خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نجفی‌منش: واردات، هیچ تاثیری بر کیفیت خودروهای داخلی ندارد

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو دخالت‌های بی‌شمار، تعدد مراکز تصمیم‌گیری و تداخل وظایف را مهم‌ترین عامل تداوم مشکلات صنعت خودرو دانست و خواستار تمرکز سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صمت شد.

محمدرضا نجفی‌منش گفت: در مقطعی این‌گونه تصور می‌شد که با افزایش نهادهای دخیل در امور خودروسازی، شرایط بهتری حاصل می‌شود اما اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت، مداخله‌های گوناگون و بی‌حدوحصر نهادهای مختلف است که از تیراژ تولید تا قیمت فروش را هم شامل می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی از دخالت 29 نهاد و سازمان در مسائل مربوط به خودرو خبر داد و اضافه کرد: این‌همه دخالت، کارها را پیچیده کرده و موجب بهبود شرایط هم نشده و بنابراین لازم است همه سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها درباره خودرو در یک سازمان متمرکز شود. پیشنهاد من تمرکز امور خودرو در خود وزارت صمت است که شرایط لازم را دارد.

او تعدد تصمیم‌گیران را یک مشکل کلی در اقتصاد ایران دانست و ادامه داد: تقریبا در همه بخش‌های اقتصاد با این معضل روبه‌رو هستیم که تعداد زیادی سازمان و نهاد، هم در سیاست‌گذاری و هم در اجرا دخالت می‌کنند اما در زمان بروز مشکل، هیچ‌کدام پاسخ‌گو نیستند و مسئولیت نمی‌پذیرند.

عضو با سابقه انجمن قطعه‌سازان خودرو به پرسشی درباره آیین‌نامه جدید واردات خودرو چنین پاسخ داد: دلیل اصلی وارد نشدن خودرو در این سال‌ها، مباحث مربوط به تامین ارز توسط بانک مرکزی بوده و دلیل دیگری نداشته است. بنابراین حالا که رقم محدودی ارز به واردات خودرو تخصیص داده شده، باید صبر کنیم تا این کار انجام و نتایجش مشخص شود. به هر حال، هر تصمیم و هر عملی، قابل نقد است اما به نظرم هنوز برای نقد این تصمیم زود است.

او درباره انتقاد برخی به آیین‌نامه جدید واردات خودرو که کشف قیمت را بر عهده بورس کالا گذاشته و سقف سود 15 درصدی برای واردکنندگان در نظر گرفته است، گفت: در دنیا، محدوده متعارف سود واردات و فروش خودرو در حدود 4 و 5 درصد دارد. سؤال این است که ایراد و اشکال این‌که برای واردکننده 15 درصد سود در نظر گرفته شده، چیست؟ در شرایطی که سود تولیدکنندگان قطعه در کشور از شش هفت درصد فراتر نمی‌رود، آیا درست است که فردی به صرف وارد کردن خودرو، سودهای 100 درصدی یا بیشتر ببرد؟

نجفی‌منش ادامه داد: مخارج دولت بابت اداره کشور باید از راه مالیات تامین شود اما تا جایی که می‌دانیم هیچ مالیاتی از سودهای نامتعارف در فروش خودروهای خارجی اخذ نمی‌شود. یعنی اگر قرار است خودرو وارد شود، باید سازوکاری برای دریافت عوارض و مالیات برایش در نظر گرفته شود. قاعدتا آیین‌نامه واردات هم با همین هدف نوشته شده‌ است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو، این استدلال که واردات باعث ارتقای کیفیت تولیدات داخلی می‌شود را «یک حرف بی‌ربط» خواند و گفت: کیفیت قطعه‌سازی که به شکل مستقیم روی کیفیت خودرو موثر است، به دانش، تجهیزات و بازار شفاف بستگی دارد. اگر می‌خواهیم کیفیت خودرو ارتقا پیدا کند، باید این مسائل را حل کنیم و تا این مشکلات حل نشود، میلیون‌ها خودرو هم که از خارج وارد شود، تاثیری بر تولید داخلی نخواهد داشت.    

نجفی‌منش ادامه داد: ما هم معتقدیم کیفیت باید بالا برود و فضای بهبود مستمر بر صنعت قطعه‌سازی حاکم شود اما همان‌گونه که گفتم راه ارتقای کیفیت خودرو، واردات نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا