خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایرنا اجاره را 4 برابر کرد، کتاب‌فروشی پارسه جمع شد

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: کتاب‌فروشی پارسه در تقاطع خیابان ولی‌عصر و فاطمی تهران به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بهای مغازه، به فعالیت خود پایان داد. این فروشگاه که از حدود سه سال پیش، در مجاورت ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد، حدود دو هفته تعطیل بود و دیروز نیز نسبت به جمع‌آوری تابلوی سردر خود اقدام کرد تا مرگ یک کتاب‌فروشی دیگر رسمیت یابد.

اسماعیل حسن‌زاده، مدیر انتشارات کتاب پارسه در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف‌ نیوز درباره دلایل تعطیلی این کتاب‌فروشی‌ می‌گوید: شرایط ناگوار اقتصادی، کتاب را به آخرین کالا در سبد خرید خانواده‌های ایرانی تبدیل کرده و بنابراین کتاب‌فروشی‌ها عموما زیان‌ده هستند و با سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این شرایط، وقتی مالک اجاره‌بها را 4 برابر می‌کند، عملا دیگر امکان ادامه کار وجود ندارد.

او که متوجه تعجب خبرنگار از عبارت «4 برابر» می شود، توضیح می دهد: بله، به یک‌باره اجاره را 4 برابر کردند و هر چه استدلال کردیم که با شرایط حاکم بر بازار نشر و کتاب اصلا کشش پرداخت چنین اجاره‌ای را نداریم، حاضر به همکاری نشدند.

مدیر انتشارات کتاب پارسه می‌گوید: با توجه به این‌که چند نفر در این فروشگاه کار می‌کردند ما حاضر بودیم اجاره پرداختی‌مان را تا کمی بیش از دو برابر هم افزایش دهیم اما تیم جدید ایرنا از رقم اعلامی خود کوتاه نیامدند و بنابراین چاره‌ای جز جمع‌کردن فروشگاه نداشتیم.

از آقای حسن‌زاده سوال می شود رقم اعلامی خبرگزاری، از اجاره یک واحد تجاری در آن منطقه بیشتر یا کمتر بوده و او می‌گوید: اجاره یک واحد تجاری در آن منطقه حدود 60 تا 80 میلیون تومان در ماه است (البته این رقم شاید هفته به هفته بالاتر رفته باشد!) اما نکته این‌جاست که هیچ صنف و شغلی حاضر نمی‌شود مغازه ای با متراژ بالا را یک‌ساله اجاره کند چون فقط هزینه نصب دکورش بیش از یک میلیارد تومان می‌شود. قراردادهای ما با این سازمان به‌صورت یک‌ساله بود چون ظاهرا برای سازمان‌های دولتی، قرارداد بیش از یک‌سال منع قانونی دارد. با این رقم اجاره و محدودیت یک ساله، انعقاد قرارداد منطقی نبود.

او به تفاوت نگاه مدیران ایرنا در دولت سیزدهم با دولت پیشین اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از ابتدای روی کار آمدن تیم جدید، ما نگرانی‌هایی در مورد ادامه همکاری داشتیم و به مدیرعامل جدید نامه‌ای نوشتیم که شرایط همکاری را مشخص کنند. بعد از تغییر معاونان و مدیران سازمان، در جلسه‌ای که برگزار شد، رقم 4 برابری را اعلام کردند، روی امضای قرارداد یک‌ساله اصرار داشتند و گفتند جنبه درآمدزایی این مغازه برای‌شان مهم‌تر از اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی است. اما در دولت قبل، معاونت مربوطه تاکید داشت که بنای ما بر حمایت فرهنگی است و اصولا خبرگزاری جمهوری اسلامی به دلیل فرهنگی بودن، نمی‌تواند و نمی‌بایست این مغازه را به مستاجری خارج از حوزه فرهنگ اجاره بدهد؛ روی همین اصل، کف اجاره را برای ما درنظر گرفته بودند، حال آن‌که امسال با نگاه درآمدزایی، تقریباً سقف اجاره را پیش کشیدند.

مدیر انتشارات کتاب پارسه در مورد شرایط همکاری با تیم پیشین ایرنا هم می‌گوید: قراردادمان با تیم پیشین هم یک‌ساله بود اما چون فروشگاه را با هزینه خودمان بازسازی کرده بودیم، تا زمان مستهلک‌شدن آن هزینه قرارداد تمدید می‌شد و بنابراین حدود سه سال کتاب‌فروشی‌مان در این محل دایر بود. در واقع نگاه فرهنگی تیم پیشین امکان همکاری را فراهم کرد و نگاه تجاری تیم جدید، به همکاری‌مان پایان داد.

او در پاسخ به این پرسش که «وزارت ارشاد و شهرداری مدعی حمایت از نشر و پرداخت یارانه برای سرپاماندن انتشاراتی‌ها و کتاب‌فروشی‌ها هستند» می‌گوید: ما که هیچ حمایت و یارانه‌ای ندیده‌ایم. امسال ما حتی یک بند هم کاغذ یارانه‌ای دریافت نکرده‌ایم اما می‌خواهم بگویم اگر اقتصاد ثبات داشته باشد، هیچ نیازی به دخالت دولت و پرداخت یارانه نیست.

حسن زاده ادامه می‌دهد: با تغییرات هر روزه قیمت‌ها، اصلا امکان برنامه‌ریزی نداریم و در واقع فقط برای بقا تقلا می‌کنیم. برای کتابی که سال گذشته با 45 میلیون تومان تولید می‌شد امسال باید بیش از 80 میلیون تومان هزینه کنیم، در حالی‌که حاشیه سود کتاب‌ها پایین آمده و ارزش پول مرتب افت می‌کند و بدیهی است که تولیدکننده نمی‌تواند برای تولید جدید، مدام نقدینگی جدید تزریق کند. پایان این قصه هم که معلوم است؛ اگر اين قطار پيشرفت است اميدوارم يكی ترمزش را بكشد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بازهم خدا پدرش رو بیامرزه علی برکت الله
    دولت مستضعفین آقای رییسی که آتش زده به مملکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا