خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بی‌بهانه «اغتشاشات»؛ دلار از 39 هزار تومان عبور کرد

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: قیمت دلار از سقف تاریخی 39 هزار تومان عبور کرد تا افت بیش از 40 درصدی ارزش پول ملی در فقط 16 ماه تصدی دولت سیزدهم رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، قیمت دلار در ادامه روند افزایشی‌اش در هفته‌های اخیر، امروز شنبه، 25 آذر 1401، با عبور از 39 هزار تومان به آستانه 40 هزار تومان رسید اما رکوردشکنی‌اش برای بار دوم تکرار نشد و در محدوده قیمتی 39 هزار و 200 تومان تا 39 هزار و 300 تومان تثبیت شد. رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور البته اصرار دارند که قیمت دلار در بازار آزاد تهران از 40 هزار تومان هم فراتر رفته است اما مشاهدات خبرنگار انصاف نیوز و خبرهایی که از نقاط مختلف شهر دریافت کرده، این گزاره را تایید نمی‌کند. گرچه شرایط روانی حاکم بر بازار، نشان از رشد ادامه‌دار قیمت‌ها دارد و به عبارت دیگر، فعالان بازار فراتر رفتن نرخ دلار از 40 هزار تومان را انتظار می‌کشند.    

رشد قیمت ارز در شرایطی که جامعه آرامش نسبی خود را بازیافته است، فرضیه‌های گران‌فروشی عمدی ارز برای جبران کسری بودجه را تقویت می‌کند. کارگزاران دولت سیزدهم و هوادارانش تلاش داشتند رشد قیمت ارز را به گردن نا‌آرامی‌های پاییزه یا به قرائت هواداران دولت، «اغتشاشات اخیر» بیاندازند و قوه مجریه را از اتهام گران‌فروشی عمدی ارز یا ناتوانی در حفظ ارزش پول ملی مبرا کنند اما رشد تقریبا بی‌وقفه قیمت دلار از ابتدای آغاز به کار دولت، خط بطلانی بر همه این توجیهات کشیده است.

دلار آزاد در هفته نخست شهریور سال گذشته، زمان آغاز به کار رسمی کابینه سیزدهم، حول و حوش 27 هزار و 500 تومان قیمت داشت در حالی که در هفته انتهایی پاییز 1401، قیمت آن از 39 هزار تومان نیز عبور کرد. به این ترتیب دلار در بازه زمانی 16 ماهه، از ابتدای شهریور سال گذشته تا انتهای آذر امسال، بیش از 42 درصد رشد قیمت را تجربه کرده که گرچه بی‌سابقه نیست اما به هیچ‌وجه با شعارها و وعده‌وعیدهای دولتمردان سیزدهم در هفته‌های آغازین فعالیت مطابقت نمی‌کند.

رشد 230 درصدی نرخ دلار در دوره مجلس انقلابی

رشد قیمت ارز و به ویژه دلار در دوره تصدی مجلس یازدهم که مجلس انقلابی هم خوانده می‌شود، ارقام تکان‌دهنده‌تری را به رخ می‌کشد. در هفته نخست خرداد 1399، زمان آغاز به کار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، هر دلار حدود 17 و 300 تومان قیمت داشته است. به این ترتیب در حالی‌که عمر این مجلس به 2/5 سال رسیده، قیمت دلار نزدیک به 230 درصد رشد کرده است.

این تغییرات در حالی رخ داده که همین چند هفته پیش، مسئولان بلندپایه بانک مرکزی از طراحی‌های چندوجهی خود برای کنترل نرخ ارز خبر داده بودند!

تغییر معاون ارزی بانک مرکزی، کمتر از یک‌سال از زمان انتصابش را باید شدیدترین و موثرترین واکنش متولی مدیریت بازار پول به کاهش ارزش پول ملی دانست. در آخرین روز کاری هفته گذشته اعلام شد با تصمیم رئیس بانک مرکزی، معاون ارزی این بانک تغییر کرده و افشین ‌خانی، جای خود را به محمد آرام داده است.

البته علی صالح‌آبادی به تلویزیون هم آمد و از اقدامات و دستاوردهای بانک مرکزی دفاع کرد. او تقویت دلار به دلیل تصمیمات فدرال رزرو، فضا و حوادث 2 ماه اخیر در کشور، وجود محدودیت‌ها، قاچاق و افزایش تقاضای طبیعی ارز در ماه‌های پایانی سال میلادی را عامل افزایش نرخ ارز خواند و گفت: «اعتقاد ما این است که نرخ این بازار [بازار غیررسمی] واقعی نیست و این افزایش‌های هیجانی تعدیل خواهد شد. بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز و سیاست‌گذار، برنامه‌هایی را برای تعدیل نرخ دارد و ثبات به بازار باید برگردد.»

حال باید دید بازار به حکم «باید» رئیس بانک مرکزی گردن می‌نهد یا مانند اغلب موارد از فرامین دولتمردان سرپیچی می‌کند؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به سیدابراهیم بگید اون اقتصادان هایی که به خط کرده رو بفرسته خونه! بیرون هوا سرده

  2. فدای سرمون ، ما که میدونیم دراو دسته روحانی و اصلاحات چی ها می خواهند دوبت ریسی را زمین بزنند. قشنگ معلومه ، کماب شدن دارو،

    1. دولت رئیسی خودش داره ارزش پول ملی رو زمین میزنه
      چه ربطی به اصلاح طلب ها داره؟
      اصلاح طلبا هم مثل رئیسی قیمت ارز رو بالا بردن کدومشون ارزش پول ملی رو بالا برده؟همشون اومدن و ریال ایران رو با خاک یکسان کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا