خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«عبدالحمید» ما کو!؟

جلال چنور، وکیل دادگستری و تحلیل گر سیاسی، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز، نوشت:

«مولوی عبدالحمید» بعنوان امام جمعه اهل سنت زاهدان که منصوب نهادهای رسمی است اما به‌گونه‌ای شجاعانه از حاکمیت انتقاد می‌کند که گوئی در رگ‌هایش خون «شیعه حسینی» جاری است!

با این شجاعت ستودنی خود تا کنون توانسته «نظام »را به اعزام هیأتی جهت تحقیق و البته دلجویی از مظلومین حادثه اسفبار جمعه زاهدان وادارد.

عبدالحمید اگرچه در ظاهر امام جمعه اهل سنت است اما از منظر فرهنگ شیعی ناب نمونه بارز آزاد مردی است که امام شیعیان «حسینِ شهید» در آخرین ساعات عمر پر برکت خود توصیه بدین آزادمردی کرد.

برخلاف آنچه که در رسانه‌های بدخواه و بیگانه تبلیغ می‌شود همین اظهارات شجاعانه و بی پروای مولوی عبدالحمید دلیل بارزی بر وجود آزادی بیان (تا حد قابل قبول) در نظام جمهوری اسلامی است اما آنچه نگارنده را بر تنظیم این سطور واداشت تقبیح انفعال و عملکرد بخش قابل توجهی از «مولوی‌های جامعه شیعی» است که با کمال تاسف، وضعیت جامعه را بگونه‌ای رقم زده‌اند که از ترس فشار گروه‌های داغ‌تر از آش! جسارت بیان واقعیات و مشکلات فرزندان جامعه شیعی را ندارند.

به اظهارات بعضی از متولیان فرهنگی کشور در مدت اعتراضات اگر دقت کنیم به عمق فاجعه پی می‌بریم:

صفار هرندی بعنوان نظریه پرداز فرهنگی و بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت مهرورزی! در آئین گرامی داشت شهدای شاهچراغ می‌گوید: «دستگیر شدگان هیچ قرابتی با نماز ندارند!»

و البته وزیر دولت مهرورز بی آنکه کلاهش را بالاتر بگذارد سعی می‌کند سهل گیری بعضی دولت‌ها را مسبب آن جلوه دهد ولی نمی‌گوید «بین سختگیری دولت‌ها و و نماز خوان شدن جوانان چه رابطه‌ای برقرار است!»

رحیم پور ازغدی نظریه پرداز مشهور هم در نشست بصیرتی جهاد تبیین چنین می‌گوید که: «طبق گزارشات در جیب یک سوم معترضین گل پیدا شده است». کاش بولتن حاوی گزارش ارسالی برای جناب رحیم پور ذکر می‌کرد که آیا لباس سایر معترضین دارای جیب بوده یا خیر! تا شاید بتوان به‌جای یک سوم آمار بیشتری را در محاسبات آورد.

ریاست دادگستری استان گلستان نیز با این اظهار که «حتی یک نفر از بازداشتی‌ها نماز خوان نبود» بیان داشته که البته سعی کردیم در مدت بازداشت آموزه‌های دینی را به آنان تعلیم دهیم!

اینکه تعلیم آموزه‌های دینی در شرایط بازداشت چقدر مؤثر بوده را باید از تراکم نمازگزاران محله‌های افراد بازداشت شده جویا شد که رو به تزاید گذاشته یا خیر!

بیان مسائل اسفبار فرهنگی از زبان کسانی که خود بخشی از بدنه مسئولین کشور بوده و هستند تعجب‌آور است.

بطور قطع بیان درد از سوی امثال صفار هرندی و رحیم پور ازغدی و دیگران برای حل مشکل امروز جامعه شیعی که بخشی از جوانان آن دین گریز شده‌اند نسخه شفابخشی نیست، آنچه در جامعه شیعی کمرنگ شده «خصال ناب شیعی» متأثر از تربیت ائمه شیعه هست که امروز در رفتار غیر شیعه همچون «عبدالحمید» بروز و ظهور بیشتری دارد.

این واقعیت که اعتراضات اهل سنت زاهدان از بستر نماز جمعه هدایت و پیگیری می‌شود ولی اعتراضات جوان‌های شیعه در محفل‌های غیر دینی رقم می‌خورد دردآور و هولناک است و این امر جز با ضعف عملکرد مسئولین رقم نخورده است.

وقتی امام آزاده شیعیان می‌فرماید: اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید یعنی پایه و مایه انسانیت آزادگی و حریّت است که دیانت مایه زینت درخت انسانیت می‌گردد.

در شرایطی که بخشی از «مولوی‌های شیعه» برای حفظ میز و منبر و جاه و مکانت خود از بیان حقایق دم فرو می‌بندند و به‌جای «نصیحت شجاعانه»، تملق را انتخاب می‌کنند، نباید توقع داشت که جوان شیعی انتقاد و اعتراض خود را در بستر درست بیان نماید.

هرچند مجیزگویانی هستند که سعی می‌کنند وانمود کنند دامنه‌ی معترضان به چند هزار نفر بیشتر نمی‌رسند اما واقعیت میدانی در اعتصابات ۳ روزه بازاریان بیشتر شهرهای ایران نشان داد نباید دلخوش به گزارشات غیر واقعی شد و چنین پنداشت که اکثر مردم از شرایط حکمرانی رضایت دارند.

واقعیت این است که بسیاری از بازاریانی که در تشییع جنازه سردار سلیمانی شرکت جستند در همنوایی با اعتراضات نیز مغازه خود را بستند تا صدای بلند و عمیق اعتراض خود را به گوش حاکمان برسانند بنابراین این تحلیل که با دو دسته بندی کامل از مردم طرف هستیم کاملا بی پایه و غلط است و تا دیر نشده بایستی به نصیحت مولوی های آزاده گوش داد و از حکمرانی نادرست عدول کرد.

نگارنده برای آنکه همچون صفارها و ازغدی‌ها در مهلکه لفاظی گرفتار نگردد و فقط درد را نگفته باشد پیشنهاداتی را به جهت اصلاح امور مسطور میدارد شاید منشأ اثر واقع گردد:

۱- مجوز بیان اعتراضات برای احزاب درخواست دهنده طبق قانون اساسی صادر گردد و به بهانه تضمین امنیت مانع برگزاری اعتراضات نشوند تا فرهنگ بیان اعتراض در بستر سالم نهادینه شود.

۲- مکان آغاز اعتراضات از مصلاهای نماز جمعه منظور گردد تا خاستگاه اعتراضات در جامعه شیعی مکانهای مذهبی باشد نه رسانه های بیگانه.

بطور قطع امامت جمعه موقت روز جمعه اعتراض باید گزینه ای از روحانیون منتقد باشد، فی المثل سید محمد خاتمی اگر سالی یکبار نماز جمعه اعتراضی شیعیان را برگزار نماید آسمان به زمین نمی آید و احیاناً مؤمنانی چون شریعتمداری می‌توانند نماز خود را اعاده یا آن جمعه را در سال استراحت نمایند!

۳- نظام ، حاکمیت و مابه المراد! به نامه ها و نصایح محرمانه دلسوزان توجه بیشتری نموده و در کنار خواندن گزارشات بولتن هایی همچون فارس کمی هم گزارشات دیگران را مورد مداقّه قرار دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. عبدالحمید میدونه اگه از بلوچ و زابلی دفاع نکنه، اون مردم اولین کسایی میشن که کنارش میزارن!
    […]

    19
    14
    1. لطفادرباره علمای بزرگ دینی مذهبی مسلمان کشوردرست ومنطقی نظربده؟وقتی نوع برخورداظهارنظردرباره شخصیت هاوعلمای بزرگ دینی مذهبی اقلیت های مسلمان کشوررابلندنیستید!؟از نظرات غیرمنطقی خودداری نمایید!!عربستان

      10
      1
  2. مولوی ای که گفته هایش از عملکردش فرسنگ‌ها فاصله دارد!
    وی داد آزادی در کشور می زند در حالیکه در مدرسه اش، با افراد بخاطر کوچکترین اظهار نظرها برخورد می‌شود
    در حالی از حقوق زن ها در ایران حمایت می کند که زنان حق مشارکت در نماز جمعه او ندارند. …

    20
    39
  3. آره جون عمه ش ..این چرت و پرتا چیه..اگه هیات دولتی رهبری اومدن از حسن نیت خود رهبر بوده که همیشه به سیستان و بلوچستان نظر ویژه ایی داشته..اگه عبدالحمید تو خطبه هاش حرفای تحریک کننده نمیزد جمعه خونین پیش نمیومد ..اون همه بانک و مغازه دارودسته ش آتیش زدن فروشگاه رو با کارکنانش به آتیش کشیدن که اگه از پشت بوم فرار نمیکردن جزغاله میشدن کلینیک درمانی رو با نگهبانش پودر کردن بیچاره نگهبان تو آسانسور زنده زنده سوخت..اینا همش باعث بانیش خطبه ها وحرفهای تحریکی این آقاست

    18
    47
  4. عالی بود مخصوصا اون قسمت که اسمی از سیاستمداری آزادمرد و با اخلاق سیدمحمدخاتمی نام بردید.

    15
    17
    1. لطفادرباره علمای بزرگ دینی مذهبی مسلمان کشوردرست ومنطقی نظربده؟وقتی نوع برخورداظهارنظردرباره شخصیت هاوعلمای بزرگ دینی مذهبی اقلیت های مسلمان کشوررابلندنیستید!؟از نظرات غیرمنطقی خودداری نمایید!!

      7
      1
  5. ظاهرا نویسنده یادش رفته بنزین وکبریت ان اتش جمعه خونین رو مولوی عبدالحمید درخطبه های نمازجمعه اش جور کرد.
    اونوقت مجیز گویی کسی رو میکنه که به لحاظ مکتبی هیچ سنخیتی با حقوق زنان وحق ازادی نداره
    نقل قول های مغرضانه وگلچین شده هم چیزی به این متن سخیف اضافه نمیکنه

    16
    34
    1. حقیقت را باید پذیرفت و حرف حق را باید گوش داد.هر کس سخنان ایشان را گوش کرده متوجه وطن دوستی، خیر خواهی و منطق والای ایشان می شود.درود بر شرف این مرد بزرگ.

      8
      5
  6. بهتر است در ستایش و بت سازی از افراد با خاستگاه فکری و عقیدتی معلوم و سوابق روشن نظری جانب احتیاط رو رعایت کرد! فار غ التحصیل مدرسه حقانی پاکستان و ستایشگر طالبان یک شبه جهان بینی فردی و اجتماعی و فقهیش تغییر نمی کند هرچند بنا به علل و دلایل عارضی اینگونه اقتضاء کند که در موضوعی خاص در برهه ای خاص و با انگیزه های ویژه ای موقتا مواضع خود را با سمت درست و صحیح ماجرا منطبق سازد!

    12
    12
    1. بطور نسبی با نظرتان موافقم بصرف تحصیل ویا حضور در یک جمعیت نمی توان در مورد شخص قضاوت کرد آیا رفتار ومنش قریب به اتفاق اکثر فارغ التحصیلان حزوات علمیه شیعه مروجان مکتب ائمه شیعه هستند یا مکاتب بنی امیه وبنی عباس ؟

  7. یادمان نرود تا همین چند وقت پیش از طالبان حمایت می‌کرد. آنچه عبدالحمید می‌کند، خدعه است. حسین و پدرش، علی، اهل خدعه نبودند. در شبیه‌سازی دقت کنیم. مشکل این است بعضی از شیعیان که فکر می‌کنند روشنفکرند، به چند خطبه نگاه می‌کنند. مهم عملکرد افراد است که عبدالحمید هم در گفتار و هم در رفتار دچار تذبذب است.

    15
    14
    1. یادمان باشد پس تسلط گروه طالبان برافغانستان اولین حامیان و طرفداران تشکیل حکومت گروه طالبان آقایون روحانی.اصولگراوشخصیت های علمی سیاسی گروه اصولگرایان طرفدارریاست جمهوری دولت مستقرابراهیم ریسی بودند!!

  8. واقعا کاش ما هم مولوی عبدالحمید داشتیم . خجالت میکشم … متاسفانه همانطور که امام حسین در آن زمان مورد هجمه خوارج و مسلمانان داغ تر از آش بود اکنون هم مولوی عبدالحمید مورد هچوم افراد جیره خور و خوارجی است که به خاطر هزار تومن حاضرن به پدر و مادر خودشون هم فحش بدن

    15
    18
  9. اقای نویسنده قشنگ معلومه نون وطن فروشی ات رو میخوری ، اگه جرات داری این رو نظرم رو منعکس کن

    9
    19
  10. امثال مولوی عبدالحمید ها به هیچ عنوان نمیتونن منادی آزادی و مدافع حقوق زنان در ایران باشند.تفکرات ایشان طالبانی ونگاه ایشان به مسایل کشور قومی و مذهبی هست.فراموش نمی کنیم ایشان اولین فرد معممی بودن که به قدرت رسیدن تروریست‌های طالبان(همان گروهی که هنوز درحال جنایت و پاکسازی قومی و مذهبی در افغانستان هستن) رو تبریک گفتن وبه نوعی همفکری خودشان با این گروه متحجر رو اعلام کردن.

    16
    12
    1. حمایت ازحاکمیت گروه طالبان افغانستان را اولین با اکثریت علمای معمم بزرگ و شخصیت های سیاسی مذهبی اصولگرای حامیان دولت مستقرریس جمهورسیدابراهیم ریسی پیش قدم ودرالویت قراردادند!؟مولاناعبدالحمید همواره از سیاست حفظ وحدت همبستگی مسلمانان شیعه وسنی و عقیده راستین اسلامی وامنیت ملی و مرزی کشور ونظام اسلامی وقانون اساسی کشور پیروی و حمایت می کنند

      4
      1
  11. سلام
    ما سنی باشیم یا شیعه باشیم، آخوند باشیم یا مکلا، اصلا مسلمان باشیم یا غیر مسلمان، چه ربطی به آزادگی و مبارز بودن دارد؟!
    نکند شما به آزادیخواهان جهان و یا مبارزان جهان یا داخلی اهمیتی نمیدهید! مگر در ایران کم مبارز و آزادی خواه غیر مسلمان داشته و داریم؟
    مولوی عبدالحمید را در جای خودش بپذیرید.ایشان هم در زمان و مکان خودش کار درستی میکند. هر کس با آزادی مخالف باشد میگردد در وجود دیگری نقص و ایراد ببیند.شما آزادی خواه باش سنی و شیعه گری پیشکش!
    اصلا برای شیعه ها هر کس پای در جای پای امام حسین نگذازد دروغ گویی بیش نیست.
    برای سنی ها هر کس پای درجای پای عمر نگذارد سنی نیست و دروغ گوست.
    برای مسیحیان هر کس پای در جای پای حضرت مسیح نگذارد دروغ گو و ریاکار است.
    برای یهود وبت پرست و کافر هم ایده آل هایی است که باید پا در جای پای ایده آل هایشان بگذارند.
    اینجا که منبر تبلیغ دین نیست و یا لااقل الان نیست. بحث دین را جداگانه دنبال کنید و خلط مبحث نکنید.

  12. سلام؛ واقعاً متاسفم برای نویسنده و انصاف نیوز که به خاطر اغراض سیاسی یک … را با امام حسین مقایسه می‌کند

    7
    10
  13. اولا در مذهب اهل سنت هرگونه قیام علیه حاکم حتی اگر ظالم و فاسق باشد حرام است
    و این برگرفته از احادیث صحیح اهل سنت است که در معتبرترین کتب حدیثی اهل سنت مثل صحیح بخاری و صحیح مسلم روایت شده است پس عبدالحمید با مخالفت با نظام اول از همه به مبانی و عقاید اهل سنت توهین کرده

    ثانیا عبدالحمید با سابقه حمایت جانانه از طالبان و نقض مکرر حقوق زنان بلوچستان مانند راه ندادن آنها به نماز جمعه و صدور فتاوای طالبانی درباره زنان نمیتونه مدعی حقوق زنان باشه
    در واقع نیت عبدالحمید گرفتن امتیاز از حاکمیت است و همراهی با اغتشاش ها فقط ملعبه است برای امتیازگیری

    1
    1
  14. یک تار موی این مدافع مردمی و شیخ حقیقت میارزه به کل آنهایی که صداشون درنمیاد

    7
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا