خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بولتن‌های خبرگزاری فارس به سپاه پاسداران ارتباطی ندارد»

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما متاسفیم که این اتفاق برای خبرگزاری وزین فارس رخ داد. تاکنون چیزی در ارتباط دادن بولتن‌های منتشر شده به خبرگزاری فارس دریافت نشده است. یکی از افراد شاخص این خبرگزاری اخبار را بدون صحت سنجی جمع آوری کرده‌ و همین موارد مورد تعرض واقع شده است. فردی در این زمینه مرتکب این اقدام و عمل شده و به موجب قرار صادره در بازداشت است. تحقیقات از این فرد ادامه دارد و بولتن‌ها به مجموعه سپاه پاسداران ارتباطی ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود ستایشی صبح امروز در چهاردهمین نشست خبری خود اظهار کرد: حضرت فاطمه (س) الگوی تمامی مسلمانان و بشریت است. درس هایی که از زندگی کوتاه اما پربرکت این بانوی بزرگ مورد توجه قرار گیرد، فراوان است.

وی ضمن گرامیداشت سالروز ۱۶ آذرماه، روز دانشجو ادامه داد: روز دانشجو یادآور استکبار ستیزی، ایستادگی دانشجویان در برابر آمریکا جهانخوار و سلطه جویی و خوی تجاوزگری این رژیم است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: راه اندازی مکرر کودتا، اغتشاش، دسیسه‌چینی برای حذف مردم سالاری، جاسوسی و کشتن آدم‌های بیگناه با ظاهر مدعی حقوق بشر از جمله اقدامات آمریکا است.

ستایشی گفت: مهم‌ترین درس دانشجویان ایرانی بستن راه سلطه مجدد و مقابله علمی و عملی با دسیسه‌‌های آمریکا علیه ملت ایران بوده است، امروز آمریکا برای بازگشت به ایران سربلند با سد بلند دانشجویان مواجه شده‌اند.

تلاش برای تبدیل دانشگاه به پاتوق‌های سیاسی علیه ملت

وی افزود: دانشجویان بارها نشان داده اند که تلاش دشمن برای تبدیل دانشگاه به پاتوق سیاسی علیه ملت ایران محکوم به شکست است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به دستور ریاست قوه قضاییه برای آزادی زندانیان به ویژه بازداشت شدگان در اغتشاشات اخیر بیان کرد: با پیروزی تیم ورزشی ما در یکی از مسابقات جهانی و شادی ملت بزرگ ایران از این پیروزی و برای استمرار بخشیدن به این شادی ریاست قوه قضاییه دستوراتی را ابلاغ کرد. نگاه قوه قضائیه ایجاد آرامش، آسایش و دوستی و… بین آحاد جامعه است.

آزادی 1200نفر از بازداشت شدگان اخیر

وی تاکید کرد: این دستور رئیس قوه قضائیه شامل حل افرادی که دل اغتشاشات نقش هدایتگر و لیدر داشتند، نمی شود. پس از صدور دستور رئیس قوه قضائیه، نزدیک ۱۲۰۰ نفر از بازدداشت شدگان آزاد شدند که این اقدام مورد استقبال مردم و نخبگان واقع شد.

ستایشی گفت: رئیس قوه قضائیه تاکید دارند که این آزادی ها به معنای چشم پوشی اقدامات آشوبگران نبوده و به معنای عدم رسیدگی به پرونده های آنان نمی شود.

بدون سند و مدرک اظهار نظر نکنید

وی ادامه داد: در قبال دروغ پردازی ها و شایعه سازی که در فضای افکار عمومی انجام می پذیرد اقدامات قانونی صورت پذیرفته است و افراد باید برای ادعاهای خود سند ارائه کنند. هر فردی که ادعایی در فضای عمومی مطرح می کند باید برای این ادعای خود دلیل مستند ارائه کند. دستگاه قضا از کسانی که در نظم جامعه اختلال ایجاد میکنند نخواهد گذشت.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش شورای امینت ۲۰۰ نفر از شهروندان در اغتشاشات اخیر جان خود را از دست داده اند که قوه قضائیه در این خصوص به شدت حساس بود و مطمئن باشید این موضوع ارزیابی خواهد شد. تشکیل دادگاه های اتفاقات اخیر با سرعت و دقت و با جدیت لازم در حال برگزاری است و به مرور اطلاع رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

حمایت رسانه های معاند از پیاده نظام خود (اغتشاشگران)

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه های معاند مدعی هستند که اکنون معترضین در زندان هستند، اکنون چه کسانی به چه جرمی در زندان هستند، بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران برای معترضین احترام قائل است و شرایطی برای آن ها مشخص است اما معترض با آشوب گر فرق می کند.

به گفته ستایشی فرد معترض بازداشت نشده است و تاکنون هیچگونه بازداشتی در خصوص معترضین صادر نشده است. تنها اغتشاشگران که به جان و مال و ناموس مردم و اموال دولتی متعرض شدند، قرار قانونی شدید برای این افراد صادر شده و اکنون برخی از این ها نیز که مشمول رحمت نبودند در بازداشت هستند. با سرعت و دقت به پرونده های این افراد رسیدگی و تعیین و تکلیف خواهند شد.

حمایت رسانه های معاند از پیاده نظام خود (اغتشاشگران)

وی افزود: رسانه های بیگانه به دنبال آشوب میدانی و انحراف افکار عمومی در کشور هستند. این رسانه ها صلاحیت اظهار نظر و طرح ادعا ندارند. در هیچ کجای دنیا به خصوص در محل استقرار این رسانه های بیگانه، اقدام مسلحانه (سلاح سرد و سلاح گرم) علیه مردم، حافظان امنیت و… به رسمیت نمی شناسند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: رسانه های معاند به دنبال ادامه شرارت در کشور عزیزمان هستند و مردم را تشویق به آشوب می‌کنند و دشمن از پیاده نظام خود حمایت می‌کند. کسانی که آتش به زندگی مردم و اموال عمومی خصوصی و دولتی می‌زند ، تروریست نیستند؟

ستایشی با اشاره به حادثه های مشهد و البرز گفت: اغتشاشگران را نباید معترض بدانیم.

آخرین جزئیات درباره اتباع بازداشت شده در اغتشاشات اخیر

وی در پاسخ به این پرسش که تا کنون چه تعداد از اتباع در اغتشاشات اخیر بازداشت‌ شده اند، ادامه داد: دو مجموعه در دستگاه قضا به همراه وزارتین کشور و اطلاعات و… در این خصوص اقداماتی منسجم و کارشناسی انجام داده‌اند. در حوزه معاونت بین‌الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه کارهای ویژه ای با مشارکت دادستان تهران و ضابطین خاص ماموریت پیدا کرده اند که تحقیقات جامعی در پیرامون موضوع مطروحه انجام دهند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

ستایشی گفت: تعدادی از اتباع در اغتشاشات اخیر دستگیر شده‌اند، اتهام آن‌ها ارتکاب جرم بر ضد‌امنیت داخلی و خارجی است. برخی از این افراد با قرارهای نهایی آزاد شدند و پرونده برخی دیگر در حال بررسی است. اطلاع بیشتری در این خصوص حاصل شد، به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه برای آزادسازی بازداشت شدگان پس از پیروزی تیم ملی قوتبال کشورمان گفت: این افراد با قرار وثیقه و با نگاه رفعت اسلامی این افراد آزاد شده اند. نظارت قضایی خاصی روی این فراد صورت می‌گیرد. کسانی که مجدد مرتکب این افعال بشوند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

نتیجه دادگاه شهید عجمیان

وی درباره پرونده شهید عجمیان گفت: فرآیند رسیدگی به پرونده های مربوط به اغتشاشات اخیر با استناد به مدارک موجود و بر اساس موازین قانونی در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.

ستایشی با بیان اینکه ۱۲ آبان ماه روز خوبی نبود، گفت: حوادث استان کرج در ۱۲ آبان بسیار تلخ بود، تعدادی اغتشاشگر به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از کشته شدگان اغتشاشات اخیر اقدام به بستن آزاد راه کرج_قزوین می کنند. عبور و مرور را مدخل می کنند، اموال عمومی و خصوصی را تخریب و مامورین را مورد ضرب و جرح قرار می دهند. در این روز سید روح‌الله عجمیان را مورد تعرض قرار می دهند و به درجه رفیع شهادت نائل می شود. این حادثه بسیار دلخراش بود.

وی گفت: پس از این حادثه پرونده آن تشکیل شد و بازپرس ویژه مشخص شد. مرکز رسانه قوه قضائیه باید فیلم های مربوط به حادثه ۱۲ آبان در کرج را منتشر کند تا مردم شاهد اقدامات عوامل این حادثه تلخ باشند‌ باید احکام این افراد قاطع و بازدارنده باشد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: متهمان به ویژه متهمانی که ضربات متعدد چاقو و… منجر به شهادت شهید عجمیان شدند و با استفاده از پوشش های متعدد با هدف اینکه شناسایی نشوند، شناسایی و بازداشت شدند‌.

وی ادامه داد: کیفرخواست متهمان اصلی در ۲۱ آبان ماه صادر شد. کمتر از یک ماه پس از شهادت شهید عجمیان جلسات دادگاه رسیدگی به این جنایت برای ۱۳ نفر برگزار شد‌. گفتنی است جلسات دادگاه صالح برای سه نفر از بازداشت شدگان کمتر از ۱۸ سال داشتند نیز برگزار شد، در نهایت ختم رسیدگی صادر می شود و چهاردهم آذرماه احکام لازم صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: بر اساس احکام صادره برای ۵ نفر از متهمان که اقدامات موثر داشتند با چاقو و ضرب و جرح و کشیدن بدن شهید روی آسفالت به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور که موجب اخلال در نظم عمومی کشور شد به اعدام محکوم شدند و ۱۱ متهم دیگر از جمله ۳ نفر کمتر از ۱۸ سال به حبس های طویل مدت محکوم شدند.

این احکام بدوی است و در صورت اعتراض قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور را دارد.

ستایشی در خصوص نتیجه دادگاه شهید سلیمانی بیان کرد: این پرونده در حال رسیدگی است با توجه به شرایط خاص این پرونده و حساسیت های آن در حال رسیدگی است و تحت نظارت رئیس کل دادگستری استان تهران است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری اظهار کرد: پرونده شعبه پنجم دادگاه کیفری یک حکم صادر شده است و کلیه اموال که بزه پولشویی بوده است، ضبط و یک چهارم اموال بر اساس قیمت روز به عنوان جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده شهید فخری زاده بیان کرد: پرونده شهید ۱۵ نفر متهم دارد، ۹ نفر آن ها به اتهام افساد فی الارض و مابقی اتهام های دیگری دارند. پرونده در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است.

ستایشی درباره پرونده چعب بیان کرد‌: اتهام افساد فی الارض است و تروریست هستند. پرونده او در حال بررسی است.

وی درباره سرکرده گروهک تروریستی تندر اظهار کرد: جمشید شارمهد به اتهام افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی از جمله بمب گذاری در حسینیه ارشاد شیراز است که منجر به شهادت ۱۳ نفر و زخمی شدن ۳۰۰ نفر شده است، به زودی کیفرخواست او صادر و اعلام می شود. ۷ جلسه رسیدگی به پرونده ایشان برگزار شده است.

سخنگوی قوه قضائیه دد پاسخ به اینکه آیا بازه زمانی مشخصی برای رسیدگی به پرونده های اغتشاشات اخیر بیان کرد: در پرونده محمدقبادلو، ۳۰ شهریور ماه مرتکب جرم شد و در همان روز دستگیر شد. ۷ ابان ماه جلسه دادگاه او برگزار شد و ۲۵ حکم او صادر شد. این پرونده ها توسط روسای دادگستری، دادستان و رئیس قوه قضائیه رصد و بررسی می شود.

وی با اشاره به روند رسیدگی به پرونده مجیدرضا رهنورد بیان کرد: حادثه مربوط به این پرونده ۲۶ آبان ماه بود که ۲۸ آبان ماه متهم دستگیر شد و ۳ آذرماه کیفرخواست صادر و هشتم آذرماه دادگاه مربوط به این پرونده برگزار شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذشته نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به خسارت ناشی از شهادت سردار سلیمانی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران برگزار شد اما تاکنون رایی در این رابطه صادر نشده است و اینکه چه زمانی رای این دادگاه صادر خواهد شد؟، گفت: شهادت این شهید عزیز در دو محور حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار گرفت. در رابطه با جنبه کیفری، با توجه به اینکه شرایط آن حوزه ارتباطات بین المللی نیز است، در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور بین الملل رسیدگی می‌شود، پرونده مورد رسیدگی واقع شده است و قرار نهایی برای این پرونده در شرف صدور است.

ستایشی ادامه داد: نسبت به اینکه وزارت خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است باید از ظرفیت‌های کنوانسیون ۱۹۷۳ برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برخوردار شویم و وزارت امور خارجه نیز نهایت تلاششان را برای بهره مندی از این ظرفیت داشتند و با حافظ منافع ایران در سوئیس مکاتباتی را انجام دارند که این اقدامات در جهت نهایی شدن موضوع و رسیدن به هدف موثر است. در رابطه با شعبه ۵۵ اقدامات درحال رسیدگی است و با توجه به حساسیت‌های موجود این اقدام با دقت و سرعت و نظارت رئیس کل دادگستری استان تهران در حال انجام است و به محض وصول نتیجه، موارد به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص برنامه های قوه قضائیه با توجه به کمبود مراکز قضائی و حجم پرونده های حقوقی اظهار کرد: نگاه ما به جذب حداکثری قضات است. بر اساس برنامه های تهیه شده ، جذب عمومی، اختصاصی و جذب اداری و قضایی و جذب ویژه برای مناطق محروم است.

وی گفت: تلاش ما این است که کمبود انسانی مسئولیت پذیر، آگاه و… را جبران کنیم که در قالب برنامه ششم این موضوع در دستور کار قرار گرفته و همچنین به دنبال رفع مالی و معیشتی همکاران ما در قوه برطرف شود. در همین راستا برای رفع مشکلات مالی همکاران ما، نقل و انتقالات قضات و فرآیند جذب قضات جلسات متعددی برگزار شده است.

ستایشی گفت: رئیس قوه قضائیه به صورت مستمر و روزانه مشکلات معیشت کارکنان و تسریع جذب نیروی انسانی را پیگیری می کند. در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده ۸۰۰ نفر قاضی جذب کنیم. ان شالله تا پایان سال جاری بخش عمده ای از این ظرفیت قانونی محقق شود. قوه قضائیه در تلاش است توجه بیشتری به قضات مخصوصا مناطق محروم داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بولتن‌های منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفت: ما متاسفیم که این اتفاق برای خبرگزاری وزین فارس رخ داد. تاکنون چیزی در ارتباط دادن بولتن‌های منتشر شده به خبرگزاری فارس دریافت نشده است. یکی از افراد شاخص این خبرگزاری اخبار را بدون صحت سنجی جمع آوری کرده‌ و همین موارد مورد تعرض واقع شده است. فردی در این زمینه مرتکب این اقدام و عمل شده و به موجب قرار صادره در بازداشت است. تحقیقات از این فرد ادامه دارد و بولتن‌ها به مجموعه سپاه پاسداران ارتباطی ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران صدور قطعنامه را سیاسی می داند و آن را کاملا رد می کند. حامیان این قطعنامه خود را حامی حقوق بشر می دانند در حالی که از ناقصان حقوق بشرند. آلمان چه چیزی دارد بگوید؟ هنوز آثار شیمیایی بر بدن جانبازان ما وجود دارد. آلمان خودش اولین ناقض حقوق بشراست و چه ادعایی دارد که از حقوق بشر حرف بزند. ستاد حقوق بشر و وزارت خارجه موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی درپاسخ به سوالی درباره مقایسه آمار پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی از شورای حل اختلاف گفت: تصمیمات متخذه در این نهادهای شبه قضایی می‌تواند در دیوان عدالت اداری می تواند مورد اعتراض واقع شود.

ستایشی اظهار کرد: میزان پرونده‌های وارده شوراهای حل اختلاف در ۶ ماهه نخست امسال ۲ میلیون ۴۳۶ هزارو ۴۸۷ فقره است که از این میزان، آنچه برآمد گزارشی که ارائه کردند، حدود ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار فقره وارده شهری بوده است و میزان وارده روستاها ۶۵ هزار و ۴۰۰ فقره بوده است. از این میزان وارده حقوقی یک میلیون و ۷۰۱ هزار و ۲۰ فقره بوده است و از این میزان ۷۳۵ هزار و ۴۶۷ فقره به پرونده های کیفری تعلق پیدا می کند.

وی افزود: ۹۸.۸ درصد حجم پرونده های وارده های ۱۴۰۱ مختومه شده است و در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ از میزان ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۶ فقره پرونده وارده حدود ۹۹.۹ درصد مختومه شده اند و این نشانه فعالیت موثر و خاضعانه نهاد خوب و موثر در تشکیلات قضایی است.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: اگر نگاهی به سرانه وارده به شعب اجرای احکام و میزان پرونده های مختومه در این شعب داشته باشیم، در بازه های زمانی مورد بحث جملگی دلالت بر فعالیت موثر این مجموعه است، اما یک نکته جالب میزان پرونده هایی است که منجر به صلح و سازش می شود.

وی افزود: در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ از میزان ۱ میلیون و ۶۲۹ هزارو ۷۵۲ فقره پرونده قابل سازش، ۴۲.۳۱درصد منتهی به صلح و سازش شده است. در ۶ ماهه ۱۴۰۰ این رقم ۳۸.۲۵ درصد در پرونده های قابل سازش بوده است و با ملاحظه دقیق متوجه می شوید میزان سازش، علیرغم افزایش پرونده ها افزایش یافته است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: میزان پرونده های قابل سازش یک میلیون و ۴۷۷ هزارو ۷۲۶ فقره بوده است. پرونده های حقوقی و کیفری آمارهای دیگری دارند و آمار شعب رسیدگی کننده کمتر شده و چابک سازی شده است و موجودی اول دوره نسبت به مدت مشابه گذشته کمتر شده است و مصالحه ها ۲۲ درصد افزایش یافته است و وارده ها ۹ درصد صعودی بوده و افزایش داشته و مختومه ها ۸ درصد افزایش داشته است. این آمار بیانگر این است که مجموعه های شورای حل اختلاف موفق عمل کرده اند.

ستایشی افزود: اعتراض به رای هیئت های طرح اختلاف اداره کار و امور اجتماعی که در دیوان عدالت اداری که فراوانی وارده آن در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱ هزار و ۶۶۳ فقره بوده است و ۳۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و اعتراض به آرای قطعی هیات تشخیص، ۴ هزار و ۷۴۶ فقره بوده است و نسبت به سال قبل هفت درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: اعتراض به رای قطعی هیئت تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیز ۳ هزار ۷۷۰ فقره بوده که ۳۱ درصد رشد داشته و در مجموع با ۳۱ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا