خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بحران روسیه زیر ذره‌بین بازارهای جهانی | «جدی‌تر شود برای ایران هم معنادار خواهد بود»

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: شورش واگنر و زد و خوردهای این شبه نظامیان با ارتش که تازه‌ترین بحران روسیه را در پی حمله به اوکراین پدید آورده است، زیر ذره‌بین بازارهای جهانی قرار گرفته است. یک کارشناس انرژی می‌گوید این بحران اگر پایدار و جدی شود، بازار انرژی و بازیگرانش از جمله ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

شورش واگنر در تعطیلات آخر هفته آغاز شد و بنابراین هنوز واکنش بازارها به آن مشخص نیست. کارشناسان می‌گویند تحولات روز یک‌شنبه برای بازار انرژی و بازار مالی جهانی تعیین‌کننده خواهد بود و بنابراین تحولات روسیه تحت رصد دقیق این بازارها قرار دارند. آخرین خبرها هم حاکی از کاهش دامنه بحران است و گفته می‌شود رهبر شورشیان عازم بلاروس شده است. با این حال شرایط روسیه هنوز عادی نشده است.

سیدغلام‌حسین حسن‌تاش، کارشناس برجسته انرژی درباره تاثیر بحران روسیه بر بازار جهانی نفت و گاز به خبرنگار انصاف نیوز گفت: بحران روسیه در سطح و اندازه فعلی نمی‌تواند بازار انرژی را به شکل معنی‌داری تحت تاثیر قرار دهد اما اگر عمق و دامنه بحران روسیه تا جایی افزایش یابد که تولید این کشور را کاهش دهد، واکنش بازار شدید خواهد بود.

او ادامه داد: پس از حمله روسیه به اوکراین، بازار جهانی انرژی شاهد اتفاقات زیادی بود و تغییر و تحولات عمیقی را تجربه کرد. در نتیجه آن حمله، بازارهای روسیه تغییر کرد و اروپا منابع جدیدی را جایگزین انرژی روس‌ها کرد. بنابراین باید اتفاق جدی‌ای رخ بدهد تا بازار واکنش جدی نشان دهد.

این کارشناس انرژی به تاثیرپذیری بازارها از انتظارات اشاره کرد و ادامه داد: وقتی یک تولیدکننده نفت و گاز در ابعاد روسیه دچار بحران می‌شود، انتظارات و احتمالات بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد اما این تاثیر در حد چند سنت خواهد بود اما اگر بحران ادامه‌دار باشد و روی تولید روسیه اثر بگذارد، حتما تغییر قیمت‌ها قابل توجه خواهد بود.

خبرنگار انصاف نیوز از آقای حسن‌تاش پرسید تحولات بازار جهانی انرژی برای ایران هم معنایی خواهد داشت یا ما به کلی از این بازار حذف شده‌ایم؟ او پاسخ داد: تحریم‌های ناشی از حمله به اوکراین، روسیه را وارد بازارهای قاچاق و بازارهای غیررسمی کرد که به زیان ما تمام شد. یعنی روس‌ها سهمی از ایران را در آن بازارها گرفتند. بنابراین بحران روسیه و تحولات بازار انرژی می‌تواند برای ایران هم معنادار باشد.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: اگر تولید روسیه کاهش یابد و از بازارهای غیررسمی خارج شود، شرایط برای ما بهتر خواهد شد. ضمن این‌که بازارها تحت فشار تقاضا قرار می‌گیرند و ممکن است غرب مسامحه بیشتری برای فروش نفت ایران نشان دهد، کما این‌که به نظر می‌رسد در یکی دو ماه گذشته هم از فشارها کاسته شده و ایران توانسته است با دست بازتری نفت بفروشد.

حسن‌تاش در پاسخ به این پرسش که بحران روسیه می‌تواند واکنشی از سوی آمریکا به اصرار روس‌ها برای دلارزدایی تعبیر شود، گفت: فکر نمی‌کنم که بین این دو موضع ارتباطی وجود داشته باشد. آمریکایی‌ها البته از بروز بحران در روسیه خوشحال خواهند بود اما نه به این معنی که در بحران اخیر نقش داشته باشند. ضمن این‌که این بحث، بحث جدیدی نیست و غیر از روس‌ها، چینی‌ها و اتحادیه‌های اقتصادی مانند بریکس، دنبال دلارزدایی از مبادلات خود بوده‌اند. بنابراین من ارتباطی بین بحران روسیه و دلارزدایی نمی‌بینم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا