خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد جلالی‌زاده از تاثیر منفی محافظه‌کاری بخشی از اصلاح طلبان

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: چند سالی است که طرفداران پر و پا قرص گذشته‌ی اصلاحات ادعای عبور از آن را دارند. مردم عادی هم دیگر امیدی به اثرگذاری این جریان ندارند و حتی منکر دست‌آوردهای این جریان 25 ساله هستند. انصاف نیوز حرف‌های مردم را در این مورد با بعضی شخصیت‌های مهم اصلاح‌طلب مطرح کرده است.

جلال جلالی زاده، نماینده اهل سنت مردم سنندج در مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ایران اسلامی، در این مورد ضمن اشاره به اینکه «اصلاح‌طلبان هم بی‌اشکال نیستند و متاسفانه محافظه‌کاری بعضی افراد باعث شد که اصلاحات نتواند جای خوبی در اذهان عمومی مردم پیدا کند.»، می‌گوید: «مطالباتی که امروز مردم دارند نمی‌تواند بی‌تاثیر از آگاهی‌بخشی اصلاح‌طلبان باشد. اصرار مردم بر تحقق قانون و عدالت و پیگیری مطالبات بدون نقش اصلاحات نمی‌تواند قابل تجزیه و تحلیل باشد.»

گفت‌وگوی انصاف نیوز با آقای جلالی زاده را در ادامه بخوانید:

انصاف‌ نیوز: به نظر شما جریان 25ساله‌ی اصلاحات چه دست‌‌آوردهایی در زمینه‌های مختلف داشته است؟ و مهم‌ترین این‌ها کدام دست‌آوردها هستند؟

جلال جلالی‌زاده: هر جنبشی دارای آثار و پیامدهای مثبت یا منفی است. جنبش اصلاحات هم در ایران به دلیل مبارزه با فساد، اجرای قانون و عدالت و…. واقعا توانست در مراحل اولیه به خصوص در زمان آقای خاتمی تحولات خوبی را ایجاد کند. آزادی بیان مردم در این دوران، کارهای خوب مجلس ششم، پاک‌دستی و پاکدامنی آقای خاتمی، تغییر نگرش جهانیان نسبت به ایرانیان، ایجاد تشکل‌های رسمی و احزاب مختلف، کم شدن فشار امنیتی بر مردم و بسیاری مسائل دیگر وجود دارند که نمی‌توانیم بگوییم این جریان بی‌حاصل بوده است. وقتی دولت‌های قبلی را با دولت آقای خاتمی قیاس می‌کنیم حتی مخالفین هم نظر مثبتی نسبت به دولت اصلاحات دارند و معتقدند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوره‌ی اصلاحات بهترین دوره نسبت به دوره‌های بعد از خودش بوده است. جریان اصلاحات در روند سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور موثر بوده‌ و با مقاومت‌ها، فشارها و موانع بسیاری نیز مواجه بوده‌ است. اصلاح‌طلبان فقط یک دوره در دولت و یک دوره در مجلس قدرت را در دست داشته‌اند و تلاش کرده‌اند کارهای مفید زیادی انجام داده‌اند که البته به دلیل یکسری موانع نتوانستند موفق شوند ولی در هر صورت نهضت اصلاحات در تغییر روند سیاسی و اجتماعی در ایران تاثیرگذار بوده‌اند.

انصاف نیوز: عده‌ای از مردم می‌گویند این دست‌آوردها، دست‌آوردهای پایداری نبوده است یعنی به هر حال در چارچوب فعلی جریان اصلاحات و رویه‌ی آن جواب نمی‌دهد. شما چه پاسخی برای این ادعا دارید؟ به نظر شما آیا این جریان 25 ساله که البته محدود به دوران آقای خاتمی هم نیست آثار ماندگاری در زندگی مردم داشته؟

یکی از آثار جنبش اصلاحات آگاه‌سازی و بیدار کردن مردم و تغییر در فکر و اندیشه‌ی مسئولان بوده است. اینکه دولت‌های بعدی بیایند و خلاف دولت اصلاحات عمل کنند یا نهادهایی که در مقابل اصلاحات و حق مردم ایستاده‌اند و موجب شده‌اند اصلاح‌طلبان با دور شدن از قدرت نتوانند برنامه‌های خود را اجرا کنند ما نباید این‌ها را به گردن اصلاح‌طلبان بیندازیم. هم در جنبش سبز و هم در انتخابات بعدی به دلیل محدود کردن فضای انتخابات برای مردم با دخالت شورای نگهبان و نظارت استصوابی نه مجلس مردمی‌ای شکل گرفت و نه ریاست جمهوری از اصلاح‌طلبان تعیین شد. مشخص است که  این‌ها راه اصلاحات را ادامه نمی‌دهند.

انصاف نیوز: بنابراین به نظر شما دست‌آورد ماندگاری نداشتند که آثارش حتی با روی کار آمدن دولت‌های بعدی نیز ماندگار باشد. درست است؟

از نظر اقتصادی طرح‌ها و پروژه‌ها مربوط به دوران اصلاحات بوده و از نظر سیاسی این آگاهی و روشنگری‌ای که بین دانشجویان و دانشگاهیان و حرکاتی که مردم در دفاع از خود انجام داده‌اند اصلاح‌طلبان در این‌ها بی‌تاثیر نبوده‌اند. انواع محدودیت‌هایی که در مورد اصلاح‌طلبان اعمال شده از جمله محدودیت‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آن‌ها واقعا برای مردم هزینه داده‌اند. مطالباتی که امروز مردم دارند نمی‌تواند بی‌تاثیر از آگاهی‌بخشی اصلاح‌طلبان باشد. اصرار مردم بر تحقق قانون و عدالت و پیگیری مطالبات بدون نقش اصلاحات نمی‌تواند قابل تجزیه و تحلیل باشد.

انصاف نیوز: یک عده‌ای از مردم هم می‌گویند اگر اصلاحات هم نبود باز هم این اتفاقات که به عنوان نکات مثبت اصلاحات مطرح می‌شوند در روند جهانی شدن و رابطه‌ی مردم با دنیا رخ می‌داد چه اصلاحات بود و چه نبود. نظر شما در این مورد چیست؟

درست است که فضای مجازی امروز در آگاهی‌بخشی افراد بسیار موثر واقع شده اما بدون فراهم کردن فضای داخلی و بدون وجود افرادی به عنوان نماینده‌ی مردم در هر مسئولیتی برای باز کردن فضای گفتگو و اعتراض به تنهایی کارساز نیست. زمینه را بی‌تاثیر ندانید.

انصاف نیوز: یکی دیگر از نقل‌قول‌های معروفی که وجود دارد این است که مردم می‌گویند که کل این جریان اصلاحات پدیده‌ای نمایشی بوده و حتی به اشخاص مطرح این جریان عنوان سوپاپ اطمینان را می‌دهند. نظر شما در این مورد چیست؟

اصلاح‌طلبان طیف‌های مختلفی دارند. عده‌ای از اصلاح‌طلبان واقعا طرفدار حق مردم هستند و عده‌ای هم طرفدار تثبیت وضع موجود هستند. اصلاح‌طلبان هم بی‌اشکال نیستند؛ کارهای زیادی انجام داده‌اند اما متاسفانه محافظه‌کاری بعضی افراد باعث شد که اصلاحات نتواند جای خوبی در اذهان عمومی مردم پیدا کند. برای مثال در مورد حقوق اقوام و مذاهب آنطور که شعار می‌دادند ایران برای همه‌ی ایرانیان عمل نکردند و با اینکه اهل سنت همیشه مدافع اصلاح‌طلبان بوده‌اند اما ان‌ها نتوانستند برای حقوق آن‌ها کاری کنند. این یکی از اشکالات اصلاح‌طلبان است که بعضی تعصبات مذهبی مانع تحقق شعار آزادیخواهی و عدالت‌طلبی می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا