خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا امروز در ژنو

امروز (پنجشنبه) شهر ژنو میزبان گفت وگوهای دوجانبه هسته ای ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه 2 کشور است. تیم مذاکره کننده ایزانی بدین منظور شب گذشته وارد شهر ژنو شدند.
به گزارش فارس، در این مذاکرات که قرار است ساعت 10 صبح به وقت ژنو (12:30 به وقت تهران) و به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف و ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در شهر ژنو برگزار شود، کارشناسان مرتبط 2 کشور از جمله حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران، جیک سولیوان، جیمز تیمبی مشاور ارشد «وندی شرمن» در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح های اتمی، رابرت مالی و پاول ایروین نیز حضور دارند.
ادامه رایزنی درباره موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه های طرفین از جمله اهداف این گفت وگوهای یک روزه است.
19 خرداد ماه و پیش از پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه حل جامع هسته ای، نیز عراقچی، روانچی و ویلیام برنز و وندی شرمن با حضور هلگا اشمیت در شهر ژنو بر سر یک میز به رایزنی پرداختند که 2 روز به طول انجامید و جمعا 12 ساعت گفت وگو کردند.
لازم به ذکر است سید عباس عراقچی روز دوشنبه 13 مرداد ماه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال فارس از برگزاری یک یا دو جلسه قبل از اوائل سپتامبر به صورت دو جانبه بین ظریف و اشتون یا سطوح پایین تر، به صورت چندجانبه و کارشناسی خبر داد و گفت که این نشست ها در وین یا ژنو و براساس تنظیم وقت و برنامه ریزی ها برگزار خواهد شد.
در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک جامع) و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه 28 تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود و قرار گذاشتند که در طی دو تا سه هفته در پایتخت هایشان به رایزنی های داخلی بپردازند و پس از آن گفت وگوها را دوباره از سر بگیرند.
معاون وزیر خارجه ایران همچنین پیش از این در خصوص موارد اختلافی بین ایران و 1+5 و اینکه آیا از بعد از مذاکرات وین 6 رایزنی هایی در خصوص موارد اختلافی صورت گرفته؟ اظهار داشت: از آخرین باری که در وین مذاکره کردیم مذاکره دیگری نداشتیم و همانجا تصمیم گرفته شد که هیات ها طی دو تا سه هفته در خصوص مذاکرات ارزیابی داشته باشند و راه حل پیدا کنند و دوباره مذاکرات داشته باشند.
عراقچی همچنین از احتمال برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد.
لازم به ذکر است در پایان ششمین دور مذاکرات وین ظریف و اشتون بیانیه مشترکی به شرح زیر صادر کردند:
«ما به همراه مدیران سیاسی کشورهای 3+3 به صورت فشرده برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با استفاده از شتاب سیاسی حاصل از تصویب و اجرای برنامه اقدام مشترک 24 نوامبر 2013 توسط طرفین تلاش کردیم.
ما از دولت اتریش و سازمان ملل برای حمایت فوق العاده در میزبانی این مذاکرات در وین سپاسگزاریم. ما جلسات مختلف در اشکال مختلف در فضایی سازنده برگزار کرده ایم تا به یک راه حل جامع درازمدت مورد توافق مشترک که تضمین کند برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد بود، دست یابیم.
در چند هفته گذشته ما تلاش های خود را به صورت فزاینده تثبیت کردیم، از جمله از طریق حضور فعال وزرا و معاونین وزرای امور خارجه 3+3 که روز 13 ژوئیه 2014 به وین آمدند تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند. گرچه ما پیشرفت های ملموسی در برخی از موضوعات داشته ایم و مشترکا برای تدوین یک متن برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده ایم، ولیکن هنوز فاصله قابل توجهی پیرامون برخی موضوعات اساسی باقی مانده است که نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد.
از این روز ما به همراه وزرای 3+3 تصمیم گرفته ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا 24 نوامبر 2014 که مطابق با زمانبندی پیش بینی شده در برنامه اقدام مشترک است، ادامه دهیم. ایران و 3+3 مجددا تأکید می کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع ادامه خواهند داد.
ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک در اولین فرصت ممکن جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفته های آینده برگزاری خواهیم کرد.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا