خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غلبه نرمی بر سختی! /غلامعلی رجایی

به گزارش انصاف نیوز، غلامعلی رجایی در وبلاگ شخصی خود نوشت:
خدا در قرآن به پیامبر می فرماید: و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک! اگر تندخو بودی، اینان از گردت پراکنده می شدند. در توصیف مومنین هم در روایت واژه ” لینون” نرمها آمده است. با این همه بعضی دین مداران دم از خشونت و اعدام  و مرده باد و مرگ نیروهای مومن دیگری که با آنها هم سلیقه نیستند می زنند و از خدا هم هیچ پروایی ندارند، آبروی دیگران را به راحتی می ریزند و کینه دیگران را همواره در دل دارند.
 در مدارای بزرگان ما با دشمنان خود -نه دوستان شان!- چند نمونه که امید است مدنظر ارباب نظر و یا بی نظر! قرار گیرد ذکر می کنم:
1- پیامبر پس از اینکه وحشی قاتل حمزه را دستگیر و به نزد او آوردند و او اظهار پشیمانی کرد و مسلمان شد، او را بخشید به او فرمود از مدینه برود.
بزرگان اخلاق گفته اند منظور حضرت از این توصیه ای که به وحشی کرد این بود که وحشی هر بار با دیدن چهره پیامبر به خاطر قتل عموی او حمزه بسیار خجالت زده می شد لذا برای اینکه وی خجالت نکشد رسول خدا به او توصیه کرد از مدینه برود تا با او چهره به چهره نشود والا شان پیامبر این نبود که کماکان بر غضب خویش نسبت به وحشی باقی بماند و چقدر این گفته لطیف است.
2- در کتاب منتهی الامال( ج1/ ص 175) آمده است:
“علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) درباره ی رفتار با ابن ملجم سفارش کرد و فرمود: پسرم! با اسیر خود مدارا کن و با وی طریق شفقت و رحمت پیش گیر.
امام حسن(ع) عرض کرد: پدرجان! این ملعون، ضربتی سخت بر تو وارد کرد و دل های ما را به درد آورده است، با این حال دستور می دهی با وی رفتاری مشفقانه در پیش گیریم؟
امام علی(ع) فرمود: فرزندم! ما اهل بیت رحمت و مغفرتیم. پس وی را به آن چه خود می خوری، بخوران و به آن چه می آشامی، بیاشام. اگر من از دنیا رفتم، از او قصاص کن ولی جسدش را به آتش مسوزانید و وی را مثله نکنید. زیرا از جدت رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: مثله نکنید، اگر چه سگ گزنده باشد.
اما اگر زنده ماندم، خودم داناترم که با او چه رفتاری کنم و عفو وی را ترجیح می دهم. زیرا ما از اهل بیتیم که با گناهکاران در حق خویش، جز به عفو و کرم رفتار نمی کنیم.”
و من معتقدم حضرت از گناه ابن ملجم در می گذشت!
3- معروف است یکی از بزرگان در حرم سیدالشهدا در حالی که دست به مشبک های ضریح مطهر امام برده بود او را به جان مادرش زهرا قسم می داد که در قیامت هر کس را شفاعت می کند شمر را شفاعت نکند!
در جایی از زبان لائوتسه می خواندم که در عباراتی زیبا چنین آورده است:
هیچ چیز در این جهان چون آب، نرم و انعطاف پذیر نیست. با این حال برای حل کردن آنچه سخت است، چیز دیگری‌ یارای مقابله با آب را ندارد. نرمی بر سختی غلبه می کند و لطافت بر خشونت. همه این را می دانند ولی کمتر کسی به آن عمل می کند. انسان، نرم و لطیف زاده می شود و به هنگام مرگ، خشک و سخت می شود. گیاهان هنگامی که سر از خاک بیرون می آورند نرم و انعطاف پذیرند و به هنگام مرگ خشک و شکننده. پس هر که سخت و خشک است، مرگش نزدیک شده و هر که نرم و انعطاف پذیر، سرشار از زندگی است. آرام زندگی کن! هرگز با طبیعت‌ یا همنوعان خود ستیزه مکن و گزند را با مهربانی تلافی نما.
آیا گوش شنوایی هست؟
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا