خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پکن با دادن بیانیه مشترک با ریاض به تهران پشت کرد؟

امروز در پایان نشست سران عربستان و چین بیانیه مشترکی صادر شد. در این بیانیه، طرفین توافقات پیرامون توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی، انرژی، آموزشی و فرهنگی را ذکر کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در این بیانیه که خبرگزاری رسمی دولت عربستان(واس) متن کامل آن را منتشر کرده، آمده است: دو طرف بر اهمیت تداوم اولویت دادن به روابط عربستان و چین در روابط خارجی خود و ایجاد الگوی همکاری، همبستگی، سود متقابل و رابطه برد-برد برای کشورهای در حال توسعه تاکید کردند.

دو طرف مجدداً اعلام کردند که به حمایت مستمر از منافع اصلی یکدیگر و حمایت از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی ادامه می‌دهند. طرف سعودی بار دیگر بر پایبندی به اصل چین واحد تاکید کرد. طرف چینی نیز به نوبه خود حمایت خود را از عربستان در حفظ امنیت و ثبات آن اعلام کرد و مخالفت قاطع خود را با هرگونه اقدامی که در امور داخلی پادشاهی عربستان سعودی مداخله کند، اظهار داشت و با هرگونه حمله ای که غیرنظامیان، زیرساخت ها، سرزمین و منافع عربستان را هدف قرار دهد اعلام مخالفت کرد.


در زمینه سیاسی، در رابطه با موضوع ایران، دو طرف بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران توافق کردند و دو طرف از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و رژیم عدم اشاعه را حفظ کند و بر لزوم احترام به اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

در رابطه با بحران یمن، دو طرف بر حمایت کامل خود از تلاش ها برای دستیابی به راه حل سیاسی تاکید کردند. طرف چینی از ابتکار عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ در یمن و تلاش‌ها و ابتکارات متعدد این کشور با هدف تشویق گفت‌وگو بین طرف‌های یمنی قدردانی کرد و دو طرف همچنین اهمیت حمایت از شورای رهبری ریاست‌جمهوری در جمهوری یمن را خاطرنشان کردند.

آنها همچنین بر اهمیت تعهد حوثی ها به آتش بس، همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و مشارکت جدی با ابتکارات و تلاش های صلح برای دستیابی به یک راه حل سیاسی دائمی و جامع برای بحران یمن تاکید کردند. طرف چینی از کمک های بشردوستانه، امدادی و توسعه ای عربستان سعودی به مردم یمن از طریق مرکز امداد و اقدامات بشردوستانه ملک سلمان و برنامه عربستان برای توسعه و بازسازی یمن قدردانی کرد.

در حوزه انرژی دو طرف تاکید کردند که تقویت همکاری های خود در این زمینه، یک مشارکت راهبردی مهم است. دو طرف با اشاره به حجم مبادلات نفتی فی مابین و پایه های خوب همکاری ها به دلیل منابع نفتی فراوان عربستان و بازار وسیع چین، توسعه و تحکیم همکاری های فی مابین در زمینه نفت را منطبق بر منافع مشترک دانستند.

جمهوری خلق چین از نقش عربستان در حمایت از تعادل و ثبات بازارهای جهانی نفت به عنوان صادرکننده قابل اعتماد عمده نفت خام به چین استقبال کرد و دو طرف بر سر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بخش پتروشیمی، توسعه پروژه‌های مربوط به فناوری‌های تبدیل نفت به پتروشیمی و افزایش همکاری‌های مشترک در تعدادی از زمینه‌ها و پروژه‌ها از جمله برق، انرژی خورشیدی، انرژی بادی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر توافق کردند. همچنین عربستان و چین خواستار ارتقای همکاری در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری در توسعه فناوری‌های مدرن مانند مصنوعی هوش و نوآوری در بخش انرژی شدند.

آنها همچنین بر اهمیت تعمیق همکاری مشترک در طرح‌های “کمربند و جاده” تاکید کردند و از پیوستن نهادهای مرتبط سعودی و سرمایه‌گذاری‌های مختلف در چارچوب این طرح استقبال کردند.

همچنین ارتقای موقعیت عربستان به عنوان مرکز منطقه ای برای شرکت های چینی برای تولید و صادرات محصولات بخش انرژی، علاوه بر سرمایه گذاری مشترک در پروژه های انرژی در کشورهای منطقه و کشورهای مصرف کننده محصولات انرژی در اروپا و آفریقا، مورد توافق قرار گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا