خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هایده در نجف دفن شده است

پارسینه نوشت: وحید حاجی پور در توئیتی نوشت: در میان چهره‌های بنامی که در #وادی_السلام نجف دفن هستند، یک نام عجیب به چشم می‌خورد. او وصیت کرده بود در این قبرستان دفن شود، وقتی از دنیا رفت بصورت امانی در آمریکا دفن شد تا چند ماه بعد که مخفیانه در وادی السلام به خاک سپرده شد. معصومه دَده‌بالا معروف به هایده.

روایت حاجی پور از دفن هایده

بیوگرافی معصومه دَده‌بالا معروف به هایده:

هایده متولد ۲۱ فرورد ۱۳۲۱ در تهران، خواننده موسیقی پاپ و سنتی ایرانی بود. با صدای به ارث رسیده از مادرش و با الگو از دلکش به موسیقی روی آورد خیلی زود ازدواج کرد، اما بخاطر بیماری دیابت در ۴۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

خانواده

نام اصلی اش معصومه دده بالا متولد خیابان عین الدوله تهران بود و تنها یک خوهر کوچک‌تر از خود بنام مهستی دارد. همانطوری که از نام خانوادگی تُرکی ایشان مشخص است پدرش اهل تبریز و مادرش از تورک‌های مهاجر از کشور بلغارستان بود.

هایده در سال ۱۳۳۴ وقتی ۱۳ ساله بود ازدواج کرد که ثمره آن سه فرزند بنام‌های کامران، کیوان و یک دختر بنام خانم کیانوش شد. کامران فرزند بزرگ اش را در ۱۴ سالگی به دنیا آورد و آن زمان آنقدر کم سن سال بود که مادربزرگش در فرزند داری به او کمک می‌کرد.

دفن هایده در وادی السلام

خروج از ایران

هایده به همراه خواهر و مادرش ۷ شهریور ۱۳۵۷ پس از انفجار در سینما رکس آبادن به لندن نقل مکان کردند و با وقوع انقلاب دیگر نتوانستند به ایران باز گردند. بعد از یکسال حضور در لندن سال ۱۳۵۸ به آمریکا مهاجرت کردند و در لس آنجلس ماندگار شد

کنسرت

بعد از انقلاب علاوه بر برنامه‌های معمول خود در دانشگاه یو سی ال‌ای کالیفرنیا و تالار‌های مشهور جهانی از جمله رویال آلبرت هال، کنسرت‌هایی اجرا کرد.

درگذشت

هایده در روز ۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ میلادی برابر با ۳۰ دی ماه ۱۳۶۸ خورشیدی فردای اجرای کنسرت در باشگاه کازابلانکا در حومه سان فرانسیسکو، کالیفرنیا، بر اثر سکته قلبی درگذشت.

محل دفن هایده

ارادت هایده به امام علی (ع) هایده، خواننده سرشناس ایرانی پیش از انقلاب ارادت زیادی به امام علی (ع) داشت. به طوری که در بین آثار این خواننده قطعه زیبای من علی علی گویم در وصف امام اول شیعیان به چشم می خورد. تکرار ترجیع بند من علی علی گویم، با صوت جلی گویم، ای شاه ولایت، جانم به فدایت نشان از علاقه این خواننده به علی (ع) است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به نظر من امثال خانم هایده خیلی به خدا نزیکترن تا کسانی که در لباس دین هستند و ظلم میکنند و به زور عقایدشون به مردم تحمیل میکنن

    16
    3
  2. شک نکنید که هایده مقرب درگاه حضرت حق است ، هایده درویش مسلک بود و ارادت خاصی به مولا علی ع داشت ، در یکی از برنامه هایش میگوید : رفتم اورشلیم ، چشمم به گنبد مسجدالاقصی که افتاد ، در خیابان با صدای بلند اذان گفتم ،. ضمنا شب قبل از فوتش که کنسرت داشته میگه : شاید من فردا در بین شما نباشم ، روحش شاد ، کاش منزل ایشان در خیابان پردیس ونک که در اختیار یکی از سازمانهای دولتی است در اختیار دوستداران آن بانوی علاقه مند به مولا علی علیه السلام قرار می‌گرفت و موزه آثار و زندگی آن بانوی مقرب قرار می‌گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا