خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ آیت‌الله بیات زنجانی به پرسشی درباره‌ی حکم «محاربه»

آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید در پاسخ به استفتا خبرنگار انصاف نیوز مبنی بر اینکه «حکم فردی که به محاربه محکوم شده اما کسی را به قتل نرسانده چیست؟ و قاضی بر مبنای چه معیاری باید از میان چهار موردی که برای مجازات محارب در اختیار دارد گزینه‌ای را انتخاب کند؟» اعلام کرد:

«مطابق آنچه در صفحه ۳۰۹ از کتاب الحدود وسائل الشیعه (۳۰ جلدی) باب یک از ابواب محارب، حدیث چهار آمده، با تفسیر حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) کیفر قتل برای محارب تنها در صورتی‌ست که مرتکب قتل شده باشد، در غیر اینصورت این کیفر جایز نیست و با عنایت به حسّاسیت ویژه شارع مقدّس به دماء و نفوس، در فرض سؤال قاضی باید از حکم اخفّ استفاده کند»


[انصاف نیوز این پرسش را برای سایر مراجع تقلید نیز ارسال کرده است که در صورت پاسخ دادن، دیدگاه‌های سایر مراجع هم در این ارتباط منتشر خواهد شد]

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام. الحمدالله که مراجع محترم به موضوع ورود و احتمال رخداد خطای جدی در حکم صادره مورد بحث قرار می‌گیرد .
    دنیا عملکرد ما را رصد می‌کند. نباید هیچگونه خطا و خصوصا خطاهایی مهم و غیرقابل دفاع رخ دهد.

    1
    1
    1. سلام من از آقای بیات پرسشی دارم وآن اینکه گفتند کسی را نکشته است بنظر می رسد ایشان اصلا در باغ نیستند زده دو نفر کشته وترس و وحشت ایجاد کرده آیا مجرم ومحارب نیست شاید چون خانواده ایشان نبودند ونترسیدند پس محارب نیست تعجب از این افرادی که خود را فقیه می دانند ولی هیج تفقهی در احکام شرعی وقضایی ندارند.

      12
      1. آدم بی سواد کمی مطالعه کن و بعد اظهار نظر کن . آنچه این روزها علما بیان می کنند در مورد مرحوم محسن شکاری است نه رهنورد . و در ضمن چه خوب است در این رابطه نگاهی هم به مناظره آقایان برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران و محبی نماینده مجلس را بیندازی .

  2. نظر مراجع در مورد حکم محارب متفاوته لذا قانون تصمیم را بر عهده ی شخص قاضی گذاشته. فقط برام جالبه که این موضوع در قالب این عنوان خبری در حال حاضر باعث روشنگریه یا نوعی شیطنت علیه قوه قضاییه و نظام جمهوری اسلامی؟؟ واقعا چرا خبراتون همسو با خبرگزاریهای بیگانست.یعنی خودتون متوجه نمیشید؟

    2
    10
    1. در جمله مشهور امده است که انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال . حرف حق را باید دید …

  3. جناب بیات، مجموع روایات را ملاحظه کنی، خواهی دید که امر به تخییر، و واگذار به حاکم شده. حتی ذیل روایتی، خود مصنف( مرحوم شیخ حر عاملی )
    هم نظر خودشان را داده اند که حاکم (قاضی) مخیر است. نه اینکه جایز نیست. و قاضی هم بنا به شرایط حکم به اعدام (یعنی تخییر )اغتشاشگر عزیز اصلاحات را داده است. و باعث تکدّر خاطر تو و اصلاحاتیون عزیز گشته.

    1
    7
    1. خیلی آدم باید از انسانیت به دور باشه مه از کشتن کسی که قتلی نکرده خوشحال باشه شما با داعش و طالبان چه فرقی داری؟

      3
      1
  4. خدا این عالمان ملاحظه کار ” ونان به نرخ روزخوررا” زمین گیر کند تاجامعه اسلامی براساس قانون واصول حکمت وعقل پیش برود

  5. برطبق اصل 279 قانون مجازات محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یییییا ناموس مردم و ارعاب آنها که باعث وحشت شود ومجزاتش اعدام یا بهصلیب کشیدن ویابریدن دست و پای مخالف هم ویا تبعید است

    1
    2
  6. عقل و نیز شرع میگویند که هرکس متناسب با جرمی که مرتکب شده مجازات شود.از لحاظ عقلانی اینکه قاضی در اعدام محاربی که مرتکب قتل نشده تخییر داشته باشد یعنی اگر خواست اعدام کند و اگر نخواست اعدام نکند، صحیح نیست!! زیرا اگر قاضی باید مطابق نظر شخصی خودش حکم میداد، دیگر نیازی به بیان حدود و تعزیرات در قرآن و روایات نبود.اسلامی که در امر قضا و مجازات بسیار حساس و ریزبین هست و شرایط بسیاری گذاشته تا در صورت تحقق آنها فرد مجازات شود و در غیر اینصورت حدود بر او جاری نشود،حال چگونه ممکن است نسبت به مهم ترین مسئله یعنی جان انسان کم توجه باشد و شرایط اعدام را بیان نکند؟!!! همین اسلامی که نسبت به حدود کمتر از اعدام بسیار حساس و ضابطه مند است و مجازات را متناسب با جرم میداند.

    اگر نظر شخصی قاضی مهم بود که دیگری نیازی نبود خدا احکام قضایی را بیان کند.خدا حکیم است.یعنی کاری را بیهوده انجام نمیدهد.ارادتمند آیت الله خامنه ای هستم.یا علی مدد

    4
    1
  7. سلام به تمامی هموطنان گرامی .نظرشخصی بنده ازهمه کوچکتراینه که جان انسان دردین مبین اسلام وتمام ادیان محترم است ونمیتوان بدون مستندات کافی وباعجله جان کسی راگرفت.به امیدروزیکه تمام مردم ایران نسبت به هم مهربانترباشیم ونسبت به هم بیتفاوت نباشیم.وبجای اختلاف ودشمن شدن باهم ونفرت ازهم بفکرساختن کشوروپیشرفت کشورباشیم بخداقسم الان تواین کشورپرنعمت بانخبه های فراوان ودلسوزانیکه داره کسانیم هستندکه مجرمان واقعین نزاریم که ازآب گل آلودماهی بگیرن.چه دشمنان خارجی که همیشه بفکرمنافعشون بودن و چه فرصت طلبان داخلی که بانقاب…..دارن به نوعی کشورروقارت میکنن وتقصیروگردن این واون میندازن درودبه تمامی مومنان واقعی وتمامی شهروندان دلسوزباهرعقیده ای درودبه آزادمردان وآزادزنان ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا