خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنوشت ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک دانشگاه تهران چه می‌شود؟

نگار فیض آبادی، انصاف نیوز: به گزارش دریافتی از دانشجویان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و رئیس انجمن هواشناسی ایران، ساختمانی در نزدیکی ایستگاه هواشناسی دانشگاه قرار است احداث شود که ساخت آن برخلاف استانداردهای لازم است و ادامه‌ی کار می‌تواند داده‌‌های این ایستگاه را بی‌اعتبار کند.

دانشجویان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم در گزارشی به انصاف نیوز گفتند: «قرار است دانشگاه تهران در نزدیکی ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک دانشگاه تهران سه برج ۲۰ طبقه‌ای بسازد. این ایستگاه هواشناسی قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد و اگر خراب شود یا فقط یک متر جابه‌جا شود و مانعی جهت و سرعت باد را تغییر بدهد، تمام داده‌هایی که در این سال‌‌ها داشتیم نابود می‌شوند و نمی‌شود این سرمایه را با پول قیمت‌گذاری کرد. این ایستگاه هم به خاطر قدمت و اهمیتش مثل آثار باستانی است که با پول نمی‌توان ارزشش را مشخص کرد. ایستگاه هواشناسی دانشگاه تهران یک نقطه‌ی استراتژیک برای تهران است چون هیچ ایستگاهی داخل تهران نداریم.

استانداردهایی برای ایستگاه‌های هواشناسی دنیا وجود دارد که یکی از آنها این است که فاصله‌ی نزدیک‌ترین مانع با ایستگاه باید ۱۰برابر بیشتر از ارتفاع مانع باشد.

انصاف نیوز: برای اعتراض به این موضوع چه پیگیری‌هایی انجام شده‌است؟

قرار است برج‌هایی در حریم ایستگاه هواشناسی بسازند. کانکس‌ها را هم شبانه آورده‌اند و می‌خواهند در تعطیلات کارشان را پیش ببرند. استادان موسسه در اعتراض به این تصمیم به ریاست دانشگاه تهران نامه‌نگاری کرده‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. رئیس سازمان هواشناسی هم نامه زده‌ است ولی اصلا توجهی نکرده‌اند. درحال‌حاضر خاکبرداری‌ها شروع شده‌است و ادوات سنگین آورده‌اند. حتی به ما گفته‌‌اند که این ایستگاه را خراب می‌کنیم. هرکسی صندلی خودش را چسبیده‌ است و نمی‌خواهند بیشتر از این هزینه کنند!

انصاف نیوز: احتمال خرابی، حدس شماست یا مطمئن هستید؟

این موضوع را پیمانکارها به ما گفته‌‌اند. حتی از زمین‌‌های اطراف هم قرار است نقشه‌برداری کنند. تفاهم‌نامه‌‌ی همکاری بین دانشگاه تهران و سازمان هواشناسی درخصوص این ایستگاه قبلا منعقد شده‌ بود. قرار بود زمین را دانشگاه تهران تامین کند و ادوات را هم سازمان هواشناسی بدهد. 

متاسفانه زور قدرت و ثروت به علم رسیده‌ است، احداث ساختمانی حدود ۶۸ متر در حریم این ایستگاه برای مرگ این ایستگاه کافی است. هواشناس‌ها می‌‌دانند که چه فاجعه‌ی بزرگی در حال رخ‌دادن است، چون بقیه به فکر سود پٰروژه‌های عمرانی هستند.

انصاف نیوز: کاربری این ساختمان جدید چیست؟

قرار است خوابگاه متاهلین باشد!» 

حریم ایستگاه هواشناسی دانشگاه تهران باید حفظ شود

دکتر احمد وظیفه، رئیس انجمن هواشناسی ایران در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره شرایط ساخت‌وساز در نزدیکی ایستگاه هواشناسی دانشگاه تهران گفت: ایستگاه‌‌های هواشناسی حریم دارند و حتی درختان و نرده‌های اطراف آن هم باید براساس استانداردها باشند تا سرعت و جهت باد را تغییر ندهند تا داده‌ها غیرواقعی نباشند. به گفته‌ی او، ایستگاه هواشناسی دانشگاه تهران معرف شهر تهران است و از نظر قدمت اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر استانداردها به‌ هم بخورند، دیگر داده‌ها نماینده‌ی واقعی جو و الگوی مناسبی برای تحلیل هوا نیستند، مخصوصا برای شهری مثل تهران که درگیر آلودگی هوا هم است.

مهدی زارع:‌ ساخت ساختمان بلندمرتبه منطقی نیست

دکتر مهدی زارع، زلزله‌شناس در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: اگر قرار باشد ساختمانی بلندمرتبه در آن منطقه ساخته شود، با مسئله‌ی فرونشست و فروچاله مواجه نیستیم اما به این دلیل که آن منطقه آبرفتی است، اگر زمین‌لرزه‌ای رخ بدهد، امواج زلزله تشدید می‌شوند و ساخت ساختمان در آنجا به لحاظ شهرسازی منطقی نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کسانیکه آن زمان دانشگاه تهران و سایر دانشگاهها را ساختند دانا، آگاه، دوره دیده ودلسوز بودند در ضمن رییسان دانشگاهها را هم افراد خبره و دانشمند وهم از میان افراد خبره ودانشمند انتخاب می‌کردند وانتخاب می‌شدند.اما الان مدیران دانشگاه ها بویژه دانشگاه تهران انتصابی و وابسته به جناحی خاص است که بله قربان گو باشد در ضمن خیلی جریان‌ها هستند که با دانش ودانشگاه ودانشجو مخالفند وسعیشان ازبین بردنشانست.تنها کسی که در حال حاضر با تمام توان از دانشگاه ودانشگاهیان ونسل جوان پشتیبانی وحمایت می‌کند و درفکر پیشرفت کشور است مقام معظم رهبری “مدظله العالی” است.اما برخی افرادهستند که در هر پست ومقامی که باشند یا نا آگاهند یا آگاهند اما عامدانه در فکر عقب نگهداشتن کشور هستند.عده ای بیسواد علم ستیزند گروهی تندرو وافراطگرای خشک مغزند، گروهی نفوذی های خطرناکند که بصورت خزنده وچراغ خاموش در تمام ارکان حکومتی، دولتی ومدیریتی رخنه کرده اند،عده ای مال انداوزان بیرحمی هستند که جز به منفعت خود نمی اندیشند.این گروههای مذکور باید راه منطق راپیدا کرده از کارهای خود دست بردارند و سنگ انداز مسیر پیشرفت علمی نباشند. کسی حق ندارد با ساخت وساز های غیر استاندارد هیچ مرکز علمی مهم دانشگاهی بویژه مرکز ژئوفیزیک راتخریب یا بی اثر کند. کشور به بنیان علمی قوی نیازدارد که خاستگاهش دانشگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا