خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه ادعا درباره وزارت نفت

یک پایگاه خبری تحلیلی حوزه نفتی سه مطلب درباره وزارت نفت نوشته است، که در پی می‌اید.

میز نفت نوشت: جدی شدن برکناری محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت یکی از نمایندگانی که بیش از همه ناراحت است، کسی نیست جز هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس.

بیگی نژاد ازنظر سیاسی، کاملاً به جبهه پایداری وابسته است که پس از راه‌یابی به بهارستان، راهی کمیسیون انرژی شد تا خود را برای اثرگذاری بر تحولات صنعت نفت آماده شود. مهم‌ترین مدیر نفتی نزدیک به او کسی نبود جز محمد محمدی پور مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت که بسیاری بر این باورند، لابی بیگی نژاد هم در صدور حکم محمدی پور توسط خجسته مهر مؤثر بوده است.

شاید به همین دلیل است که پیش از حکم مدیرعامل شرکت ملی نفت برای محمدی پور، او به حوزه فروش نفت ورود کرد و با توییت های معنادار، خواستار به‌کارگیری یک نیروی ارزشی در این مدیریت شد. البته که منظورش از این نیروی ارزشی، محمدی پور بود.

بیگی نژاد طی یک سال گذشته بیش از آنکه از وزیر نفت حمایت کند، حامی محمدی پور و مدیر او یعنی خجسته مهر بوده است؛ همین موضوع این شائبه را ایجاد کرده که محمدی پور مهره بیگی نژاد در نفت است و خجسته مهر هم به آن عمق بیشتری بخشیده است.

منابع موثق دراین‌باره می‌گویند بیگی نژاد مخالف برکناری خجسته مهر از مدیریت شرکت ملی نفت است زیرا در صورت پایان کار خجسته مهر، مهره‌های وی نیز یک‌به‌یک باید با سمت‌های خود خداحافظی کنند و راهی سمت‌های کم‌ارزش‌تر شوند.

در این میان، اما اوجی سعی می‌کرد اوضاع را به سود خود مدیریت کند که یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های این مهم را می‌توان در عدم به‌کارگیری محمدی پور در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت دانست.

به هر شکل، برای همگان روشن شده است که شعبه نفتی جبهه پایداری، با خجسته مهر تأسیس شده است که عملکرد منفی از خود به‌جای گذاشته و تذکرات به وزیر نفت را افزایش داده است. بااین‌وجود، اوجی تصمیم خود را گرفته اما باید افرادی مثل بیگی نژاد را هم با خود همراه کند تا تهدید به استیضاح نشود.

محمدی پور هم نگران است؛ او به‌روشنی می‌داند شکایات مطرح‌شده از او در فروش نفت، چگونه به وزارت نفت فشار وارد کرده است و عملکرد وزیر را زیر سؤالات جدی برده است.


اوجی می‌خواهد تکنوکرات ها را به جای نیروهای انقلابی برگرداند؟

میز نفت نوشت: در حالی که اختلافات وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت در حال پایان دادن به عمر مدیریت محسن خجسته مهر در شرکت ملی نفت است، تعدادی از نمایندگان مجلس اوجی را تهدید کردند در صورت برکناری خجسته مهر، وی را استیضاح می کنند.

محسن خجسته مهر | میز نفت

طی یک ماه گذشته وزیر نفت تصمیم نهایی خود را برای برکناری خجسته مهر گرفته است و مدیرعامل شرکت ملی نفت هم با علم به این موضوع، موضع خود را تبدیل به یک تقابل کرده است.

دوئلی که اوجی و خجسته مهر به راه انداخته‌اند، در ماجرای انتصاب مدیرعامل شرکت پتروپارس به اوج خود رسید و حالا که خشم اوجی از معاون خود، جنبه عمومی پیدا کرده است، بیش از 30 نفر از نمایندگان مجلس که همگی متعلق به جریان جبهه پایداری هستند، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از خجسته مهر دفاع کردند.

در این نامه از وزیر نفت گلایه شده است که سعی دارد با حذف جریان انقلاب از مدیریت صنعت نفت، نیروهای تکنوکرات را به قدرت بازگرداند. یک منبع آگاه دراین‌باره به میز نفت گفت دو نماینده مجلس فشارها را بر وزیر نفت تشدید کرده‌اند و حتی کار به استیضاح کشیده شده است.

اوجی البته سعی دارد این تشنج سازمانی را مدیریت کند اما با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره تغییر مدیران ناکارآمد، هماهنگی‌های لازم را برای موج جدید تغییرات مدیریتی آغاز کرده است.

وزیر نفت به‌خوبی می‌داند عملکردش به‌شدت از سوی چهره‌های کلیدی مجلس و رئیس قوه مقننه، زیر ذره‌بین است به‌طوری‌که چند هفته پیش، محمدباقر قالیباف به شکلی باورنکردنی به اوجی تشر زد که شگفتی مدیران و کارشناسان نفتی را در پی داشت.

بااین‌وجود، اوجی حالا اعتبار خود را در معرض خطر می‌بیند؛ همه معاونانش می‌دانند او می‌خواهد خجسته مهر را برکنار کند اما جنگ قدرتی که به پا شده، تنها یک پیروز خواهد داشت. یا اوجی، پیروز از این میدان بیرون خواهد آمد و یا خجسته مهر در سمت خود ابقا می‌شود که این ابقا، یعنی پایان اقتدار وزیر نفت در وزارتخانه و معاونان خود.


به گزارش میز نفت، 17 آبان 1401 بود که وزیر نفت، برگه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز به‌عنوان مدیر نمونه صنعت نفت در سال 1400 انتخاب شده بود. وی در نامه‌ای که خطاب به چگنی نوشته بود، او را به‌عنوان مدیر نمونه درون دستگاهی صنعت نفت در سال گذشته معرفی کرده بود.

در متن این حکم آمده است: خداوند متعال را شاکر و سپاسگزارم که تحت توجهات حضرت ولیعصر (عج) در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مزین است به نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین، جنابعالی به‌عنوان مدیر نمونه درون دستگاهی صنعت نفت در سال 1400 انتخاب‌شده‌اید.بدون شک تلاش‌های ارزشمند جنابعالی در کنار سایر همکاران خدوم صنعت نفت باعث ارتقا شأن و جایگاه رفیع این صنعت عظیم خواهد بود. ضمن تبریک این موفقیت، توفیقات روزافزون شما و خانواده محترمتان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

پس‌ازاین حکم، برخی معاونان وزیر نفت نسبت به این انتخاب حساس شدند؛ میز نفت در همان روزها به این موضوع پرداخت و نوشت: تنگ‌نظری‌ها به حدی پیش رفته است که یکی از معاونان اوجی، در یک جلسه خصوصی طی روزهای گذشته گفته اوجی با این انتخاب در حد وزارت نیست و به‌زودی از سمت خود استعفا می‌دهد که البته با توجه به علاقه وی به صندلی خود، بعید است چنین اتفاقی رخ دهد.

باوجود گذشت بیش از یک ماه از چنین اتفاق عجیبی، اوجی در همایش مدیران صنعت نفت که روز پنج‌شنبه برگزار شد، عین همین حکم را به محسن خجسته مهر، مرتضی شاه میرزایی و جلیل سالاری به‌عنوان مدیران عامل شرکت‌های ملی نفت، ملی پتروشیمی و ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی داد اما در این فقط حکم خجسته مهر رسانه‌ای شد.

از موضوع معرفی مدیران نمونه، هیچ خبر رسمی بیرون نیامد جز تصویر حکم خجسته مهر که به‌سرعت در کانال‌های تلگرامی نفتی و خبری منتشر شد تا این‌گونه القا شود که وزیر نفت در برابر مدیرعامل شرکت ملی نفت زانوی ادب و احترام زده است.

هدف از انتشار این خبر که البته در سایت وزارت نفت هم سانسور شده است، به این معناست که شرکت ملی نفت از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد، خبری که توسط وزارت نفت منتشر نشده را رسانه‌ای کرد و با موج‌سواری بر آن، وزیر نفت و اقتدار او را در چشم کارکنان نفت به زیر کشاند.

درحالی‌که اختلاف اوجی و خجسته مهر از کفر ابلیس هم مشهورتر است، بازتاب چنین حکمی و سانسور حکم سالاری و شاه میرزایی که عیناً همان حکم را گرفته بودند، نشان می‌دهد خجسته مهر و تیمش با فضاسازی رسانه‌ای قصد دارند عرصه را بر وزیر نفت تنگ کنند تا مبادا حکم برکناری را امضا کند؛ چراکه در این صورت، افکار عمومی از وی سؤال خواهند کرد چرا کسی که به‌عنوان مدیر نمونه انتخاب شده، چند روز بعد برکنار می‌شود!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا