روابط نزدیکی نداریم، به ضرر ملت ایران و به زیان اهداف‌ انقلاب اسلامی است.

مطهری درمورد رابطه‌ی ایران و امریکا و آینده‌ی آن به انصاف نیوز گفت: نظر شخص من این است که برقراری رابطه با امریکا بنفع کشور ما و بنفع آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ مثلا حتی در موضوع آزادی فلسطین هم اگر با امریکا رابطه داشته باشیم و کلا رابطه بهتری با دنیا داشته باشیم موفق‌تر خواهیم بود.

قطع ارتباط فعلی با امریکا، رابطه‌ی ضعیف با اروپا و این حالتی که در دامن روسیه و چین قرار گرفته‌ایم و با کشورهای اسلامی هم روابط نزدیکی نداریم، باعث نوعی انزوا برای ایران شده است و بنظرم بضرر ملت ایران و به زیان اهداف‌ انقلاب اسلامی است.

او ادامه داد: اساسا قطع رابطه امریکا و ما بدنبال تسخیر سفارت امریکا رخ داد که کار درستی هم نبود؛ از ابتدا نیت رهبران انقلاب اسلامی قطع رابطه با امریکا نبود. نوعی چپگرایی بود که در ابتدای پیروزی انقلاب در برخی انقلابیون وجود داشت و اینها را بسوی مسئله‌ی گروگانگیری -آنهم برای زمانی طولانی- سوق داد و بسیار به زیان انقلاب تمام شد. بنا نبوده است که این قطع رابطه همچنان ادامه داشته باشد.

به‌هرحال بنظر من برقراری ارتباط بنقع کشور ماست و الان از این نقطه ضرر می‌بینیم. ما اگر ارتباط عادلانه‌ای با امریکا داشته باشیم می‌توانیم در کنگره امریکا شامل مجلس نمایندگان و مجلس سنای امریکا لابی داشته باشیم و در تصمیمات آنها اثرگذار باشیم؛ ضمن اینکه آرمان‌های خودمان را هم داشته باشیم.

یعنی ارتباط با امریکا مثلا به‌معنی تضعیف آرمان آزادی فلسطین نیست؛ بلکه می‌تواند کمک کننده به این آرمان باشد. ولی متاسفانه تصور غلطی میان برخی افراد وجود دارد که فکر می‌کنند اگر ارتباطی با امریکا برقرار شود انقلاب تمام شده است و دیگر حرفی برای گفتن نداریم و انقلابی نخواهیم بود؛ درحالیکه چنین نیست. اتفاقا میدان برای ابلاغ پیام انقلاب به دنیا در آنصورت باز می‌شود.

نماینده سابق مردم در مجلس، درمورد تحقق این ماجرا نیز می‌گوید: ولی فکر می‌کنم تحقق این مطلب چندان آسان نیست. چون نظر مقام رهبری این است که همچنان ارتباطی برقرار نباشد و مخالف این موضوع هستند. بنابراین من فکر نمی‌کنم به این زودی چنین رابطه‌ای برقرار شود.

مطهری درپاسخ به اینکه برای ارتباط با امریکا از چه چیزهایی باید کوتاه آمد می‌گوید: نیازی نیست که ما از مواضع‌مان کوتاه بیاییم. همین که در به نتیجه رسیدن توافق برجام درست عمل کنیم و سپس روابط اقتصادی ما با غرب هم برقرار شود، همانطور که با روسیه و چین برقرار است، خودبخود این زمینه را برای برقراری رابطه با امریکا هم ایجاد می‌کند و نیازی به این نیست که ما از برخی مواضع خود عقب نشینی کنیم.

او همچنین درمورد اینکه نفع ایران بیشتر در ارتباطش با بلوک شرق خواهد بود یا امریکا، می‌گوید: اصلا مسئله این نیست که ما یا باید با امریکا ارتباط داشته باشیم و یا با روسیه و چین. بلکه باید روابط متعادل با همه دنیا داشته باشیم و بین اینها رقابت ایجاد کنیم. اگر طرح‌های عمرانی داریم، بتوانیم بهترین پیشنهاد را قبول کنیم. ولی وقتی شما راه غربی‌ها را برای ورود به بازار ایران می‌بندید، آنوقت یک گزینه بیشتر نخواهیم داشت و آنهم روسیه و چین است؛ با توجه به تکنولوژی برتر غربی‌ها در خیلی جاها هم ممکن است ضرر کنیم. ما اصلا نباید در دامن هیچیک بیافتیم، بلکه باید بین شرق و غرب تعادلی ایجاد کنیم و منافع ملت خود و انقلاب اسلامی را ببینیم.

علی مطهری در پایان درمورد اینکه چقدر احتمال شیطنت بلوک شرق برای بحرانی ماندن رابطه ایران و امریکا وجود دارد، گفت: احتمال این موضوع هم وجود دارد که روسیه و چین خیلی تمایلی به بهبود رابطه ما با غربی‌ها نداشته باشند. دوست دارند ایران برای آنها مانند سپری در مقابل امریکا باشد تا اینکه نوبت خودشان دیرتر برسد. بالاخره ممکن است آنها هم به شکلی عمل کنند و ما را در جهتی هدایت کنند که نخواهیم روابط‌مان را با دنیای غرب بهبود ببخشیم؛ این احتمال وجود دارد. سیاستمداران ما باید هوشیار باشند. باید مراقب باشند که در چنین دامی نیافتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. میفرمائید در ابتدای انقلاب مخالفت با امریکا از چپ گرایان سرچشمه گرفت و میفرمائید اکنون رهبری مخالف آن است. چه نتیجه ای بگیریم؟.

  2. سیاست خارجی با کیست ؟دولت یا نظام ؟مگر می‌شود ،نظام موافق رابطه با امریکا باشد،دولت و مراکز دیگر مخالف باشند؟
    این نظام کیست یا چیست؟ ؟؟؟

  3. هدف آمریکا در مورد ایران کاملا مشخص و واضحه

    چرا خودمون رو به اون راه بزنیم ؟؟؟؟

    دشمنی آمریکا با ایران اثبات شده است

    چرا به یکباره دچار آلزایمر میشین ؟؟؟ و همه جنایتهاش رو فراموش می کنید ؟؟؟؟!!!!

    1
    1
  4. ضمن احترام به شخصیت مستقل علی مطهری که همواره سخن حق از زبان ایشان شنیده می شود، در این که آمریکا و غرب حاضر باشند رابطه عادلانه با ایران بر قرار کنند، جای سؤال است.
    خوی استکباری آمریکا اجازه نمی دهد که با جهان رابطه‌ عادلانه داشته باشند. اگر ایران بخواهد با آمریکا رابطه برقرار کند ابتدا باید شروط زیادی را بپذیرد که هر روز بر مطالباتش افزوده می شود. ته آن شرایط تسلیم محض به آمریکا خواهد بود.

  5. تمامی کشورهای دنیا برده امریکا هستند و فقط ما که رابطه خود را قطع کردیم آزاد و مستقل هستیم… لطفا نتیجه این ۴۰سال استقلال را در سفره های مردم ببینید.
    زنده باد کشور دوست و برادرمان چین و مخصوصا روسیه که چقدر در دویست سال اخیر ایران بزرگ مدیون الطاف آنهاست!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا