خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پنجمین کارت زرد مجلس به وزرای دولت رئیسی [+پرسش نماینده و پاسخ وزیر صمت]

خانه ملت» نوشت: «نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 22 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال جلال رشیدی کوچی به همراه جمعی از نمایندگان از وزیر صمت درخصوص دلایل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی رغم دستور و تاکید صریح رییس جمهور و مخالفت مجلس، با 110 رأی موافق، 125 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معدن در تشریح سوال مذکور از وزیر صمت گفت: در اجرای ماده (207) آیین‌نامه داخلی مجلس، سؤال فوق‌ در جلسه رسمی سه شنبه مورخ 30/01/1401 ‌کمیسیون با حضور نمایندگان محترم عضو کمیسیون، نماینده محترم سؤال‌کننده و وزیر محترم مطرح‌ و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کنندگان از پاسخ های ارائه شده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (3) ماده (207) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌گردد.

در متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سوال مذکور آمده است: متاسفانه شاهد هستیم بعد از 50 سال حمایت بی چون و چرا دولتها و مجلس ها خودروسازی ما توان تامین نیاز داخل را نداشته و به روش های مختلف این ضعف خود را پوشانده و اقدام به افزایش قیمت ها می کند..

این در حالی است روز به روز کیفیت محصولات کاهش و نارضایتی مردم بیشتر می شود. در آخرین اقدام خودروساز اقدام به افزایش قیمت 18% محصولات خود کرده است در حالی هفته قبل از آن رییس جهمور بر عدم افزایش قیمت تاکید کرده بودند.

جلال رشیدی کوچی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، عنوان کرد: زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صمت را برعهده گرفتند مشخصا دو قول را در برنامه های مختلف تکرار کردند.

نماینده مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی دو قول وزیر صنعت را حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح می کنیم نه با دولت پدر کشتگی داریم و نه با هیچ یک از وزرا بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعده های وزیر صمت را نیز تکرار کرده است.

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین در تاریخ 22 شهریور 1400 عنوان کرد که برای صنعت خودرو 2 برنامه 6 ماهه و 2 ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است، همین 2- 3 روز قبل ارزان ترین خودرو تولیدی شرکت سایپا 30 میلیون تومان گران شده است.

رشیدی کوچی افزود: در 25 مهر 1400 در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامه ای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال 1400 قرار داریم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو برقرار است و مردم ناچارند در این لاتاری ثبت نام کنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: لاتاری یعنی ما جایی ثبت نام کنیم که چندین برابر پول دهیم و یک خودرو تحویل بگیریم. مردم امروز از چه مسئله ای ناراحت هستند؟ از همین وعده های بی عمل. وقتی پشت تریبون حرف می زنیم و عمل نمی کنیم در مردم نارضایتی ایجاد می شود.

رشیدی کوچی تصریح کرد: هرگاه در مجلس و دولت بحث خودرو مطرح شد، خودروسازان قیمت را بالا بردند و این دهن کجی به دولت و مجلس بود. در پایان سال 1401 قرار داریم و ما در این شرایط به تثبیت قیمت خودرو نیز راضی هستیم اما همین امروز نیز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

وی با بیان اینکه مردم امروز به سختی می توانند خودرو دسته دوم تولید داخل را تهیه کنند، گفت: در آبان 1400 عنوان شد که در 1401 قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و به این سمت می رویم که بیش از نیاز داخل خودرو تولید کنیم اما این در حالی است که به هیچ یک از این وعده ها عمل نشد و فقط 30 درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم.

وی اضافه کرد: در 22 اسفند 1401 در برنامه نگاه یک آقای وزیر عنوان کرد که به مردم اطمینان می دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی و کیفیت حل شود، امروز در انتهای سال 1401 آیا این مسائل حل شده است.

رشیدی کوچی تاکید کرد: امروز کسی نمی تواند به کارخانه خودروسازی پول دهد و ماشین تحویل بگیرد، پس اگر استنادی صورت می گیرد نباید به قیمت کارخانه استناد شود چرا که با این مدل عرضه و قیمت های فضایی در بازار این اجازه به مردم داده نمی شود با قیمت کارخانه خودرو معامله کنند بنابراین استناد ما باید به قیمت بازار آزاد باشد.

رشیدی کوچی با مقایسه قیمت خودروهای تولیدی داخل، گفت: سمند ال ایکس ساده که معمولی ترین خودرو تولیدی بعد از پراید در ایران به شمار می آید، 20 مرداد 1400، 232 میلیون تومان بوده و امروز 375 میلون تومان است. این بدان معنا است که وقتی من در دانشگاه صحبت می کنم جوان معترضی عنوان می کند آقای نماینده مجلس اگر پس از دوران تحصیلم به سرکار بروم و ماهی 20 میلیون تومان هم حقوق دریافت کنم که دریافت نخواهم کرد بعد از 2 سال کار کردن تازه می توانم یک سمند ساده در کشور خریداری کنم.

وی ادامه داد: پژو پارس 20 مرداد 1400، 260 میلیون تومان بوده که امروز 400 میلیون تومان شده، پژو 206 تیپ 2، 240 میلیون تومان بوده در حال حاضر 395 میلیون تومان است. به جای اینکه مسائل را حل و فصل کنیم دائم وعده می دهیم و می گوییم چرا مردم ناراحتند.

این نماینده مجلس، تاکید کرد: آنچه که عیان است این بوده که اقدامات شما نه تنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است.

رشیدی کوچی در بخش دوم اظهارات خود پس از استماع پاسخ وزیر، صحبت های وزیر را بهانه دانست و گفت: این صحبت ها بارها و بارها مطرح شده و اگر ما با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو 206، 800 الی 900 میلیون تومانی باشیم، پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو 206، 400 الی 500 میلیون تومانی باشیم که خیلی ها خندیدند.

وی یادآور شد: ما وقتی از خودرو صحبت می کنیم از یک درد ناعلاج صحبت می کنیم، مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند چرا خودروهای تولید داخل را به 3 برابر قیمت آن به مردم می فروشیم. خودرو تیگو 8 پرو با قیمت یک میلیارد و 800 به فروش می رسد در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت 800 الی 900 میلیون تومانی معامله می شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست 2 خودروساز باشد وضعیت همین خواهد بود.

این نماینده مجلس، گفت: برخی می گویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمت ها چندین برابر شده بود، چرا مردم باید برای خودروهای خارجی نیز قیمت ده برابری پرداخت کنند که برخی از آن ها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند.

وی اضافه کرد: در کشور جنگ زده عراق خودروهای 2013 و 2014 بنز و بی ام و معامله می شود. چرا ما باید خودرو در بورس کالا معامله کنیم و وقتی سوال می کنیم می گویند قصد داریم کشف قیمت کنیم در حالی که خودرو فیدیلیتی با 400 میلیون تومان افزایش قیمت فروخته می شود.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از تولید خودرو اقتصادی می شود، خودرو اقتصادی تعریف دارد. هرگز خودرو اقتصادی که از آن صحبت می شود زیر 700 میلیون تومان به مردم عرضه نمی شود. ما تا امروز بد عمل کردیم و مردم ناراحت هستند، مقام معظم رهبری نیز فرمودند مردم ناراحتند و حساب خودروسازان را از بقیه صنایع جدا کردند، چرا حتی به حرف ولی امر خود نیز گوش نکردیم.

نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس اضافه کرد: خودرو سازمان تملیکی نیز در بازار ارائه شد و چون عرضه کم بود عده ای همه آن را خریدند و همان خودرو افزایش قیمت داشت. مردم دنبال ماشین هستند و خودرو یک کالای سرمایه ای نیست بلکه یک کالای مصرفی صفر است.

وی افزود: این مردم نیستند که بنزین مصرف می کنند بلکه خودروهای تولیدی شما هستند که بنزین مصرف می کنند، چرا خودرو هیبریدی که در 100 کیلومتر 2 لیتر مصرف می کند خودرویی تولید می شود که در 100 کیلومتر 15 لیتر مصرف بنزین دارد.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 22آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تأکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس با بیان اینکه بحث شیرین خودرو باعث شده که به طور مرتب در صحن برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان حاضر شوم، گفت: اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد بازار متلاطم‌تر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود.

وی افزود: در 8 ماهه اول سال جاری نسبت به 8 ماهه سال گذشته 32 درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه 122 هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد 5 ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز 176 درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود 70 هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به 200 هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروهای از 7 درصد به 15 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده و ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود 10 هزار دستگاه و سایپا حدود 8 هزار دستگاه تولید کند.

فاطمی امین یادآور شد: هفته گذشته ایران خودرو طی یک هفته 15 هزار دستگاه و سایپا حدود 11 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. همچنین اگر بتوانیم واردات را محقق کنیم؛ عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد و موضوع واردات ارز اوایل سال جاری به صورت جدی پیگیری شد و با همراهی رئیس سابق کمیسیون صنایع در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردیم و استدلال‌های ما را پذیرفت که برای تنظیم بازار به واردات نیاز داریم و در نهایت طرح مذکور تصویب شد و دغدغه‌هایی در مورد تأمین ارز خودرو وجود داشت که با مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی موفق شدیم و اوایل شهریور 1401 آیین‌نامه خودرو در دولت تصویب و هیأت تطبیق ایراداتی به آن وارد کرد که در اوایل آبان ماه در نهایت آیین‌نامه قطعی شد.

وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته فراخوان دادیم و 400 متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد 27 متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و 4 متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودروهای وارداتی وارد گمرک خواهد شد و در واقع این پروسه تنها دو ماه زمان برد در حالی که سال 1382 تا 1384 که واردات خودرو مجاز شد، دو سال طول کشید.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: بر این اساس برخی از خودروها از قرعه‌کشی خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد؛ به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی 3 تا 4 سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام می‌کنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که نباید می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش می‌دهیم بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد.

فاطمی امین بیان کرد: برای خودروهای شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، گفت: این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است؛ تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوک‌های ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوک‌های بیرونی قیمت‌ها به هم نریزد و همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه صنعت خودرو صنعتی پرچالش است، یادآور شد: ما 4 سال برای اصلاح این صنعت از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامه‌ای 3 مرحله‌ای تهیه کردیم که اولین برنامه سواد تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری 3 خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز 12 خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یکی از چالش‌های عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از 100 پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویت‌هایی را نیز پیش‌بینی کردیم.

فاطمی امین با تأکید بر اینکه چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون زا بوده، گفت: مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است و چالش‌های این صنعت با همفکری و همدلی شما نمایندگان حل خواهد شد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا