خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شهرآرا» صفحه‌ای را به افغانستانی‌ها اختصاص می‌دهد

«شهر آرا» روزنامه­‌ای وابسته به شهرداری مشهد است و چند ماهی است که تصمیم گرفته­ تا بخشی از این روزنامه را به مسایل و مشکلات مهاجران افغانستانی ساکن مشهد اختصاص دهد؛ این درحالیست که بعد از انتصاب شهردار جدید، تغییرات و تحولاتی در این روزنامه انجام شد! برای پیگیری این موضوع با مدیرمسوول جدید، گفت‌وگویی را انجام دادیم.

photo_2017-12-22_11-35-20

افغانستانی‌ها 10 درصد جمعیت مشهد را تشکیل می‌دهند

«مجید خرمی»، مدیرمسوول روزنامه‌ی «شهر آرا» درباره‌ی اختصاص صفحه­‌ای ویژه‌ی مهاجران افغانستانی خراسان رضوی به خبرنگار انصاف‌نیوز گفت: هنوز این موضوع مصوب نشده است، اما یک جمعیت 200 تا 300 هزار نفری از اتباع افغانستانی در مشهد داریم که در کشورمان مهاجر هستند و در شهر مشهد حضور دارند و حدود 10 درصد جمعیت شهر تشکیل می­‌دهند. کم­‌کم باید به اینها به چشم شهروندان مشهد نگاه کنیم، چون کارت اقامت دارند، سالهاست حضور دارند، خیلی­‌هایشان در اینجا بچه­‌دار و نوه­‌دار شدند و فرهنگ تغییر کرده است و باید برایشان، فکری اساسی بشود و نمی‌توان از کنار این مساله گذشت، چون برخی محلات شهر مشهد را بیشتر افغانستانی‌ها سکونت دارند.

معتقدم در قالب یک صفحه یا ویژه‌­نامه با کمک دوستان افغانستانی که فرهیخته و باسواد در آنها زیاد است و دانشگاهیان خیلی خوبی دارند، می‌توانیم بطور منظم منتشر کنیم.

عده‌ای سعی کردند ما را با اتباع خارجی درگیر کنند

خرمی در پاسخ به این پرسش که «ایده‌ی اختصاص صفحه‌ای به افغانستانی‌ها در روزنامه‌ی شهرآرا را اولین بار چه کسی مطرح کرد؟»، گفت: اینطور نبوده یک نفر آن را طرح کند و خودم هم در روزنامه­‌های قبلی مانند «اتفاقیه» که فعالیت می­‌کردم دنبال چنین چیزی بودم؛ اگرچه سر یک تیتر خاصی در فضای اتفاقیه یک عده سعی کردند ما را با اتباع خارجی درگیر کنند، در حالی که اینطور نبود.

خبرگزاری تسنیم؟

بله! تسنیم وارد یک بازی شده بود که می­‌خواست ما را آزار بدهد و از این طریق وارد شد و به نظر یک دعوای سیاسی بود. در مطلبی هم که جوابشان را داده بودیم گفتیم که شما دعوای سیاسی راه می‌اندازید که بد است، یک عده از دوستان هم به شوخی می­‌گفتند شاید یک دعوای قومیتی با افاغنه راه بیندازند و قوه قضاییه مجبور شود شما را تعطیل کند، گفتیم: نه! چنین چیزی اتفاق نمی­‌افتد، چون نگاه ما در حقیقت چنین چیزی نبود که بخواهیم چنین نگاهی داشته باشیم.

نگاهمان این است که به شهروندان مشهدی می‌پردازیم

نگاه شهرآرا به بچه­‌های افغانستانی چه نوع نگاهی است؟

سال­ها قبل ار این که ما در این روزنامه باشیم، بچه­‌های افغانستان در آن ستون داشتند، صفحه می­‌نوشتند و کار می­‌کردند.

در تحریریه بودند؟

دوستان جزو هیات تحریریه نبودند، اما حق‌التالیفی روزنامه بودند، چون از نظر قانونی برای یکسری از استخدام­‌های رسمی منع داریم، اما حضور داشتند و کار می­‌کردند، ما هم قطع نکردیم و در کنارشان کار و از آنها حمایت می‌­کنیم، اما این که به چه شکلی می­‌خواهیم عمل کنیم خیلی مهم است، چون یک روزنامه‌ی شهری هستیم و وقتی می­‌گوییم روزنامه‌ی شهری نگاهمان این است که به شهروندان مشهدی بپردازیم و اگر قرار است مشکلات افغانستانی‌های مقیم مشهد را نیز در دستور کار قرار دهیم به این دلیل است که ساکن مشهد هستند.

photo_2017-11-03_21-08-42

شعار نمی­‌دهیم

این موضوع هنوز در موسسه تصویب نشده است، اما در حال بررسی هستیم که به بهترین شکل وارد شویم، یعنی صرف این که بخواهیم شعاری یک صفحه‌­ای راه بیندازیم و بخواهیم چهار نفر را مشغول کنیم و بگوییم ما هم حقوق افغانی­‌های مقیم مشهد را رعایت کردیم، فایده‌­ای ندارد! بایستی برنامه‌­ریزی شده و منظم باشد، بازخوردهای آن را بین سایر شهروندان مشهدی و افاغنه‌­ای که هستند، ببینیم و بعد به نتیجه برسیم.

منش و رفتار اصلاح­‌طلبی یعنی بررسی دقیق

چرا بعد از چند ماه رایزنی، هنوز این موضوع تصویب نشود؟

قبل از دوره­‌ی ما، یکسری صحبت شده و بنده هم به تازگی منصوب شده‌­ام، در حال بررسی هستیم. نگاه اصلاح­‌طلبانه این شکلی است و ممکن است یکسری با نگاه ما مشکل داشته باشند. در منش و رفتار اصلاح‌طلبی چیزی به نام عجله، بدون برنامه عمل و مطالعه کردن و هدررفت بیت‎المال نداریم و معتقدیم اگر قرار است هزینه­‌ای انجام شود، باید منافع حاصل از آن هم چه برای مجموعه چه برای رشد، توسعه­، فرهنگمان، توسعه­‌ی شهری و چه برای ارتقای فرهنگ شهروندی در مورد این قضیه همه­‌ی اینها باید مطالعه شود.

نگاه شهرآرا به مهاجران افغانستانی، نگاه اجتماعی است

منظورتان از منافع چیست؟

منظورم منافع سیاسی نیست، نگاه اصلاح‌­طلبی به این نیست که بخواهیم در یک روزنامه سیاسی کاری کنیم و به همین دلیل از بدو ورود، صفحه‌ی سیاسی را حذف کردیم و اگر نگاهمان این بود که سیاسی کاری کنیم، این تصمیم را نمی‌گرفتیم، بنا براین نگاه ما به مهاجران افغانستانی، نگاهی اجتماعی است.

کاری باید بکنیم که اثرگذار باشد

اختصاص صفحه‌ای به مسایل مهاجران افغانستانی، آیا شوی نمایشی است یا پر کردن صفحه و یا با اعتقاد انجام می‌شود؟

نیازی نیست از پول بیت‎­المال، بخواهیم صفحه را پر کنیم. علت این که به تأخیر افتاده و خیلی با حوصله کار می­‌کنیم، این است که ببینیم لازم است که این کار بشود یا خیر!؟، چون معتقد نیستیم کار نمایشی انجام بدهیم و کاری باید کنیم که اثرگذار باشد و جامعه‌ی مخاطب را بتواند جذب بکند.

در شهر مشهد، دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم؟

با دستوری که مقام معظم رهبری دادند برای ثبت‌نام دانش­آموزان اتباع خارجی خیلی از این مشکلات حل شده است و یک مقدار کمی هم که باقی مانده مربوط به یکسری مدارس خودگردان است که تمام تلاشمان این است که همین مدارس هم زیر نظر آموزش ­و­ پرورش بیایند، وگرنه فکر می­‌کنم دستوری که حضرت آقا دادند، دستور کاملی باشد و دیگر نیاز به هیچ چیزی نیست.

پس بازمانده از تحصیل نداریم؟

نمی­‌گوییم نداریم، اما خیلی کم است و یک تعدادی هستند که قابل شناسایی نیستند، وگرنه دولت فراخوان داده است و پیگیر هم هستند و از دوستان آموزش ­و ­پرورش هم می­‌دانم شدید پیگیر بودند، اما یک تعداد ممکن است ترس بیهوده داشته باشند که ثبت­‌نام کنند و مشکلاتی برایشان پیش بیاید، چون از بعضی اتباع افغانستانی شنیدم که مثلا می­‌گفتند ما اگر برویم ثبت­‌نام کنیم ممکن است ما را برگردانند و مسایل مختلف! باید بدانند چنین چیزی وجود ندارد و دستوری که رهبری دادند، دستور کاملی است و کسی که ثبت‌نام می‌کند، لازم نیست که بازگردد.

در مشهد تفکیک مدارس نداریم

غیر از مدارس خودگردان، مدارسی هستند که در مشهد تفکیک باشند؟

نه! مدارس تفکیک شده نداریم. وقتی یک افغانستانی که سالهای سال در اینجا زندگی کرده و خیلی از این بچه‌ها در ایران به دنیا آمده‌اند، دیگر تفکیک، موضوعیت ندارد؛ ضمن این که ما مردم مهمان‌نوازی هستیم و شعارمان همین است.

photo_2017-12-22_11-58-40 (2)

احترام رسانه‌های خراسانی به اتباع خارجی

حقوق شهروندی در رسانه‌های استان خراسان چقدر رعایت می‌شود؟

تا آنجایی که می­‌دانم در رسانه‌های خراسان رضوی به اتباع بیگانه احترام می­‌گذارند و سراغ ندارم کسی جسارتی کند؛ اینها قابل احترام هستند و تمام رسانه­‌ها که شعارشان حفظ کرامت انسانی است، بی‌تردید به این قضیه احترام می­‌گذارند.

رسانه‌ها نزاع­‌های سیاسی را وارد برخی مسایل مانند افغانستان نکنند

درباره خبرگزاری‌های اصولگرا مثل فارس، تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان که در بخش افغانستان فعالیت می­‌کنند چه نظری دارید؟

باید مسایلی مانند موضوع افغانستان یا بطور کلی مسایل امنیت ملی را وارد دعواها و نزاع­‌های سیاسی نکنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا