خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعلام رضایت شاکیان پرونده «ماهان صدرات»، یکی از معترضان

سایت روزنامه شرق نوشت: شاکیان

پرونده ماهان صدرات، یکی از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر ایران که با اتهام محاربه، در خطر اعدام قرار دارد، اعلام رضایت کرده و همزمان ابراز امیدواری کردند که قوه قضائیه هم در حکم اعدام این جوان بازداشتی تجدیدنظر کند.

اعلام رضایت شاکیان پرونده «ماهان صدرات»/ امیدواریم قوه قضائیه هم از حکم اعدام کوتاه بیاید

«ماهان صدرات مرنی»، جوان متولد 78 که اخیرا نامش توسط خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه رسانه‌ای شد. او یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ایران است. قوه قضائیه اتهامات او را به این شرح اعلام کرد: «صدرات متهم است به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی است.»

خبر دقیقی از سوی قوه قضائیه درباره ابلاغ حکم ماهان رسانه‌ای نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که قاضی افشاری، رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران حکم اعدام ماهان صدرات به اتهام محاربه را صادر کرده است. از قرار معلوم وکیل تسخیری پرونده به حکم اعتراض کرده و پرونده برای فرجام خواهی و رسیدگی به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

امروز اما شاکیان پرونده ماهان صدرات که اظهاراتشان در جلسه دادگاه جسته و گریخته از سوی خبرگزاری میزان منتشر شده، اعلام کردند که رضایت داده‌اند. این پرونده شاکیان خصوصی داشت. یکی از شاکیان محمدرضا قنبرطلب است. محمدرضا قنبرطلب در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با تایید خبر اعلام رضایت خود و دیگر شاکی پرونده «ماهان صدرات مرنی» اظهار کرد: «دیشب، شب شهادت حضرت زهرا خانواده‌اش با همراهی ورزشکاران و کسانی که در امور خیر همراهی می‌کنند، آمدند. صحبت کردیم. ما هم اعلام رضایت کردیم.»

او درباره نوع مواجه ماهان صدرات با خود نیز بیان کرد: «ماهان چه در زمانی که بازداشت شد، چه زمان بازپرسی و چه جلسه دادگاه، فقط می‌گفت که اشتباه کردم، ببخشید، جو من را گرفت و صحبت‌هایی از این دست. ماهان یک جوان 20 یا 21 ساله است. بعدها هم متوجه شدم که ما با هم، هم محله‌ای هستیم. مدتی هم در سیر فعالیت‌های مسجدی بوده است ولی بعدها بنا به دلایلی به مسیر دیگری رفت و این اتفاق برایش افتاد و دادگاهش هم خیلی جنجالی شد. ماهان واقعا نادم است. بارها به خودم گفت که اگر من را اعدام کردند، اعدام کردند ولی تو از من بگذر. او واقعا می‌گوید که اشتباه کرده‌ام.»

او با تاکید بر لزوم نقض حکم اعدام ماهان صدرات بیان کرد: «حرف من این است که شاید اگر اعدام کنیم، ترویج خشونت صورت بگیرد و اوضاع بدتر شود. به نظرم بهتر است که فرهنگ بخشش را در جامعه ترویج دهیم. امیدوارم بخشش ماهان حداقل به آرامش جامعه کمک کند.»

قنبرطلب تصریح کرد: «دیشب در مسجد تصمیم گرفتیم رضایت دهیم و اعلام رضایت هم کردیم. همانجا صورت جلسه‌ای تنظیم شد، همه شاهدان و ناظران امضا کردند. من هم امضا کردم. به نوعی به اطلاع قاضی پرونده هم رسید. همچنین در تلاشیم با حضور در یک دفتر خدمات قضایی، اعلام رضایت به دادگاه ارسال شود تا روند قانونی نیز به طور کامل طی شود.»

او درباره تاثیر رضایت خود و دیگر شاکی پرونده ماهان صدرات بر رونده پرونده ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد ولی به نظر من و دیگر دوستان، اگر فرهنگ بخشش و گذشت ایجاد شود، وضعیت بهتر خواهد شد. امیدوارم قوه قضائیه هم حداقل به خاطر سن کم ماهان، کوتاه بیاید. رهبری به نوعی بر این مساله تاکید داشتند.»

نکته آنکه خطر اعدام ماهان صدرات حتی با اعلام رضایت شاکیان پرونده هم رفع نشده است. آنچه سبب شده او در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شود، اتهام محاربه است. اتهام محاربه از جمله جرائم حدی است و اعلام رضایت شاکی خصوصی تاثیری بر آن ندارد. باید امیدوار بود که دیوان عالی کشور اقدام به نقض حکم دادگاه بدوی کند تا اتهام محاربه از پرونده ماهان صدرات حذف شده و او از حکم اعدام نجات پیدا کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا