خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیاستِ مقدس

محسن صالحی‌خواه، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «سیاستِ مقدس» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

وقتی هاله‌ای از قداست، حول محور پدیده‌ای می‌پیچد، نگاه واقع‌گرایانه به آن سخت می‌شود. اشتباه نکنید، در مورد مسائلی که در ذات خود قدسی هستند صحبت نمی‌کنم. مساله، آن پدیده‌هایی هستند که ما انسان‌ها برای این که آن را برای خود حفظ کنیم، برچسب مقدس بودن روی آن زده‌ایم.

در ایران امروز ما، سیاست برای حاکمیت یکی از مقدس‌ترین پدیده‌هاست. چون در ایران، جمهوری اسلامی حاکم است و از قید اسلام در نام نظام حکومتی ما استفاده می‌شود، پس صدر تا ذیل نظام، دستگاه‌های وابسته، نهادهای انقلابی، اشخاص، حوزه و … هم مقدس می‌شوند.

اما اشکال کار کجاست؟ اشکال کار را می‌شود حداقل در سه بخش جستجو کرد.

اول؛ وقتی تصور می‌کنیم که ما در یک ساختار قدسی کار می‌کنیم، خود به خود توهمی در ما ایجاد می‌شود که پس تمام کارها و عملکردهای ما درست است. چون ما به خدا معتقدیم و او به ما کمک می‌کند، بنابراین کارها و تصمیمات ما هم صحیح است. بنابراین شاید کاری به نتایج تصمیمات‌مان هم نداشته باشیم و فکر می‌کنیم این جاده‌ای که داریم می‌رویم، مقصدش سعادت ملت است.

دوم؛ وقتی سیاست را امری قدسی بدانیم، حتماً خودمان هم از طرف خدا مأمور به حکومت شدیم. پس حضرت حق چک سفیدامضایی به ما داده که هرطور می‌خواهیم حکومت کنیم؛ هیچ خللی هم به ساختار اقتدار ما نمی‌افتد. چون خدای متعال با ماست و ….

سوم؛ این نوع نگاه به عالم حکومت و حکومت‌داری، گوش مسئولان را کیپ می‌کند. چون قبلاً هم گفتیم که تصور ما این است که راه درست را می‌رویم، مردم با ما هستند و زمزمه‌های مخالفتی که شنیده می‌شود، «فقط و فقط» کار دشمنان است. پس باید گوش‌ها را کیپ نگه داریم و با دشمن مبارزه کنیم. با این دست فرمان، ما معمولاً از مسائل داخلی جامعه غافل می‌شویم و به این معتقد نیستیم که مردم ممکن است واقعاً اعتراض داشته باشند. بلکه همه چیز را کار دشمن می‌دانیم. در حالی که اگر دشمن می‌تواند به فاصله یک سال و دو سال در کشور ما بحران ایجاد کند، پس باید فکری به حال ساختارهای امنیتی و اطلاعاتی‌مان بکنیم. اگر غیر از این است، باید نگاه‌مان به جامعه را عوض و گوش‌ها را باز کنیم.

سیاست امر مقدسی نیست. دنیایی است که منافع در آن حرف اول را می‌زند. دست‌اندرکارانش گاهی در دوربین رسانه‌ها زل می‌زنند و مطالبی خلاف واقع می‌گویند که به نفع حزب، کشور یا شخص خودشان باشد. سیاست گاهی با گلوله سر و کار دارد، گاهی دیپلماسی، گاهی عملیات پنهان اطلاعاتی، جاسوسی، کودتا، نفوذ در جبهه دشمن، عملیات روانی و … که هیچ کدام در دایره قدسی قرار نمی‌گیرند. اما با تمام این اوصاف، سیاست یک واقعیت است که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم، بلکه باید نگاه‌مان را به آن تغییر بدهیم؛ قبل از اینکه دیر شود.

 انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. توضیح واضحات است..وقتی حفظش اوجب واجبات باشدبنابرین هرشخص درهررده ای مسئولیتی داشته باشدچنین جایگاهی دارد…

  2. تحلیل گر تون از امر سیاست مقدس دید عوامانه ای دارند شاید اصلا نمی دونه قدسی یعنی چی واقعا ….. آیا جناح انقلابی که جمهوری اسلامی را مقدس می دونه بیشترین نقدها را به کار کرد ها و مسائل دیگه مطرح نکرده مگر اینکه این چرندیات را برای خودتون بگید مشکل این کشور توسعه نیافتگی است توسعه کشور هم به خاطر تکثر جامعه وجود شبه توسعه رانتی نفتی و فشار و دخالت بیرونی چیز پیچیده ای است از همون اول هم همین بوده نه فقط برای جمهوری اسلامی البته ظرفیت جمهوری اسلامی و کسانی که مقدس می دانند آنرا برای اینکه بار این مسئله را به دوش بکشند واقعا بالا بوده تا الان با اینهمه فشار …جمهوری اسلامی امنیت را تامین کرده حالا همون طور که رهبری گفتند روی بخش اقتصاد آمده در بخش اقتصاد هم توسعه باید یک عادلانه باشد دو مرکز محور نباشد سه رانتی نفتی نباشد پس اولا نمی تونه به کشاورزی بی اهمیت باشه دو نمی تونه نئوکلاسیک باشه ما در زمانی هستیم‌ که باید یکم کنزی رفتار کنیم سه حتما باید از نخبگان استانها استفاده کنه تا بتونه استان ها را جلوببره باید بروکراسی و دستگاه نمایندگی مجلس و شکل اداره کشور هم کم کم نه یک دفعه به سمت تمرکز کمتر بره البته باید آرام باشه در ضمن باید در بخش رفاهی و آموزشی حتما کار شه به خصوص آموزشی آموزش همگانی از منظر نه فقط عدالت بلکه از منظر حاکمیت ملی و ایجاد هویت ملی هم خیلی مهمه..

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا