خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آیت‌الله مصباح باعث مسلمان شدن احسان طبری شد»

سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفت: آیت‌الله مصباح یزدی باعث مسلمان شدن احسان طبری شدند و در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی که در کمیته انقلاب خدمت می‌کردم، علامه جعفری به من فرمودند: «خطر احسان طبری را دست کم نگیرید و از تمام خطر نفاق بالاتر است و این تئوریسین جریان مارکسیسم در منطقه است»، در آن روز که احسان طبری بعث عراق را در اندیشه مارکسیسمی تغذیه می‌کرد، در منطقه بزرگترین تئوریسین مارکسیسم بود. در آن سال‌ها مباحثاتی که بین مرحوم مصباح یزدی و احسان طبری به وجود آمد، نه تنها احسان طبری در این مباحثات شکست خورد، بلکه تحت‌تاثیر نفوذ معنوی آیت‌الله مصباح یزدی، اعلام اسلام آوردن کرد و مسلمان شد و کتاب «کج راهه» را نوشت. مسلمان کردن عنصری که با اسلام آوردن او، سفره مارکسیسم در تمام منطقه جمع شد، تمام پشتوانه‌های ایدئولوژی‌های الحاد از بین رفت و تنها این یک اثر در عرصه عمر این عالم بزرگ بود که اگر نبود، مگر همین یک اثر، برای او در محضر پیامبر اکرم(ص) امروزی که به لقاءالله پیوسته است، یک شخصیت کم‎نظیر را به وجود می‌آورد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امروز در مراسم وداع با پیکر ایت‌الله مصباح یزدی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: انسان‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول انسان‌هایی هستند که تمام هدفمندی و برنامه‌ریزی زندگی، مجموعه فعالیت‌ها و توده رفتاری آن‌ها در جهت تعمیم مطامع شخصی، گذران زندگی و توسعه نفسانیات است، در حقیقت همه ظرفیت و استعداد آدمی در هر اوجی از نبوغ باشد، برای توسعه و ارتقای قدرت‌مداری‌های مادی و مطامع نفسانی مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دوم، انسان‌هایی که خود را در رسالت خود می‌بینند و عرصه زندگی و گذران عمر در شئون مادی و نفسانی برای آن‌ها مهم نیست، تمام ظرفیت وجود این انسان‌ها در استخدام رسالت‌شان است و از همه استعدادها و توانمندی‌های فرزانگی و فرهیختگی خودشان در خط توسعه و اجرای رسالتشان استفاده می‌کنند که نمودار آن، وجود انبیای الهی است که در طول تاریخ این بخش دوم انسانیت را رهبری می‌کردند.

علم‌الهدی افزود: بزرگترین نقطه برجسته شخصیت مرحوم مصباح‌یزدی در این خصوصیت بود که خودش را در رسالتش می‌دید، در رسالت انسان‌سازی، نیرو آفرینی و به وجود آوردن خادم خالص در محضر وجود مقدس مولا بقیه‌الله، او چنین رسالتی برای خودش قائل بود و رسالت خود را در ارتقای دین و مقابله با دشمن در هر جبهه فکری و تبلیغی احساس می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: وقتی وجودی چنین رسالتی در خود دید، وجودش موجودی خواهد بود که مسلما هر انسان وابسته به دین و هر عنصر دلداده خدا، اهل‎بیت(ع)، او را دوست دارد، به او عشق می‌ورزد و در برابر این شخصیت عظیم، انسان‎آفرین و آدم‎سازی تواضع می‌کند، مسلم است که دشمنان دین نیز نسبت به او بغض دارند، به گونه‌ای که همراه با انتشار رحلت جانگداز این عزیز بزگوار، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا نیز گفت دشمن سرسخت دموکراسی غربی، آیت‌الله مصباح یزدی بود، یعنی این وجود مقدس را دشمن سرسخت توسعه استکبار اعلام می‌کند.

وی اظهار کرد: در حقیقت بزرگترین افتخار این وجود مقدس این است که در لحظه لقاءالله که این مرد بزرگ چشمش به جمال اولیای خدا روشن می‌شود، این اظهار شدیدترین کفار و دشمنان روی کره‌زمین، برای او افتخاری در مقابل اولیای خدا و اهل‌بیت(ع) است و این عظمت، عظمت فوق‌العاده‌ای برای انسانی که خود را در رسالت خود می‌بیند، است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: نکته‌ای که دشمن در تبلیغات خود از دیروز تا امروز اعلام کرده و حتی از بلندگوی استعماری و استکباری دشمن یعنی رسانه دولتی انگلیس پخش شد، این بود که نیروهایی که برای گام دوم انقلاب در مقام توسعه قدرت انقلاب در تمام منطقه به‎وجود آمدند، میراث فکری مصباح یزدی هستند، این تعبیر دشمن، تعبیر قابل توجهی است که مارا با آثار دیگری از آثار وجودی ایشان آشنا می‌کند.

علم‌الهدی اظهار کرد: آیت‌الله مصباح یزدی باعث مسلمان شدن احسان طبری شدند و در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی که در کمیته انقلاب خدمت می‌کردم، علامه جعفری به من فرمودند: «خطر احسان طبری را دست کم نگیرید و از تمام خطر نفاق بالاتر است و این تئوریسین جریان مارکسیسم در منطقه است»، در آن روز که احسان طبری بعث عراق را در اندیشه مارکسیسمی تغذیه می‌کرد، در منطقه بزرگترین تئوریسین مارکسیسم بود.

وی خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها مباحثاتی که بین مرحوم مصباح یزدی و احسان طبری به وجود آمد، نه تنها احسان طبری در این مباحثات شکست خورد، بلکه تحت‌تاثیر نفوذ معنوی آیت‌الله مصباح یزدی، اعلام اسلام آوردن کرد و مسلمان شد و کتاب «کج راهه» را نوشت.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: مسلمان کردن عنصری که با اسلام آوردن او، سفره مارکسیسم در تمام منطقه جمع شد، تمام پشتوانه‌های ایدئولوژی‌های الحاد از بین رفت و تنها این یک اثر در عرصه عمر این عالم بزرگ بود که اگر نبود، مگر همین یک اثر، برای او در محضر پیامبر اکرم(ص) امروزی که به لقاءالله پیوسته است، یک شخصیت کم‎نظیر را به وجود می‌آورد.

علم‌الهدی تاکید کرد: خوشا به سعادت ایشان که با این برکات ارزشمند خود، امروز با این سیل عظیم از ارزش، عظمت و معنویت خدا را ملاقات می‌کند، آن هم با گذران یک زندگی آمیخته با زهد و تقوایی که در کنار همه فضائل از نظر زهد به عنوان یک نماد و الگو در عرصه روحانیت و در حوزه‌های علمیه متبلور است.

وی خاطرنشان کرد: ما مرهون این شخصت عظیم هستیم، چراکه در مسئله انتخابات خبرگان رهبری از وجود مقدس ایشان خواهش کردیم، به‌عنوان نماینده خبرگان این استان کاندیدا شوند و مردم هوشیار و غیور خراسان نیز ایشان ‎را به‎عنوان نماینده خبرگان انتخاب کنند و علی‌رغم اینکه وضعیت مزاجی ایشان در آن زمان با این پذیرش هماهنگ نبود، اما عشق و دلدادگی به علی‌بن موسی‌الرضا(ع) که در این وجود مقدس ایشان متبلور بود، باعث شد این درخواست مارا بپذیرند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: در حقیقت امروز مردم خراسان و مشهد در این مصیبت داغ فوق‌العاده‌ دارند، زیرا آن‌ها نماینده عزیز، با ارزش و با وزن در مجلس خبرگان رهبری خود را از دست دادند. امیدوار هستیم خداوند متعال این برکت‌ و عنایتی که ایشان داشتند را مورد توجه خاص امام هشتم قرار دهد و انتقال این پیکر به مشهد غیر از تبرک و طواف مضجع شریف حضرت امام رضا(ع)، عنوان دیگری هم داشت و آن، این بود که موکلین ایشان در این سرزمین و استان توفیق تشییع این پیکر را پیدا کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. «یک بار دیگر احسان طبری را دیدم و آن شبی از شب‌های ماه رمضان -سال۶۳- بود که وی را از زندان به خانه مرحوم محّمدتقی جعفری آوردند و مرا هم بدان مجلس فراخواندند. حال و روز خوشی نداشت و دهان و فک‌اش گویا شکسته یا کج شده بود. جعفری می‌خواست با وی محاجه کند، اما من مطلقاً خوش نداشتم که با اسیری در بحث شوم، و نشدم. یک‌بار که آقای جعفری سخنی در نقد شوروی گفت، احسان تکانی خورد و دفاعی غیورانه کرد.»
    عبدالکریم سروش

    4
    1
  2. حضرت ایت اله…..این تشرف قبل از سکته مغزی مرحوم طبری بود یا بعداز ان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا