خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجازاتِ محاربی که مرتکب قتل نشده چیست؟

آیت‌الله سروش محلاتی، استاد حوزه دیدگاه بعضی از علمای شناخته‌شده و مراجع تقلید پیرامون موضوع «محاربه» را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده که در پی می‌آید:

آيت الله خویی: اگر با اسلحه کشیدن فقط موجب ترس مردم شده باشد، نفی بلد می‌شود و اگر آسیبی به کسی رسانده باشد، ابتدا در حد همان جراحت قصاص می‌شود و سپس تبعید می‌گردد.(تکمله المنهاج/ص۵۱)

آيت الله وحید خراسانی و بسیاری از شاگردان ایشان هم همین فتوی را دارند.

آیت الله بهجت: اگر محاربت نمود و عملی دیگر – قتل یا اخذ مال – انجام نداد نفی بلد می‌شود و در صورتی که مجروح کرده باشد، قصاص جراحت یا دیه آن، افزوده می‌شود.(جامع المسائل/ ج۵، ص۳۲۹)

امام خمینی نیز با توجه به اضطراب فتاوا و روایات در این باره، تبعید را اولی می‌داند. ایشان در تحریر الوسیله می‌گوید:
مسئله۵) ‌‏در این حد، بنابر اقوی حاکم بین قتل و مصلوب کردن و قطع به طور مخالف‌‎ ‌‏و نفی بلد، مخیّر است و بعید نیست که برای حاکم بهتر باشد که جنایت را ملاحظه کند و‌‎ ‌‏آنچه که مناسب آن است، اختیار نماید. پس:
اگر کشته است، حاکم، قتل یا مصلوب نمودن‌‎ ‌‏را اختیار کند.
اگر مال را برداشته است قطع را اختیار نماید.
اگر شمشیر کشیده و فقط‌‎ ‌‏ترسانده است، نفی بلد را اختیار کند.
و تحقیقاً کلمات فقها و روایات مضطرب است و‌‎ ‌‏بهتر همان است که ما ذکر کردیم.
متن تحریرالوسیله چنین است:
«(مسألة۵): الأقوی فی الحدّ تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع ‌‎مخالفاً و النفی و لایبعد أن یکون الأولی له أن یلاحظ الجنایة و یختار ما ‌‏یناسبها، فلو قتل اختار القتل أو الصلب، ولو أخذ المال اختار القطع، ولو شهر السیف وأخاف فقط اختار النفی و قد اضطربت کلمات الفقهاء و الروایات و الأولی ما ذکرنا.‏»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. حاج محمود کریمی طرف بهش فحاشی می‌کنه ادامه مسیر دوباره طرف ول کن نبوده برای حفظ جون خودش و خانواده اش طرف ترسونده این با کار این بنده خدا که من اصلا راضی به اعدامش نبودم داستان چیز دیگه بوده که همه میدونن ولی یه جوون هموطن بوده ایکاش بساط این داستان انگلیسی سعودی زودتر جمع بشه

      6
      6
  1. این طور نیست من در تفسیر المیزان یک روایت دیدم که مجازات قطاع الطریق اعدام هست. کسی که با سلاح سر راه مردم می ایستد قطعا باید اعدام شود.

    9
    63
    1. درمورود جان یک انسان صحبت می کنی فقط یک دم تامل کن تعصب را بزار کنار از علمادین که بیشتر نمی دونی

      34
      5
    2. کسانی که میخوان لطمه به نظام وارد کنند اینطور نگن چی بگن؟!
      به قصد کشتن زده، فقط اون بنده خدا نمرده،
      فقط قمه نکشیده. تهدید و ارعاب کرده. یک نفر رو هم با قمه زده…

      6
      35
    3. سلام ،بنظر من این جور تفکرات ،همون تفکر داعش و طالبان هست
      اگه واقعاً به خدا اعتقاد دارین یکم فکر کنید……
      التماس تفکر

  2. سلام.

    فعلا‌که‌کشور‌ایران‌.از‌ازدیاد‌فساد
    ظلم.در‌حال‌مرگ‌خاموش‌فرو رفته.
    خواب اصحاب کهف دوران دوم.

    اصحاب کهف دوران اول در حال بیدار شدن هستند.

    31
    3
    1. چقدر فیلم اصحاب کهف را دیده ای وچقدر معلومات عهد حجری داری در افتادن با نظام هزینه خود را دارد. پس اعدام شکاری و امثال وی اعدام غربگدایان بی ثمر جامعه را نشانه رفته شاید هم یه عده فریب خورده تغییر مسیر دهند خود این فرد به لحاظ مشکلات روحی از ناحیه مصرف انواع مواد صنعتی بوده وخود اظهاری میکند از زمان اعتیاد شدید میخواسته به طریقی به زندگی بی ثمر خود پایان دهد دو بار هم امتحان کرده ولی بار سوم میخواسته با آرتیس بازی تحت هدایت غربگدایان معدم گردد وبرود آن جهان دیگر را لمس کند حالا این چه ربطی به اصحاب کهف دارد باید بگویی به اصحاب غربگدایان ربط داشته ِ دو ریالیت افتاد

  3. مولوی‌عبدالحمیدخائن به نظام وانقلاب‌ورهبری می‌باشد.ارمزدوران عربستان وداعش دفاع میکند
    شماهم‌ازطیف اوبوده‌ونظرات‌اکثریت مردم‌شیعه‌وسنی را پخش نمیکنید..متاسفم

    7
    44
  4. روایات تفسیری یعنی روایاتی که در تفاسیر آمده ، مبنای فقهی فقها و مبنای صدور فتوا نیست. مبنای صدور فتوای فقها کتاب خدا، روایات صحیحه و بسیاری از عناصر دیگر است که با بررسی عمیق فقیه انجام می شود

    2
    1
  5. این بحث هافقهی وتخصصی است وطرح ان بایددرمحافل فنی وفقهی صورت بگیردتریبون عمومی کردن ان اشتباه ومشوش کردن ذهن مردم نتیجه اش می شود

    8
    4
    1. یعنی خودت یک پا مرجعی و فتواهای همه علما در این مورد غلط است و فقط تو با قاضی که بر خلاف قوانین عرفی و شرعی و مدنی به راحتی حکم به اعدام می دهند درست می گید.!!!!!!!!

      5
      1
  6. محارب که دست به اسلحه میشه باید اعدام بشه
    اینجوری هر ننه قمری فردا با اسلحه میاد تو شهر میگرده
    تازه باید قبل اعدام دیه ضرب و جرح رو هم ازشون بگیرن

  7. نکنید تو رو خدا اعدام چرا بیچاره ها جو گیر شدن اشتباه کردن به خدا با این کار اعدام مردمو از خودتون دور میکنید راستش من دلم برای مادرش سوخت اخه بچه بزرگ کردن سخته حالم خیلی بده از دیشب تا حالا فقط گریه کردم جوانای کشور رو نکشید بابا بیاین ی مکانی درست کتید و اعتراضا رو گوش کنید همه که نمیخوان بی حجاب بشن من خودم یکی زیر خط فقرم و به گرونی اعتراض دارم

  8. عجب روزگاری شده همه ملت با دردو فقر دست پا میزنند بجای تحلیل نظریات متعدد فقها چرا سوال نمیشود فقها در مبحث فقر زدائی خودشان چکار کرده اند؟ …

  9. ملتی که کمرش زیربارفقرشکسته قدرت قیام نخواهدداشت(آیت الله جوادی آملی) پس سواران برمرکب قدرت وحکومت نگران هیچ چیز نباشندباهمین فرمان به جلو.
    علی برکت الله

    8
    1
  10. کاش کسانی که از اعدام محسن شکاری ناراحتن فریاد شون رو به مسوبان اصلی یعنی شبکه های خارجی که مردم رو تحریک می کنن بزنن

    2
    6
  11. یعنی خودت یک پا مرجعی و فتواهای همه علما در این مورد غلط است و فقط تو با قاضی که بر خلاف قوانین عرفی و شرعی و مدنی به راحتی حکم به اعدام می دهند درس می گید.

  12. یعنی خودت یک پا مرجعی و فتواهای همه علما در این مورد غلط است و فقط تو با قاضی که بر خلاف قوانین عرفی و شرعی و مدنی به راحتی حکم به اعدام می دهند درست می گید.!!!!!!!!

    2
    1
  13. دروغ نگو .بنده خدا ازحاج محمودعذرخواهی هم کرده بوداماایشون اون بنده خداراتهدیدبه قتل کرده واسلحه کشیده وشلیک هم کرده.ازاین واضحتر؟

    1
    2
  14. بااین توجیه توپس کاش کسانی هم که ازکشته شدن فلسطینیهاناراحتند فریادشون روبه کسانی بزنند که آنهاراتحریک به درگیری بااسراییلی هامیکنند.

  15. وقتی در مورد این مسایل قانون کامل وجود دارد نمیدانم چرا به سمت فتوای میبرند موضوع را ؟چه دسیسه ایی در این امر هست خدا داند.و از همه مهمتر عزیزانی که با سواد هستند در این دام بزرگ می افتند جای تعمل دارد .تفسیر به رای و نظر شخصی و احساسی نفرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا