خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مظاهرات سلمیه»، گزارشی اجتماعی از سعید مدنی

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: کتاب «مظاهرات سلمیه»یِ سعید مدنی که گزارشی از اعتراضات آب در خوزستان است ماه گذشته در موسسه‌ی رحمان منتشر شد. دسترسی به نویسنده‌ی اصلی کتاب، سعید مدنی، ممکن نیست از این رو انصاف‌نیوز با آقای مصطفی معین، مدیر موسسه‌ی رحمان، گفتگویی پیرامون این کتاب داشته است.

مصطفی معین
  • از نویسنده‌ی کتاب، آقای سعید مدنی، که در حال حاضر در زندان هستند اطلاعی دارید؟ از آخرین وضعیت پرونده‌ی ایشان چطور؟

اطلاعات ما در حد اخباری است که در رسانه‌ها انتشار می‌یابد و قرار است که حکم اولیه دادگاه به ایشان ابلاغ گردد. اینجانب از اینکه بجای کمک گرفتن دولت‌ها از آقای دکتر مدنی به عنوان جامعه شناسی دلسوز و خوشنام و پژوهشگری سخت‌کوش برای حل معضلات پیچیده اجتماعی ایران، او با اتهام‌های سنگین و غیرقابل قبول به زندان می‌افتد ابراز تاسف می‌نمایم و امیدوارم که در اسرع وقت از همه اتهامات وارده تبرئه شوند و بتوانند بیش از پیش در خدمت به مردم، کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشرفت کشور قرار گیرند.

  • ویژگی خاص این کتاب که آن را از سایر مقالات مربوط به این منطقه متمایز می‌کند چیست؟

این گزارش مطالعه‌ای مروری با روش کمی-کیفی، یک واکاوی علمی و تحلیلی است که در باره تنش‌های اجتماعی بحران آب در خوزستان در تابستان سال ۱۴۰۰ انجام شده است. این مطالعه با حمایت موسسه علمی-پژوهشی و اجتماعی-فرهنگی رحمان توسط جناب آقای دکتر سعید مدنی به انجام رسیده است. عنوان گزارش «مظاهرات سلمیه» است، یعنی همانگونه که از زبان یک زن معترض عرب زبان سوسنگردی بیان شده، تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیزی به مساله حاد کمبود آب برای مصارف آشامیدن و خانگی و کشاورزی و دامداری است. وجه تمایز این گزارش نسبت به مقالات یا دیگر گزارش‌ها، بررسی علمی بی‌طرفانه‌ای است که از جمع‌بندی اطلاعات، گزارش‌ها و پژوهش‌های انجام گرفته درباره بحران آب در سطح ملی و در مورد خوزستان و نیز مصاحبه‌های عمیق با تعدادی از صاحب‌نظران در این زمینه به دست آمده است. استحضار دارید که ایران بر پایه شاخص‌های جهانی، رتبه چهارم دنیا را در بین همه کشورها از نظر مواجهه با خشکسالی و بحران منابع آبی دارد و کشور نیازمند برخوردی کارشناسانه و عالمانه در این زمینه است.

  • آیا مشکلی در انتشار کتاب پیدا نکردید؟ مجبور به حذف و سانسور برای انتشار نشدید؟ چه قسمت‌هایی حذف شده‌اند؟

نتایج این مطالعه در نشریه داخلی موسسه رحمان منتشر شده است و دلیلی هم بر حذف یا سانسور مطلبی وجود نداشت. شفافیت و دقت در انجام مطالعات اجتماعی و زیست محیطی با روش‌های علمی و بهره‌گیری از اطلاعات مستند اصول پذیرفته‌ و قابل قبولی است. 

  • در معرفی کتاب از « توسعه نامتوازن و ناپایدار» گفته‌اید. توضیحی در این مورد دارید؟

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ حق برخورداری از آب آشامیدنی و فاضلاب بهداشتی را برای همه جوامع به‌تصویب رساند. حال چنانچه در برنامه‌ریزی توسعه جامعه همه جنبه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی در نظر گرفته نشود، با توسعه نامتوازن و ناپایداری مواجه خواهیم شد که پیآمدهای خسارتبار آن متوجه محیط زیست خواهد شد، واقعیتی که اکنون خود را در همین بحران آب در سطح ملی و بویژه در خوزستان خود را نشان می‌دهد. با توجه به تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم، مدیریت یا حکمرانی آب در دنیای امروز شاخصی از حکمرانی مطلوب در کشورها ارزیابی می‌شود.

وقتی الگوی مناسب مصرف آب آشامیدنی، آب کشاورزی و آب صنعتی مشخص نشده باشد و از مشارکت خود مصرف کنندگان و جامعه در مدیریت تامین منابع آبی و مصرف آن استفاده نشود طبیعی است در ایران ما که از دیرباز با مشکل خشکسالی روبرو بوده، جمعیتش سریعا” افزایش یافته و برنامه‌های توسعه آن نیز غیرعلمی بوده نتوانیم از بحران آب پیشگیری کنیم. در مورد خوزستان بطور خاص وقوع جنگ تحمیلی هم مزید بر علت شده و زیرساخت‌های این استان زرخیز که یک‌سوم آب کشور و منابع ثروت نفت و گاز و پتروشیمی در آن قرار گرفته است به دلیل جنگ ۸ ساله دچار تخریب اساسی گردید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا