خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وعده رییس جمهور: سال 95، تورم تک رقمی

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت مصمم به مهار تورم است تا روزی که آن را به یک رقمی برساند، گفت: امید و برنامه ریزی دولت این است که در سال 95 کشور شاهد تورم یک رقمی باشد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (سه شنبه) در بزرگترین همایش اقتصادی کشور با موضوع «تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» در سالن اجلاس سران افزود: بسیار خوشحالم که قبل از آنکه ما به سالروز شروع کار دولت یازدهم برسیم، چند روز قبل از آن، این فرصت پیش آمد تا در کنار کارآفرینان و صاحب نظران اقتصادی و مدیران بخش اقتصاد و سیاست گذاران در زمینه یکی از مهمترین مسایل اقتصادی به گفت و گو بنشینیم.
رییس دولت تدبیرو امید گفت: در آغاز دولت یازدهم ما با مسایل و مشکلات بسیار پیچیده مواجه شدیم؛ برخی از آن مربوط به بخش اقتصاد بود برخی به سیاست خارجی و برخی به مسایل سیاست داخلی و اجتماعی و فرهنگی بر می گشت؛ اما در عین حال برخی از موارد مواردی بود که نیاز به تصمیمی فوری و یا برنامه ریزی جامع داشت.
ریییس جمهوری اضافه کرد: ما در مساله آب که در کشور بهتر ملموس شد ایران در کمربند خشک قرار دارد، امید آنچنانی به ترسالی در سال های پیش رو نیست و کشور با معضل بسیار مهم به نام آب مواجه است؛ البته من این فهرستی که می شمارم دو قصد دارم هم مشکلات را بگویم و هم بخواهم که در این زمینه ها بیشتر فکر کار و سرمایه گذاری شود.
روحانی اظهار داشت: ما در طول 11 ماه گذشته نسبت به مساله تامین آب و صرفه جویی در آب یا مهار آب تصمیم گرفتیم و برنامه ر یزی و عملیاتی کردیم؛ بر این مبنا که از امسال یعنی 93، سالی حداقل 2 میلیارد دلار برای مساله آب، هم اعتبارش تامین و هم هزینه شود؛ ما این اعتبار را تامین کردیم که امسال هزینه می کنیم و در سالهای بعد هم هزینه خواهیم کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: در زمینه محیط زیست احساس کردیم با معضلات بسیاری مواجهیم؛ از آلودگی کلان شهرها گرفته تا خشک شدن تالاب ها تا ورود ریزگردها و دهها مشکل دیگر؛ خشک شدن جنگل های بزرگ در زاگرس؛ ما برای همه این ها در این 11 ماه برنامه ریزی کردیم و برنامه ها را شروع کردیم که برخی از آنها زمانبر و برخی زمان کوتاه تر دارد اما هر آنچه ما فکر می کردیم برای محیط زیست و سلامت مردم ضرورت دارد، اقدام کردیم و از شما خواهش می کنم هر موردی که به محیط زیست مربوط می شود، آن را به عنوان اولویت بدانیم و دولت در این زمینه از کارآفرینان حمایت خواهد کرد.
رییس دولت تدبیرو امید ادامه داد: در مساله سلامت ما دیدیم مردم با معضل بسیار بزرگی مواجه هستند و گاهی باید همه پس انداز زندگی شان را برای یک عمل جراحی یا بستری شدن یکی دو ماه در بیمارستان هزینه کنند.
رییس جمهوری گفت: دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت قدم های بسیار مهمی برداشته است؛ امروز کسانی که در بیمارستان دولتی در شهرها بستری می شوند، 7.5 درصد مخارج توسط بیمار پرداخت می شود که البته قرار ما 10 درصد بوده که ما پایین تر آمدیم و در روستاها این رقم 5 درصد است.
روحانی اظهار داشت: این قدم، قدم بسیار مهمی است و ما مصمم هستیم این راه را ادامه دهیم و اعتبارات آن را امسال و سالهای اینده تامین کنیم.
رییس دولت یازدهم گفت: در میان ده ها مشکل بزرگی که پیش روی ما بود، در سیاست خارجی و اقتصاد احساس دیگری برای برنامه ریزان وجود داشت؛ بسیاری از صاحب نظران مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی را تاثیر گذار در سایر بخش ها و تاثیر گذار مستقیم در زندگی مردم می دیدند و امروز هم می بینیم؛ من به عنوان رییس جمهوری هفته ای نبود که مستقیما جلسه یا جلساتی راجع به این دو مساله مهم نداشته باشم.
روحانی ادامه داد: البته سیاست خارجی دنیای بسیار وسیعی دارد و اقتصاد نیز این چنین است و شاید وسیع تر اما مسایل کلان این دو بخش را نظارت و اداره جلساتش را خودم بر عهده گرفتم.
وی افزود: در بخش سیاست خارجی اشاره کوچکی خواهد شد اما در بخش اقتصادی ما با یک رکود تورمی بی سابقه در کشور مواجه بودیم و هستیم؛ یعنی اگر آمار و ارقام اقتصادی را از سال 1338 در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال است و تا امروز به استثنای سالهای اولیه انقلاب مثل سال 57 تا 60، از آن سالهای اولیه انقلاب بگذریم هیچ زمانی شرایطی مثل 91 و 92 را نداشتیم؛ رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پیدا کند، رشد اقتصادی ما در 91 منهای 6.8 و رشد اقتصادی ما در 92 منهای 1.1 بود.
رییس جمهوری افزود: دو سال پشت سر هم با رکود توام با تورم بالای 30 درصد مواجه بودیم؛ چنین شرایطی در تاریخ کشورمان کمتر سابقه داریم یا سابقه نداریم؛ شما می دانید معضلات اقتصادی آثارش در بسیاری از موارد به تدریج ظهور و بروز پیدا می کند؛ ممکن است مشکلی امسال به وجود بیاید و آثارش را در سالهای بعد مشاهده کنیم.
رییس دولت تدبیر و امید گفت: ما از سال 85 تا 90 دلارهای نفتی فراوانی دولت در اختیار داشت و آن را بی حساب به بازار سرازیر کرد.
رییس جمهوری گفت: این کار چه وضعی پیش آورد. ابتدا که نفت گران می شود و نفت پرفروش است، همه را خوشحال می کند اما این بهار چقدر زودگذر است. نه تابستان که بلافاصله پاییز و زمستان را در پیش دارد.
وی افزود: دلارهای نفتی فراوان،سیل واردات،در ادامه شاهد کاهش تولید خواهیم بود. کم کم ظرف چند سال 2 هزار واحد تولیدی تعطیل شد،500 هزار نفر در بخش صنعت ظرف چند سال بیکار شدند.
روحانی اضافه کرد: از سوی دیگر تمام واحدهای صنعتی ما به خارج وابسته بود، واردات بی رویه حتی صنعتی که به صنعت بزرگتر در داخل کشور وابسته بود و برخی از نیازمندی ها را از او می خرید، چون دلار فراوان بود از بیرون خریدار می کرد.
رییس جمهوری وی عنوان کرد: به این ترتیب رابطه های اقتصادی کوچک و بزرگ نیز قطع شد،از آن طرف کشورهایی در منطقه بودند که بخش تولیدی ما قدرت رقابت با آنها را نداشتند.
***حتی اگر تحریم نبود، سیاست های اقتصادی باعث تورم در سال 91 می شد 
رییس دولت تدبیر و امید بیان کرد:در چنین شرایطی تحریم هم بیاید و بخواهد یک مرتبه دلار را از دسترس خارج کند و یا قیمت دلار را به چند برابر افزایش دهد.
رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: شما رکودی که در سال 91 و ادامه آن در 92 می بینید،ممکن است برخی بگویند صرفا در سایه تحریم است اما حتی اگر تحریم نبود ما در سال 91 مشکل داشتیم و آثار سیاست های گذشته ظهور و بروز پیدا می کرد.
روحانی اضافه کرد: بسیاری از آن چیزی که امروز ما به عنوان مشکل اقتصادی وارث آن هستیم،ارث تحمیلی به ماست.در بحث تورم هم چنین است.
وی افزود: اگر دست ما بی محابا درکیسه بانک مرکزی باشد و هر آن که تصمیم گرفتیم به رییس بانک مرکزی دستور دهیم تا از پایه پولی و افزایش آن استفاده کند و مشکلات ریال ما را در هر کجا که می خواهیم تامین کند، آن روزش روز قشنگی اش اما فردایش سیاه خواهد بود.
** 40 هزار میلیارد تومان از بانک مسکن گرفتند و بیش از 80 درصد پایه پولی را افزایش دادند
رییس دولت یازدهم تصریح کرد:40 هزار میلیارد تومان از همین کیسه که من حس می کنم کمتر دستی است که به سمت این کیسه رفته باشد و نسوخته باشد، از بانک مسکن گرفتند و مسکن مهر ساختند؛بیش از 80 درصد پایه پولی ما را افزایش دادند از آن روزی که خلق شد.آثار آن چه شد؟ آثار این کار تورم بالای 30 درصد و 40 درصد بود که به دنبال داشت.
**دولت یازدهم، دولت مظلومی است
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت یازدهم دولت مظلومی است ارث هایی که مربوط به سال های گذشته به او رسیده است و از دولت مظلوم تر ملت نجیب و شریف ایران است که چه بار سنگینی را بر دوش خود در زندگی روزمره و خانواده خود تحمل کرده اند.
روحانی اظهار داشت: امروز اینجا جمع نشده ایم تا از گذشته بسیار حرف بزنیم، امروز اینجا جمع شده ایم تا از امید و آینده بسیار روشن با یکدیگر سخن بگوییم.
**دنیای سیاست نه عصای موسی دارد و معجزه و نه درهایش همیشه بسته است
رییس دولت یازدهم تاکید کرد:ما به حول و قوه الهی قادریم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم، البته دنیای سیاست نه عصای موسی دارد و معجزه و نه درهای آن برای همیشه بسته است.
روحانی عنوان کرد:باید همفکری و تدبیر کنیم، معضلات اقتصادی را یکی بعد از دیگری حل کنیم و موانع را از پیش پا برداریم. البته برخی از مشکلات حل و فصلش قانون می طلبد.به ویژه مسایل نهادی و زیرساختی نیاز به اصلاح قانون و تغییر قانون دارد
وی اضافه کرد: به همین دلیل، دولت ستاد اقتصادی دولت، کارشناسان دولت در طول ماه های گذشته و تقریبا همه روزهای ماه مبارک رمضان همین بحث را دنبال کردیم.
رییس جمهوری گفت:ما پس از آنکه توانستیم با قدم های استوار به پیش، بر تورم مهار بزنیم، سیر صعودی سریع تورم را هم مهار زدیم و هم کاهش دهیم.
**تورم ما در پایان سال 93 به مراتب از 25 درصد پایین تر خواهد بود
رییس دولت یازدهم تصریح کرد: در طول یکسال گذشته تورم ماهانه ما به طور متوسط 1.14 بوده است، این نشان می دهد که از تورم ماهانه 4 ، 4.5 ، 5 و 5.6 درصد به تورم متوسط 1.14 رسیده ایم.
رییس جمهوری با بیان اینکه در بحث تورم قدم جدی برداشته ایم، گفت: به مردم شریفمان قول داده ایم که تورم را در پایان سال 92 به 35 درصد خواهیم رساند البته ازاین رقم کمتر شد و همان زمان به مردم قول و وعده دادیم که تورم سال 93 به 25 درصد خواهد رسید، امروز هم خوشحالم که به شما اعلام کنم طبق محاسبات و پیش بینی های ما در بررسی های دو ماه اخیر انشاالله رقم تورم ما به مراتب کمتر از 25 درصد خواهد بود و من رقم دقیقش را در آینده اعلام می کنم و به مراتب کمتر از 25 درصد خواهد بود.
روحانی اضافه کرد: دولت هایی بوده اند که برای یکسال یا دو سال تورم را مهار کرده اند اما بعد از دستشان خارج شده است؛ ما هم از این آسیب مصون نیستیم اگر حواسمان نباشد.
رییس جمهوری تاکید کرد: دولت مصمم به مهار تورم مستمر است تا روزی که تورم را به یک رقمی برساند. امید و برنامه ریزی دولت این است که در سال 95 کشور شاهد تورم یک رقمی باشد.
وی عنوان کرد: این را برای چه می گویم با اینکه امروز روز بحث خروج از رکود است و تورم هووی خروج از رکود است، همیشه وقتی صحبت از خروج از رکود می شود،خروج از رکود نگاه غضبناکی به مهار تورم می کند و به مهارتورم می گوید تو برو کنار تا دست من بازباشد.به قول معروف در سیاست انبساطی بی محابا عمل کنم.
وی ادامه داد: من در اینجا می خواهم از همه اساتید و صاحب نظرانی که نامه می نویسند، نقد و اظهار نظر می کنند و نامه های سرگشاده یا مستقیم به رییس جمهوری می نویسند، تشکر کنم. من از همه آنها سپاسگزارم که در هر مساله اقتصادی صاحب نظران اظهار نظر کردند و این جای امید است. ما نسبت به همه آنها سر تعظیم فرود می آوریم که هرچه می فهمند و می دانند، تجربه کرده و اندوخته اند آن را با کمال خلوص و تواضع و ارزانی در اختیار دولت می گذارند.
روحانی گفت: خیلی از آنهایی که در نامه ها برای من مستقیم ارسال کردند، نوشتند که یکی از اشتباهات دولت یازدهم آن است که همه توان خود را برای مهار تورم گذاشته است در حالی که رکود به مراتب خطرناک تر از تورم است. 
رییس جمهوری ادامه داد: اصل این حرف، حرف درستی است. رکود خطرناک تر از تورم است . اما در جامعه ای که تورم نقطه به نقطه 45 درصد است و هیچ امید و روزنه ای نیست که آینده روشن تری را ببیند این کدام سرمایه گذار است که جرات کند سرمایه گذاری کند. 
وی گفت: سرمایه گذاری که ثبات را نمی بیند. سرمایه گذاری که هزینه فردای کالایش را نمی تواند پیش بینی کند، خیلی سخت است. ضمن این که فشار تورمی بر مردم و جامعه هم بسیار شدید بود و از آن طرف هم بدانیم اگر تورم مهار نشود قدرت خرید از کجا می آید؟ این جنسی که تولید می کنید به چه کسی می خواهید بفروشید؟ پس ما ناچار شدیم ضمن این که می دانستیم مساله رکود بسیار مهم است و شروع کار ما باید از تورم باشد. 
روحانی افزود: امروز هم می خواهم اعلام کنم مهار تورم در کنار سیاست های خروج از رکود ادامه خواهد داشت. ممکن است شما به من بگویید آنقدر این کار سخت است که گویی جمع بین متضادین است.
رییس جمهوری یادآور شد: با سیاست های انقباضی که من قبول ندارم که سیاست ما انقباضی است، الان نقدینگی هم نشان می دهد که سیاست انقباضی نیست، البته نسبت به پایه پولی ما همچنان دقت و توجه خواهیم داشت که رشد پایه پولی محدود و کنترل شده باشد، چون آن را بسیار مهم می دانیم.
رییس دولت تدبیرو امید گفت: اما در عین حال باید مهار این تورم ادامه پیدا کند و بتوانیم سیاست های خروج از رکود را هم قدم به قدم اجرا کنیم. البته معمولا بحث خروج از رکود که پیش می آید، می گویند شما باید تقاضا را تحریک کنید چرا که تا تقاضا تحریک نشود تولید حرکت نمی کند. می گویند باید تقاضا را تحریک کنید و تحریک تقاضا به سیاست های انبساطی است. شما باید اجازه بدهید بانک ها به راحتی تسهیلات را در اختیار تولید کنندگان قرار دهند.
روحانی یادآور شد: حالا تا اینجا خیلی ممکن است دعوا نباشد. اما بانک ها از کجا، می گویند بانک ها یک پشتوانه عظیمی دارند. چرا غافلید؟ بانک ها از بانک مرکزی می گیرند و به مردم تسهیلات می دهند. 
رییس جمهور اضافه کرد: اینجا جایی است که من به آن معتقد نیستم. معتقد نیستم پایه پولی بالا برود در سایه آن تقاضا ایجاد شود، در سایه تقاضا، تولید حرکت کند و ما از رکود خارج شویم. باید هواسمان در این زمینه بسیار جمع باشد. 
وی گفت: در دولت، دوستان گاهی پیشنهاد می دهند. به آنها می گویم که طور دیگر نمی شود پیشنهاد بدهید و راه دیگری ندارد. بعدا من می گویم راه های آلترناتیو را، البته گاهی می پذیرند و گاهی نمی پذیرند به هر حال بله، تقاضا را باید تحریک کنیم اما چرا نمی آییم صادرات غیرنفتی را تسهیل کنیم تا این تقاضا تحریک شود. 
روحانی افزود: اگر شما با ایجاد تورم نو، در سایه بالا بردن پایه پولی به رونق بخواهید برسید، همزمان تورم و قیمت ها بالا می رود و قدرت خرید پایین می آید. این دو مرتبه، دور باطلی است که ما را هم به تورم و هم به رکود بر می گرداند.
رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اما اگر شما توانستید مساله تقاضا را از طریق صادرات غیرنفتی تحریک کنید آن وقت دیگر مشکل پایه پولی نخواهید داشت.
رییس جمهوری اضافه کرد: امروز اطراف ما و منطقه ما زمینه برای صادرات بوده و هست و این روزها بیشتر هم شده است. دولت باید تسهیلات لازم را و بانک ها باید تضمینات لازم را برای صادرات غیرنفتی فراهم کنند. این راه را ما باید باز کنیم تا تقاضا تحریک و حرکت شروع شود.
وی تاکید کرد: من هم در جلسه اقتصادی و هم اینجا به وزیر اقتصاد و، رییس کل بانک مرکزی می گویم که باید موانع صادرات غیرنفتی را برداریم و مشکلاتش را حل کنیم و راه این صادرات را تسهیل کنیم. این یک حرکت در زمینه تولید خواهد بود.
روحانی گفت: رییس جمهوری شخصا راه های خروج از رکود رت که یکی از آنها تسهیل در صادرات غیرنفتی است، دنبال خواهد کرد.
رییس جمهوری اظهار داشت: مساله دوم مساله بانک ها است. ما اگر بتوانیم مشکل این بانک را حل کنیم مشکل عالم را هم ظاهرامی شود حل کرد. بانک های ما امروز با مشکلات زیادی مواجهند. اول از دولت آغاز کنم. اول این که دولت به بانک ها بدهکار است. دومین هم برای بانک مرکزی است. این بانک ها هم به بانک مرکزی بدهکارند.
وی افزود: اول باید بیاییم مساله را طوری حل و فصل کنیم که بتوانیم بدهی بانک ها را پرداخت کنیم و بانک ها هم بتوانند بدهی شان را به بانک مرکزی پرداخت کنند. این خیلی مایه تقویت بانک ها می شود.
رییس دولت یازدهم اضافه کرد: بانک ها ضمنا سود کلانی بابت بدهی هایشان به بانک مرکزی می دهند و آن سود هم حل می شود و بانک ها نفس راحتی می کشند و ترازشان درست می شود که این کار باید انجام شود.
روحانی گفت: دولت هم در لایحه و هم در مقرراتش این را پیش بینی کرده است. انشاء الله لایحه ای که امروز در مجلس کارش شروع می شود و امیدواریم به سرعت به تصویب برسد، این معضل را حل و فصل خواهد کرد. 
رییس جمهوری اظهار داشت: این را خوب نیست بگوییم ولی باید بگوییم دولت بدهکار و بدحساب است. این هر دو را باید حل کنیم. 
رییس دولت تدبیر و امید افزود: یکی از راه حل هایش صکوک اجاره است که در لایحه تقدیم مجلس کردیم. انشاء الله با دوسه ماده ای که در این لایحه به مجلس دادیم وتصویب و اجرا شود، بانکها از این نظر یک نفس راحت می کشند.
** بانک ها اموال مازادی دارند که باید به فروش برسانند
رییس جمهوری ادامه داد: مساله دوم، بانک ها اموال مازادی دارند که باید به فروش برسانند و این هم نمی دانم اینقدر دلبستگی به دنیا دارند این بانکها ول نمی کنند نه سهامشان را و نه ساختمانشان را. چهارتا ساختمان اضافه هم دارند سختشان است. مال دنیا است به هر حال مشکلات اینطوری است.
روحانی تاکید کرد: بانک ها باید اموال مازادشان را به فروش برسانند و با آن فروشی که انجام می دهند نقدینگی شان بالا رود تا بتوانند تسهیلات بدهند و کار خودشان را انجام دهند.
** بانک باید از بنگاه داری خارج شود 
رییس دولت یازدهم اظهار داشت: از طرف دیگر بانک های ما کار غیر بانکی می کنند؛ اگر بانک کار بانکی کند مسایل حل می شود؛ بانک ها خودشان بنگاه دار شده اند و هر پولی به دست بیاورند اول به بنگاه خودشان می روند؛ بانک باید از بنگاه داری خارج شود؛ این بر خلاف اصول بانکداری است. 
روحانی تصریح کرد: بانک، واسطه باشد پول های مردم را جمع کند به عنوان تسهیلات با نرخ عادلانه، نه با نرخ کمرشکن، حالا که تورم دارد قدم به قدم پایین می آید و انشاء الله پایان امسال رقم خوبی خواهد بود و سال بعد هم این کاهش پیدا می کند، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به صحنه بیاید و سود را عادلانه کنند.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: بر مبنایی که یک وقت تورم 40 درصد بود ولی الان که تورم کاهش پیدا کرده و تا پایان سال به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد، بر این مبنا پیش بینی و طراحی کنیم. 
رییس جمهوری اظهار داشت: بازار سرمایه ما برای تامین مالی تاکنون توانمندی خودش را نتوانسته به بروز و ظهور برساند؛ ما راهی نداریم، اگر بخواهیم تامین مالی همه بنگاه های کوچک و متوسط و بزرگ به سراغ بانک بروند، بانک قادر نیست در حالی که بازار سرمایه توانمندی دارد.
روحانی افزود: در ستاد اقتصادی این بحث را کردیم و در مصوبات، خروج از رکود به آن توجه داریم و دولت باید آن را دنبال کند؛ تامین مالی بنگاه های بزرگ باید متکی به بازار سرمایه باشد؛ بانک ها باید تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط را بر عهده بگیرند؛ اگر ما بتوانیم در عمل این تقسیم بندی را انجام دهیم بخشی از کار را از دوش بانک ها برداریم. 
رییس جمهوری اضافه کرد: دولت در این مصوبات پیش بینی کرده است چون بانک ها به هر حال توانمندی شان محدود و تقاضا زیاد است، اولویت با بنگاه هایی است که دراین سال های اخیر در شرایط سخت توانسته اند خوب کار کنند؛ ما به آن بنگاه ههایی که کارشان خوب نبوده قرار نیست جایزه ای عطا کنیم؛ آنهایی که خوب کار کردند و ترازشان نشان می دهد، باید در اولویت قرار گیرد. 
** دولت گاهی برای کارآفرین و بنگاهها مشکل آفرین بوده است 
روحانی گفت: دولت گاهی برای کار آفرین و بنگاهها مشکل آفرین بوده؛ صبح که از خواب بیدار می شدند پیچ رادیو یا تلویزیون را باز می کردند که ببینند بانک مرکزی دستوالعمل جدیدش چگونه است و وزیر اقتصاد سخن جدیدش چگونه است؛ هر روز یک بیانیه ، یک اعلامیه و هر روز یک نرخ؛ گاهی دولت خودش مشکل آفرین است؛ همه تلاش ما در این یک سال این بوده که برای شما مشکل اضافه نکنیم؛ اگر حرفی می زنیم در زمینه اقتصاد، حساب شده و هماهنگ باشد. 
روحانی گفت: ثباتی که در این یک سال در بازار مشاهده می کنیم، انضباطی که در سیاست ها و در بخش مالی و پولی مشاهده می کنیم؛ روند امید بخشی که در این یک سال ما شاهدیم، همه این ها مبنا بر این است که دولت با مشورت و حساب شده قدم های خودش را بر می دارد و امروز هم همین کار را می کند و می خواهد نظر شما را بپرسد، با شما مشورت کند و با هماهنگی هم کار را پیش ببریم؛ چون در نهایت در این کشور اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی باشد. 
** والله بخش خصوصی، اقتصاد را بهتر می فهمد و می داند کجا باید سرمایه گذاری کند
وی ادامه داد: دولت ها معمولا خیلی سختشان است که بخش هایی را رها کنند؛ من خودم حس می کنم و زمانی که برخی وزرا می گویم این کار یا آن کار را بکنید می بینم از چهره مبارکشان که غم و اندوه بر چهره شان می نشیند. وقتی می گوییم این را رها کنیم و آن را واگذار کنید؛ دلبستگی است دیگر، آدم در زندگی دلبستگی پیدا می کند و سخت است؛ ولی همه ما باور کنیم تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و موانع را از پیش پایشان برداریم؛ والله بالله این بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می فهمد و می داند که کجا باید سرمایه گذاری کند. 
رییس جمهوری گفت: بگذاریم این ها سرمایه گذاری کنند و مشکل شان را حل کنیم؛این ها می دانند امروز تلاششان یعنی راحتی امروز و فردای فرزندانشان؛ می دانند تلاششان یعنی آبادانی ایران عزیزمان. 
** اگر به وفور دلار نفتی رسیدیم، یادمان بیندازید که خطای قبلی را تکرار نکنیم
روحانی اظهار داشت: تلاش ما بر این خواهد بود که مشکلات و موانع را برداریم و اگر به وفور دلار نفتی رسیدیم، شما یادمان بیندازید که خطاهای قبلی را تکرار نکنیم؛ ما شرایطی بوده که در عرض یک سال و خرده ای، 21 میلیارد دلار به صورت اسکناس در بازارهای مختلف و در خیابان های مختلف تهران آمد و فروخته شد و کجا رفت و آن پول چه شد و چه آمد و چقدرش بیرون آمد؛ حالا با خداست. 
وی افزود: ما برای تحریم قدم های بزرگی را برداشته ایم؛ تحریم را تضعیف کردیم؛ پایه های تحریم را لرزان کردیم و شرایط در هر موقعیتی که ما قرار بگیریم در بحث تحریم به وضع گذشته برنخواهیم گذشت. 
رییس جمهوری تصریح کرد: ما در مذاکرات هسته ای با دنیا هم جدی هستیم و هم مصمم اما در عین حال دنیا باید بداند فرصتی که ایران در اختیار آنها گذاشته فرصتی بی انتها نیست.
روحانی گفت: ما برنامه های اقتصادی مان را بر مبنای ادامه شرایط فعلی طراحی کردیم؛ به دلیل این که به هیچ عنوان متکی به آن بحث نباشیم اما در عین حال چون توافق به نفع همه است و ادامه تحریم به ضرر همه است؛ این را فقط ما نمی گوییم، اروپایی ها همه به ما گفته اند که تحریم به ضرر ماست و شرقی ها، کشورهای منطقه همه به ما می گویند این تحریم به ضرر ماست؛ چون رفع تحریم به نفع همه است و حتی به یک معنی به ثبات و امنیت کل این منطقه کمک خواهد کرد و اراده ما هم جدی است؛ امیدواریم طرف مقابل هم این اراده جدی را داشته باشد تا در زمان مقرر بتوانیم مسایل را به حل و فصل نهایی برسانیم. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا