خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد مشاور سابق روحانی از دیپلماسی ایران: عربستان را ببینید

مشاور سابق روحانی در حوزه‌ی سیاسی، با اشاره به سفر در حال انجام رئیس جمهور چین به عربستان، به «سردرگمی استراتژیک در سیاست خارجی» ایران انتقاد کرد.

به گزارش انصاف نیوز، آقای حمید ابوطالبی در صفحه‌ی شخصی خود نوشت:

قبلا در خصوص «سردرگمی استراتژیک در سیاست خارجی» فراوان نوشته‌ام؛ اینکه تک‌بعدی کردن روابط خارجی و تبدیل آن به عاملی برای دشمنی با کشورها، نه تنها مفید نیست، بلکه سبب گریز دیگر کشورها و نابسامانی و بحران در سیاست خارجی و از بین رفتن منافع ملی کشور و خودفریبی و خودبرتر پنداری می‌شود.

سفر در حال انجام رئیس جمهور چین به عربستان و تفاهمات آن، درستی این رویکرد و نادرستی «شعارباوری» را نشان داد:

اینکه ایران قصد داشت با چین، «مقاومت فعال» تشکیل داده، آنرا روابط استراتژیک خوانده، و چین را به مبارزه با آمریکا و اسرائیل بکشاند؛ آنچه چین نه تنها نمی‌خواست، بلکه از آن گریزان هم بود؛

اینکه عربستان تصمیم گرفته است تا منافع ملی خود را – پس از تحریم‌های وسیع علیه روسیه – با چین تامین کرده، اقتصادش را با آن کشور پویا نموده، توسعه و پیشرفتش را با تکنولوژی آن رقم زده، و روابطش با غرب و اسرائیل را به وسیلهٔ آن گسترش دهد، آنچه چین هم به آن مایل است؛

و سرانجام اینکه چین هم توسعه روابط با عربستان و جهان عرب را برای رشد اقتصادی و گسترش نفوذش در جهان، توسعهٔ طرح‌های جاه‌طلبانه انرژی‌اش، و تبدیل آن به عاملی برای بازگشت به روابط قبلی خود با آمریکا می‌خواهد، آنچه که اعراب هم با آن مخالف نبوده ولی آمریکا نسبت به آن محتاط است.

بر این مبنا، شی‌جین‌پینگ سفر خود به ریاض را «سفری پیشرو» برای «گشودن عصری جدید در روابط چین با عربستان و جهان عرب» خواند، و گفت که می‌خواهد «نشست‌های سه‌گانه چین با عربستان، سران جهان عرب، و سران کشورهای خلیج فارس را به نقطهٔ عطفی تاریخی در روابط چین با اعراب» تبدیل نماید.

آنگاه عربستان را «قدرتی مهم در جهان چندقطبی» خواند، و با آن ۳۴ توافق سرمایه‌گذاری در انرژی سبز، سرویس‌های ابری، اینترنت پرسرعت 5G، حمل و نقل، انرژی خورشیدی و هیدروژنی، صنایع دارویی، ساختمانی، و… به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا نمود؛ و البته از دخالت در امور داخلی یکدیگر نیز پرهیز کردند!

عربستان هم مسیر تفاهم خود با اسرائیل را رو به رشد خواند! و طرفین «توافقنامه همکاری جامع استراتژیک» و «توافقنامه هماهنگی برنامه توسعه ۲۰۳۰ عربستان، با طرح کمربند و جاده چین» را امضا کردند؛ تا نشان دهند روابط را برای تامین منافع ملی خود می‌خواهند، نه مقابله و نزاع با دیگر کشورها!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اون قدر علیه روابط با چین تبلیغ کردند که حتی سیاستمداران انقلابی هم دچار تردید شدند و روابط به کندی پیش رفت. اون دولتی که ۲ سال برای چین سفیر تعیین نکرد از همه بیشتر مقصر بود.

    2
    1
    1. یعنی تمام مشکل نداشتن سفیر در چین بود؟! خب حالا که دولت انقلابی سفیر تعیین کرده چرا چین به سمت عربستان غش کرده؟!
      راستی دلار ۳۷ هزارتومانی هم جزء دستاوردهای پیمان شانگهای هست یا نه؟!

  2. مگر شاه ایران با شوروی روابط برقرار نکرد در اوج روابط با آمریکا و امتیاز ذوب آهن رو نگرفت.هماهنگی غربگرایان داخل و خارج و تغییر رویکردکل مجلات غربی مثل گاردین و فرانس پرس و نیز اغتشاشات و واتس آپ و غیره و ایرانیان مقیم خارج که برخی با اجبار هم میان دیده میشه این نشون از دستور و هماهنگی برای یک پروژه است که صد درصد مثل دشمن عمل میکنن اونوقت روزنامه های داخلی وسلبریتیها چه کار میکنن.رویکرد دشمنی پاسخی مثل همون رو احتیاج داره اگر غیرتی و وفاداریی باشه.روز فیدل کاسترو با هواپیماش از شوروی از روی شهرهای ایران بدون اجازه ایران رد میشد و کسی خبر دار نمیشد اونوقت الان پهپادهای ایران آسمان شوروی رو در تصرف گرفتن این دو موقعیت با هم قابل قیاسه دامنه دید چقدر کوچیکه.رییس جمهور سابق انتظار داشت آب خوردن هم به غربیها وصل کنه این هم مشاورشه

  3. اتفاقی نیافتاده. چین دست از استثمار و استعمار ایران برداشته و دیگه نمی خواد نیروی نظامی به ایران بفرسته و و خدا رو شکر مسئولین موفق نشدند کشور رو به چین بفرشن. چند رفته سراغ عربستان. باید خدا رو شاکر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا