خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش مراسم 16 آذر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران

دبیر انجمن: دانشگاه علیرغم فشارهای امنیتی شانه‌به‌شانه‌ی مردم ایستاده است

مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌ پزشکی تهران به مناسبت روز دانشجو ساعت ۲ بعدازظهر امروز چهارشنبه در حالی در سالن چمران دانشکده‌ی فنی پردیس مرکزی شروع شد که اطراف دانشگاه نیروهای امنیتی مقابل یا در کنار درهای ورودی مستقر شده بودند. ورود به دانشگاه با همان سختگیری‌ای که در این چند وقت اخیر اعمال شده بود صورت می‌گرفت و صبح امروز حتی سختگیرانه‌تر هم بود.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، به گفته‌ی دانشجویان پیش از این برنامه تجمعاتی در سطح دانشگاه، مقابل دانشکده‌ی فنی و هنرهای زیبا، نیز شکل گرفته که با برخورد تند نیروهای حراست و افرادی با لباس حراست مواجه شده است. دودستگی میان نیروهای حراست در برخورد با دانشجویان نیز نکته‌ی عجیب این برخوردها بود. طبق اظهارات یکی از دانشجویان یکی از افراد حاضر در تجمع مقابل هنرهای زیبا بازداشت شده است. در اثر این برخوردها هیچ یک از این تجمعات عملا شکل نگرفت.

ورود به سالن چمران باتوجه به جمعیت زیادی که در سالن حاضر شده بودند باز هم آسان نبود و به مرور دسته‌دسته دانشجویان را و تنها از در پایینی به سالن راه می‌دادند. صندلی‌ها پر شده بودند و عده‌ای در راهروها یا مقابل سن روی زمین نشسته بودند. مهم‌ترین مهمان این برنامه پدر و مادر یکی از دانشجویان بازداشتی به نام محمد شکرخدا بود.

قایق‌های کاغذی سیاه رنگی با لکه‌های سرخ به یاد کیان پیرفلک و تصویر درگذشتگان اعتراضات اخیر و نیز اعتراض‌های سال‌های گذشته روی سن جلب توجه می‌کرد. نوشته‌ها و تصویرهای روی دست حاضرین سالن عبارت بودند از «نه به آدم‌ربایی»، «میزان، خشم ملت است»، «کرد و بلوچ، آذری * آزادی و برابری»، تصویر مهسا امینی و … .

خبرنگار انصاف نیوز از ساعت 14:25 توانست وارد سالن شهید چمران شود.

ساعت 14:25، سالن چمران دانشکده‌ی فنی پردیس مرکزی

در آغاز برنامه دانشجویان سرودها و شعارهایی را اجرا کردند. مجری برنامه، سیدکیان بنی‌هاشمی، متن مقدمه‌ی مراسم را با جمله‌ی معروف کیان پیرفلک شروع کرد «به نام خدای رنگین‌کمان». بعد از قرائت متن، حاضران در سالن به احترام کلمه‌ی آزادی در سکوت ایستادند درحالیکه دست‌هایشان را نیز با دستبندهای سیاه زن، زندگی، آزادی با علامت آزادی برافراشته بودند.

فیلم اصلی برنامه پخش شد. در فیلم به سیر اعتراضات مردمی در سال‌های اخیر اشاره شده بود از جمله صدای فریاد زن خوزستانی «مظاهرات سلمیه»، کشاورزان اصفهانی، برخورد گشت ارشاد با زنی که فریاد می‌زد «دخترم مریضه» و زدوخوردهایی که این اواخر در دانشگاه اتفاق افتاده بود. جمعیت حاضر در سالن به قسمت‌های مختلف این فیلم با شعار واکنش نشان می‌دادند. اشک در چشم‌های بعضی از حاضرین حلقه زده بود و متاثر شده بودند. شعارهای دانشجویان هم‌صدا با مردمی بود که در این سه ماه در خیابان حضور داشتند؛ شعارها همان شعارها بود از جمله زن، زندگی، آزادی ، قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان و یا فریاد متوالی کلمه‌ی آزادی. صدای عده‌ی قلیلی که شعارهای رادیکال می‌دادند در میان صدای جمعیت اصلی شنیده نمی‌شد.

آهنگ «سرود زندگی» مهدی یراحی بعد از غم جاری در صحنه‌های فیلم، انگار جان تازه‌ای به سالن بخشید و دانشجویان ایستاده با دست‌هایی برافراشته این سرود را همخوانی کردند.

مجری برنامه اعلام کرد پدر و مادر یکی از دانشجویان بازداشتی، محمد شکرخدا، بین مهمان‌ها در ردیف اول نشسته‌اند. همه‌ی حاضرین در سالن به احترامشان ایستادند، دست زدند و شعار دادند که «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد». آنها نیز رو به جمعیت حاضر در سالن ایستادند و ادای احترام کردند.

بین مهمان‌ها در ردیف اول افراد دیگری نیز حاضر بودند از جمله خانم الهه کولایی، کارن ابراهیم نیا، دکتر بقایی، حسام‌الدین علامه و عده‌ای دیگر که یا جزو اساتید بودند و یا از اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران.

سخنران برنامه کیومرث اشتریان، استاد دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی، بود. آقای اشتریان صحبت‌های خود را با اشاره به متنی که مجری برنامه خواند از یک پرسش شروع کرد «پرسش مهمی فراروی جنبش دانشجویی است و آن هم این است که این «ما» که در حرف‌های ابتدایی مجری شما نیز آورده شد کیست؟» و ابراز خرسندی کرد که در صدای این جمع و شعارهایشان و میان صداهای مردم شعارهای واگرایانه یا نفوذ خارجی وجود ندارد.

اشتری به سیر جنبش دانشجویی و گرایش‌هایی که داشته است نیز اشاره کرد از جمله اینکه به گرایش اصلاح‌طلبانه‌ی جنبش دانشجویی اشاره کرد که با فریاد دانشجویان حاضر در سالن مواجه شد «دیگه (چنین گرایشی) نداریم». آقای اشتری در پاسخ گفت نمی‌توانید گذشته‌ی خود را انکار کنید؛ گرایش مذهبی داشته‌اید، گرایش اصلاح‌طلبانه داشته‌اید و… . او هم‌چنین به وظیفه‌ی قدرت سیاسی اشاره کرد که باید راه را برای تساهل و تسامح باز کند و وظیفه‌ی «ما» را نیز تلاش برای فضای گفتگوی اجتماعی عنوان کرد. باتوجه به فضای هیجان‌زده‌ی سالن که هر جمله‌ی او را پاسخ می‌دادند حرف‌های خود را کوتاه کرد و گفت می‌خواستم روضه‌ای طولانی بخوانم اما جو حاکم در سالن پذیرا نیست.

سرود سوگندنامه که منسوب به جنبش سبز است تغییراتی در متن متناسب با اعتراضات اخیر کشور کرده بود، در سالن با همراهی حاضرین پخش شد.

دانشجویان همچنان فریاد می‌زدند و شعار می‌دادند «تا حرف حق رو گفتیم * صدای تیر شنفتیم»، «رهایی حق ماست * قدرت ما جمع ماست»، «به من نگو فتنه‌گر * فتنه تویی […]»، «نه پادگان، نه بنگاه، درود بر دانشگاه»، «کرد و بلوچ، آذری * آزادی و برابری» و… . اینبار هم عده‌ی بسیار قلیلی شعارهای رادیکال دادند که با خواهش مجری متوقف شدند.

دبیر انجمن اسلامی، سیداحسان هاشمی، بیانیه 16 آذر را خواند. متن بیانیه به انواع مسائل و مشکلات کشور در این سال‌ها، اهمیت ظلم‌ستیزی و مبارزه با ظالم، درصد پایین مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و درنتیجه مقبولیت اندک آن نزد آحاد مردم و ریزش حتی همان عده‌ی اندک و نادیده انگاشتن حقوق نیمی از ملت یعنی زنان اشاره داشت و نام مهسا امینی را در این مورد مثال زد.

در این متن هم‌چنین دعوت به مذاکره و گفتگو از سوی حاکمیت را در تضاد با بازتولید خشونتی دانسته شده که در خیابان و دانشگاه اعمال می‌شود. سید احسان هاشمی به شیوه‌نامه‌ی جدید دانشگاه و همدستی دانشگاه با نهادهای امنیتی در برخورد با دانشجویان نیز اشاره کرد. دبیر انجمن اسلامی گفت: دانشگاه علیرغم فشارهای امنیتی شانه به شانه‌ی ملت ایستاده است.

در حین قرائت بیانیه نیز دانشجویان با شعار واکنش نشان می‌دادند: «توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد * به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد» و…

در پایان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی از همه‌ی حاضرین تشکر کرد و بابت محدودیت‌ها از دانشجویان عذرخواهی کرد و آن‌ها را حاصل ملاحظات بالاجبار دانست.

آهنگ دیگری از مهدی یراحی، خواننده‌ی معروف این ایام، پخش شد.

دانشجویان شعار می‌دادند «محمد شکرخدا آزاد باید گردد». چشم‌های مادر محمدشکرخدا خیس شده بود.

به گزارش انصاف نیوز، یکی از دانشجویان بدون هماهنگی روی سن رفت و می‌گفت «دوستان! این مراسم نباید باعث تخلیه‌ی انرژی ما شود. ما نباید هدفمان را فراموش کنیم». انتظامات سالن از او خواستند به حرف‌های خود ادامه ندهد.

یکی از دختران حاضر در سالن نیز بدون هماهنگی بالای سن رفت و پایین موهای خود را قیچی کرد که با واکنش سریع انتظامات سالن مواجه شد.

با پایان برنامه تعدادی از دانشجویان قبل از خروج از سالن تک به تک نزد خانواده‌ی محمد شکرخدا می‌رفتند؛ آن‌ها را در آغوش می‌کشیدند و ابراز همدردی می‌کردند.

بیرون از دانشکده‌ی فنی گروه‌گروه دانشجویان ایستاده یا نشسته بودند. حضور نیروهای حراست دانشگاه نیز پررنگ بود. یکی از آنها نیز با موتور در دانشگاه گشت می‌زد.

در خیابان قدس بسته بود و خروج فقط از در خیابان 16 آذر ممکن بود. طبق روایت یکی از دانشجویان، در نزدیکی حصار خیابان 16 آذر چیزی از بیرون از دانشگاه به سمت یکی از دانشجویان پرتاب شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جای شعار مرگ بر اغتشاشگر خائن خالی بود . اعتراض مسالمت آمیز و قانونی هست اما اغتشاش به نیت براندازی باید محکوم گردد . اگر کسی اغتشاش کرد یا خیانت چه دانشجو باشد و چه نماینده مجلس یا هر ارکانی از جامعه باید برخورد و بازداشت شود . متاسفم برای دانشجوی بی بصیرت که به جای کسب علم و بیان حقیقت شعار حمایت از یک اغتشاشگر مجرم را باید سر بدهد . متاسفم برای خبرنگاری که با ذوق این مراسم را بازتاب میدهد . متاسفم که در جامعه ای زندگی میکنم که نخبه نماهای آن به جای برخورد با اغتشاشگران مجرم از آن حمایت میکنند . متاسفم از کوتاهی برخورد وزارت علوم که به جای اخراج چنین مجرم هایی مماشات میکنند تا از امکانات مملکت استفاده کرده و بزرگ شوند و همانند آن پزشک قاتل شهید عجمیان به جای خدمت به مردم دست به قتل مردم بزنند . صد تاسف برای این انسان نماها

    28
    28
    1. دقیقا صحیح میفرمایید کشور ما همیشه آماج کیته توزی های وطن فروشان بی لیاقت مزدور آمریکا بوده
      ننگ به نخبه هاودانشجوهای کوردل که حق را نمی بینند وبرای مرگ تروریست هامی گریند وشهادت وبه خون غلتیدن ماموران حافظ نظم وامنیت و کشتاربسیجی های جان برکف را نادیده می انگارند

      1
      1
  2. دانشجو بی فرهنگ که به سخنرانی استاد دانشگاه تهران، استاد مدعو مراسم، ارزشی قائل نیست، نشانگر چیست؟ خودخواهی، بی تربیتی، بیسوادی، احمقی، نادانی، بی هویتی، بی کفایتی، بی شخصیتی، هوسبازی، دیکتاتوری،… و در یک کلمه دانشجونما بودن!!!

    25
    16
  3. این گزارش به شکل گل درشت و ناشیانه، بسیار جانبدارانه و یکسویه بود
    لا اقل اسم نویسنده را ذکر می کردید تا برای گرفتن اقامت و‌گرین کارت مشکل نداشته باشد‌.

    22
    18
    1. بچه جان همه جای دنیا تبعید میکنن و ایران ممنوع خروج.امثالی مثل تو با این افکار که نظر خودت رو فقط قبول داری این جهنم رو درست کردن

      18
      9
  4. بلا به دور به هر چیزی میبرد این جمع تا جمع دانشجویان هیز تویی هرزه تویی یعنی چه اگر هیز نیستند با پوشش قانونی مشکلی ندارند اگر هرز نیستند چهارچوب را میتوانند تحمل کنند و پافشاری بر برهنگی و مختلط شدنشان چه مرگی است متاسفانه از هیز و هرزه رد کردند راست میگویند مریض شهوت و خواسته دل هستند تا مریض علم و ادب . در تاریخ هر چه نخبه بود در ادب و فرهنگ و ایمان نمونه بود که در تاریخ شد بو علی و خیام . حالا همه چیز ررای این دانشجویان مهم است به غیر از علم از اینها جز تفاله شدن امیدی نیست تفاله هایی که فردا ارباب رجوع را هم فحش میدهند هم میزنند هم تعرض میکنند .

    22
    18
  5. اغتشاشات حیوان منشانه را اعتراض مینامید؟؟؟یعنی نیرو های امنیتی سرکوبگر بودند ؟؟؟پس تخریب اموال عمومی و حمله با اسلحه چه بود؟؟؟ننگ بر شما

    23
    18
  6. اسم انجمن را اشتباه نوشته اید. این غاصبان انجمن اسلامی را به انجمن ضد اسلامی تبدیل کرده اند.

    18
    5
  7. یعنی چی که با وجود فشار های امنیتی داشنگاه کنار مردم است؟
    این مردمی که شما میگید کی هستن دقیقا ؟
    ما این وسط چی هستیم ؟
    چرا فکر می کنید اکثریتید ؟
    چرا فکر می کنید مردم فقط شمائید ؟
    چرا فقط کیان پیر فلک ؟
    مگه آرشام و علی اصغر هم مظلومانه شهید نشدند ؟
    دانشجویی که بازداشت شده حتما نظم و امنیت رو بر هم زده وگرنه بازداشت نمی شد.
    ما نمی خوایم به خاطر بچه بازی چهار نفر امنیتمون رو از دست بدیم و کسانی مثل علی اضعر و آرشام فدای مسخره بازی یه عده بی عقل بشن
    شما مطمئنین اسم خبرگزاریتون انصاف نیوز هست ؟

    23
    16
    1. چقدر صحبتهای دانشجوهاش چندش آور بود !کی هستن‌اینها!، دانشجوهستن ؟! دانشجو واینقدر بیسواد ، تمام‌چیزهایی که‌گفتن‌اصلا وجود خارجی ندارن ، روی چیزیکه نیست اینقدر پلاکارد وجیغ جیغ ! اول برید حقایق رو بفهمید بعد در رابطه با او‌ بحث‌ کنید ، چرا تو اینهمه کشته شدن رو‌ پیر فلک‌ گیر کردید ! آدم ربایی کجاست ؟ مجرم رو‌ باید‌گرفت ، همه جای دنیا همینه ، چون بیش از قد و قواره ی این نادونها نظام‌ بهشون بها داده دست و پاشونو گم‌ کردن از صحبتهای کاملا بی معنی اینها معلومه‌ که اصلا به واقعیت مملکتشون واقف نیستن ، روی ی مشت‌ چرت و چولایی که شبکه های ماهواره معاند و… در تخیلاتشون‌ میسازن‌ و میدن بیرون و میزارن تو مخ این خنگا ، قضاوت میکنن ، اینا بعد اینهمه صبوری ی چیزی دلشون‌ میخواد ، آدم بیاد ی چوب بگیره اینقدر این‌ حیف نونها رو‌ بزنه ، اینقدر بزنه تا بفهمن ، توی گاو‌ و چند گاوتر از خودتون‌، همه ی مردم‌ نیستید … زیادی به اینها رو‌ دادن ، اینا آدمهایی نیستن که باهاشون‌ گفتمان بزارید اینا جاشون تو‌ گاو‌ طویله ست ،البته به‌گاو‌ توهین شده ، از گاوها عذر خواهی میکنم احتمالا نمره خریدن اومدن‌دانشگاه… چیزی بارشون‌ نیست … . ببخشید اگه توهین شد ( به‌گاوها ) احترام‌بهتری پیدا نکردم بزارم …

  8. آن کس که خوابیده است را میتوان بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده است نه !! ننگ بر شما که خود را به خواب زده اید و واقعیت تلخ مان را نمی‌بینید

    3
    1
  9. مردم از ناکارآمدی وفساد وفقر وتورم و..جانشان به لب رسیدا واز آزمودنهای اعتراض قانونی هم نتیج سرکوب گرفته اندودفاع در حد سنگ و…حق مردم است وتحمل وعقب نشینی وتحمل خسارت جانی ومالی حق حکومت وبرایش استخدام شده وپول میگیرندقرار است حقوق میگیرند از مردم ولوبقول تندروهااغتشاشگردفاع کنند

  10. خدالعنت کند اغتشاشگران وبرهم زنندگان نظم عمومی را که اینچنین بادغل کاری و مظلوم نمایی وادعای واهی حمایت وایستادن کنارمردم ، به جان بسیجی ها وماموران امنیت می افتند وبابی رحمی واستخدام اراذل واوباش به کشته سازی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول می شوند.البته به کوری چشم دجال اسرائیلی هاوحامیانشون به زودی پول های عربستان که دراین راه قراربودبه سقوط نظام عزیزمون منجربشه درراه بازسازی خرابه های تل آویو و ریاض صرف میشه انشالله پیروزی حق علیه باطل زنده بادایران وایرانی وطن پرست و مرده باد هروطن فروش بی لیاقت

  11. چه متن بی ریشه ای و مزدورانه ای. نمیرد از این همه تناقض. از سوی دیگر متاسفانه چقدر سطح تحلیلهای بعضی از دانشجویان از وضعیت موجود کشور پایین آمده ، واقعا در این حد درکشون کم شده جای تاسف داره.

  12. شما اون قدر کوته فکری که به یه نفر که موهاش پیداست میگی هرزه بعد توی بی‌شعور تو انتخابات دفاع میکنی از این دوستان و منتظر رای اونا هستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا