خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراضات در تهران، زنگ خطر در افغانستان؟!

عبدالحمید نورزایی، پژوهشگر افغانستانی، در یادداشتی نوشت:

اعتراضات اخیر در تهران باعث شده است که در برخی مناطق تعداد محدودی از زنان به خیابانها بیایند و شعار زن زندگي آزادی را سر بدهند شعاري که در ایران معروف شده است!

این شعار جای شعار همیشګی زنان افغانستان (کار، نان، آموزش) سر داده شده همچنین با آمدن وزیران تحصیلات عالی و وزیر معارف جدید+ فعالیت دیپلماتیک، طالبان در تلاش است که به بخش اصلي اعتراضات زنان افغانستان پاسخ مثبت بدهد در همین حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در اجلاس ترکیه بر بازگشایی مدارس صحه گذاشت و گفت بازگشایی حتمي است!

اما برنامه دولت امارت اسلامی افغانستان این است که دانش آموزان دختر با بودجه دولتي و به صورت رایگان حمل و نقل شوند و در دروس آنها تغییراتی بوجود بیاید که نبود بودجه یکی از عوامل عدم بازگشایی مدارس بوده تاکنون!

وزارت امر به معروف نیز تلاش‌های خود را جهت تبلیغ حجاب اسلامی و مقام زن بسیار افزایش داده است به گونه ای که حتی در مناطق شمالي مانند بلخ در مساجد توصیه های مکرر به مردم می‌شود و در کابل تبلیغات جاده ای فراوان شده است.

اما فضای مجازی و اتفاقات ایران و نزدیکی‌های فرهنګي به سرعت تاثیرات خود را نمایان نموده است این تاثیرات به همراه برخورد غیر حرفه ای برخی از افراد طالبان با زنان بخصوص در مورد حادثه اخیر بدخشان نگرانیهایی را در سطوح بالا بوجود آورده است به گونه ای که مشاور انس حقانی در توییتر در واکنش نوشته است “تا به کی باید شاهد این رفتار باشیم؟”

باتوجه به موارد مورد اشاره اما بسیار بعید است که افغانستان مانند ایران شاهد این گستردگی از اعتراضات باشد حتی اگر در ایران حجاب آزاد شود بسیار طول خواهد تا سطح مطالبات و نوع مطالبات در افغانستان همرنگ ایران دربیاید.

ساخت فرهنگي و دینی در افغانستان باعث شده است که حجاب یک اولویت دست اول خصوصی باشد همچنین وجود مشکلات دیگر اقتصادی مجال تشکیل طبقه متوسط و هنجار سازی غربی را نمیدهد اما نباید فراموش کرد که رسانه ها و فضای مجازی+تصامیم غلط حکومتي می‌تواند کاتالیزور اعتراضات باشد.

به هر حال وضعیت جامعه افغانستان و سنت گرايي های موجود در آن (دولت-ملت) هرگونه اعتراضات غیر معيشتی را به حاشیه میراند
اصلي ترین و مهمترین رقيب طالبان در سیاست گذاری و خلق ارزش رسانه و اینترنت است روزی خواهد رسید که وجوب حجاب در محیط خصوصی خانواده به عدم وجود حجاب در محیط عمومي شیفت خواهد کرد. طالبان زنګ خطر را به صدا درآورده اند و به خوبی در حال تدوین و برنامه ریزی هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا